Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.599.2023.1.JG

Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego przy sprzedaży nieruchomości rolnych, nabytych w drodze spadku, na cele rolnicze.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, nabytych w wyniku działu spadku. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dnia 26 lutego 2022 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni A.B..

Dnia 19 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym ojcu na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia Repertorium A numer (...).

Dnia 15 września 2022 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium A numer (...) nastąpił podział spadku po zmarłym ojcu pomiędzy Wnioskodawczynią a rodzeństwem.

Wnioskodawczyni została właścicielem niezabudowanych działek rolnych 112, 113, 114/2 oraz współwłaścicielem niezabudowanych działek rolnych 111, 114/1 położonych w miejscowości (...), gmina (...).

Działki 111, 112, 113 zostały sprzedane na podstawie aktu notarialnego Repertorium A numer (...) w dniu 23 stycznia 2023 r. Działka 111 została sprzedana w całości przez dwóch współwłaścicieli.

Działka 111 została zakupiona w 2003 roku przez ojca oraz matkę na podstawie aktu notarialnego Repertorium A numer (...), natomiast działki 112, 113 zostały mu przekazane w 1990 r. na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego - akt notarialny Repertorium A numer (...).

Wszystkie działki są częścią gospodarstwa rolnego, jednocześnie transakcja nie zmieniła przeznaczenia działek. Weszły w skład innego gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z operatem szacunkowym wykonanym przez E.F., rzeczoznawcę majątkowego, (...), w dniu w 1 lipca 2022 r. wartość rynkowa całego gospodarstwa wynosi 363.775 zł. W drodze działu spadku przypadły Wnioskodawczyni ½ udziałów działki o numerze 111 o wartości 9.805 zł, działka o numerze 112 o wartości 20.350 zł, działka o numerze 113 o wartości 41.925 zł oraz ½ udziałów działki 114/1 o wartości 12.350 zł, działkę 114/2 o wartości 24.700 zł.

1/2 udziałów działki o numerze 111 zostało sprzedane za 11.180 zł, a działki 112 i 113 zostały sprzedane za kwotę 77.640 zł. Łączna kwota uzyskana ze sprzedaży działek to 88.820 zł. Łącznie Wnioskodawczyni odziedziczyła nieruchomości o wartości 109.130 zł. Nieruchomości, które zostały sprzedane, według wykonanego operatu mają wartość 72.080 zł. Wartość majątku, jaki przysługiwał pierwotnie w masie spadkowej to 90.943,75 zł.

Działki nr 111, 112 oraz 113 w momencie sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Na podstawie wypisu z rejestru gruntów z dnia 6 października 2022 r. o nr kancelaryjnym (...), jednostka rejestrowa: (...), wydanym z upoważnienia Starosty (...) Podinspektor w Wydziale Geodezji Filia w (...), działki:

112, opis użytku: grunty orne;

113, opis użytku: grunty orne.

Na podstawie wypisu z rejestru gruntów z dnia 6 października 2022 r. o nr kancelaryjnym (...), jednostka rejestrowa: (...), wydanym z upoważnienia Starosty (...) Podinspektor w Wydziale Geodezji Filia w (...), działka:

111, opis użytku: grunty orne.

Na podstawie zaświadczenia wydanego przez Wójta Gminy (...), dnia 17 stycznia 2023 r. znak: (...) wynika, że zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Gminy (...) zatwierdzonym uchwałą Nr (...) Rady Gminy z dnia (...) 2003 r. działki 111, 112, 113 położone w obrębie ewidencyjnym (...), stanowią grunty orne, symbol planu RP.

Działki 111, 112, 113 na skutek sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego. Nabywca zakupił je w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego.

Przy akcie notarialnym Repertorium A nr (...) sporządzonym 23 stycznia 2023 r. przez C.D. notariusza w (...), nabywca złożył oświadczenie, z którego wynika, że prowadzi osobiście gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat, o łącznym obszarze 26,111 ha. Nabywca przy akcie notarialnym sporządzonym przez C.D. notariusza w (...) Rep. A Nr. (...) okazał duplikat świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej z dnia (...) 1982 roku - wydany przez (...) 1964 roku, ukończył naukę w (...) - w zawodzie rolnika.

