Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.569.2023.1.JG

Prawidłowość rozliczania zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu najmu.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania położonego przy ul. V 7 w V, które wynajmuje. Odprowadza z tego tytułu podatek od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% (na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 6 ust. 1a oraz 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). W umowie najmu, która jest załączona do wniosku Wnioskodawczyni ma obecnie, po wprowadzeniu aneksów następujące zapisy:

Czynsz najmu Strony ustalają na kwotę 2.950 PLN (słownie: dwa tysiące dziewięćset pięćdziesiąt złotych), płatny z góry w okresach miesięcznych.

W kwocie najmu mieszczą się opłaty naliczane przez administrację wskazane w zawiadomieniach o wysokości opłat (m.in. za ogrzewanie, zużycie zimnej wody oraz podgrzanie wody). Wynajmujący drogą elektroniczną przekazuje Najemcy informacje o wysokości tych opłat wystawione przez administrację.

Najemca zwróci Wynajmującemu opłaty wynikające z rozliczeń mediów przekazywanych co pół roku przez administrację, jeśli z zawiadomienia wynika, że rozliczenie zawiera niedopłatę za media. Wynajmujący drogą elektroniczną przekaże Najemcy informację o wysokości ewentualnej niedopłaty wystawioną przez administrację. Strony drogą elektroniczną lub telefoniczną ustalą termin zwrotu niedopłaty.

Najemca zwróci Wynajmującemu opłaty za energię elektryczną. Wynajmujący drogą elektroniczną na bieżąco będzie przekazywał Najemcy obowiązujące prognozy zużycia i faktury rozliczeniowe wystawiane przez e.on Polska za energię elektryczną. Strony drogą elektroniczną lub telefoniczną ustalą termin zwrotu opłat.

Wnioskodawczyni z ostrożności i ze względu na różne interpretacje Krajowej Izby Skarbowej odprowadza podatek nie tylko od kwoty czynszu w wysokości 2.950 zł, ale także od zwracanych przez Najemczynię kwot wynikających z rozliczeń mediów, a także opłat za energię elektryczną. Wnioskodawczyni uważa, że kwoty zwracane przez Najemczynię wynikające z rozliczeń mediów i opłat za energię elektryczną nie są jej przychodem (ponieważ wcześniej musi je opłacić sama, a Najemczyni tylko dokonuje zwrotu) i nie powinny być opodatkowane.

Uzupełnienie wniosku

Najemczyni czasem zwraca opłaty za media i prąd w ratach, np. przez dwa miesiące.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni w sposób właściwy odprowadza podatek, tj. zarówno od kwoty czynszu, jak i zwracanych opłat za media i prąd, czy powinna odprowadzać podatek tylko od kwoty 2.950 zł oraz jeśli odprowadza podatek w sposób właściwy, tj. zarówno od kwoty czynszu, jak i zwracanych opłat za media i prąd, jak powinna skonstruować zapisy Umowy żeby odprowadzać podatek tylko od faktycznego przychodu czyli kwoty czynszu najmu w wysokości 2.950 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, powinna Pani płacić podatek tylko od kwoty czynszu, który stanowi jej przychód czyli od kwoty 2.950 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osóbfizycznych.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (np. opłaty eksploatacyjne), jeżeli z umowy wynika, że najemca (a nie wynajmujący) jest zobowiązany do ich ponoszenia.

W zależności od różnego skonstruowania umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy najmu określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu najmu (czynsz), to otrzymana przez wynajmującego kwota jest jego przychodem.

Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymywany przez Panią czynsz należny z tytułu najmu jest Pani przysporzeniem majątkowym i jednocześnie przychodem, który powinna Pani uwzględniać dla potrzeb obliczenia wysokości ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wartość wskazanych we wniosku opłat – jako kosztów, które zgodnie z zawartą umową najmu ma obowiązek pokrywać wynajmujący, czyli Pani – jest Pani przysporzeniem majątkowym. Nieprawidłowo wskazała Pani zatem, że środki otrzymane od najemcy odpowiadające wartości opłat nie stanowią Pani przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Potwierdza to treść zawartej umowy wraz z aneksami, której elementy wskazała Pani w opisie stanu faktycznego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Załączonych do wniosku dokumentów w postaci umowy wraz z aneksami nie rozpatrujemy, rozpatrzeniu podlega wyłącznie treść wniosku. Załączenie do wniosku dokumentów nie wypełnia obowiązku wskazanego w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Przedmiotem wydanego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na Pani pytanie w zakresie obowiązków podatkowych dotyczących prawidłowości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z najmu. Przedmiotem wydanego rozstrzygnięcia nie może być kwestia zapisów umowy, gdyż wynika to z przepisów prawa cywilnego i swobody konstruowania umów przez podmioty zawierające umowy cywilnoprawne. Przedmiotem rozstrzygnięcia nie mogą być również wskazówki co do możliwości unikania opodatkowania. Organ interpretacyjny nie prowadzi doradztwa podatkowego w takim zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA), albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00