Opłata za posiłek w szkole – jak liczyć wsad do kotła i koszty przygotowania posiłku
Obowiązek zapewnienia uczniom jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia został nałożony na dyrektorów szkół podstawowych oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej (art. 106a ustawy – Prawo oświatowe). Obowiązek ten wszedł w życie z dniem 1 września 2022 r. Na mocy omawianego przepisu szkoła podstawowa (dyrektor szkoły) ma obowiązek: zapewnienia uczniom jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia, stworzenia uczniom możliwości spożycia ciepłego posiłku w czasie pobytu w szkole. Z posiłków w szkole – po spełnieniu określonych warunków – mogą także korzystać nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni.
Obowiązek zapewnienia ciepłego posiłku
Z uzasadnienia do projektu nowelizacja ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej: Prawo oświatowe) wynika: (…) Dla prawidłowego rozwoju dziecka, szczególnie w młodszym wieku szkolnym oraz w sytuacji narastającej epidemii nadwagi i otyłości niezbędne jest zapewnienie możliwości spożycia posiłków z uwzględnieniem obowiązujących norm żywieniowych dla poszczególnych grup wiekowych. W okresie wzrostu i rozwoju organizmu właściwe wyżywienie wpływa nie tylko na stan zdrowia i funkcje poznawcze, lecz pomaga także chronić organizm przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi w późniejszym okresie. Zbilansowany i gorący posiłek jest istotny dla racjonalnego odżywiania uczniów. Ponadto prawidłowe nawyki żywieniowe najczęściej kształtują się w młodym wieku. Jednym z elementów realizacji opiekuńczej i profilaktycznej funkcji szkoły podstawowej będzie obowiązek zapewnienia uczniom jednego gorącego posiłku w trakcie pobytu w szkole. Zapewnienie uczniom dostępu do gorących posiłków oraz planowany rządowy program „Stołówka szkolna” zachęci samorządy prowadzące szkoły podstawowe do odtworzenia stołówek lub zorganizowania jadalni w szkołach. Jednocześnie rozwiązania te doprowadzą do stworzenia właściwych warunków spożywania posiłku w szkole i będą sprzyjać kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych oraz postaw prozdrowotnych wśród dzieci.
