Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.730.2023.1.ŻR

Prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu. Brak obowiązku zastosowania przez Teatr prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy do odzyskania naliczonego podatku VAT, zarówno w trakcie realizacji ww. zadania, jak i po jego zakończeniu. Prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT, zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu, z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosekz 3 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania pn. „…”, jak i po jego zakończeniu,

- braku obowiązku zastosowania przez Teatr prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy do odzyskania naliczonego podatku VAT, zarówno w trakcie realizacji ww. zadania, jak i po jego zakończeniu,

- prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT, zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu, z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Uzupełnili go Państwo 19 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Teatr … jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją artystyczną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Organizatora - Województwo …  pod numerem …, działającą w szczególności na podstawie:

1)ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094);

2)ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194);

3)ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270);

4)umowy z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury Teatru …;

5)umowy z dnia 28 lipca 2021 r., w sprawie warunków organizacyjno-finansowych oraz programu działania Teatru …;

6)statutu Teatru … zatwierdzonego Uchwałą nr … Sejmiku Województwa … z dnia ... 2023r.;

7)innych przepisów prawa związanych z organizowaniem i prowadzeniem Teatru.

Organizatorem Teatru jest Województwo … oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zgodnie z treścią statutu przedmiotem działania Teatru jest w szczególności: (...).

Główne źródła finansowania działalności Teatru to: dotacje z budżetu Województwa i dotacje z budżetu Ministra, przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Teatr, uwzględniając swoją specyfikę oraz możliwości techniczne i organizacyjne może prowadzić działalność inną niż kulturalna, w tym również działalność gospodarczą w zakresie usługowym i handlowym, na zasadach przewidzianych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych. Działalność ta może być prowadzona w zakresie:

1)produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i sprzętu technicznego;

2)wypożyczania, najmu i dzierżawy pomieszczeń, sprzętu, kostiumów oraz innych składników majątkowych;

3)organizacji przedsięwzięć artystycznych, konferencji, spotkań okolicznościowych i innych wydarzeń;

4)działalności edukacyjnej, szkoleniowej i przewodnickiej;

5)działalności hotelarskiej i gastronomicznej;

6)działalności wydawniczej i reklamowej;

7)działalności wystawienniczej i impresaryjnej;

8)działalności handlowej;

9)realizowania transmisji, nagrań telewizyjnych, radiowych, fonograficznych i video, filmów oraz innych form zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku, produkcji i sprzedaży materiałów multimedialnych i filmowych, ich dystrybucji w zgodzie z przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

10)przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz udzielania licencji na wykorzystanie utworów, do których Teatr posiada autorskie prawa majątkowe.

Środki uzyskane w wyniku tej działalności Teatr obowiązkowo przeznacza na działalność statutową.

Teatr nie prowadzi w tym momencie i nie planuje prowadzić działań nieodpłatnych w ramach swojej działalności statutowej. Innymi słowy Teatr realizuje swoje cele statutowe wyłącznie poprzez prowadzenie przedstawionej powyżej działalności odpłatnej, która to zależnie od typu czynności jest opodatkowana VAT lub korzysta ze zwolnienia od VAT. Zasadniczo Teatr prowadzi działalność opodatkowaną VAT (usługi wstępu na spektakle Teatru, sprzedaż towarów np. programy, plakaty i inne towary, wypożyczanie kostiumów). Dodatkowo, Teatr świadczy odpłatnie usługi kulturalne korzystające ze zwolnienia od VAT (np. spektakle wystawiane gościnnie za wynagrodzeniem na terenie Polski oraz incydentalnie sprzedaż ryczałtową spektaklu za wynagrodzeniem w siedzibie).

