Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.452.2023.2.AM

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących prowadzenia działalności bez zastosowania proporcji odliczenia.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących prowadzenia działalności bez zastosowania proporcji odliczenia.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 października 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest (…), której podstawowym zadaniem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym interesów gospodarczych zrzeszonych w (…) członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego, jak również wobec innych organizacji krajowych i zagranicznych.

Celami Wnioskodawcy są także wskazane w statucie:

(…)

Cele i zadania Wnioskodawcy są realizowane poprzez:

(…)

Wnioskodawca jest organizacją o charakterze non-profit. Majątek Wnioskodawcy powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji. Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystawia faktury VAT z VAT 23% za usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Składki członkowskie Wnioskodawca dokumentuje notami, które nie podlegają VAT. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży zwolnionej.

Członkostwo u Wnioskodawcy jest dobrowolne. Członkami Wnioskodawcy mogą zostać pracodawcy będący:

  1. osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą,
  2. osobami prawnymi, a także
  3. jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, zainteresowani rozwojem i wspieraniem (…) relacji gospodarczych, handlowych i kulturowych.

Członkowie Wnioskodawcy są zobowiązani do uiszczania corocznej składki członkowskiej, której wysokość, termin oraz zasady płatności ustalane są corocznie na podstawie uchwały Zarządu. Nowi członkowie Wnioskodawcy są zobowiązani do uiszczenia składki należnej za rok, w którym nastąpiło uzyskanie przez nich statusu Członka. Wysokość składki członkowskiej (…) jest zależna tylko i wyłącznie od liczby pracowników zatrudnianych przez członka Wnioskodawcy, nie wpływa na sposób traktowania członka ani nie daje żadnych dodatkowych przywilejów czy korzyści. Zapłata składki następuje na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę i doręczonej członkowi noty, w terminie i na rachunek wskazane na nocie.

Wpływy ze składek członkowskich są przeznaczane wyłącznie na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy, która wypełnia swoje zadania statutowe na rzecz ogółu zrzeszonych w niej członków. Członkowie Wnioskodawcy nie mają bezpośredniego wpływu na ich wydatkowanie. Opłacie członkowskiej nie odpowiadają świadczenia, czy korzyści otrzymywane przez poszczególnych członków Wnioskodawcy, bo działania realizowane przez Wnioskodawcę w ramach celów statutowych nie są zindywidualizowane.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

1.Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca realizuje działania statutowe, tj. organizacja eventów polegająca na projektowaniu, planowaniu, organizacji, produkcji, nadzorze wykonania i podsumowaniu wydarzenia mającego na celu wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych, handlowych, kulturowych między Polską a A., utrzymywanie i rozwój sieci kontaktów między organizacjami w Polsce, A. i innymi, współpracę ambasady Polskiej i A., promocję wydarzeń w polskiej i A gospodarce i kulturze, wspieranie kojarzenia partnerów gospodarczych.

2.W ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu Wnioskodawca nie wykonuje skonkretyzowanych czynności ani usług. Wpływy ze składek członkowskich, które nie podlegają podatkowi VAT, są przeznaczane w całości na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy. Ze składek Wnioskodawcy finansuje m.in. spotkania z ekspertami i inne spotkania biznesowe, w których mogą uczestniczyć członkowie Wnioskodawcy, jeśli wykażą zainteresowanie. Wnioskodawca z organizacji tych spotkań nie generuje przychodów, tylko koszty.

3.Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do celów niepodlegających VAT, którym jest ogólne funkcjonowanie Wnioskodawcy. Zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak i ogólne funkcjonowanie Wnioskodawcy, mają wspólny cel, jakim jest realizacja działań statutowych. Działania statutowe są realizowane poprzez prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizacji eventów, która jest opodatkowana podatkiem VAT. W związku z tym istnieje przesłanka do przyporządkowania wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w całości do celów działalności gospodarczej.

