Wygaśnięcie mandatu radnego z powodu postawienia namiotu na terenie gminy
Postawienie przez radnego na działce gminnej ogrodzenia, bramy, kostki brukowej i namiotu gastronomicznego świadczy o prowadzeniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku gminnego. I to nawet wtedy, gdy firma radnego – działając sezonowo – nie osiąga w tym czasie żadnych przychodów. Skutkuje to utratą mandatu radnego. Taki wniosek wynika z wyroku NSA z 14 marca 2023 r. (sygn. akt III OSK 7487/21).
Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat. Nie mogą także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zasady te wprowadza art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Warto pamiętać, że zwrot „z wykorzystaniem” odnosi się do wszelkich przypadków korzystania z mienia komunalnego gminy w ramach prowadzonej działalności – bez względu na to, czy owo wykorzystywanie:
