Zaniechanie analizy oświadczeń majątkowych radnych gminy
Nieprawidłowość
Przewodniczący rady gminy nie analizował treści oświadczeń majątkowych złożonych mu przez radnych gminy. Stwierdził, że jest tylko zwykłym przedsiębiorcą, więc lepiej, aby analizę wykonywali pracownicy urzędu skarbowego – jako osoby mające do tego kompetencje. On ze swej strony uważa, że wywiązał się z nałożonych na niego obowiązków, ponieważ kopie oświadczeń majątkowych przekazał do urzędu skarbowego.
Prawidłowe postępowanie
Radni gmin mają obowiązek okresowego składania oświadczeń o stanie majątkowym (art. 24h ust. 1‒4 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Składają je przewodniczącemu rady gminy w dwóch egzemplarzach, wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni. Przewodniczący rady gminy musi przekazać jeden z otrzymanych egzemplarzy oświadczeń majątkowych urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania danego radnego (art. 24h ust. 6 u.s.g.).
