Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.253.2023.1.PJ

Na potrzeby rejestracji w CRPA próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili okresu rozliczeniowego energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie:

- zasadności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużywaniem wytwarzanej energii elektrycznej – jest prawidłowe,

- obowiązków związanych z rejestracją na potrzeby podatku akcyzowego – jest prawidłowe,

- sposobu ustalania łącznej mocy generatorów na potrzeby zastosowania przepisów w zakresie podatku akcyzowego – jest prawidłowe,

- zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW – jest prawidłowe,

- obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których łączna moc generatorów wytwarzających zużywaną energię elektryczną nie przekroczy 1 MW – jest prawidłowe,

- obowiązku składania deklaracji za miesiące, w których łączna moc generatorów, w których została wyprodukowana zużyta energia przekracza 1 MW – jest prawidłowe,

- opodatkowania zużycia energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zasadności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużywaniem wytwarzanej energii elektrycznej, obowiązków związanych z rejestracją na potrzeby podatku akcyzowego, sposobu ustalania łącznej mocy generatorów na potrzeby zastosowania przepisów w zakresie podatku akcyzowego, zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których łączna moc generatorów wytwarzających zużywaną energię elektryczną nie przekroczy 1 MW, obowiązku składania deklaracji za miesiące, w których łączna moc generatorów, w których została wyprodukowana zużyta energia przekracza 1 MW oraz opodatkowania zużycia energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem wpłynął 8 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X. jest podmiotem prowadzącym działalność (...).

X. posiada 14 uruchomionych mikroinstalacji fotowoltaicznych (dalej: „Mikroinstalacje”) o sumarycznej mocy 0,334 MW. X. planuje uruchomienia kolejnych mikroinstalacji – w najbliższym czasie planowane jest uruchomienie następnych pięciu mikroinstalacji o łącznej mocy 0,148 MW.

Energia elektryczna wyprodukowana przez Mikroinstalacje jest przez X. zużywana na własne potrzeby w lokalizacjach, w których Mikroinstalacje są zainstalowane. Nadwyżki wyprodukowanej energii są sprzedawane na rzecz nabywcy mającego siedzibę na terytorium Polski, który posiada wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesję na obrót energią elektryczną (obecnie jest to podmiot Y., ale nie są wykluczone w tym zakresie zmiany). Sprzedaż jest dokumentowana fakturą wystawianą przez X.

Dodatkowo, X. posiada awaryjne agregaty prądotwórcze („Agregaty”) o sumarycznej mocy około 13,7 MW. Największe Agregaty mają moc 2,2 MVA, (tj. 1,76 MW przy współczynniku mocy 0,8)[Moc Agregatów określona jest na podstawie dokumentów technicznych związanych z danym urządzeniem, ale możliwa jest też do odczytania z tabliczki znamionowej prądnicy danego Agregatu. W przypadku agregatów prądotwórczych moc nie jest wyrażana w jednostce [kW] lub [MW], tylko w jednostce [kVA] lub [MVA] i podawany jest współczynnik mocy (zazwyczaj 0,8). Moc 1 MVA przy współczynniku mocy 0,8, to 0,8 MW]. Planowane jest też zainstalowane kolejnych awaryjnych agregatów prądotwórczych oraz przygotowywany jest projekt doposażenia kilkunastu nieruchomości krytycznych w awaryjne agregaty prądotwórcze (nie ma pewności czy projekt będzie realizowany, ale planuje się, że będą to agregaty o mocy jednostkowej poniżej 1 MW). Należy zaznaczyć, że wszystkie ww. Agregaty służą wyłącznie do zapewnienia awaryjnego zasilania obiektów, na wypadek wystąpienia awarii zasilania z sieci zewnętrznej (tj. z sieci dystrybucyjnej należącej do przedsiębiorstwa energetycznego), stanowiącej podstawowe źródło zasilania obiektów. Energia wyprodukowana w Agregatach zużywana jest w całości przez X. Agregaty nie są podłączone do zewnętrznej sieci elektrycznej. W praktyce sytuacje awaryjne, które powodowałyby uruchomienie Agregatów - ze względu na szereg innych zabezpieczeń (np. zasilanie krytycznych budynków więcej niż jedną zewnętrzną sieć energetyczną) - praktycznie nie mają miejsca. Jednak, ze względu na krytyczne procesy realizowane przez X., konieczne jest minimalizowanie ryzyka utraty zasilania, dlatego posiadanie Agregatów pozwalających zapewnić zasilanie obiektów w czasie awarii zasilania z sieci zewnętrznej jest dla kluczowych obiektów X. koniecznością. Zgodnie z instrukcją eksploatacji urządzeń, Agregaty okresowo uruchamiane są w celach testowych, mających za zadanie potwierdzenie sprawności infrastruktury energetycznej X. i gotowości do zapewnienia zasilania na wypadek awarii zasilania z sieci zewnętrznej, przy czym odróżniane są dwa rodzaje takich testowych uruchomień:

a) pod obciążeniem - tj. energia elektryczna wyprodukowana przez Agregat jest używana przez urządzenia mieszczące się w danym budynku (wyłącznie w czasie trwania testu);

b) bez obciążenia - tj. agregat pracuje na tzw. biegu jałowym, a więc energia elektryczna wyprodukowana przez Agregat nie jest w praktyce zużywana, tj. nie zasila żadnych urządzeń.

