Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.482.2023.1.MG

Podatek od towarów i usług, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na realizację projektu pt. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą A Sp. z. o. o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Zasadniczym przedmiotem działalności jest praktyka lekarska A (usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług), w niewielkim zakresie sprzedaż w wyspecjalizowanym sklepie medycznym, najem oraz sterylizacja narzędzi (usługi opodatkowane podatkiem VAT).

Wnioskodawca zawarł w grudniu 2020 r. z Województwem (...) umowę o dofinansowanie projektu (COVID-19) pt. „(...)” (dalej: Projekt). Działania (...).

Dofinansowaniem objęty był zakup środka trwałego (zamgławiacz do dezynfekcji gabinetu), wyposażenia do gabinetów (pojemniki na ręczniki papierowe, dozowniki na mydło, kosze pedałowe, zestaw do mycia podłóg metodą jednego kontaktu), środków ochrony osobistej dla personelu medycznego (fartuchy, kombinezony ochronne, rękawice, maski ochronne, przyłbice) oraz środków do dezynfekcji (płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni). Zakupiony sprzęt medyczny wskazany we wniosku o dofinasowanie był i jest używany przez Wnioskodawcę do wykonywania wyłącznie świadczeń medycznych w gabinetach lekarskich, usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (PKWiU 8622Z), którego usługi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie podatek VAT zawarty w cenie zakupywanego w ramach ww. umowy sprzętu medycznego był, tzw. wydatkiem kwalifikowanym. Oznacza to, że dofinansowaniem w zakresie przewidzianym umową o dofinansowanie, objęty był również podatek VAT zawarty w cenie zakupionych przedmiotów dofinansowania, gdyż Wnioskodawca całość zakupionego wyposażenia, środków trwałych oraz środków ochrony osobistej i środków do dezynfekcji przekazał do gabinetów lekarskich Przychodni, gdzie wykonywał w okresie objętym dofinasowaniem i nadal wykonuje wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (PKWiU 8622Z), które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnione z podatku VAT. Wykonywanie usług zwolnionych nie rodzi obowiązku naliczania podatku VAT, brak jest zatem kategorii podatku należnego w rozumieniu ustawy. Wykonywanie usług zwolnionych z VAT nie daje również prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych ze sprzedaż zwolnioną. Zakupione towary wykazane we wniosku o dofinasowanie w ramach zawartej umowy nie były i nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, ani mieszanej.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca złożył wniosek o płatność końcową. Urząd Marszałkowski realizujący umowę o dofinansowanie w imieniu Województwa (...) zażądał informacji, że Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie przedmiotów dofinansowania od podatku należnego. Spółka złożyła w tym zakresie oświadczenie, jednak Urząd Marszałkowski poprosił o interpretację podatkową.

Pytanie

Czy Wnioskodawca świadcząc wyłącznie usługi zwolnione z VAT miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację projektu pt. „(...)” od środków trwałych, wyposażenia oraz środków ochrony osobistej i środków do dezynfekcji sprzętu medycznego od podatku należnego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze złożonym do umowy o dofinansowanie oświadczeniem, Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia – praktyka lekarska specjalistyczna (symbol PKWiU 8622Z). Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z VAT. Ich wykonywanie nie rodzi zatem obowiązku naliczania podatku VAT, brak jest zatem kategorii podatku należnego VAT w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W sytuacji Wnioskodawcy nabywane przedmioty, objęte umową o dofinansowanie na realizację projektu pt. „(...)” wykorzystywane są do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z tą sprzedażą.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację ww. projektu środków trwałych, wyposażenia, środków ochrony osobistej oraz środków do dezynfekcji od podatku należnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże według art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wątpliwości Państwa w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Państwo świadcząc wyłącznie usługi zwolnione z VAT mieli możliwość odliczenia podatku naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację projektu pt. „(...)” od środków trwałych, wyposażenia oraz środków ochrony osobistej i środków do dezynfekcji sprzętu medycznego od podatku należnego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zatem, prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego na gruncie ustawy powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym, w przypadku czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że Spółka A Sp. z o. o. nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – pomimo, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT to – jak wynika z opisu sprawy – całość zakupionego wyposażenia, środków trwałych oraz środków ochrony osobistej i środków do dezynfekcji przekazali Państwo do gabinetów lekarskich Przychodni, gdzie wykonywali Państwo w okresie objętym dofinasowaniem i nadal wykonują wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (PKWiU 8622Z), które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. Ponadto zakupione towary wskazane we wniosku o dofinasowanie w ramach zawartej umowy nie były i nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, ani mieszanej.

Zatem, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Podsumowując, świadcząc wyłącznie usługi zwolnione od podatku VAT nie mieli Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego w cenie nabytych środków trwałych, wyposażenia oraz środków ochrony osobistej i środków do dezynfekcji sprzętu medycznego na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację projektu pt. „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00