Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.338.2023.2.AP

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam,że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 września 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 maja 2021 roku , której przedmiotem jest świadczenie usług w branży IT jako Analityk Biznesowy, które to sklasyfikowane są pod kodem PKD 62.10Z oraz kodem PKWiU 62.01.12. Usługi świadczył Pan w okresie od lutego 2021 r. do 30 czerwca 2023 r. dla firmy X sp. z o. o. za pośrednictwem Y sp. z o. o., a od 1 lipca 2023 r. do chwili obecnej dla firmy Z sp. z o. o. za pośrednictwem firmy Q sp. z o. o.

W ramach powierzonych zadań zbiera oraz analizuje Pan wymagania biznesowe związane z wdrożeniem nowych lub zmianą istniejących funkcjonalności systemu. Funkcjonalność ta swoim zakresem obejmuje automatyzację procesów biznesowych obsługiwanych przez oprogramowanie klienta. Usługi świadczone przez Pana nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania, tj. nie projektuje Pan oprogramowania, ani też nie rozwija go osobiście. Ponadto w ramach świadczonych usług udziela Pan wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenie funkcjonalności w zakresie omówienia wymagań biznesowych, które to nie stanowią doradztwa w zakresie oprogramowania.

Nie jest Pan projektantem oprogramowania (programistą), doradcą, ani ekspertem w dziedzinie oprogramowania.

Prace te związane są z systemem (...), który to powstaje w oparciu o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (...) z listopada 2017 r. System ten składa się z algorytmów, serwisów komunikacyjnych oraz bazy danych. Na dzień dzisiejszy zbiera Pan informacje (w toku konwersacji z przyszłymi użytkownikami spisuje uwagi sugestie oraz oczekiwania przyszłych użytkowników) w zakresie funkcjonowania przyszłego systemu i przekazuje je w języku fachowym (informatycznym) specjalistom, tj. Architektom Systemu. Zbierane informacje są analizowane i służą do weryfikacji wymagań zawartych w wymienionym wyżej rozporządzeniu. W ten sposób w powiązaniu z innymi ustawami tworzona jest dokumentacja biznesowa (zrozumiała dla osób nie posługujących się językiem technicznym) w celu przedstawienia ustrukturyzowanego zachowania systemu i to ona stanowi Produkt Analizy Biznesowej. Celem tego systemu jest zmniejszenie zaangażowania prac związanych z obsługą przejść granicznych poprzez automatyzację tych prac. Wskutek automatyzacji tego procesu szereg działań podejmowanych przez m.in. (...). Pan uczestniczy w tych pracach poprzez współtworzenie opisu tych sekwencji.

W zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wybrał Pan zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przeglądając wykaz stawek zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych nie znalazł Pan, by świadczone przez Pana usługi zostały przyporządkowane do którejś z wymienionych stawek. Okoliczność ta spowodowała, iż uznał Pan za zasadne opodatkowanie uzyskiwanych przez Pana przychodów stawką wysokości 8,5%.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wniosek o udzielnie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy roku 2023.

Wykonywane przez Pana jako Analityka Biznesowego czynności polegają na :

a)analizie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych lub zmianą istniejących funkcjonalności - zapoznaje się Pan z zaprojektowaną funkcjonalnością programu, tj. z jego obsługą i ocenia ją pod względem korzystania z niej przez jej przyszłych użytkowników; swoje uwagi przekazuje Pan autorom programu;

b)wsparcie wiedzą – w ramach tej funkcji udziela Pan porad autorom – projektantom systemu wskazując na oczekiwania funkcjonalności przez przyszłych jego użytkowników;

c)pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenie funkcjonalności – w ramach tej czynności, która to łączy się z analiza wymagań biznesowych udziela Pan wyjaśnień osobom testującym aplikację, wskazując gdzie znajdują się poszukiwane funkcje bądź też zapisuje informacje o braku niezbędnych funkcji aplikacji.

Do Pana zadań należy miedzy innymi:

zapoznanie się z założeniami projektu z uwzględnieniem w szczególności oczekiwanych efektów końcowych;

fizyczne uruchomienie przygotowanej aplikacji wraz z zespołem testującym w celu sprawdzenia czy przygotowana aplikacja pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu (...)

ustalenie ścieżki dostępu (czynności jakie należy wykonać) do efektu końcowego;

zbieranie uwag osób testujących co do obsługi danej aplikacji;

przekazanie osobom projektującym uwag własnych, jak i osób testujących.

Pod pojęciem systemu rozumie Pan zbiór programów składających się z aplikacji, które to w połączeniu będą służyły do kompleksowej elektronicznej obsługi przejść granicznych.

W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów, gdyż zawarte są w poszczególnych aktach prawnych związanych z wdrożeniem elektronicznej obsługi przejść granicznych. Przekazuje Pan jedynie uwagi co do funkcjonalności poszczególnych aplikacji, które to mogą być pomocne przy ich projektowaniu.