Testowe uruchomienie Agregatów, zarówno pod obciążeniem, jak i bez obciążenia, nie ma na celu wyprodukowania (i użycia energii), ale jest wyłącznie technicznym sprawdzianem poprawności działania systemu awaryjnego zasilania i jest wymagane przez producentów urządzeń prądotwórczych.

Agregaty zasilane są nabywanym przez X. olejem napędowym i według najlepszej wiedzy, cena, jaką uiszcza X. zawiera w sobie podatek akcyzowy (tj. akcyza jest odprowadzana przez dostawcę oleju napędowego na wcześniejszym etapie obrotu).

X. nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Pytania

1. Czy w przedstawionym opisie stanu faktycznego/zdarzenie przyszłego X. powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 UoA?

2. Czy z faktem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, w sytuacji późniejszego niewykonywania czynności opodatkowanych lub wykonywania jedynie czynności zwolnionych z podatku, wiążą się dodatkowe obowiązki, np. składania miesięcznych deklaracji, itp., czy konieczność wypełniania tych obowiązków należy weryfikować każdorazowo, bez względu na okoliczność dokonania zgłoszenia rejestracyjnego?

3. Czy dla ustalenia progu mocy generatorów (tj. Mikroinstalacji i Agregatów) na poziomie 1 MW, o którym mowa w szczególności w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 UoA oraz w przepisach § 5 Rozporządzenia, należy brać pod uwagę łączną moc wszystkich posiadanych przez X. Mikroinstalacji i Agregatów, czy tylko tych, w których była wyprodukowana zużyta w danym miesiącu energia?

4. Czy na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia, X. powinien monitorować moc Mikroinstalacji i Agregatów, w których produkowana jest zużywana energia w miesięcznych okresach rozliczeniowych, a jeżeli w danym miesiącu moc ta nie przekroczy 1 MW, X. będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia?

5. Czy, jeżeli łączna moc Mikroinstalacji i Agregatów, z których będzie wyprodukowana zużyta w danym miesiącu energia nie przekroczy 1 MW, X. nie będzie zobowiązany do składania deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 24 ust. 1 UoA, albo deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 UoA, nawet w sytuacji, gdy w którymś z poprzednich miesięcy moc ta przekraczała 1 MW i X. złożył stosowną deklarację i zapłacił podatek lub X. złożył deklarację za któryś z poprzednich kwartałów?

6. Czy X. jest obowiązany składać stosowne deklaracje tylko za miesiące, w których moc Mikroinstalacji i Agregatów, w których została wyprodukowana zużyta energia przekracza 1 MW?

7. Czy zużycie energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem stanowi przedmiot opodatkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

 Ad 1. X. powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, ponieważ jest przedsiębiorcą, u którego może wystąpić czynność powodująca opodatkowanie akcyzą - tj. zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

 Ad 2. Z faktem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, w sytuacji późniejszego niewykonywania czynności opodatkowanych lub wykonywania jedynie czynności zwolnionych z podatku, na X. nie ciążą automatycznie żadne dodatkowe obowiązki i konieczność wypełniania tych obowiązków należy weryfikować każdorazowo za dany okres rozliczeniowy, bez względu na okoliczność dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

 Ad 3. Dla ustalenia progu łącznej mocy generatorów (tj. Mikroinstalacji i Agregatów) na poziomie 1 MW, o którym mowa w szczególności w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 UoA oraz w przepisach § 5 Rozporządzenia, należy brać pod uwagę łączną moc tylko tych Mikroinstalacji i Agregatów, w których była wyprodukowana zużyta w danym miesiącu energia.

 Ad 4. Na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia, X. powinien monitorować w miesięcznych okresach rozliczeniowych moc Mikroinstalacji i Agregatów, w których produkowana jest zużywana energia, a jeżeli w danym miesiącu moc ta nie przekroczy 1 MW, X. będzie uprawniony do korzystania w tym miesiącu ze zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia.

 Ad 5. Jeżeli łączna moc Mikroinstalacji i Agregatów, w których będzie wyprodukowana zużyta w danym miesiącu energia nie przekroczy łącznie 1 MW, X. nie będzie zobowiązany do składania deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 24 ust. 1 UoA, albo deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 UoA, nawet w sytuacji, gdy w którymś z poprzednich miesięcy moc ta przekraczała łącznie 1 MW i X. złożył stosowną deklarację i zapłacił podatek lub X. złożył deklarację za któryś z poprzednich kwartałów?

 Ad 6. X. jest obowiązany składać stosowne deklaracje tylko za miesiące, w których moc generatorów (Mikroinstalacji i Agregatów), w których została wyprodukowana w danym miesiącu zużyta energia przekracza 1 MW.

 Ad 7. Zużycie energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem nie stanowi przedmiotu opodatkowania.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 UoA przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię. Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 UoA powstaje z dniem zużycia tej energii (na mocy art. 11 ust. 1 pkt 3 UoA).

