Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.895.2023.4.EC

Zapłacone przez Pana wynagrodzenie za świadczone usługi rolnicze przez rolników ryczałtowych spełnia definicję i przesłanki uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, jako wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów faktury VAT RR za świadczone usługi rolnicze.

Uzupełnił go Pan - pismem z 8 grudnia 2023 r. (data wpływu 12 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

Głównym przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług gospodarki leśnej. Zajmuje się Pan również działalnością usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zieleni, działalnością usługową wspomagającą produkcję roślinną, pozyskiwaniem drewna, pozyskiwaniem dziko rosnących produktów leśnych.

Wiodąca działalność Pana polega na świadczeniu usług gospodarki leśnej na rzecz B. Usługi te polegają w szczególności na dokonywaniu na terenie lasów: siewów i wkopywaniu sadzonek drzew i krzewów (zalesianie), pielęgnacji upraw i nasadzeń, prac szkółkarskich, wycinaniu drzew w lasach i wywożeniu drewna.

Świadczy Pan ww. usługi na podstawie umów zawieranych z B., co odbywa się w trybie zamówień publicznych, w drodze przetargów ogłaszanych przez B, do których Pan przystępuje.

Przy świadczeniu usług na rzecz B korzysta Pan z pracy zatrudnionych przez siebie pracowników. Zdarza się jednak, że Pana własna kadra pracownicza jest niewystarczająca, a to z uwagi na przestoje w pracy spowodowane złymi warunkami pogodowymi, przez co później zmuszony jest Pan zintensyfikować prace tak, aby zdążyć je wykonać w ściśle określonym w umowie terminie, którego niedochowanie zagrożone jest karą umowną. W takiej sytuacji zmuszony jest Pan pozyskać dodatkową siłę roboczą, aby przyspieszyć zaplanowane prace i realizację usługi na rzecz B. W tym celu korzysta Pan z usług rolników ryczałtowych. Dzięki temu jest Pan w stanie terminowo i należycie wywiązać się ze swoich zobowiązań.

Zatem w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług gospodarki leśnej podejmuje Pan współpracę z rolnikami ryczałtowymi, od których nabywa usługi rolnicze polegające na świadczeniu usług związanych z leśnictwem.

Nabywane przez Pana usługi od rolników ryczałtowych polegają w szczególności na dokonywaniu na terenie lasów: siewów i wkopywaniu sadzonek drzew i krzewów (zalesianie), pielęgnacji upraw i nasadzeń, prac szkółkarskich. Rolnicy ryczałtowi świadczą usługi związane z leśnictwem na terenie lasów zarządzanych przez B - dokładne miejsce świadczenia usług na Pana rzecz wynika z ustaleń i umowy zawartej przez Pana z B. Ponadto rolnicy ryczałtowi świadczą usługi wykorzystując do tego własne przyrządy i urządzenia, posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie w wykonywaniu usług związanych z leśnictwem.

Rolnicy ryczałtowi wykonują usługi na podstawie umowy zwartej z Panem - strony ustalają zakres prac do wykonania, sposób oraz termin ich wykonania. Rolnicy ryczałtowi wykorzystują do tego własny sprzęt. Usługi rolników ryczałtowych są świadczone przez rolników z wykorzystaniem ich siły roboczej i przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w ich gospodarstwie rolnym. Po wykonaniu prac dokonuje Pan ich odbioru.

W związku z formą opodatkowania rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z tytułu nabywania od rolników ryczałtowych usług związanych z leśnictwem wystawia Pan faktury VAT RR ze stawką podatku w wysokości 7%.

Dokonuje Pan płatności wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych przez rolników ryczałtowych przelewem na rachunek wskazany przez rolnika ryczałtowego. W tytule przelewu Wnioskodawca podaje numer i datę wystawienia faktury potwierdzającej nabycie usług rolniczych przez Pana, tzn. w tytule przelewu podana jest data i numer faktury VAT RR, której ten przelew dotyczy.

Nabywa Pan usługi związane z leśnictwem do rolników ryczałtowych jako czynny podatnik VAT w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną i świadczeniem usług na rzecz B.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1) Osiągnięte przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan podatkiem liniowym.

2) Dokumentację podatkową jaką prowadzi Pan dla potrzeb podatku dochodowego to podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Pytanie

1.Czy Pan, jako zarejestrowany podatnik VAT, nabywający wykonywane przez rolników ryczałtowych usługi związane z leśnictwem, prawidłowo rozpoznaje je jako usługi rolnicze, zgodnie z art. 118 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz w prawidłowy sposób dokumentuje te transakcje fakturą VAT RR z zastosowaniem zryczałtowanej stawki podatku w wysokości 7%, od której przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług?

