Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.939.2023.1.PT

Obowiązki płatnika w związku z udzielaniem pracownikom nieoprocentowanych pożyczek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością (dalej: A. Sp. z o.o.; Spółka) z siedzibą przy ul.(...) , zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (...) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...), NIP: (...), REGON (...), jest osobą prawną zarejestrowaną zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z całości swoich dochodów w  Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm). Głównym przedmiotem działalności A. Sp. o.o. jest tworzenie na zlecenie przedmiotów własności intelektualnej (gier komputerowych) oraz świadczenie związanych z tym usług. Spółka należy do międzynarodowej grupy spółek (...), w ramach której funkcjonują inne spółki za granicą. Spółka jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.; dalej: Kodeks pracy). Zgodnie ze stanem na dzień dzisiejszy liczba pracowników A. Sp. o.o. wynosi ponad 230 osób. Po wprowadzeniu do polskiego prawa pracy przepisów dotyczących pracy zdalnej niektórzy pracownicy Spółki wykonują pracę częściowo bądź całkowicie zdalnie. Spółka jako pracodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconych wynagrodzeń. Spółka oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy w tej Spółce (lub stosunku pokrewnego) na zasadach określonych w art. 32 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka planuje udzielać pomocy finansowej pracownikom, polegającej na przyznawaniu pożyczek według jednolitych zasad. Polskie ustawodawstwo przewiduje możliwość udzielania nieoprocentowanych pożyczek przez pracodawcę zgodnie z art. 720 Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, 1615, dalej: „k.c.”). Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek. W Spółce planuje się w najbliższej przyszłości przyjęcie już przygotowanego regulaminu udzielania nieoprocentowanych pożyczek pracownikom A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwany dalej jako: „regulamin”), który będzie umożliwiał pracownikom ubieganie się o pożyczkę od Spółki. Planuje się, że pożyczki będą finansowane ze środków obrotowych Spółki, a regulamin będzie zawierał m.in. następujące zasady dotyczące udzielania pożyczek: - Spółka będzie mogła rozpatrzyć kwestię udzielenia pożyczki pracownikowi i podjąć decyzję o  jej udzieleniu tylko wtedy, gdy posiada do tego możliwości finansowe; - udzielanie pożyczek pracownikom będzie uwarunkowane wypełnieniem obowiązków Spółki jako pracodawcy; - niezależnie od wysokości przekazywanych środków oraz innych okoliczności powstania zobowiązaniowych stosunków prawnych, umowa pożyczki zawarta pomiędzy Spółką (pożyczkodawcą) a pracownikiem (pożyczkobiorcą) będzie zwrotna oraz nieoprocentowana; - pożyczka może być udzielana osobom, które w chwili zawarcia umowy pozostają ze Spółką w stosunku pracy przy uwzględnieniu zasady równego traktowania; - pożyczka będzie udzielana pracownikowi wyłącznie w formie pieniężnej; - od udzielonej pożyczki nie będą naliczane ani płacone żadne odsetki; - organem upoważnionym przez Spółkę do podjęcia decyzji o udzieleniu pożyczki pracownikowi będzie Zarząd Spółki albo osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa w imieniu Spółki; - w razie braku możliwości finansowych i wydania wniosku dotyczącego niecelowości zawarcia umowy pożyczki Zarząd Spółki albo osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa w imieniu Spółki będzie sporządzać notatkę służbową stwierdzającą brak możliwości udzielenia pożyczki pracownikowi; - w ciągu 10 (dziesięciu) dni roboczych od daty wydania decyzji o udzieleniu pożyczki Spółka i pracownik będą zawierali umowę pożyczki zawieraną w formie pisemnej za pośrednictwem usługi elektronicznego obiegu dokumentów; - pożyczki udzielane pracownikom Spółki nie będą mogły przekraczać kwoty wynoszącej więcej niż 3 (trzy) wynagrodzenia poszczególnych