Na mocy art. 16 ust. 1 UoA podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą jest obowiązany dokonać zgłoszenia rejestracyjnego - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności. Jednocześnie jednak, na mocy art. 16 ust. 7a pkt 1 UoA, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Z powyższego wynika zatem, że w praktyce gospodarczej X. możliwa jest sytuacja, w której X. dokona czynności wiążących się z wystąpieniem obowiązków rejestracyjnych - np. kiedy w danym miesiącu dokona zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej w Mikroinstalacjach i Agregatach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. W konsekwencji zatem, ponieważ zgodnie z art. 16 ust 1 UoA, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności, X. powinien dokonać stosownego zgłoszenia rejestracyjnego. W praktyce X. nigdy nie może mieć pewności, kiedy wystąpi potrzeba uruchomienia Agregatów, a tym samym nie ma pewności, kiedy wystąpi czynność wyłączająca możliwość skorzystania z preferencji wynikających z art. 16 ust. 7a pkt 1 UoA, tj. kiedy X. zużyje energię wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Reasumując, X. powinien dokonać stosownego zgłoszenia rejestracyjnego, ponieważ jest przedsiębiorcą, u którego może wystąpić czynność powodująca opodatkowanie akcyzą - tj. zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 2.

Jednocześnie jednak, fakt rejestracji nie będzie wiązał się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami po stronie X., do momentu, w którym nie zaistnieją w danym miesiącu czynności podlegające opodatkowaniu. Trzeba bowiem wskazać, że ustawa o podatku akcyzowym nie wiąże z faktem rejestracji nałożenia automatycznie dodatkowych obowiązków - obowiązki te ustawa wiąże bowiem z sytuacją, kiedy podmiot prowadzący działalność gospodarczą dokona czynności podlegającej opodatkowaniu - stanowisko to jest szeroko wskazywane w piśmiennictwie podatkowym, np. M. Zimny (red.), Akcyza. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2020: Ustawa o podatku akcyzowym nie uzależnia bowiem powstania obowiązku podatkowego od faktu dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Obowiązek podatkowy powstaje, gdy podmiot spełniający kryteria podatnika dokona czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 8-9c UoA.

Jak podnosi się, UoA wprowadza opodatkowanie określonej grupy zdarzeń podatkiem akcyzowym i dopiero faktyczne wystąpienie tych zdarzeń wiąże się z koniecznością wypełnienia określonych obowiązków, np. złożenia stosownej deklaracji, prowadzenia ewidencji, czy zapłaty podatku. Do momentu wystąpienia tych zdarzeń, X. nie ma tych obowiązków, bez względu na to, czy dokonał złożenia rejestracyjnego, w szczególności nie jest zobowiązany do składania tzw. pustych deklaracji podatkowych, czy deklaracji obejmujących jedynie czynności zwolnione z opodatkowania (o czym mowa szerzej poniżej).

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 3.

W kwestii sposobu obliczania mocy generatorów warunkujących zastosowanie preferencji, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 UoA oraz w przepisach § 5 Rozporządzenia warto przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11.04.2012 r. (sygn. akt: I GSK 43/11). Konkluzje zawarte w tym wyroku sprowadzają się do stwierdzenia, że przy ocenie czy podatnik może zastosować zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w § 9 Rozporządzenia (ówcześnie obowiązującego), limit 1 MW należy odnosić odrębnie do każdego z generatorów wykorzystywanych przed podatnika, a więc nie w odniesieniu do wszystkich łącznie generatorów energii posiadanych przez danego podatnika.

Z kolei w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10.06.2014 r. (sygn. I FSK 959/13), wskazano, że: Sąd odwoławczy podzielił natomiast stanowisko strony skarżącej w zakresie zarzutu błędnej wykładni § 9 rozporządzenia. Istota stanowiska Przedsiębiorstwa wyraża się w twierdzeniu, że zwolnienie ustanowione w tym przepisie „odnosi się wyłącznie do tych generatorów, w których produkowana jest energia, a nie tych, które są wyłączone”. Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów; jeżeli moc generatorów używanych w procesie wytwarzania energii nie przekracza 1 MW, ww. zwolnienie znajdzie zastosowanie.

Warto także wskazać na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4.07.2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.79.2023.2.AM, w której wskazano: W zakresie pytania nr 6 Państwa wątpliwości dotyczą obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną (1 MW - o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego). (...) Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji energii elektrycznej (w danym okresie rozliczeniowym) są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie ze wskazaniem w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku - jako generatory awaryjne/zapasowe). Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Podobne konkluzje wynikają z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5.09.2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.153.2022.1.JS oraz 13.04.2022 r., sygn. 0111-KDIB3‑3.4013.13.2022.1.MW.

Reasumując powyższe należy wskazać, że nie jest istotne, jaka jest moc wszystkich posiadanych przez podatnika generatorów, ale jaka jest moc generatorów, z których została faktycznie wyprodukowana zużyta energia. W konsekwencji należy uznać, że pomimo faktu, że X. posiada generatory (Mikroinstalacje i Agregaty) o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, to zawsze należy brać pod uwagę, czy zużyta w danym miesiącu energia została wyprodukowana w generatorach, których łączna moc przekracza 1 MW.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 4.

