Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.554.2023.1.MJ

Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia transakcji sprzedaży z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia transakcji sprzedaży z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych lokalach, tj. … oraz... W tym zakresie Wnioskodawca zajmuje się również m.in. kreowaniem, organizacją i obsługą eventów koktajlowych. Działalność barowa prowadzona jest w …, …, … oraz ….

Niezależnie od głównego profilu działalności, Wnioskodawca jest również właścicielem zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości … składającej się z działki o nr ew. … o łącznym obszarze ... ha, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą o nr … (dalej: Nieruchomość), wniesionej do Wnioskodawcy w 2014 r. w drodze aportu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610). Samą zabudowę Nieruchomości stanowi budynek mieszkalno-usługowy (dalej: Pensjonat), w którym Wnioskodawca prowadzi zorganizowaną działalność gospodarczą polegającą na krótkoterminowym wynajmowaniu pokoi gościnnych (dalej: Klienci) (dalej: Działalność hotelowa).

Pensjonat pełni funkcję obiektu, który może przyjąć grupy różnej wielkości. W zależności od potrzeb, Klienci mogą rezerwować pokoje dla 1 do maksymalnie 4 osób. Rezerwacje mogą być dokonane bezpośrednio lub pośrednio poprzez portal ..... Pensjonat jest otwarty dla Klientów sezonowo, tj. od maja do września każdego roku, natomiast w pozostałym okresie jest zamknięty. Pensjonat dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym od pozostałej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Pensjonat ma również własną stronę internetową (...) oraz adres mailowy (…).

Na potrzeby prowadzenia Pensjonatu, Wnioskodawca zatrudnia na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu jednego pracownika (dalej: Pracownik), który jest odpowiedzialny m.in. za:

·zarządzanie majątkiem Pensjonatu w sposób odpowiadający zasadom racjonalnej gospodarki,

·dbałość o Pensjonat,

·zarządzanie rezerwacjami,

·przyjmowanie Klientów,

·zakupy artykułów spożywczych, środków czystości oraz środków higienicznych,

·przygotowywanie śniadań dla Klientów.

W zakresie wykonywania obowiązków służbowych, w korespondencji zewnętrznej, Pracownik posługuje się stopką z adresem mailowym oraz logiem Pensjonatu.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Pensjonatu. Po dokonaniu transakcji, nabywca będzie kontynuował działalność Pensjonatu, tj. w kształcie, w jakim dotychczas prowadził ją Wnioskodawca, przy wykorzystaniu zasobów materialnych i niematerialnych związanych z Pensjonatem.

Przedmiotem sprzedaży będą następujące składniki materialne i niematerialne składające się na Pensjonat, tj. w szczególności:

·prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności Pensjonatu,

·kocioł gazowy,

·zmywarka przemysłowa,

·wyposażenie Pensjonatu w postaci m.in.:

-telewizorów,

-lodówek,

-sof,

-łóżek,

-stolików,

-komód, kredensów i szaf,

-sprzętu plażowego,

-suszarek,

-czajników,

-terminala płatniczego.

· prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami towarów i usług związanych z Działalnością hotelową, tj. umowa w przedmiocie mediów (tj. na prąd, wodę, kanalizację),

· prawa i obowiązki wynikające z umowy z Pracownikiem,

· strona internetowa (prawa i obowiązki z umowy o rejestrację domeny oraz autorskie prawa majątkowe utworów wykorzystanych na stronie internetowej, które przysługują Wnioskodawcy, w tym autorskie prawa majątkowe do logo ....).

W związku z powyższym, od dnia dokonania nabycia, nabywca uzyska faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania prowadzonej przez Wnioskodawcy Działalności hotelowej w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji. Ponadto, nabywca nie będzie zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania Działalności hotelowej Wnioskodawcy.

I. Wyodrębnienie działalności Pensjonatu

Wyodrębnienie funkcjonalne

Pensjonat jest wyodrębniony funkcjonalnie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Działalność prowadzona w Pensjonacie jest całkowicie odrębna w stosunku do pozostałej działalności Wnioskodawcy.

Działalność hotelowa prowadzona w Pensjonacie ma celu w głównej mierze zaspokajanie potrzeb wypoczynku, noclegu, wyżywienia czy też utrzymania higieny osobistej Klientów. Tym samym, istotnie różni się od podstawowej działalności Wnioskodawcy polegającej na sprzedaży napojów alkoholowych oraz bezalkoholowych w wyspecjalizowanych lokalach. W tym zakresie, należy również mieć na uwadze odmienną bazę klientów Pensjonatu oraz pozostałej działalności Wnioskodawcy. Klientami Pensjonatu są w szczególności rodziny z dziećmi, młodzież czy też seniorzy. Z kolei sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w barach należących do Wnioskodawcy może być prowadzona wyłącznie dla osób pełnoletnich. Oczywiście może dojść do przenikania klientów obu działalności Wnioskodawcy, tj. może dojść do sytuacji, w których Klienci Pensjonatu będą równocześnie klientami koktajl barów i … (lub na odwrót).

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również odmienna lokalizacja Pensjonatu oraz należących do Wnioskodawcy koktajl barów i … (Pensjonat znajduje się pod innym adresem niż bar). Co jest również istotne to fakt, że w przeciwieństwie do podstawowej działalności Wnioskodawcy, która prowadzona jest przez cały rok, tak działalność w Pensjonacie prowadzona jest wyłącznie sezonowo (w okresie maj - wrzesień). W konsekwencji powyższego, Pensjonat prowadzi działalność we własnym zakresie, w sposób niezależny od pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W celu wykonywania założonych zadań gospodarczych w Pensjonacie zatrudniony jest Pracownik, który wykonuje swoje obowiązki w okresie, w którym Pensjonat pozostaje otwarty dla Klientów (tj. w okresie maj - wrzesień). Do wykonywania własnych zadań gospodarczych do Pensjonatu przypisane są również odrębne aktywa materialne i niematerialne, w tym m.in. wyposażenie niezbędne do obsługi Klientów w postaci np. łóżek, stolików, kanap, foteli. Ponadto, Pensjonat posiada również umowę w zakresie dostawy mediów.

Podsumowując, Pensjonat korzysta z własnych składników majątkowych i niemajątkowych koniecznych do realizacji przeznaczonych zadań, tj. do Działalności hotelowej, a także posiada własnego Pracownika.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyżej opisane wyodrębnienie Pensjonatu ma sformalizowany charakter w postaci regulaminu, w ramach którego szczegółowo jest opisane wyodrębnienie organizacyjne, przydział zadań i celów oraz ogólny podział składników majątkowych wraz z Pracownikiem przydzielonych do wykonywania zadań w ramach Działalności hotelowej. Wyodrębnienie Pensjonatu jest także odzwierciedlone poprzez używanie nazwy oraz logo Pensjonatu w korespondencji zewnętrznej (stopka w korespondencji e-mail).

Wyodrębnienie finansowe

Pensjonat jest wyodrębniony finansowo w strukturze Wnioskodawcy w taki sposób, że możliwa jest odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Pensjonatu. W konsekwencji, możliwe jest ustalenie wyniku finansowego Pensjonatu. Ponadto, Pensjonat prowadzi oddzielny rejestr środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz dysponuje również odrębnym rachunkiem bankowym.

Mając na uwadze powyższe, przypisane do Pensjonatu w ramach struktury Wnioskodawcy składniki majątkowe, zasoby, prawa i obowiązki umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Działalności hotelowej.

Podsumowując powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że Pensjonat:

  • stanowi odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (istnieje wyodrębnienie funkcjonalne),
  • zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie (istnieje wyodrębnienie organizacyjne),
  • zespół tych składników jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie (istnieje wyodrębnienie finansowe),
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza potwierdzić swoje stanowisko w zakresie skutków podatkowych planowanej transakcji sprzedaży Pensjonatu na rzecz nabywcy.

Pytanie

Czy zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm. - dalej: „ustawa o VAT”), w związku z czym - czy sprzedaż Pensjonatu nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, w związku z czym, sprzedaż Pensjonatu nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”).

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ZCP jest to: „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Na gruncie powyższego przepisu oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłanki uznania danego zespołu składników majątkowych za ZCP są następujące:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie i składniki te powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników powinien być wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół tych składników powinien być wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół tych składników powinien stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego, dla uznania danego zespołu składników za ZCP składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś jako zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2022.2.SR) wskazał, że „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”. Podobne stanowisko zostało wyrażone również, m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.463.2022.1.AWY) oraz z dnia 8 kwietnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.30.2020.2.MN).

Wyodrębnienie organizacyjne

Odnośnie wyodrębnienia organizacyjnego wskazać należy, że przepisy nie określają wprost, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.430.2022.2.WR; z dnia 17 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.42.2022.3.MAZ oraz z dnia 8 listopada 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.630.2021.2.JJ).

Z drugiej strony, nie mniej istotna jest również konieczność istnienia faktycznego wyodrębnienia organizacyjnego. Tym samym, wydzielana jednostka powinna zostać wyodrębniona również pod kątem faktycznego funkcjonowania w danym podmiocie.

Wyodrębnienie finansowe

W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.430.2022.2.WR) stwierdził, że „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (podobnie również m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.138.2022.2.AS oraz z dnia 2 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3 MN). Organy podatkowe podkreślają zatem, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. W szczególności wyodrębnienie finansowe może polegać na prowadzeniu oddzielnego konta, na którym grupowane są koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Niezależna jednostka biznesowa

Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego funkcjonowania części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jej od reszty przedsiębiorstwa. Takie kryterium znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.88.2022.4.MAZ) oraz z dnia 24 lutego 2022 r. (sygn. 0114-KDIP1- 1.4012.840.2021.4.KOM), a także z dnia 2 sierpnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN).

Wyodrębnienie Pensjonatu

Wyodrębnienie funkcjonalne

Jak zostało wskazane powyżej, Pensjonat jest wyodrębniony funkcjonalnie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Działalność prowadzona w Pensjonacie jest całkowicie odrębna w stosunku do pozostałej działalności Wnioskodawcy. Działalność hotelowa prowadzona w Pensjonacie ma celu w głównej mierze zaspokajanie potrzeb wypoczynku, noclegu, wyżywienia czy też utrzymania higieny osobistej Klientów. Tym samym, istotnie różni się od podstawowej działalności Wnioskodawcy polegającej na sprzedaży napojów alkoholowych oraz bezalkoholowych w wyspecjalizowanych lokalach. W tym zakresie, należy również mieć na uwadze odmienną bazę klientów Pensjonatu oraz pozostałej działalności Wnioskodawcy. Klientami Pensjonatu są w szczególności rodziny z dziećmi, młodzież czy też seniorzy. Z kolei sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w barach należących do Wnioskodawcy może być prowadzona wyłącznie dla osób pełnoletnich. Oczywiście może dojść do przenikania klientów obu działalności Wnioskodawcy, tj. może dojść do sytuacji, w których Klienci Pensjonatu będą równocześnie klientami koktajl barów i ... (lub na odwrót).

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również odmienna lokalizacja Pensjonatu oraz należących do Wnioskodawcy koktajl barów i ... (Pensjonat znajduje się pod innym adresem niż bar).

Co jest również istotne to fakt, że w przeciwieństwie do podstawowej działalności Wnioskodawcy, która prowadzona jest przez cały rok, tak działalność w Pensjonacie prowadzona jest wyłącznie sezonowo (w okresie maj-wrzesień). W konsekwencji powyższego, Pensjonat prowadzi działalność we własnym zakresie, w sposób niezależny od pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W celu wykonywania założonych zadań gospodarczych w Pensjonacie zatrudniony jest Pracownik, który wykonuje swoje obowiązki w okresie, w którym Pensjonat pozostaje otwarty dla Klientów (tj. w okresie maj-wrzesień).