Przy akcie notarialnym Repertorium A nr (...) sporządzonym 23 stycznia 2023 r. przez C.D. notariusza w (...) nabywca oświadczył również, że nabycie przedmiotowej nieruchomości następuje na powiększenie prowadzonego gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz że łączna powierzchnia użytków rolnych wchodzących w skład tego gospodarstwa z powierzchnią nabywanej nieruchomości rolnej nie jest większa niż 300 ha; kupujący oświadczył również, że przedmiotowa nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym oraz że nabywana jest na powiększenie prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego. Ponadto kupujący oświadczył, że zobowiązuje się prowadzić powyższe gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od jej nabycia.

Działki zostały w ewidencji sklasyfikowane w sposób następujący:

112, opis użytku: grunty orne;

113, opis użytku: grunty orne;

111, opis użytku: grunty orne.

Działki 111, 112, 113 były cały czas wykorzystywane rolniczo. Na działkach 111, 112, 113 nie była prowadzona działalność gospodarcza.

Pytanie

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży działek nr 111, 112 i 113 nabytych w wyniku przeprowadzonego działu spadku będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, dochód ze sprzedaży niezabudowanych działek rolnych jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny. Zarówno przed, jak i po sprzedaży tych działek wchodzą one w skład gospodarstwa rolnego oraz nie zmieniły swojego charakteru, pozostają to działki rolne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zgodnie z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

Jeżeli w wyniku dokonanego działu spadku, przedmiotem którego były nieruchomości lub prawa majątkowe, udział w nich zwiększa się, tj. przekracza wartość udziału dotychczas posiadanego, to data działu spadku będzie również datą nabycia tego udziału, o który uległ powiększeniu udział w nich po dokonaniu tej czynności. Dlatego więc nabycie w wyniku działu spadku części majątku, który należał do innych spadkobierców (współwłaścicieli), należy traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza dotychczasowy udział w spadku, należy przyjąć datę dokonania działu spadku (tj. dzień zawarcia umowy bądź uprawomocnienia się orzeczenia sądu, jeżeli dział spadku dokonany był na drodze postępowania sądowego).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że wartość majątku nabytego w drodze działu spadku po zmarłym ojcu przewyższała wartość majątku, jaki przysługiwał Pani pierwotnie w masie spadkowej. Skoro wskutek działu spadku otrzymała Pani majątek przewyższający wartość Pani udziału w masie spadkowej wystąpiło po Pani stronie przysporzenie majątku ponad udział w spadku posiadany przed dokonaniem tej czynności. Oznacza to, że w dacie dokonanego działu spadku doszło do nowego nabycia (w części przewyższającej Pani udział w masie spadkowej) w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stąd też sprzedaż w 2023 r. wskazanych przez Panią gruntów w części przypadającej na Panią ponad pierwotny udział spadkowy skutkowała dla Pani powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333) stanowi, że:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle natomiast art. 1 ustawy o podatku rolnym:

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest możliwe, jeśli zbywane grunty:

są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej) lub jego część składową,

nie mogą utracić wskutek odpłatnego zbycia rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych związanych z transakcją okoliczności. Ich całokształt może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Ponadto utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednak w momencie dokonania zbycia strony umowy powinny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia. Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Z informacji przedstawionych przez Panią wynika, że:

1)odziedziczyła Pani działki nr 111, 112, 113 sklasyfikowane w ewidencji jako grunty orne;

2)grunty te były przez cały czas wykorzystywane rolniczo;

3)działki nr 111, 112 oraz 113 w momencie sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym;

4)sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego − kupujący zobowiązał się kontynuować działalność rolniczą na tych gruntach.

Tym samym w Pani sytuacji przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwalające skorzystać z przedmiotowego zwolnienia zostały spełnione.

Reasumując, przychód uzyskany przez Panią ze sprzedaży działek nr 111, 112 i 113, nabytych w wyniku przeprowadzonego działu spadku ponad pierwotny udział w spadku, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA), albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00