Jak zostało to wskazane wcześniej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię. Jednocześnie ustawodawca przewidział szereg zwolnień z opodatkowania.

W opisywanej sytuacji zwrócić należy uwagę na § 5 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem:

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Bez wątpienia, biorąc pod uwagę stanowisko przedstawione w zakresie pytania 3 powyżej, w przypadku, gdy X. zużyje energię elektryczną wyprodukowaną w generatorach o mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz to, że zakup paliwa używanego w Agregatach był opodatkowany akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu, X. może korzystać z przywołanego zwolnienia, bez względu na to, jaka jest moc wszystkich posiadanych przez niego generatorów (Mikroinstalacji i Agregatów).

W analizowanej tu sytuacji kluczowa jest jednak odpowiedź na pytanie, w jakich okresach X. powinien ustalać, czy moc generatorów, z których wykorzystuje zużywaną energię przekracza 1 MW. Możliwa jest bowiem sytuacja, w której X. w danym miesiącu zużyje energię wyprodukowaną jedynie w Mikroinstalacji, czy w Mikroinstalacji i Agregatach o niewielkiej mocy i suma tych generatorów nie przekroczy 1 MW. W opinii X., powinien on monitorować moc generatorów (tj. Mikroinstalacji i Agregatów) wykorzystywanych w poszczególnych miesiącach, tj. w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Wynika to m.in. z zasad składania deklaracji, o których mowa w art. 21 UoA, które przewidują zasadę, że deklaracja powinna być składana po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie wyprodukowanej energii. Skoro zatem ustawodawca przewidział miesięczną weryfikację zaistnienia zdarzeń powodujących obowiązek podatkowy, to również w taki sposób, tj. w okresach miesięcznych, powinno być weryfikowane, czy nastąpiło zużycie energii wyprodukowanej w generatorach o łączne mocy przekraczającej 1 MW. Pośrednio stanowisko takie zostało potwierdzone również w przywołanej wyżej interpretacji z 4.07.2023 r., sygn. 0111-KDIB3‑3.4013.79.2023.2.AM.

Reasumując, X. powinien w każdym miesiącu odrębnie weryfikować, czy w tym miesiącu doszło do zużycia energii wyprodukowanej w tym konkretnym miesiącu z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Jeżeli moc ta w danym miesiącu nie przekracza 1 MW, może on korzystać ze zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 5 i 6.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 UoA w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6. Jednocześnie w ust. 3 tego przepisu wskazano, że zasada wyrażona w art. 24 ust. 1 pkt 3 UoA nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Powyższe zasady zostały doprecyzowane w art. 24e ust. 1 pkt 1: w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. W art. 24e ust. 1a UoA wskazano, że w przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa m.in. w art. 24, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1 (z zastrzeżeniem nie mającym tu zastosowania).

Wskazano również zaznaczyć, że zgodnie z art. 24e ust. 1b UoA deklaracji, o której mowa w art. 21e ust. 1 UoA nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak wynika z uzasadnia do ustawy wprowadzającej [Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw] przywołane brzmienie art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b UoA: Proponowana zmiana przepisu ma na celu wprowadzenie ułatwienia, zgodnie z którym podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty (pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości), nie muszą wykazywać ilości zużytej przez nich energii elektrycznej objętej zwolnieniem od akcyzy w deklaracjach podatkowych. (...)

W praktyce podatnicy posiadający np. instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy do 1 MW nie będą zobligowani do składania deklaracji podatkowych. Obecnie z takiego wyłączenia korzystają osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Po zmianie z obowiązku wykazywania ilości objętej zwolnieniem od akcyzy energii będą wyłączeni także podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, którzy spełniają warunki zawarte w projektowanym przepisie. Będą to także JST produkujące energię elektryczną np. z paneli fotowoltaicznych w podlegających jej jednostkach organizacyjnych (np. szkoły, przedszkola), gdy łączna moc generatorów liczona odrębnie dla każdej z tych jednostek organizacyjnych nie przekroczy 1 MW.

Z powyższych przepisów, a także przywołanego fragmentu uzasadnienia wynika, że celem ustawodawcy modyfikującego zasady składania przez podatników deklaracji podatkowych z tytułu samodzielnie wyprodukowanej energii, było to, aby zużycie energii wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie łączyło się z koniecznością składania deklaracji.

W konsekwencji zatem, jeżeli X. w danym miesiącu zużywa energię produkowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, to nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych, czy to za okresy miesięczne (na podstawie art. 24 ust. 3 UoA), czy to za okresy kwartalne (na podstawie art. 24e ust. 1b UoA).

Podkreślenia wymaga jednak, że jeżeli w danym miesiącu X. dokona zużycia energii wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW (np. obok Mikroinstalacji zostaną wykorzystane również Agregaty), to X. będzie zobowiązany na mocy art. 24 ust. 1 UoA złożyć stosowną deklarację. Jeżeli w kolejnym miesiącu X. znów zużyje energię z generatorów (czy to Mikroinstalacji, czy to Mikroinstalacji i Agregatów) o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, to nie będzie zobowiązany do składania deklaracji za ten miesiąc, czy kwartał (na mocy art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b UoA).