4.Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia niektórych kwot podatku naliczonego związanych bezpośrednio z organizacją eventu, natomiast nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego od kosztów ogólnych, związanych zarówno z organizacją eventu jak z funkcjonowaniem Wnioskodawcy. Funkcjonowanie Wnioskodawcy opiera się na realizacji celów statutowych, które są osiągane w znacznej mierze poprzez organizację eventów będących czynnościami opodatkowanymi VAT, a zatem istnieje przesłanka do pełnego odliczenia podatku VAT.

Pytanie

Czy w świetle przepisów art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczania VAT od faktur zakupowych, nie stosując proporcji, w związku z tym że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie realizacji celów statutowych, a jednocześnie Wnioskodawca pobiera od swoich członków składki członkowskie które nie podlegają opodatkowaniu VAT i wydatkowane są jedynie na ogólne koszty działania Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych, czyli w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania działalności opodatkowanej.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie i przypisanie do określonych czynności kwot podatku naliczonego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego w oparciu o tzw. proporcję.

Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z uchwałą 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10 sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” oznacza czynności zwolnione z podatku VAT, a nie czynności w ogóle nieobjęte zakresem podatku VAT. Oznacza to, że w sytuacji gdy podatnik nabędzie towary lub usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu, przy czym nie da się jednoznacznie przypisać tych towarów i usług do jednej z kategorii tych czynności, podatnik nie stosuje w ogóle odliczenia częściowego wedle proporcji, lecz stosuje odliczenie pełne.

Wnioskodawca, prowadząc swoją działalność, nabywa towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Towary i usługi mogą być wykorzystywane zarówno w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jak i w zakresie działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Niekiedy trudno jest wyodrębnić, które towary i usługi oraz w jakim zakresie są wyłącznie związane z działalnością opodatkowaną, a które z działalnością statutową. Wątpliwości te dotyczą zazwyczaj takich rodzajów wydatków jak np. opłaty za media, czynsz za wynajem biura itp. W takiej sytuacji znajdzie zastosowanie odliczenie proporcjonalne bądź odliczenie pełne. Proporcja znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych z podatku VAT lub do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT, jak i niepodlegających opodatkowaniu VAT, przy założeniu, że nie jest możliwe ich przyporządkowanie do poszczególnych czynności. Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, to wówczas będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.

Powyższe stanowisko prezentują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np.:

  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2012 r., znak IPPP1/443-440/12-2/IGO,
  • interpretacja indywidulana wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2011 r., znak IPPP2/443-74/09/11-4/S/Asi/KOM.

W związku z powyższym, ponieważ Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT i jednocześnie pobiera od swoich członków składki członkowskie które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczania VAT od faktur zakupowych, bez stosowania proporcji w odliczeniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz zwolnionych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcja stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danego podmiotu.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy,

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z uregulowań ustawy wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise), TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise v Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków podatnika. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi opodatkowanymi.

Podatnik jest zobowiązany do przyjęcia przy odliczeniu podatku VAT naliczonego obiektywnego kryterium zapewniającego, że obliczenie proporcji pomiędzy działalnością gospodarczą a działalnością niemającą charakteru gospodarczego będzie obiektywnie odzwierciedlało część wydatków faktycznie przypadającą odpowiednio na każdy z tych rodzajów działalności. Zatem możliwe jest zastosowanie sposobu rozdziału dokonanych zakupów towarów i usług pod warunkiem jednak, że gwarantuje on najdokładniejsze ustalenie kwoty podatku naliczonego do odliczenia.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo izbą handlową, której podstawowym zadaniem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym interesów gospodarczych zrzeszonych członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego, jak również wobec innych organizacji krajowych i zagranicznych.

