Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.389.2023.3.AMA

Zastosowania stawki podatku dla sprzedaży suszu konopnego do 30 czerwca 2020 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki 8% dla sprzedaży suszu konopnego do 30 czerwca 2020 r.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 czerwca 2023 r. (wpływ 4 czerwca 2023 r.), pismem, które wpłynęło do tut. Organu 6 czerwca 2023 r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu 9 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą prawną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. B. sp. z o.o. prowadzi działalność w branży konopnej prowadząc badania oraz sprzedając produkty spożywcze, olejki, kosmetyki bazujące na konopiach oraz susz konopny. Jednym z produktów wytwarzanych oraz dystrybuowanych przez Wnioskodawcę jest susz konopny tj. inaczej susz (…). Wnioskodawca wskazuje na swojej stronie, że zioła konopi z powodzeniem można stosować do kąpieli, inhalacji, waporyzacji i przy różnego rodzaju okładach. Z suszu konopnego zrobimy także herbatę, napary, nalewki i emulsje. Susz możemy dodawać jako dodatek np. do pieczenia i sałatek. Opisywane w stanie faktycznym dostawy były dokonywane przed dniem 30 czerwca 2020 roku. Klasyfikacja właściwa dla suszu konopnego było 01.28.19.0 PKWIU (Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne). Wnioskodawca nie wystąpił z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Należy wskazać, że żadnego specjalnego pozwolenia na sprzedaż takiego towaru nie trzeba było posiadać.

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 4 czerwca 2023 r. (data wpływu 4 czerwca 2023 r.), w odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo, że żadnego specjalnego pozwolenia na sprzedaż takiego towaru nie trzeba było posiadać oraz produkt nie był przeznaczony do sprzedaży jako żywność.

Pismem, które wpłynęło do tut. Organu 9 września 2023 r., doprecyzowali Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1. Jednoznaczne potwierdzenie czy produkt będący przedmiotem zapytania był przeznaczony do spożycia?

Jest to produkt przeznaczony do spożycia. Pragniemy wskazać, że produkt przeznaczony do spożycia nie oznacza, że dany produkt jest żywnością. Susz konopny jest dodatkiem do żywności a nie żywnością co nie zmienia faktu, że jest przeznaczony do spożycia. Pytanie w poprzednim wezwaniu zostało sformułowane w następującym sposób: „Czy towar będący przedmiotem zapytania przeznaczony był do spożycia jako żywność i tym samym czy posiadali Państwo zezwolenie na wprowadzenie na rynek takiej żywności?” - zatem odpowiedź na tak postawione pytanie nie mogła brzmieć pozytywnie ze względu na fakt, że produkt nie jest żywnością tylko dodatkiem do żywności przeznaczonym do spożycia. Wobec tego nie występuje w tym przypadku sprzeczność tylko błąd klasyfikacji logicznej w pytaniu zadanym przez tutejszy organ.

2. Jednoznaczne potwierdzenie czy wskazana we wniosku klasyfikacja produktu tj. PKWiU z 2008 r. 01.28.19.0 jest prawidłowa.

Klasyfikacja jest prawidłowa.

3. Jeśli wskazana we wniosku klasyfikacja produktu została podana błędnie, to prosimy o wskazanie właściwej.

Klasyfikacja jest wskazana prawidłowo.

4. Czy sprzedawany przez Państwa produkt - susz konopny - należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych?

Tak należy.

Pytanie

Czy stawka 8% podatku VAT jest właściwa do produktu w postaci suszu konopnego opisanego w stanie faktycznym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy VAT (w brzmieniu właściwym dla badanego okresu) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1. W związku z tym, że zostało spełnione zastrzeżenie w art. 114 ust. 1 stawka wynosiła w tym okresie 8%.

Do 30 czerwca 2020 roku obowiązywała klasyfikacja PKWiU 2008 która klasyfikowała susz konopny do klasyfikacji 01.28.19.0 PKWIU (Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne). Taka klasyfikacja została wskazana w załączniku nr 10 poz. 13 do ustawy o podatku od towarów i usług w brzemieniu do końca czerwca 2020 roku jako podlegają stawce podatku VAT w wysokości 8% (Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Od 1 lipca 2020 roku produkt susz konopny został zaklasyfikowany w kodzie 12 CN jeżeli nie jest przeznaczony dla spożycia przez ludzi, który również podlega stawce podatku VAT 8% tj. zgodnie z załącznikiem Nr 3 poz. 9 (CN 12): Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza - z wyłączeniem towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi”. Należy wskazać, że zmiana matrycy VAT nie miała na celu wprowadzenie obniżki podatku VAT na wybrane produkty tylko uporządkowanie matrycy VAT. Zatem, nie można zgodzić się ze stanowiskiem organu podatkowego, że zmiana matrycy podatku VAT wprowadziła obniżoną stawkę VAT na susz konopny ponieważ zawsze podlegał takiej stawce podatku VAT.