Reasumując należy wskazać, że X. jest obowiązany składać stosowne deklaracje tylko za miesiące, w których moc generatorów (Mikroinstalacji i Agregatów), w których została wyprodukowana zużyta energia przekracza 1 MW, a nie składać deklaracji za miesiące, w których zużyta energia została wyprodukowana w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nawet w sytuacji, gdy w którymś z poprzednich miesięcy moc ta przekraczała 1 MW i X. złożył stosowną deklarację i zapłacił podatek lub też X. złożył deklarację za któryś z poprzednich kwartałów.

Uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania nr 7.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 UoA przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię. Przywołany przepis posługuje się pojęciem „zużycia”. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego „używać” oznacza „zastosować coś, jako środek, narzędzie”. Z kolei „zużyć” oznacza „wykorzystywać coś w jakiejś części lub całości”. Z literalnego znaczenia tego przepisu wynika zatem, że przedmiotem opodatkowana jest intencjonalne wykorzystanie wyprodukowanej energii, tj. sytuacja, w której podatnik zużywa (wykorzystuje) energię, którą w tym celu wyprodukował. W przypadku testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem, podatnik (tu: X.) nie ma na celu wyprodukowania energii, która zostanie wytworzona. Energia ta jest niejako skutkiem ubocznym testów urządzenia, do czego podatnik jest zobowiązany na mocy zaleceń producenta tego sprzętu, czy zwykłej racjonalności i ostrożności biznesowej. Dlatego nie można uznać, że wykorzystanie energii wyprodukowanej, jako skutek uboczny testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych powoduje powstanie obowiązku podatkowego, w szczególności, że od paliwa, które zostało zużyte do pracy Agregatów została odprowadzona akcyza na poprzednich etapach obrotu.

Przemawia za tym także specyfika uruchomień testowych. Należy bowiem wskazać, że uruchomienia te są dokonywane okazjonalnie i ich efektem jest wyprodukowanie energii w minimalnej ilości. Uznanie, że dochodzi w takich sytuacjach do czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 UoA powodowałoby, że na takim podatniku ciążyłby szereg niewspółmiernych obowiązków, w szczególności prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h UoA, czy składania deklaracji, o której mowa w art. 24 UoA. Obowiązki te występowałyby nawet w sytuacji, gdyby podatnik nie wykonywał innych czynności objętych podatkiem akcyzowym. Stwierdzić należy także, że obowiązki te skutkowałyby niewspółmiernym obciążeniem nie tylko takiego podatnika, ale także organów podatkowych.

W konsekwencji należy uznać, że zużycie energii wyprodukowanej w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych nie jest czynnością powodującą opodatkowanie podatkiem akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie:

- zasadności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużywaniem wytwarzanej energii elektrycznej – jest prawidłowe,

- obowiązków związanych z rejestracją na potrzeby podatku akcyzowego – jest prawidłowe,

- sposobu ustalania łącznej mocy generatorów na potrzeby zastosowania przepisów w zakresie podatku akcyzowego – jest prawidłowe,

- zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW – jest prawidłowe,

- obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których łączna moc generatorów wytwarzających zużywaną energię elektryczną nie przekroczy 1 MW – jest prawidłowe,

- obowiązku składania deklaracji za miesiące, w których łączna moc generatorów, w których została wyprodukowana zużyta energia przekracza 1 MW – jest prawidłowe,

- opodatkowania zużycia energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

 a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

 c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy wskazano, że:

Użyte w ustawie określenie sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Zgodnie z art. 5 ustawy:

Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

W art. 11 ust. 2 ustawy wskazano, że:

Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie bowiem do art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy stanowi:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Przepis art. 24 ust. 3 ustawy wskazuje, że:

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie stosownie do art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy:

Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

Stosownie do art. 138h ust. 1 ustawy:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 138h ust. 2 ustawy:

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

Jak stanowi art. 138h ust. 5 ustawy

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;

2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;

3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;

5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;

7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2023 r., poz. 1891, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”):

 1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

 2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o OZE:

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 1 jest podleganie obowiązkowi rejestracji w związku ze zużywaniem na własne potrzeby energii elektrycznej wytworzonej w generatorach.

Odnosząc się do tych wątpliwości w pierwszej kolejności należy wskazać, że obrót energią elektryczną i jej zużycie podlegają co do zasady opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, pociągającą za sobą obowiązek rozliczenia akcyzy na zasadach wynikających z art. 24 ustawy.

Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z poprzedzającym te czynności obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie tego obowiązku ustawodawca przewidział wyłączenie, o którym mowa w przepisie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Głównym kryterium zwalniającym podmioty zużywające wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, jest łączna moc generatorów, z których ta energia powstała. Dopiero wówczas, gdy moc generatorów nie przekracza 1 MW należy sprawdzić warunek czy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości. W przypadku zużycia energii wyprodukowanej z generatorów, których łączna moc przekracza 1 MW warunek ten staje się zbędny. Nie jest przy tym istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w danym momencie okresu rozliczeniowego, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna są nieużywane.