Swoje czynności wykonuje Pan samodzielnie zgodnie z przyjętym zleceniem bez nadzoru kierownictwa zamawiającego.

Zlecone czynności wykonuje Pan w ustalonych terminach w miejscu prowadzenia działalności a tym samym nie działa Pan na terenie zamawiającego.

Z tytułu świadczonych usług ponosi Pan odpowiedzialność za nieterminowe wykonanie zleconych mu zadań, co równoznaczne jest z ponoszeniem ryzyka gospodarczego związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z umową ponosi Pan odpowiedzialność materialną do kwoty 150.000 PLN.

Ponosi Pan odpowiedzialność wobec zlecającego natomiast zmawiający ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Nie świadczy Pan usług na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy a tym samym nie uzyskał Pan od nich z tego tytułu przychodu.

Ponadto nie wykonywał Pan w roku poprzedzających rok podatkowy, jak i nie zamierza wykonywać w roku podatkowym tych czynności w ramach stosunku pracy ani spółdzielczego stosunku pracy. W takich okolicznościach faktycznych nie ma zastosowania art. 8 ustawy o podatku dochodowym.

W roku poprzedzającym nie uzyskał Pan przychodów przekraczających kwoty 2 000 000 euro.

Dokonał Pan w ustawowo określonym terminie zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym prowadzonej działalności gospodarczej.

Wniosek nie dotyczy zdarzenia przyszłego a bieżącego roku podatkowego.

Pytanie

Czy dla przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług Analityka Biznesowego w branży IT stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych będzie w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Wśród wymienionych zawodów nie został wymieniony Analityk Biznesowy w branży IT. Okoliczność ta w Pana przekonaniu powoduje, że do uzyskiwanych przez Pana przychodów nie ma zastosowania 12% stawka ryczałtu. Analizując pozostałe stawki ryczałtu, jak również fakt, iż nie świadczy Pan usług w zakresie projektowania oprogramowania, jak i doradztwa w zakresie oprogramowania, w tym jego wyboru, przychód uzyskiwany z tytułu świadczonych przez Pana usług winien być opodatkowany przy zastosowaniu 8,5% stawki ryczałtu.

Stanowisko to wynika z treści art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w którym to ustawodawca określił stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazując jednocześnie, których przedmiotów działalności gospodarczej dotyczy poszczególna stawka ryczałtu.

Wśród rodzajów — przedmiotów działalności gospodarczej, ustawodawca przy żadnej ze stawek nie wymienił Analityka Biznesowego w branży IT. Okoliczność ta, jak również treść art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wskazuje na stawkę 8,5% ryczałtu. Wskazanie to wynika z faktu, że ustawodawca przy tej stawce ryczałtu (8,5%) przyporządkował działalność usługową bez jej szczegółowego określenia. Pana Zdaniem, takie przyporządkowanie powoduje, że przychody z świadczonych usług, które to nie zostały wymieniona w innych stawkach ryczałtu, winny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczy Pan usługi, dla których wskazał klasyfikację według PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi świadczone przez Pana polegają na:

analizie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych lub zmianą istniejących funkcjonalności - zapoznaje się Pan z zaprojektowaną funkcjonalnością programu, tj. z jego obsługą i ocenia ją pod względem korzystania z niej przez jej przyszłych użytkowników; swoje uwagi przekazuje Pan autorom programu;

wsparciu wiedzą – w ramach tej funkcji udziela Pan porad autorom – projektantom systemu wskazując na oczekiwania funkcjonalności przez przyszłych jego użytkowników;

pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenie funkcjonalności – w ramach tej czynności, która to łączy się z analiza wymagań biznesowych udziela Pan wyjaśnień osobom testującym aplikację, wskazując gdzie znajdują się poszukiwane funkcje bądź też zapisuje informacje o braku niezbędnych funkcji aplikacji.

Do Pana zadań należy miedzy innymi:

zapoznanie się z założeniami projektu z uwzględnieniem w szczególności oczekiwanych efektów końcowych;

fizyczne uruchomienie przygotowanej aplikacji wraz z zespołem testującym w celu sprawdzenia czy przygotowana aplikacja pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu (...)

ustalenie ścieżki dostępu (czynności jakie należy wykonać) do efektu końcowego;

zbieranie uwag osób testujących co do obsługi danej aplikacji;

przekazanie osobom projektującym uwag własnych, jak i osób testujących.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi polegające na zapoznawaniu się z zaprojektowaną funkcjonalnością programu (z jego obsługą) i ocenianiu pod względem korzystania z niej przez przyszłych użytkowników, wskazywaniu oczekiwań przyszłych użytkowników, sprawdzaniu czy pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu, uruchomieniu aplikacji wraz z zespołem testującym, ustaleniu ścieżki dostępu, a więc usługi w ramach środowisk bazujących na oprogramowaniu.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Pana usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, dotyczą bowiem prac nad funkcjonalnościami, aplikacjami a więc programami systemu.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do kategorii 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00