Nadzór wojewody wobec uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu
Nadzór wojewody nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego ma charakter nadzoru ogólnego. Znajduje swoje umocowanie w art. 171 ust. 1 Konstytucji RP, według którego działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. Działalność nadzorcza skupia się zatem przede wszystkim na ocenie legalności działalności prawotwórczej organów JST. Mogłoby się wydawać, że zakres nadzoru jest określony w sposób jasny i niebudzący wątpliwości. A jednak w praktyce wywołuje wiele wątpliwości. Poniżej zajmiemy się kwestią możliwości uchylania przez wojewodę uchwały rady gminy w sprawie wygaśnięcia mandatu samorządowego.
W ustawie z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: k.w.) ustawodawca określił okoliczności, których zaistnienie powoduje wygaśnięcie mandatu samorządowego radnego oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Przesłanki wygaśnięcia mandatu
Stwierdzenie wygaśnięcia ze względu na zaistnienie konkretnych przesłanek ustawodawca powierzył organowi stanowiącemu JST oraz komisarzowi wyborczemu.
W przypadku wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zgodnie z art. 492 § 1 k.w., wygaśnięcie następuje w przypadku:
• odmowy złożenia ślubowania,
• niezłożenia w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia o swoim stanie majątkowym,
• pisemnego zrzeczenia się mandatu,