Teatr wydaje bezpłatne zaproszenia m.in. na: premierę spektaklu, przedstawienia sztuki poza premierą, zwiedzanie czy wernisaż wystawy. Każdorazowo wydawanie bezpłatnych zaproszeń na wydarzenia Teatru odbywa się w celach reklamowych Teatru. Zatem czynności te, mające na celu propagowanie działalności kulturalnej Teatru, będą w istotny sposób wpływać na promocję (reklamę) jego działalności. W istocie działanie takie może potencjalnie wpływać na wysokość obrotów Teatru z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (np. wielkość sprzedaży biletów na dany spektakl). Dlatego w tej sytuacji należy uznać, że istnieje bezpośredni związek nieodpłatnego uczestnictwa w wydarzeniu kulturalnym z prowadzoną działalnością (świadczenie usług w zakresie kultury).

Dodatkowo Teatr organizuje pokazy, które są efektem/zwieńczeniem odpłatnych warsztatów prowadzonych w Teatrze. Zwykle obowiązuje: tzw. "wstęp wolny" lub nieodpłatne wejściówki, wydawane przez Teatr. Pokaz taki jest integralnym elementem warsztatów, stanowi tylko wyraz - efekt z prowadzonej odpłatnej działalności Teatru w zakresie warsztatów. Zwykle jest to ostatni etap, który stanowi podsumowanie i zakończenie danej sesji warsztatów.

Teatr organizuje także tzw. próby (przygotowania) do spektaklu premierowego, na które przekazywane są bezpłatne wejściówki. Jest to działanie reklamowe danego spektaklu. Dzięki temu Teatr ma możliwość zasięgnięcia opinii widzów na temat przygotowywanego spektaklu, co sprawia, że dzięki tym opiniom Teatr może dopracować spektakl, zmieniając jego wyraz artystyczny tak, aby spełniał oczekiwania jak największej liczby widzów, co wpłynie bezpośrednio na wysoką frekwencję i wyższy poziom przychodów ze sprzedaży w momencie gdy spektakl zacznie być eksploatowany na scenie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2023, poz. 1570, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Teatr obecnie wystawia spektakle w siedzibie oraz na terenie Polski. Może jednak zdarzyć się tak, że Teatr nawiąże w przyszłości współpracę z instytucjami zagranicznymi, w wyniku czego Teatr wyświadczy usługę kulturalną poza terytorium Polski, która nie byłaby opodatkowana w Polsce, gdyż zgodnie z art. 5 ust 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2023, poz. 1570, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 28b ust. 1 miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, dlatego wyświadczona przez Teatr usługa kulturalna nie podlegałaby opodatkowaniu w Polsce.

Teatr nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług w ramach odpłatnej działalności statutowej Teatru.

Teatr otrzymał w użytkowanie wieczyste nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem Teatru oraz własność budynku Teatru, który znajduje się na tym gruncie. W 2022 r. Teatr złożył do Organizatora - Województwa … fiszkę projektową o tytule: „…” w ramach propozycji projektu Kontraktu Programowego w ramach Funduszy Europejskich dla … 2021-2027 r., aktualizowaną 16 grudnia 2022r. Teatr otrzymał dotację celową z budżetu Województwa … na dofinansowanie projektu pn. „…” ujętego w Kontrakcie Programowym w ramach Funduszy Europejskich dla … 2021-2027. W 2024 r., składany będzie wniosek aplikacyjny w ramach konkursu na realizację przedmiotowego projektu. Docelowe źródła finansowania projektu to: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz budżet Województwa … .

Opis projektu

Celem Projektu jest:

·Wzrost jakości życia mieszkańców regionu poprzez stworzenie nowoczesnego, przyjaznego dla ludzi i środowiska budynku kultury przy wykorzystaniu nowoczesnych systemów scenicznych i pozascenicznych,

·Podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez generalną modernizację połączoną ze zmianami funkcjonalnymi przestrzeni wewnętrznych budynku głównego Teatru i zaplecza techniczno-magazynowego,

·Poprawa dostępności do usług z zakresu kultury i istniejącej infrastruktury kulturalnej dla mieszkańców regionu i odwiedzających go turystów, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym,