Wobec powyższego na potrzeby rejestracji w CRPA próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili okresu rozliczeniowego energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Zgodnie z opisem sprawy X. posiada mikroinstalacje fotowoltaiczne o sumarycznej mocy 0,334 MW oraz planuje uruchomienie kolejnych o łącznej mocy 0,148 MW. Zatem łączna ich moc nie przekroczy 1 MW.

Jednocześnie mogą wystąpić sytuacje, w których będzie przez Państwa zużywana energia elektryczna wytwarzana w agregatach prądotwórczych (w wypadku wystąpienia awarii zasilania z sieci zewnętrznej bądź w przypadku okresowych testów). Ponieważ sumaryczna moc agregatów wynosi około 13,7 MW, a największe z nich mają moc 1,76 MW, oznacza to że mogą wystąpić sytuacje, w których łączna moc generatorów, jednocześnie wytwarzających zużywaną przez Państwa energię elektryczną (wliczając w to energię elektryczną wytwarzaną z mikroinstalacji fotowoltaicznych) przekroczy 1 MW.

Warunkiem zastosowania tego wyłączenia od obowiązku rejestracji jest również aby od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W przypadku wytwarzania energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych, wymóg ten nie znajdzie zastosowania ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Jednocześnie jak wskazali Państwo w opisie sprawy – wykorzystywane przez Państwa Agregaty awaryjne zasilane są nabywanym przez X. olejem napędowym i według najlepszej Państwa wiedzy, cena, jaką uiszcza X. zawiera w sobie podatek akcyzowy, tj. akcyza jest odprowadzana przez dostawcę oleju napędowego na wcześniejszym etapie obrotu.

Należy przy tym wskazać, że dla obowiązku rejestracji w CRPA, jak i dla wyłączenia z tego obowiązku, nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii (wyprodukowanej przez podmiot nieposiadający koncesji) jest sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazane we wniosku okoliczności oraz fakt, że zgłoszenia rejestracyjnego należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, którą w sprawie będzie zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który tę energię wyprodukował (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy), zgodzić się należy z Państwem, że z uwagi na uzasadniony brak pewności co do zaistnienia okoliczności wyłączającej możliwość skorzystania z preferencji wynikającej z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, tj. możliwości zużycia przez Państwa energii wyprodukowanej w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, zasadne jest dokonanie przez Państwa stosownego zgłoszenia rejestracyjnego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości wskazanych w pytaniu nr 2, jest wynikająca z faktu dokonania zgłoszenia rejestracyjnego konieczność wypełnienia innych, określonych na gruncie ustawy o podatku akcyzowym obowiązków.

Odnosząc się do tych wątpliwości wyjaśnić należy, że co do zasady dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego przez podmiot zamierzający dokonywać czynności opodatkowanych akcyzą nie wpływa jeszcze bezpośrednio na powstanie innych obowiązków wskazanych w przepisach dotyczących podatku akcyzowego, gdyż zgłoszenia rejestracyjnego dokonuje się przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

Zarówno zatem wymieniony przez Państwa obowiązek składania deklaracji podatkowych, jak i obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, wynikają dopiero z faktycznie dokonywanych czynności podlegających opodatkowaniu.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym fakt dokonania rejestracji nie będzie wiązał się z dodatkowymi obowiązkami po stronie X., do momentu, w którym nie zaistnieją czynności podlegające opodatkowaniu.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3 jest wskazanie czy dla ustalenia progu łącznej mocy generatorów (tj. Mikroinstalacji i Agregatów) na poziomie 1 MW, należy brać pod uwagę łączną moc wszystkich posiadanych przez X. Mikroinstalacji i Agregatów, czy tylko tych, w których była wyprodukowana i zużyta w danym miesiącu energia.

Przepisy art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz przepis § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wymagają, aby zużywana energia elektryczna została wyprodukowana przez podmiot, który ją następnie zużyje, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna. Jak wyjaśniono wcześniej co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w danym momencie okresu rozliczeniowego, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie z opisem - jako generatory na wypadek awarii i w trakcie testów).

Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili okresu rozliczeniowego energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytanie nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości wskazanych w pytaniu nr 4 jest uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

Zwolnienie uregulowane w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zgodnie z celem ustawodawcy adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną (będącego podatnikiem podatku akcyzowego z tego tytułu), wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z zastrzeżeniem ust. 2, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych w danym momencie okresu rozliczeniowego generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Określając łączną moc wykorzystywanych w danym momencie generatorów należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować. Tym samym zwolnienie to, zgodnie z treścią tego przepisu, nie dotyczy energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta przez ten podmiot (np. zostanie przekazana do sieci), jak i energii elektrycznej, która zostanie wytworzona z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Dla określenia łącznej mocy wykorzystywanych generatorów o których mowa w § 5 rozporządzenia, należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować, a nie moc wykorzystywaną w danej chwili (pracujących z mniejszym odciążeniem). Ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem łącznej mocy generatorów, a nie innymi parametrami.