pracowników, z wyjątkiem szczególnych przypadków, gdy Zarząd Spółki wyrazi pisemną zgodę na udzielenie pożyczki w wyższej kwocie, biorąc pod uwagę szczególną sytuację pracownika ubiegającego się o udzielenie pożyczki; -niezależnie od wysokości kwoty pożyczki, nie będzie dozwolone zawarcie dwóch lub więcej umów pożyczki z tym samym pracownikiem w ciągu kolejnych 12 miesięcy; - Pożyczkodawca będzie udzielał Pożyczkobiorcy pożyczki w terminie 5 (pięciu) dni roboczych od dnia zawarcia umowy pożyczki, przelewając środki pieniężne na rachunek bankowy Pożyczkobiorcy zgodnie z danymi wskazanymi w umowie pożyczki; - Pożyczkobiorca (pracownik) będzie zobowiązany do zwrotu pożyczki na rzecz Pożyczkodawcy (pracodawca) w terminach i w sposób określony w zawartej umowie pożyczki; - w terminie nieprzekraczającym 2 (dwóch) dni bankowych od daty przelewu środków pieniężnych, pracownik będzie podpisywał potwierdzenie otrzymania pożyczki kwalifikowanym podpisem elektronicznym; - co do zasady, zwrot pożyczki dokonywany będzie w częściach w wysokości 1/6 (jednej szóstej) otrzymanej pożyczki poprzez dokonywanie miesięcznych potrąceń z wynagrodzenia, począwszy od wynagrodzenia wypłaconego za miesiąc następujący po miesiącu otrzymania pożyczki; - Pożyczkobiorca będzie wyrażał pisemną zgodę na zwrot pożyczki poprzez potrącenia z wynagrodzenia każdorazowo do momentu dokonania potrącenia z wynagrodzenia; - pożyczka będzie mogła zostać zwrócona przez Pożyczkobiorcę przed terminem poprzez zaksięgowanie środków pieniężnych na rachunku bankowym Pożyczkodawcy lub poprzez potrącenie środków pieniężnych z wynagrodzenia Pożyczkobiorcy (po potrąceniu podatków i składek); - co do zasady w przypadku rozwiązania stosunku pracy pomiędzy pracodawcą (Pożyczkodawcą) a pracownikiem (Pożyczkobiorcą) przed terminem zwrotu całej kwoty pożyczki, kwota pożyczki będzie podlegała obowiązkowemu zwrotowi w terminie 30 (trzydziestu) dni kalendarzowych od dnia rozwiązania stosunku pracy. Ponadto na mocy regulaminu będzie prowadzona dokumentacją w formie dokumentów elektronicznych za pośrednictwem usługi elektronicznego obiegu dokumentów poprzez zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Planuje się tworzenie następujących kategorii dokumentów: 1) wniosek o udzielenie pożyczki (od pracownika); 2) kwestionariusz Kontrahenta Spółki (pracownika); 3) notatka służbowa w sprawie wyników wstępnej analizy wniosku o udzielenie pożyczki pracownika sporządzona przez Specjalistę do spraw zasobów ludzkich (HR Specjalistę) albo Prawnika; 4) decyzja o udzieleniu pożyczki wydana przez Zarząd Spółki albo osobę działającą na podstawie pełnomocnictwa w imieniu Spółki; 5) umowa pożyczki zawarta pomiędzy pracownikiem a pracodawcą; 6) potwierdzenie otrzymania pożyczki (od pracownika - Pożyczkobiorcy); 7) pisemna zgoda na zwrot pożyczki poprzez potrącenia z wynagrodzenia (od pracownika - Pożyczkobiorcy); 8) wniosek o zmianę umowy pożyczki (jeśli dotyczy); 9) dodatkowe porozumienie do umowy pożyczki (jeśli dotyczy); 10) inne dokumenty (jeśli dotyczy). Należy podkreślić, że celem udzielania pożyczek pracownikom Spółki jest poprawa sytuacji finansowej pracowników, w tym zaspokojenie nieprzewidzianych (nagłych) lub innych potrzeb ekonomicznych, stymulowanie wzrostu wydajności pracy, jak również promowanie i wzmacnianie reputacji biznesowej Spółki. Wszystkie dodatkowe warunki i inne postanowienia dotyczące udzielania pożyczek w takich przypadkach będą określone w umowie pożyczki. Spółka nie planuje przewidzenia na gruncie regulaminu możliwości umorzenia udzielonej pożyczki w całości lub części. W związku z powyższym opisem A. Sp. z o.o. ma praktyczną potrzebę uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej w kwestii powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń (udzielonych przez Spółkę nieoprocentowanych pożyczek), a w konsekwencji obowiązku pobrania od tego przychodu zaliczek na podatek dochodowy pracowników Spółki.