Do wykonywania własnych zadań gospodarczych do Pensjonatu przypisane są również odrębne aktywa materialne i niematerialne, w tym m.in. wyposażenie niezbędne do obsługi Klientów w postaci np. łóżek, stolików, kanap, foteli. Ponadto, Pensjonat posiada również umowę w zakresie dostawy mediów.

Podsumowując, Pensjonat korzysta z własnych składników majątkowych i niemajątkowych koniecznych do realizacji przeznaczonych zadań, tj. do Działalności hotelowej, a także posiada własnego Pracownika.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe okoliczności wskazują zatem na wyodrębnienie funkcjonalne Pensjonatu w ramach działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyżej opisane wyodrębnienie Pensjonatu ma sformalizowany charakter w postaci regulaminu, w ramach którego szczegółowo jest opisane wyodrębnienie organizacyjne, przydział zadań i celów oraz ogólny podział składników majątkowych wraz z Pracownikiem przydzielonych do wykonywania zadań w ramach Działalności hotelowej.

Wyodrębnienie Pensjonatu jest także odzwierciedlone poprzez używanie nazwy oraz logo Pensjonatu w korespondencji zewnętrznej (stopka w korespondencji e-mail).

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji, w opinii Wnioskodawcy zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach struktury Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie finansowe

Pensjonat jest wyodrębniony finansowo w strukturze Wnioskodawcy w taki sposób, że możliwa jest odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Pensjonatu. W konsekwencji, możliwe jest ustalenie wyniku finansowego Pensjonatu. Ponadto, Pensjonat prowadzi oddzielny rejestr środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz dysponuje również odrębnym rachunkiem bankowym.

Powyższe świadczy o tym, że Pensjonat dysponuje wszystkimi potrzebnymi narzędziami umożliwiającymi określenie pozycji finansowej w strukturze Wnioskodawcy. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Pensjonat spełnia niezbędne dla istnienia ZCP kryterium wyodrębnienia finansowego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Pensjonat ma zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo, które może samodzielnie realizować zadania gospodarcze. Jak wskazano, Pensjonat stanowi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół służący do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. Działalności hotelowej.

Pensjonat stanowi zatem wyodrębnioną część w strukturze Wnioskodawcy, która niezależnie realizuje swoje funkcje i będzie je realizowała w strukturze nabywcy po dokonaniu transakcji sprzedaży, w ramach którego będzie kontynuowana działalność gospodarcza w tym zakresie.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Pensjonatu stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji, sprzedaż ZCP do nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Co więcej, należy podkreślić, że - tak jak zostało wskazane - o odmienności Pensjonatu jako takiego i jego wyodrębnieniu świadczy fakt, że został on wniesiony do Wnioskodawcy w formie aportu przedsiębiorstwa i podobna masa majątkowa będzie podlegała sprzedaży.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie również przytoczyć fragmenty interpretacji indywidualnych, w których organy podatkowe potwierdzały, że podobna działalność stanowi ZCP i w związku z tym sprzedaż / zbycie odpowiednich składników majątku nie podlega opodatkowaniu VAT:

  • „Jak wynika z treści wniosku, Pensjonat jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach działalności Wnioskodawcy na podstawie uchwały zarządu, a także na płaszczyźnie finansowej, gdyż wszelkie koszty, przychody, wydatki związane z Pensjonatem są w ramach rachunkowości Spółki możliwe do precyzyjnego wyodrębnienia, oraz na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. Pensjonat przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do których został przypisany. Jednocześnie, w dniu sprzedaży Pensjonatu Nabywca będzie miał faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania prowadzonej przez Spółkę działalności w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji. Nabywca nie będzie musiał podjąć żadnych działań faktycznych lub prawnych, poza poinformowaniem obecnego Najemcy o nabyciu Pensjonatu w celu kontynuowania działalności Spółki. W konsekwencji należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania zbywanego przez Wnioskodawcę zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym powyższa dostawa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.” (por. interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.1.2023.2.AS);
  • „W konsekwencji uznania ww. zespołów składników majątkowych i niemajątkowych w postaci każdego z obiektów hotelowych za zorganizowane części przedsiębiorstwa, planowana sprzedaż ww. obiektów hotelowych na rzecz spółki, która będzie kontynuowała dotychczasową działalność Zbywcy realizowaną z wykorzystywaniem tych zespołów składników, będzie - zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.” (por. interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2022.2.SR);
  • „Opisany we wniosku zespół składników składający się na działalność zajmującą się hotelarstwem, wynajmem mieszkań, gastronomią oraz działalnością rekreacyjną (ZCP B), stanowi zespól składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.” (por. interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.269.2022.4.SR).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE:

W przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i, że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przy czym, zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” – wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 ust. 27e ustawy o VAT, pod którym to pojęciem rozumie się:

Organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W tym miejscu wskazać należy, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

W myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145, str. 1, ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

W ocenie tut. Organu wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01.

W wyroku C-497/01 w sprawie Zita Modes Sàrl przeciwko Administration de l’enregistrement et des domaines Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń – innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz – w zależności od konkretnego przypadku – składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Ponadto TSUE stwierdził, iż fakt, że VI Dyrektywa nie zawiera definicji pojęcia przedsiębiorstwa lub jego części, nie oznacza, że państwa członkowskie mają swobodę jego interpretacji. Pojęcia w niej używane powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny od innych przepisów, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama Dyrektywa daje państwom członkowskim jasną dyspozycję do zdefiniowania pojęcia w krajowej legislacji. TSUE wskazał też, iż nabywca musi jednak posiadać zamiar kontynuowania działalności gospodarczej przejmowanego przedsiębiorstwa lub jego części, nie zaś jedynie natychmiast likwidować daną działalność i sprzedać przejęte mienie.

Na przydatność zespołu składników do prowadzenia (kontynuowania) działalności przez nabywcę, zwrócił uwagę TSUE w wyroku C-408/98 (Abbey National Plc), podzielając opinię Rzecznika Generalnego z dnia 13 kwietnia 2000 r., który stwierdził, iż „rozwiązanie przyjęte w Zjednoczonym Królestwie wydaje się rozsądne: gdy aktywa stanowiące część przedsiębiorstwa zdolną do odrębnego funkcjonowania są zbywane w taki sposób, że sprzedana część kontynuuje swoją działalność, ma zastosowanie opcja, z której Zjednoczone Królestwo skorzystało na mocy art. 5(8) VI Dyrektywy i uznaje się, że nie nastąpiła dostawa towarów”.

W kontekście zatem zbycia przedsiębiorstwa, z wyłączenia stosowania przepisów ustawy korzysta przekazanie przedsiębiorstwa lub jego niezależnej części, w tym dóbr materialnych oraz ewentualnie elementów niematerialnych, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub jego część zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże mieć na celu prowadzenie przekazanego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jedynie natychmiastową likwidację danej działalności lub sprzedanie zapasów zasobów, jeśli istnieją.

Sformułowanie zawarte w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy w aspekcie art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, rozumieć w sposób funkcjonalny, a nie tylko werbalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów, który jest przedmiotem zbycia, pozwala na prowadzenie i służy w sposób trwały prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej nabywcy, realizowanej uprzednio w przedsiębiorstwie Zbywcy.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa lub jego zorganizowana część przechodzi na własność nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy.