Oznacza to, że w sytuacji gdy podatnik będzie zużywać na własne potrzeby energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów, których moc nie przekracza 1 MW, wówczas zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, pod warunkiem spełnienia warunku z ust. 2.

Jeśli natomiast w danym momencie (jednostce czasu danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc), łączna moc generatorów przekroczy wolumen 1 MW, podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia w tym okresie rozliczeniowym.

Warunek wynikający z ust. 2 wymaga z kolei aby w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, od tych wyrobów została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak już wskazano, energia promieniowania słonecznego jest odnawialnym źródłem energii, tym samym w tym zakresie dla ewentualnego zastosowania zwolnienia nie zaistnieje konieczność wypełnienia warunku wynikającego z § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Natomiast w odniesieniu do agregatów prądotwórczych, wymóg ten będzie spełniony, gdyż – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – Agregaty awaryjne zasilane są nabywanym przez X. olejem napędowym, od którego odprowadzana została akcyza.

Wobec powyższego będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z akcyzy zużytej energii elektrycznej, w sytuacji, gdy łączna moc generatorów w których energia ta została wytworzona nie przekroczy 1 MW.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia, zasadne jest monitorowanie przez Państwa mocy Mikroinstalacji i Agregatów, w których produkowana i zużywana jest energia elektryczna, a jeżeli w żadnym momencie miesięcznego okresu rozliczeniowego łączna moc tych generatorów nie przekroczy 1 MW, X. będzie uprawniony do korzystania w tym miesiącu ze zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniach nr 5 i 6 jest obowiązek składania deklaracji (miesięcznych i kwartalnych).

Należy w tym miejscu ponownie wskazać, że - zwolnienie, uregulowane w § 5 rozporządzenia ws. zwolnień adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną, wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z zastrzeżeniem ust. 2, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W okolicznościach które przedstawili Państwo w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, łączna wszystkich moc mikroinstalacji fotowoltaicznych nie przekroczy 1 MW, ale jednocześnie mogą wystąpić sytuacje, w których łączna moc generatorów, jednocześnie wytwarzających zużywaną przez Państwa energię elektryczną przekroczy 1 MW na skutek uruchomienia agregatów.

Oznacza to, że w sytuacji gdy w danym miesiącu (okresie rozliczeniowym) będą Państwo zużywać na własne potrzeby energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów, których moc nie przekracza 1 MW, wówczas będą mieli Państwo prawo do zastosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Natomiast w sytuacji, gdy będą Państwo zużywać energię elektryczną wytwarzaną w generatorów, których łączna moc przekroczy 1 MW, zwolnienie nie znajdzie zastosowania.

Obowiązki deklaracyjne w zakresie energii elektrycznej regulują art. 24 ustawy (deklaracje miesięczne) i art. 24e ustawy (deklaracje kwartalne, które mają zastosowanie względem podatników na których nie ciąży obowiązek składania deklaracji miesięcznych z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą).

Zarówno w treści art. 24 jak i art. 24e ustawy zawarto wyłączenia z obowiązku składania deklaracji, które znajdują zastosowanie względem podatników zużywających energię elektryczną, która wytwarzana jest w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zasadniczo korzysta ze zwolnienia od akcyzy (art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy), oraz wyłączenia z obowiązku rejestracji na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Analiza powyższych przepisów względem okoliczności przedstawionych we wniosku pozwala zatem stwierdzić, że w sytuacji w której w danym okresie rozliczeniowym będą Państwo zużywać wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia, wówczas nie będą Państwo zobligowani do składania deklaracji miesięcznych jak i kwartalnych.

Natomiast za okresy rozliczeniowe, gdy zużyta energia produkowana jest z generatorów o łącznej mocy powyżej 1 MW, wówczas powinni Państwo złożyć deklaracje miesięczną i uiścić należny podatek.

Podzielić zatem należy Państwa stanowisko, że są Państwo obowiązani do składania stosownych deklaracji tylko za miesiące (na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy), w których łączna moc generatorów (Mikroinstalacji i Agregatów) w których została wyprodukowana i zużyta energia elektryczna, przekracza 1 MW, i nie są Państwo obowiązani do składania deklaracji za miesiące, w których zużyta energia została wyprodukowana w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nawet w sytuacji, gdy w którymś z poprzednich miesięcy moc ta przekraczała 1 MW i X. złożył stosowną deklarację i zapłacił podatek.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 i 6 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 7 jest opodatkowanie zużycie energii, która została wyprodukowana w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Agregaty okresowo uruchamiane są w celach testowych, mających za zadanie potwierdzenie sprawności infrastruktury energetycznej X. i gotowości do zapewnienia zasilania na wypadek awarii zasilania z sieci zewnętrznej, przy czym odróżniane są dwa rodzaje takich testowych uruchomień:

a) pod obciążeniem - tj. energia elektryczna wyprodukowana przez Agregat jest używana przez urządzenia mieszczące się w danym budynku (wyłącznie w czasie trwania testu);

b) bez obciążenia - tj. agregat pracuje na tzw. biegu jałowym, a więc energia elektryczna wyprodukowana przez Agregat nie jest w praktyce zużywana, tj. nie zasila żadnych urządzeń.