·Zapewnienie warunków do rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego oraz zwiększenie dostępności do usług z zakresu dziedzictwa kulturowego,

·Stymulowanie rozwoju społ.-gosp. w oparciu o zasoby kultury i nowe przedsięwzięcia wdrażane przez Teatr,

·Wzmocnienie roli kultury poprzez podniesienie atrakcyjności i innowacyjności oferty artystycznej Teatru oraz przystosowanie do współczesnych standardów bezpieczeństwa, funkcjonalności, artystycznych,

·Zwiększenie spójności rozwoju kraju w wymiarze społ., gosp., środowiskowym i przestrzennym, poprzez wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich oraz wzmocnienie rozwoju społeczno- gospodarczego kraju przez sektory kultury i kreatywne,

·Innowacyjny rozwój gospodarki oparty o zasoby i potencjały regionu w zakresie innowacyjnego wykorzystania walorów kulturowych,

·Program rozwoju turystyki w Województwie … do 2020 z perspektywą do 2030 r.

Teatr, to istotne z punktu widzenia życia społecznego, miejsce kultury i dyskusji. Chcieliby Państwo żeby Teatr mógł pełnić rolę edukacyjną, a zarazem integrującą mieszkańców, województwa …, w tym osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym, stanowił przestrzeń spotkań i wymiany doświadczeń dla środowisk artystycznych, instytucji i przedsiębiorstw oraz był atrakcyjnym celem podróży dla odwiedzających Państwa region turystów.

Realizacja wszystkich wymienionych celów nie będzie możliwa bez generalnej modernizacji połączonej ze zmianami funkcjonalnymi przestrzeni wewnętrznych oraz wyposażeniem zwiększającym dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, a także w nowoczesne systemy sceniczne i pozasceniczne.

Dostosowanie budynku do przepisów prawno-technicznych oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa szczególnie pożarowego w obiekcie i na terenie przyległym w tym wyeliminowanie warunków zagrożenia życia ludzi jest kluczowe.

Realizacja inwestycji umożliwi rozszerzenie oferty kulturalnej oraz skierowanie jej do większej liczby odbiorców. Poprawa ilościowa i jakościowa infrastruktury Teatru i filharmonii będzie podstawą do realizacji założeń programu artystycznego na najbliższe lata. Program ten uwzględnia nie tylko kontynuację dotychczasowych działań, ale także realizację nowych przedsięwzięć na bazie zmodernizowanej infrastruktury.

W ramach niniejszego projektu przewidują Państwo:

1. Budowę przestrzeni coworkingowych

Stworzenie nowoczesnych przestrzeni coworkingowych wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Teatru w oczach mieszkańców … i całego regionu, głównie ludzi młodych, przedsiębiorczych, chcących rozwijać się w zawodach kreatywnych i artystycznych. Miejsca takie zwiększą atrakcyjność kulturalną regionu oraz pomogą skutecznie wzbogacić jego krajobraz artystyczny. Przestrzeń ta będzie udostępniania w sposób nieodpłatny dla artystów i twórców współpracujących z Teatrem przy przygotowywaniu jego szerokiej oferty kulturalnej.

Dzięki takiemu miejscu Teatr będzie mógł we współpracy z innymi instytucjami kultury, artystami, twórcami i organizacjami pozarządowymi mającymi w celach statutowych działalność kulturalną oraz promocję szeroko rozumianej kultury, poszerzyć ofertę kulturalną (różne formy przekazu i wyrazu artystycznego) na cały region, kraj, a także Polonię.

2. Modernizacja budynku na potrzeby kulturalne

Realizacja inwestycji umożliwi rozszerzenie oferty kulturalnej oraz skierowanie jej do większej liczby odbiorców. Poprawa ilościowa i jakościowa infrastruktury Teatru i filharmonii będzie podstawą do realizacji założeń programu artystycznego na najbliższe lata. Program ten uwzględnia nie tylko kontynuację dotychczasowych działań, ale także realizację nowych przedsięwzięć na podstawie zmodernizowanej infrastruktury. Istotnym elementem będzie także eliminowanie barier na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem społecznym, mające utrudniony dostęp do dóbr kultury oraz brak możliwości czynnego uczestnictwa w niej.