Kontynuowanie działalności gospodarczej przy zbyciu przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć, jako sytuację, w której nabywca w związku z dokonanym nabyciem nadal prowadzi przedsiębiorstwo. Przy czym nie chodzi tu o prowadzenie jakiejkolwiek działalności z wykorzystaniem składników nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a o prowadzenie nabytego przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych lokalach. W tym zakresie Wnioskodawca zajmuje się również m.in. kreowaniem, organizacją i obsługą eventów koktajlowych. Wnioskodawca jest również właścicielem budynku mieszkalno-usługowego, w którym prowadzi działalność gospodarczą polegającą na krótkoterminowym wynajmowaniu pokoi gościnnych. Pensjonat dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym, ma również własną stronę internetową oraz adres mailowy. Wnioskodawca zatrudnia jednego pracownika, który jest odpowiedzialny m.in. za zarządzanie majątkiem Pensjonatu, dbałość o Pensjonat, zarządzanie rezerwacjami, przyjmowanie Klientów, zakupy artykułów spożywczych, środków czystości oraz środków higienicznych, przygotowywanie śniadań dla Klientów. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Pensjonatu. Nabywca będzie kontynuował działalność Pensjonatu w kształcie, w jakim dotychczas prowadził ją Wnioskodawca, przy wykorzystaniu zasobów materialnych i niematerialnych związanych z Pensjonatem. Przedmiotem sprzedaży będą składniki materialne i niematerialne składające się na Pensjonat, tj. w szczególności: prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności Pensjonatu, Wyposażenie Pensjonatu (kotła gazowego, zmywarki przemysłowej, telewizorów, lodówek, sof, łóżek, stolików, komód, kredensów i szaf, sprzętu plażowego, suszarek, czajników, terminala płatniczego), prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami towarów i usług związanych (tj. prąd, woda, kanalizacja), prawa i obowiązki wynikające z umowy z Pracownikiem, strona internetowa (prawa i obowiązki z umowy o rejestrację domeny oraz autorskie prawa majątkowe utworów wykorzystanych na stronie internetowej, w tym autorskie prawa majątkowe do logo). Od dnia dokonania nabycia, nabywca uzyska faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania prowadzonej przez Wnioskodawcę Działalności hotelowej w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji. Nabywca nie będzie zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania Działalności hotelowej Wnioskodawcy. Pensjonat jest wyodrębniony funkcjonalnie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Działalność prowadzona w Pensjonacie jest całkowicie odrębna w stosunku do pozostałej działalności Wnioskodawcy. O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również odmienna lokalizacja Pensjonatu oraz należących do Wnioskodawcy koktajl barów i .... Pensjonat prowadzi działalność we własnym zakresie, w sposób niezależny od pozostałej działalności Wnioskodawcy. W Pensjonacie zatrudniony jest Pracownik, który wykonuje swoje obowiązki. Do wykonywania własnych zadań gospodarczych do Pensjonatu przypisane są również odrębne aktywa materialne i niematerialne, w tym m.in. wyposażenie niezbędne do obsługi Klientów. Ponadto, Pensjonat posiada również umowę w zakresie dostawy mediów. Pensjonat korzysta z własnych składników majątkowych i niemajątkowych koniecznych do realizacji przeznaczonych zadań, tj. do Działalności hotelowej, a także posiada własnego Pracownika. Wyodrębnienie Pensjonatu ma sformalizowany charakter w postaci regulaminu, w ramach którego szczegółowo jest opisane wyodrębnienie organizacyjne, przydział zadań i celów oraz ogólny podział składników majątkowych wraz z Pracownikiem przydzielonych do wykonywania zadań w ramach Działalności hotelowej. Wyodrębnienie Pensjonatu jest także odzwierciedlone poprzez używanie nazwy oraz logo Pensjonatu w korespondencji zewnętrznej (stopka e-mail). Możliwa jest odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Pensjonatu. Pensjonat prowadzi oddzielny rejestr środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym. Przypisane do Pensjonatu w ramach struktury Wnioskodawcy składniki majątkowe, zasoby, prawa i obowiązki umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Działalności hotelowej.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wyodrębnionego w ramach Państwa przedsiębiorstwa zespołu składników materialnych i niematerialnych mającego być przedmiotem sprzedaży, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.

Zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony w ramach Państwa przedsiębiorstwa, jak wynika z wniosku, będzie stanowił zespół składników, który będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto nabywca będzie nabyty zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej w tym samym zakresie co zbywca.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem zbycia, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa Spółkę hotelową działalność gospodarczą, to przedmiotowa transakcja będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa transakcja w związku z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00