W Państwa ocenie zużycie energii wyprodukowanej w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych nie jest czynnością powodującą opodatkowanie podatkiem akcyzowym, co argumentują Państwo tym, że w przypadku testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych pod obciążeniem, podatnik nie ma na celu wyprodukowania energii, która zostanie wytworzona. Państwa zdaniem energia ta jest niejako skutkiem ubocznym testów urządzenia, do czego podatnik jest zobowiązany na mocy zaleceń producenta tego sprzętu, czy zwykłej racjonalności i ostrożności biznesowej, a opodatkowanie powodowałoby szereg niewspółmiernych obowiązków.

Odnosząc się do tej argumentacji wskazać należy, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidulanej przepisów prawa podatkowego, Organ nie może kierować się w swych rozstrzygnięciach innymi aspektami aniżeli wyłącznie tymi, które wynikają z przepisów prawa podatkowego i zasad ich wykładni, gdyż to wyłącznie przepisy prawa podatkowego – w sprawie przepisy ustawy o podatku akcyzowym – określają kiedy i na jakich zasadach dany wyrób/czynność podlega lub nie opodatkowaniu akcyzą.

Podkreślić w tym miejscu należy, że zgodnie z treścią art. 5 ustawy, czynności lub stany faktyczne, o których mowa m.in. art. 9 ust. 1 ustawy, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Tym samym z punktu widzenia oceny, czy dana czynność (w sprawie zużycie wyprodukowanej energii elektrycznej), rodzi skutki podatkowe w akcyzie, dochowanie warunków przewidzianych przepisami prawa dla dokonania tych czynności jest obojętne. Zatem zawsze w takich sytuacjach, o ile tylko zostanie spełniona dyspozycja normy wynikająca z przepisów ustawy, określających przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie. De facto zatem warunki lub też forma czynności są obojętne dla sprawy wystąpienia przedmiotu opodatkowania. W konsekwencji kluczowe z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego w akcyzie jest samo dokonanie czynności, z którą ustawa wiąże powstanie tego obowiązku (por. m.in. wyrok WSA w Lublinie z 29 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 249/15).

Powyższe tezy są odzwierciedleniem jednej z podstawowych zasad prawa podatkowego - zasady autonomii prawa podatkowego, zgodnie z którą powstanie, m.in. obowiązku podatkowego wynikać może wyłącznie z przepisów prawa podatkowego, pomimo że niejednokrotnie jest to związane z dokonaniem czynności czy nałożeniem obowiązków na mocy innych niepodatkowych uregulowań. Autonomia prawa podatkowego jest bowiem swego rodzaju kompromisem pomiędzy zasadami spójności i zupełności systemu prawa, do którego prawo podatkowe przynależy, a jego niezależnością w obrębie tego systemu, przy czym jednocześnie inne dziedziny nie mogą stanowić źródła powstania obowiązku podatkowego czy uprawnienia na gruncie prawa podatkowego, gdyż jest to zastrzeżone wyłącznie dla przepisów prawa podatkowego (por. wyrok NSA z 6 maja 2021 r., sygn. akt I GSK 59/18; wyrok WSA w Krakowie z 24 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 380/16; uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. II FPS 3/11; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 czerwca 2015 r., sygn. akt I FSK 223/14).

Oznacza to, że przepisy prawa podatkowego nie mogą być modyfikowane przez pryzmat innych aktów prawnych jak również nie mogą być interpretowane w sposób zdeterminowany przez konieczność dostosowania do praktyk, zamierzeń gospodarczych czy obowiązków nałożonych przez producentów agregatów.

Zauważyć należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem nakładanym tylko na niektóre wyroby określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy i jest podatkiem jednofazowym – nakładanym co do zasady tylko jeden raz.

Z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą wiąże się również zasada opodatkowania konsumpcji, która w sprawie sprowadza się do obciążania ciężarem ekonomicznym podatku Państwa jako podmiotu wytwarzającego i zużywającego energię elektryczną, zgodnie z tym co Państwo przedstawili w opisie okoliczności sprawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od woli podatnika lecz od okoliczności, które je wywołują. W analizowanej sprawie zdarzeniem wywołującym obowiązek podatkowy będzie zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, niezależnie od tego dla jakich celów energia ta została wytworzona i zużyta.

Należy w tym miejscu także zauważyć, że zużycie w orzecznictwie sądów administracyjnych oznacza, zgodnie z wykładnią literalna tego wyrażenia, definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego (por. m.in. wyrok NSA z 17 września 2019 r., sygn. akt I GSK 229/17) i niewątpliwe do takiego zużycie w przedstawionych we wniosku okolicznościach dochodzi.

Fakt natomiast istnienia ewentualnych innych obowiązków (uzależnionych od łącznej mocy generatorów) związanych z opisanym we wniosku zużyciem energii elektrycznej jest elementem wtórnym będące następstwem istnienia podatku i powstania obowiązku podatkowego na skutek zużycia energii elektrycznej.

Nie można zatem zgodzić z Państwa stanowiskiem, że zużycie energii wyprodukowanej w trakcie testowego uruchomienia awaryjnych agregatów prądotwórczych nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 7 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00