2.Czy Pan, nabywając od rolników ryczałtowych usługi rolnicze w postaci usług związanych z leśnictwem, na podstawie wystawionych faktur VAT RR ma prawo do odliczenia wykazanego podatku naliczonego?

3.Czy kwota netto z wystawionej przez Pana faktury VAT RR, potwierdzającej świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych, może zostać zaliczona przez Pana do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytania nr 1 i 2 dotyczące podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 3

Pana zdaniem kwota netto z wystawionej przez Pana faktury VAT RR, potwierdzającej świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych, może zostać zaliczona przez Pana do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z dnia 2 grudnia 2022 r.; Dz.U. z 2022 r. poz. 2647) (dalej jako: „ustawa o PIT"):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.

Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem w doktrynie i judykaturze wskazuje się, że kosztem uzyskania przychodów będzie taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

2) jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3) pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4) poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

5) został właściwie udokumentowany,

6) nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT wynika zatem, iż aby wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być poniesione w sposób celowy. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika, iż jest to wydatek racjonalnie uzasadniony z punktu widzenia prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zatem do uznania przedmiotowego wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest wykazanie, że został on poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a więc winien być spełniony ogólny warunek określony w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

W przedstawionym stanie faktycznym Pan nabywa usługi rolnicze związane z leśnictwem, za które płaci rolnikom ryczałtowym umówione wynagrodzenie. Wykonane usługi dokumentowane są fakturami VAT RR wystawianymi przez Pana. Ponosi Pan wydatek w postaci zakupu usług od rolników ryczałtowych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą i w celu należytego wywiązania się ze swoich zobowiązań wobec kontrahenta.

Zakup przez Pana usług rolników ryczałtowych stanowi więc wydatek Pana poniesiony w celu osiągnięcia przychodu. Nabywa Pan usługi od rolników ryczałtowych (podwykonawców), aby należycie wykonać usługi będące przedmiotem umowy z B. Bez zaangażowania i pomocy rolników ryczałtowych nie byłby Pan w stanie należycie wywiązać się ze swoich obowiązków wobec B, za których prawidłowe wykonanie otrzymuje Pan określone wynagrodzenie.

Wydatek Pana w postaci zapłaty wynagrodzenia za usługi rolników ryczałtowych jest więc realnie uzasadniony z punktu widzenia prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Należy zatem stwierdzić, że związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym przez Pana wydatkiem a osiągnięciem przychodów jest obiektywnie uzasadniony. Ponosi Pan wydatek celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności. Brak zakupu usług świadczonych przez rolników ryczałtowych spowodowałby, że straciłby Pan faktyczną możliwość świadczenia usług na rzecz swojego kontrahenta, a tym samym nie osiągnąłby przychodu.

Stwierdzić zatem należy, że zapłacone przez Pana wynagrodzenie za świadczone usługi rolnicze przez rolników ryczałtowych spełnia definicję i przesłanki uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, jako wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Reasumując, zapłacone przez Pana wynagrodzenie (kwota netto z wystawionej faktury VAT RR) spełnia wskazane na wstępie wszystkie warunki zaliczenia wydatku do kosztu uzyskania przychodów, a mianowicie:

1) wynagrodzenie za usługi rolników ryczałtowych płacone jest przez Pana (z jego zasobów majątkowych),

2) zapłacone wynagrodzenie jest definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionego wydatku nie jest Panu w jakikolwiek sposób zwracana,

3) zapłacone wynagrodzenie pozostaje w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą,

4) wynagrodzenie zostało zapłacone w celu osiągnięcia przychodów - brak zakupu usług świadczonych przez rolników ryczałtowych spowodowałby, że straciłby Pan faktyczną możliwość świadczenia usług na rzecz swojego kontrahenta, a tym samym nie osiągnąłby przychodu,

5) dokumentuje Pan nabycie usług od rolników ryczałtowych fakturą VAT RR oraz dokonuje płatności wynagrodzenia przelewem,

6) zapłacone wynagrodzenie nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zapłacone przez Pana wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług rolniczych przez rolników ryczałtowych, w kwocie netto wynikającej z wystawionej faktury VAT RR, stanowi koszt uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pana stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00