Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2023-10-20

Trzeba zapłacić VAT od dostawy towarów na rzecz oszusta – wyrok NSA

Zrealizowanie dostawy towarów na rzecz oszustów, którzy towar odebrali i za niego nie zapłacili, nie zwalnia dostawcy od obowiązku zapłaty VAT od tej dostawy - wyrok NSA z 18 kwietnia 2023 r., sygn. akt I FSK 465/20.

Stan faktyczny

Spółka otrzymała e-mail od osoby podającej się za przedstawiciela spółki X zainteresowanej nabyciem produktów stalowych wytwarzanych przez spółkę. Potencjalnemu nabywcy przesłano ogólną informację o ofercie handlowej. Potem spółka otrzymała zapytanie ofertowe dotyczące konkretnego towaru (rur stalowych), a następnie wpłynęło do niej zamówienie na ten towar. Warunki realizacji tego zamówienia zgodnie z obowiązującą procedurą postępowania były uzgadniane przez pracowników działu handlowego za pomocą poczty elektronicznej z osobami podającymi się za przedstawicieli X. Uzgodniono adres dostawy w Wielkiej Brytanii. Towary były dostarczane transportem samochodowym przez spedytorów. Wysłano łącznie 379 ton rur stalowych szesnastoma samochodami. Na liście przewozowym (CMR) wskazany był kupujący X. Przewoźnik dostarczył spółce dokumenty CMR opatrzone podpisami osób odbierających towary w miejscu przeznaczenia. Podpisy nie pozwalają na zidentyfikowanie konkretnych osób (nieczytelne lub parafki). Równocześnie, zgodnie z wewnętrzną procedurą, zawiadamiający wysłał pocztą elektroniczną dokumenty załadunku (packing list) dla potrzeb dodatkowego potwierdzenia odebranego towaru. 

Spółka wystawiła faktury w euro i przesłała je elektronicznie na adres e-mail. Faktury te zostały zwrócone pod pretekstem wskazania danych identyfikujących zamówienie/kontrakt. Następnie kontakt się urwał. 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00