Państwa członkowie są zobowiązani do uiszczania corocznej składki członkowskiej, której wysokość, termin oraz zasady płatności ustalane są corocznie na podstawie uchwały Zarządu. Nowi członkowie są zobowiązani do uiszczenia składki należnej za rok, w którym nastąpiło uzyskanie przez nich statusu Członka. Wysokość składki członkowskiej jest zależna tylko i wyłącznie od liczby pracowników zatrudnianych przez członka Wnioskodawcy, nie wpływa na sposób traktowania członka ani nie daje żadnych dodatkowych przywilejów, czy korzyści. Zapłata składki następuje na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę i doręczonej członkowi noty, w terminie i na rachunek wskazany na nocie.

Wpływy ze składek członkowskich są przeznaczane wyłącznie na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania. Państwa członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich wydatkowanie. Opłacie członkowskiej nie odpowiadają świadczenia, czy korzyści otrzymywane przez poszczególnych członków, bo działania realizowane przez Państwa w ramach celów statutowych nie są zindywidualizowane. 

Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mają Państwo wątpliwości, czy w związku z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy mają Państwo prawo do pełnego odliczania VAT od faktur zakupowych, nie stosując proporcji.

Z powołanych powyżej przepisów art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wskazali Państwo także, że są organizacją o charakterze non-profit. Podstawowym zadaniem realizowanym przez Państwa jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym interesów gospodarczych zrzeszonych u Wnioskodawcy członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego, jak również wobec innych organizacji krajowych i zagranicznych.

Wpływy ze składek członkowskich, które nie podlegają podatkowi VAT, są przeznaczane w całości na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy. Ze składek finansują Państwo m.in. spotkania z ekspertami i inne spotkania biznesowe, w których mogą uczestniczyć Państwa członkowie, jeśli wykażą zainteresowanie. Z organizacji tych spotkań nie generują Państwo przychodów, tylko koszty.

W ramach działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług zajmują się Państwo realizacją działań statutowych, tj. organizacją eventów polegających na projektowaniu, planowaniu, organizacji, produkcji, nadzorze wykonania i podsumowaniu wydarzenia mającego na celu wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych, handlowych, kulturowych między Polską a A., utrzymywaniem i rozwojem sieci kontaktów między organizacjami w Polsce, A. i innymi, współpracą ambasady Polskiej i A., promocją wydarzeń w polskiej i A. gospodarce i kulturze, wspieraniem kojarzenia partnerów gospodarczych.

Towary i usługi nabywane przez Państwa są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu. Zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak i ogólne funkcjonowanie Wnioskodawcy, mają wspólny cel, jakim jest realizacja działań statutowych.

Wskazali Państwo, że mają możliwość wyodrębnienia niektórych kwot podatku naliczonego związanych bezpośrednio z organizacją eventu, natomiast nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego od kosztów ogólnych, związanych zarówno z organizacją eventu jak i z funkcjonowaniem Wnioskodawcy.

Zatem wydatki na nabycie towarów i usług ponoszone przez Państwa są wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Odnosząc wskazane powyżej przepisy prawa do okoliczności sprawy należy wskazać, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego odnośnie nabyć towarów i usług, które wykorzystywane są w całości do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie będą natomiast mieli Państwo prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego w zakresie nabyć towarów i usług, które wykorzystywane są wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (oraz zwolnionej, jeśli taka wystąpi).

Ponadto, w zakresie w jakim nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków (tzw. mieszanych) na nabycia towarów i usług w zakresie w jakim służą one do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu i niepodlegających opodatkowaniu, w celu obliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zobowiązani są Państwo do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Wskazali Państwo, że Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży zwolnionej. W związku z tym w Państwa przypadku nie ma potrzeby stosowania przepisów art. 90 ust. 1 i 2 ustawy. Natomiast nabywane towary i usługi, jak Państwo wskazali służą działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. Zatem jak już wcześniej wskazano, zasadne jest stosowanie przez Państwa art. 86 ust. 2a i nast. ustawy w celu ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Z uwagi na powyższe okoliczności Państwa stanowisko, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazane we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odmiennych stanach faktycznych i są wiążące wyłącznie dla tych spraw, nie mogą więc stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00