Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.582.2023.1.MJ

Brak prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu - wypożyczalnia rowerów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. „”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „…” (dalej: Inwestycja, Projekt). W tym celu Gmina zawarła w dniu 21 sierpnia 2023 r. z Województwem … umowę o przyznaniu pomocy w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 w zakresie „Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej”. Na podstawie tej umowy Gmina uzyska dofinansowanie na poziomie nie wyższym niż …% kosztów kwalifikowanych określonych w wartości brutto wydatków związanych z realizacją Projektu.

Głównym celem Projektu jest rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na szlakach rowerowych Gminy, poprzez stworzenie dwóch wypożyczalni rowerów w miejscowościach … oraz … celem ich bezpłatnego wypożyczania turystom odwiedzającym Ziemię …. Zarówno, wypożyczalnia sprzętu w … jak i … bezpośrednio będą obsługiwać turystów, jeżdżących po szlaku przebiegającym przez miejscowości: …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, ... Turyści będą mogli w wyznaczonych miejscach wypożyczyć rower zarówno tradycyjny, jak i elektryczny, a także w razie potrzeby go podładować. Będzie możliwe również skorzystanie z obiektu wypożyczalni celem spożycia posiłku, czy skorzystania z toalet.

Zakres Inwestycji obejmuje:

  • przebudowę (dostosowanie) pomieszczeń budynku wielofunkcyjnego w … na pomieszczenia przeznaczone do obsługi ruchu turystycznego, w tym do przechowywania rowerów i wyposażenia (kasków rowerowych). Przebudowa pomieszczeń będzie polegała na:

-robotach ogólnobudowlanych,

-instalacji elektrycznej,

-instalacji wodno-kanalizacyjnej;

  • zakup sprzętu rowerowego dla budynku wypożyczalni w … tj. dwóch rowerów górskich dla dorosłych i jednego roweru górskiego dla dzieci, trzech kasków, dwóch stojaków na rowery i dwóch wieszaków, zestawu narzędzi rowerowych oraz myjki rowerowej;
  • zakup sprzętu rowerowego dla budynku wypożyczalni w … tj. dwóch rowerów elektrycznych dla dorosłych i jednego roweru elektrycznego dla dzieci, trzech kasków, dwóch stojaków na rowery i dwóch wieszaków, zestawu narzędzi rowerowych oraz myjki rowerowej;
  • wydruk map zoznaczeniem tras rowerowych.

Inwestycja zostanie zrealizowana nie później niż do dnia 30 czerwca 2024 r.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniesie wydatki na usługi związane z dostosowaniem budynków na potrzeby utworzenia wypożyczalni oraz na zakup sprzętu. Wydatki te zostaną udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT. Gmina dotychczas nie poniosła jeszcze wydatków w tym zakresie. Powstała w efekcie realizacji Projektu infrastruktura będzie przez Gminę udostępniana wyłącznie nieodpłatnie, w szczególności rowery i kaski będą nieodpłatnie wypożyczane oraz nie będzie pobierana opłata za ładowanie wypożyczanych rowerów elektrycznych czy mycie rowerów. W budynkach wypożyczalni nie będzie prowadzona jakakolwiek sprzedaż. Infrastruktura ta będzie ogólnodostępna i niekomercyjna.

Zgodnie z zamiarem Gminy wypożyczalnie będą obsługiwane przez … Centrum Kultury i Turystyki (dalej: CKiT), na podstawie umowy zawartej z Gminą, w ramach której Gmina powierzy CKiT zarządzanie i administrowanie obiektami wraz z wyposażeniem. CKiT jest samorządową instytucją kultury posiadającą odrębną od Gminy osobowość prawną. Gmina będzie uiszczać odpowiednie wynagrodzenie na rzecz ZCKiT za czynności powierzone instytucji do realizacji w ramach prowadzenia powstałych wypożyczalni rowerów. Umowa pomiędzy Gminą o CKiT w tym zakresie nie została jeszcze zawarta. Gmina nie będzie pobierała od CKiT żadnych opłat za udostępnienie budynków wypożyczalni wraz ich z wyposażeniem. Również CKiT nie będzie pobierał od turystów jakichkolwiek opłat za wypożyczenie sprzętu czy korzystanie z infrastruktury wypożyczalni. Gmina zatem nie będzie realizowała żadnych dochodów z tytułu udostępniania i funkcjonowania powstałych wypożyczalni oraz zakupionego w ramach Projektu sprzętu.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu?

Pytanie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

UZASADNIENIE STANOWISKA GMINY

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zatem mając na uwadze, że budowa i wyposażanie obiektów sportowych, turystycznych i rekreacyjnych stanowi zadanie własne Gminy, a powstałe w efekcie realizowanego przez Gminę Projektu wypożyczalnie rowerów wraz z zakupionym sprzętem nie będą służyły Gminie do wykonywania jakichkolwiek czynności odpłatnych na podstawie umów cywilnoprawnych, należy uznać, że realizując Projekt, Gmina nie działała w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej w reżimie publicznoprawnym.

Gmina realizuje przedmiotową Inwestycję celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gminie przy realizacji Projektu nie przyświeca zamiar wykorzystywania efektów Inwestycji do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Powstała w efekcie realizacji Projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna i niekomercyjna.