Podobne stanowisko w tym zakresie zostało zajęte w poniższej wiążącej informacji stawkowej z dnia 18 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST2-1.450.967.2020.8.RH WIS TOWAR - susz konopny - CN 12 - 8%: „W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 9 wskazano CN ex 12 "Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza – z wyłączeniem towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Przez ex, stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar klasyfikowany jest do działu 12 Nomenklatury scalonej (CN) i nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy oraz poz. 9 załącznika nr 3 do ustawy.”

Mając na uwadze powyższą argumentację, a także ugruntowane stanowisko organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż był uprawniony do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do transakcji sprzedaży suszu konopnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawi Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Państwa klasyfikacji.

Ponadto podkreślić należy, że interpretacja opiera się również na Państwa stwierdzeniu, że sprzedawany przez Państwa produkt przeznaczony jest do spożycia oraz że należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293, z późn. zm.) – dalej: „PKWiU”, zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2008 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU.

Wskazać należy, że tut. Organ w trybie postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Państwa we wniosku.

Ponadto podkreślić należy, że interpretacja opiera się również na Państwa stwierdzeniu, że sprzedawany przez Państwa produkt przeznaczony jest do spożycia oraz że należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany jakiegokolwiek elementu opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy czym dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 5a ww. ustawy,

towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia częstokroć odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną. Przy czym wyjaśnić należy, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 30 czerwca 2020 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293, ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy,

stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy,

dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy,

w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy,

w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zatem z powyższego wynika, że opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione m.in. w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.

W załączniku nr 3 do ustawy, w brzmieniu stosowanym do 30 czerwca 2020 r., zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 11, wymieniono mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 pod symbolem ex 01.28.19.0 – „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Oznaczenie „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto, zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Stosownie do art. 41 ust. 2a ww. ustawy,

dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy w brzmieniu stosowanym do 30 czerwca 2020 r. stawka podatku wynosi 5%.

W przywołanym załączniku nr 10 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w pozycji 13 zostały wymienione sklasyfikowane w PKWiU 2008 pod symbolem ex 01.28.19.0 – „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Podkreślić trzeba, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady. Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT. Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT, prowadzą Państwo działalność w branży konopnej prowadząc badania oraz sprzedając produkty spożywcze, olejki, kosmetyki bazujące na konopiach oraz susz konopny. Jednym z produktów wytwarzanych oraz dystrybuowanych przez Państwa jest susz konopny. Wskazują Państwo na swojej stronie, że zioła konopi z powodzeniem można stosować do kąpieli, inhalacji, waporyzacji i przy różnego rodzaju okładach. Z suszu konopnego można zrobić także herbatę, napary, nalewki i emulsje. Susz można dodawać jako dodatek np. do pieczenia i sałatek. Opisywane w stanie faktycznym dostawy były dokonywane przed dniem 30 czerwca 2020 roku. Klasyfikacja właściwa dla suszu konopnego to 01.28.19.0 PKWIU (Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne). Jest to produkt przeznaczony do spożycia oraz należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zastosowania stawki 8% dla sprzedaży suszu konopnego do 30 czerwca 2020 r.

Jak już wyżej wskazano, stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przesądzający dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest – w przypadku, gdy przepisy regulujące zakres stosowania stawek podatku od towarów i usług odwołują się do klasyfikacji statystycznych – sposób sklasyfikowania danego towaru lub usługi.

W przedmiotowej sprawie, istotne jest zaklasyfikowanie przez Państwa dostarczanego towaru – suszu konopnego - do odpowiedniego grupowania statystycznego PKWiU oraz stwierdzenia, że sprzedawany przez Państwa produkt przeznaczony jest do spożycia oraz że należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Mając zatem na uwadze Państwa stwierdzenia, że sprzedawany przez Państwa produkt przeznaczony jest do spożycia, oraz że należy do nieprzetworzonych roślin przyprawowych i aromatycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych, oraz wskazaną przez Państwa w opisie stanu faktycznego klasyfikację statystyczną i powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro będący przedmiotem Państwa zapytania susz konopny, sklasyfikowany przez Państwa wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.28.19.0., tj. Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, mieści się zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, jak i w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o podatku VAT, to z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku VAT dla sprzedaży suszu konopnego wynosi 5%.

Tym samym Państwa stanowisko w kwestii zastosowania stawki 8% dla sprzedaży suszu konopnego do 30 czerwca 2020 r. jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy produkt może być przedmiotem legalnego obrotu – zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wyrobach medycznych oraz przepisach prawa farmaceutycznego.

Należy jeszcze raz podkreślić, że tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Państwa we wniosku, które stanowi element stanu faktycznego i nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, zostanie ustalone odmiennie od przedstawionego we wniosku opisu sprawy – podana klasyfikacja okaże nieprawidłowa, niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych. Interpretacja nie wywoła skutków podatkowoprawnych w postaci ochrony, o której mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Organ informuje także, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania stawki 8% dla sprzedaży suszu konopnego po 30 czerwca 2020 r. Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług po dniu 30 czerwca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, tj. obowiązującego do 30 czerwca 2020 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00