Pytanie

1.Czy w związku z tym, że zamierzają Państwo w przyszłości udzielać pracownikom Spółki zwrotne i nieoprocentowane pożyczki na zasadach, które będą opisane w odrębnym regulaminie, po stronie pracowników nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, a w konsekwencji Państwo jako płatnik w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał obowiązku doliczenia pracownikowi wartości świadczeń otrzymanych przez niego w związku z udzieleniem zwrotnej i nieoprocentowanej pożyczki do przychodów ze stosunku pracy oraz nie będzie miał obowiązku pobierania zaliczek od tego przychodu na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z ogólnej definicji przychodów, która jest określona w art. 11 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Stosownie do treści art. 12 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. W nawiązaniu do art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360): przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Ze względu na powyższe, umowa pożyczki zasadniczo jest umową nieodpłatną, w związku z czym Państwa zdaniem sam fakt udzielenia pożyczki przez Spółkę (pracodawcę) nie stanowi przychodu dla pracownika. To oznacza, że po stronie pracowników nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, a w konsekwencji Spółka nie będzie miała obowiązku pobrania od tego przychodu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pożyczki, które będą udzielane przez Spółkę na rzecz jej pracowników, nie spełnią kryteriów dotyczących przychodów ze stosunku pracy, ponieważ otrzymanie tych świadczeń nie będzie uwarunkowane trwającym stosunkiem pracy, lecz oddzielną umową, ponadto nieoprocentowane pożyczki będą mieć charakter zwrotny. To z kolei oznacza, że pracownik nie uzyska de facto żadnego przysporzenia z tytułu udzielonej przez Spółkę pożyczki, ponieważ po stronie pracownika powstanie obowiązek zwrotu przedmiotu pożyczki. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pożyczkę umorzono, jednak jak było już podkreślone wyżej, Spółka nie będzie przewidywała możliwości umorzenia pożyczek udzielonym pracownikom na gruncie swojego przyszłego regulaminu. Analogiczne stanowisko jest potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2022 r. (sygn. sprawy: 0115-KDIT2.4011.687.2022.1.MD). Państwa zdaniem po stronie Pożyczkobiorcy (pracownika), któremu będzie udzielona przez Spółkę nieoprocentowana i zwrotna pożyczka, nie powstanie przychód z tytułu hipotetycznych odsetek, których wysokość byłaby równa wysokości odsetek w przypadku udzielenia pożyczki przez Spółkę, która zajmuje się bezpośrednio udzielaniem pożyczek w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Analogiczne stanowisko, które zostało uznane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe, zostało potwierdzone na gruncie interpretacji indywidulanej z dnia 12 grudnia 2022 r. (sygn. sprawy: 0115-KDIT2.4011.687.2022.1): „Ponieważ więc Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie przyznawania pożyczek, pożyczki będą dostępne dla wszystkich pracowników i udzielane będą według jednolitych zasad, to po stronie pracowników nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z otrzymaniem nieoprocentowanej pożyczki”. Państwa stanowisko potwierdzają inne liczne interpretacje indywidualne, m.in.: - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2014 r., (sygn.: ILPB2/415-1183/13-2/TR); - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w  Poznaniu z dnia 6 sierpnia 2015 r., (sygn.: IPPB4/4511-700/15-2/MP); - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 grudnia 2013 r. (sygn.: IPTPB1/415-599/13-4/AP). W związku z powyższym należy stwierdzić, że wartość udzielonej pracownikowi zwrotnej i nieoprocentowanej pożyczki na zasadach, które będą opisane w oddzielnym regulaminie, w rozumieniu art. 12 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie opodatkowanym przychodem pracownika z uwagi na to, że po stronie pracowników Spółki nie powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń w związku z otrzymaniem pożyczki, w związku z czym pracodawca (Państwo) jako płatnik nie powinien będzie doliczać pracownikowi wartości świadczeń otrzymanych przez niego w związku z udzieleniem pracownikowi zwrotnej i nieoprocentowanej pożyczki do przychodów ze stosunku pracy i nie powinien będzie pobierać zaliczek na podatek dochodowy jako płatnik. W tym zakresie formułując własne stanowisko, wychodzili Państwo z literalnej wykładni przepisów prawa i obiektywnej oceny opisywanego stanu faktycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu zaś do przywołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw, osądzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00