Gmina nie będzie realizowała żadnych dochodów w związku z powstaniem, udostępnieniem i funkcjonowaniem wypożyczalni rowerów, powstałych w efekcie realizacji Projektu.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, brak jest związku pomiędzy poniesionymi przez nią wydatkami na realizację Projektu a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W związku z tym, Gmina stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Jak bowiem wskazano powyżej, możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT jest uwarunkowana koniecznością łącznego spełnienia następujących przesłanek:

·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Jednocześnie, zdaniem TSUE, istnieje możliwość przyznania podatnikowi prawa do odliczenia, gdy taki bezpośredni i ścisły związek nie występuje, lecz poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów i usług. Takie wydatki mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (wyrok TSUE w sprawie C-126/14 Sveda UAB).

Powyższe prowadzi do wniosku, że prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób ścisłym związku, wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, wydatków związanych z realizacją Projektu nie sposób bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę. Tym samym, wydatki te służą Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niedających prawa od obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Nie zostanie zatem w tym przypadku spełniony podstawowy warunek istnienia prawa do odliczenia VAT.

Tym samym, z uwagi na brak związku wydatków jakie Gmina poniesie na realizację Projektu z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS).

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2022 r., sygn. 0114-KDIP1- 2.4012.432.2022.1.RST Dyrektor KIS wskazał, iż „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że wszelkie zakupy nabywane w ramach realizowanej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Celem operacji jest umożliwienie rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez montaż urządzeń siłowni zewnętrznej oraz montaż elementów ścieżki edukacyjnej. Zatem, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej operacji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie, Gminie nie przysługuje zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.”

Podobnie, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2022 r. o sygn. 0114-KDIP1- 2.4012.415.2022.1.RD Dyrektor KIS wskazał, iż „analizując kwestię prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją przedmiotowego Projektu, należy wskazać, że Gmina nie wykorzystuje efektów realizacji Projektu do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizacja przedmiotowego Projektu, jest bowiem prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Gminę ustawą o samorządzie gminnym, a tym samym nieodpłatne użyczenie powstałej infrastruktury w ramach Projektu nie jest prowadzone w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania publicznego w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jak wskazaliście Państwo we wniosku efekty Projektu oraz towary i usługi nabywane w ramach jego realizacji nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zadanie ma na celu wzrost atrakcyjności obszaru dla mieszkańców i turystów, jak i rozwój niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej i kulturalnej. Realizacja Projektu podniesie atrakcyjność terenu dla mieszkańców Gminy oraz da im możliwość aktywnego spędzania czasu.

Powstała infrastruktura w ramach zawartej ze Stowarzyszeniem umowy użyczenia zostanie nieodpłatnie udostępniona. Przy czym Gmina nie będzie obciążała Stowarzyszenia żadnymi opłatami, a infrastruktura może być wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele statutowe z zakresu propagowania i rozwoju kultury fizycznej wśród młodzieży i dorosłych. Zatem biorąc pod uwagę okoliczność, że przekazując w nieodpłatnie użyczenie powstałą infrastrukturę Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem zostaną nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu pn. „(...)”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2022 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.302.2022.1.NK, w której Dyrektor KIS wskazał, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Zatem realizując ww. inwestycję Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Ponadto Gmina wskazała, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Będą służyły czynnościom nieopodatkowanym VAT.”

Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się również w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.840.2021.1.WH uznając, że: „Wskazaliście Państwo, że realizujecie inwestycję pod nazwą” (...) „W ramach inwestycji planowane jest utworzenie dziewięciu otwartych stref aktywności w postaci placów zabaw i siłowni. Jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedsięwzięcia będą wystawiane na Gminę. Realizując powyższe przedsięwzięcie będziecie Państwo wykonywali zadania własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia. Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w związku z realizacją zadania” (...) „będziecie Państwo mieli możliwość odzyskania podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu. Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż realizując zadanie pn. „(...)”, nie będą Państwo działali w charakterze podatnika VAT, lecz działali w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców, a efekty realizacji zadania - jak wynika z wniosku - nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie będziecie Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(...)” w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu. Zatem, nie będziecie Państwo również mieli prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 8 października 2021 r., sygn. 0114-KDIP1- 3.4012.633.2021.1.AMA, Dyrektor KIS wskazał, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizując inwestycję związaną z budową ogólnodostępnego placu zabaw przy ulicy (...), na terenie (...), nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz działa jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, a efekty realizacji tej inwestycji - jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ korzystanie z placu zabaw będzie nieodpłatne i ogólnodostępne. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji”.

Zbieżne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2019 r., 0114-KDIP4.4012.748.2019.1.RK, w której Dyrektor KIS wskazał, iż: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - plac zabaw i rekreacji jest bezpłatnie udostępniony na rzecz mieszkańców (...) i Gminy, od których nie jest i nie będzie pobierana żadna opłata wstępu za korzystanie z zaprojektowanych elementów zabawowych i małej architektury. Ponadto, na terenie, gdzie zrealizowane zostały powyższe elementy zadania, nie jest i nie będzie prowadzona żadna sprzedaż opodatkowana. W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nie działa jako podatnik od towarów i usług, ale jako organ władzy publicznej w zakresie realizowanych przez niego zadań własnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina w związku z realizacją zadania pn. „(...)”, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. zadania. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabywane w celu realizacji ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieć Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwać Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, nie będziecie mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „, ponieważ efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcjęochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00