Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.527.2023.1.LM

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. (…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2017 roku Powiat wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT. W wykazie powiatowych jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczenia ww. podatku znajduje się (...) Zarząd Dróg (…), który jest odpowiedzialny m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury drogowej położonej na obszarach Powiatu (…).

Powiat (…) realizuje zadanie inwestycyjne pn. (…). W związku z tym, Powiat (…) wystąpił do Samorządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego Projektu ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt będzie obejmował budowę drogi powiatowej Nr (…) na odcinku o długości 3,985 km. Inwestycja zlokalizowana jest w pasie drogowym drogi powiatowej na działkach o nr geod. 1 (…), 2 (…) oraz 3 i 4 (…).

Przebudowa drogi powiatowej Nr (…) na odcinku 3,985 km jest kontynuacją modernizacji tej drogi w latach poprzednich i stanowi zamknięcie przebudowy tej drogi w całym jej przebiegu tj. od miejscowości (…) do miejscowości (…). Droga ta stanowi ważne połączenie komunikacyjne w (...) części powiatu (...). W swym przebiegu łączy się z drogami powiatowymi nr (…), drogami krajowymi nr (…) oraz drogami gminnymi. Jest bardzo dobrym, bezpośrednim łącznikiem dróg krajowych. Poprawa parametrów technicznych drogi (zwiększenie szerokości i nośności) umożliwi zwiększenie dostępności drogi dla pojazdów ciężarowych obsługujących okoliczne gospodarstwa wielkoobszarowe.

Budowa ww. drogi powiatowej przełoży się na poprawę warunków życia społeczności lokalnej. Dzięki przebudowie droga otrzyma nawierzchnię bitumiczną w całym swoim przebiegu. W związku z tym poprawi się jej przepustowość oraz dostępność dla pojazdów oraz środków transportu publicznego i służb ratunkowych. Okoliczni mieszkańcy zyskają bezproblemowy dojazd do instytucji publicznych i oświatowych zlokalizowanych w m. (…) (szkoła, biblioteka, ośrodek zdrowia, posterunek Policji, siedziba Ochotniczej straży Pożarnej) oraz świadczących usługi na rzecz ludności (bank, apteka). Poprawi się też dojazd do lokalnych ośrodków administracji publicznej.

W związku z realizacją Projektu, Powiat (…) będzie ponosić, w szczególności wydatki na:

1)roboty budowlane, w tym:

a) roboty przygotowawcze (obejmujące odtworzenie trasy i punktów wysokościowych, zabezpieczenie podziemnej kablowej linii telekomunikacyjnej, mechaniczne ścinanie drzew z karczowaniem pni i odwiezieniem do utylizacji, wycinka i karczowanie mechaniczne krzaków z obszaru rowów przydrożnych wraz z wywiezieniem i utylizacją, rozbiórkę elementów dróg, przepustów oraz wywiezieniem gruzu);

b) roboty ziemne (obejmujące wykonanie wykopów w gruntach oraz wykonanie nasypów);

c) podbudowy (obejmujące wykonanie podbudowy na poszerzeniach jezdni oraz na początku i końcu trasy, wykonanie warstwy wyrównawczej na istniejącej nawierzchni żwirowej); nawierzchnie (obejmujące wykonanie warstwy wiążącej gr. 5 cm oraz warstwy ścieralnej gr. 4 cm, ułożenie przepustów pod zjazdami, ukształtowanie korpusu zjazdów, wykonanie nawierzchni żwirowej na zjazdach i skrzyżowaniach);

d) odwodnienie korpusu drogowego (obejmujące przygotowanie przepustów pod koroną drogi);

e) roboty wykończeniowe (obejmujące oczyszczenie przydrożnych rowów z formowaniem i profilowaniem skarp);

2)oznakowanie drogi (w tym montaż oznakowania pionowego);

3)inne roboty (wyniesienie punktów osnowy geodezyjnej).

Wydatki na realizację opisanych powyżej prac będą każdorazowo dokumentowane przez usługodawców / dostawców wystawianymi na rzecz Powiatu (…) fakturami VAT, z podaniem NIP Powiatu (…).

Projekt realizowany będzie przez (...) Zarząd Dróg (...) w ramach wykonywania określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526, z 2023 r. poz. 572 ze zm.) i ma na celu poprawę warunków komunikacyjnych na terenie powiatu.

Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji, infrastruktura powstała w ramach Projektu, pozostanie własnością Powiatu (…), który będzie ponosić koszty jej utrzymania oraz nie przekaże jej innemu podmiotowi lub jednostce. Droga powiatowa, zbudowana w ramach Projektu, będzie ogólnodostępna. Tym samym, w związku z wykorzystaniem efektu Projektu do celów niekomercyjnych, Powiat (…) nie będzie pobierał jakakolwiek odpłatności.

Ponadto, Infrastruktura powstała w ramach Projektu nie będzie udostępniana na podstawie umowy najmu lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze, w związku z zawarciem której Powiat (…) osiągałby dochody. Realizacja Projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego. Powiat (…) nie wykonuje i nie zamierza wykonywać w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu VAT

Pytanie

Czy Powiatowi (…) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją Projektu pn. „(…)” z dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. (…) z dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526, z 2023 r. poz. 572) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Są to zadania własne obejmujące między innymi zakresem działalności (…) Zarządu Dróg (…) jako jednostki organizacyjnej Powiatu (…). Zakres tej jednostki wynika z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 645, 760, 1193) oraz statutu (nadanego uchwałą Rady Powiatu (...) z 29 czerwca 2006 r.).

Zakres obejmuje m.in.:

1)Wykonywanie robót: budowlanych, remontowych, bieżącej konserwacji, utrzymaniowych i zabezpieczających na drogach powiatowych powiatu (…). Prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i mostów. Przeciwdziałanie niszczeniu dróg i mostów.

2)Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (zjazdy, przejazdy po drogach publicznych, itp.), koordynowanie robót w pasach drogowych, przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronności.

3)Opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej.

4)Prowadzenie ewidencji dróg, mostów, gospodarki gruntami.

5)Utrzymanie zieleni (pielęgnacja, nasadzenia) w pasach drogowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych takich jak np.: czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przebudowa objęta projektem jest kompleksową usługą zapewniającą poprawę warunków życia społeczności lokalnej, poprawę przepustowości drogi, a co za tym idzie zwiększeniem jej dostępności dla pojazdów i środków transportu publicznego oraz służb ratunkowych. Okoliczni mieszkańcy zyskają bezpośredni dojazd do instytucji publicznych i oświatowych, a także poprawi się dojazd do lokalnych ośrodków administracji publicznej. Droga nie jest przeznaczona do komercyjnej eksploatacji.

Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia, Powiat zrealizuje inwestycję polegającą na budowie ogólnodostępnej infrastruktury drogowej. Z efektów projektu będą korzystać nieodpłatnie wszyscy zainteresowani mieszkańcy powiatu (lokalny poziom oddziaływania). Projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Realizacja budowy drogi nie ma celu zarobkowego. Działania Powiatu nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 ustawy o VAT. Powiat nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym i w związku z tym, iż nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Powiatowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z projektem. A zatem podatek VAT naliczony wynikający z tych faktur można uznać w całości za wydatek kwalifikowalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526, ze zm.):

Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

A zatem jednostki samorządu terytorialnego nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do obniżenia należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Realizowany projekt związany jest z wykonywaniem przez Powiat zadań własnych, a ponoszone z tego tytułu wydatki na towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(…)” Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją zadania inwestycyjnego.

Tym samym, Powiat nie będzie miał również prawa do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  •  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00