3. Poszerzanie oferty edukacji kulturalnej poprzez ucyfrowienie Teatru

Rozwój sieci drogowej sprzyja decentralizacji i deglomeracji. Tworzy się poważny problem, zanika naturalna izolacja przestrzenna od większych ośrodków miejskich, co sprzyja marginalizacji mniejszych jednostek urbanistycznych. Brak aktywnego propagowania kultury przez budowę sieci dystrybuującej jej produkty, może sprawić, iż mieszkańcy mniejszych ośrodków skazani będą na bierną konsumpcję produkcji przemysłu medialnego. Powoduje to nie tylko oderwanie ich od polskiej (lokalnej) bazy kulturowej. Poszerzenie dostępności dóbr kultury, m. in. poprzez ucyfrowienie oraz kreatywne korzystanie z nowoczesnych narzędzi sprzyja rozwojowi kapitału społecznego oraz może służyć włączeniu mieszkańców małych miasteczek i wsi, oraz osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym do szerszego obiegu kultury.

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030

2.1. Rozwój kapitału ludzkiego i społecznego

Zgodnie z …, „rozwój terytoriów w dużej mierze jest rezultatem talentów, wiedzy i przedsiębiorczości ludności na nich zamieszkującej. Regiony charakteryzujące się społeczeństwem mało mobilnym czy też biernym gospodarczo, na ogół zaliczane są do obszarów o niższym poziomie zamożności. Z kolei na poziom kapitału ludzkiego wpływ mają edukacja oraz inwestycje, które przynoszą poprawę jakości życia (np. ochrony środowiska czy kultury)”.

Celem projektu jest stworzenie nowoczesnego, przyjaznego dla ludzi i środowiska budynku kultury przy wykorzystaniu nowoczesnych systemów scenicznych i pozascenicznych. Niniejszy cel jest zgodny z powyższym założeniem …, ponieważ poszerzenie dostępności dóbr kultury, m.in. poprzez ucyfrowienie oraz kreatywne korzystanie z nowoczesnych narzędzi, sprzyja rozwojowi kapitału społecznego oraz może służyć włączeniu większej liczby odbiorców do szerszego obiegu kultury. Ponadto, część zakresu rzeczowego projektu odnosząca się do ucyfrowienia (m.in. budowa nowej strony www, budowa własnej platformy VOD wraz z możliwością streamingu, nowy system internetowej sprzedaży biletów) wpisuje się we wskazane w części 2.1 …  działanie „zwiększanie wykorzystania technik teleinformatycznych w dostępie do dóbr kultury”.

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030

1.5.3. Infrastruktura społeczna

„Zmiany demograficzne i starzenie się społeczeństwa będą miały znaczący wpływ na zmianę zapotrzebowania na konkretny rodzaj infrastruktury społecznej. Rosnąca liczba osób o szczególnych potrzebach (seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami) już teraz powoduje, że stają się one coraz istotniejszą grupą konsumentów. Szczególne znaczenie w tym kontekście mają działania poprawiające dostępność przestrzeni, dóbr i usług, które zwiększają udział np. osób starszych czy osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym. Kluczowa jest również poprawa dostępności infrastruktury w aspekcie architektonicznym, jak też informacyjnym i komunikacyjnym. Będzie to możliwe poprzez modernizację lub poprawę istniejącej infrastruktury”.

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030

1.5. Rozwój infrastruktury wspierającej dostarczanie usług publicznych i podnoszącej atrakcyjność inwestycyjną obszarów

„Wspieranie rozwoju infrastruktury należy do jednych z ważniejszych działań podejmowanych przez władze regionalne w celu stymulowania rozwoju różnego typu obszarów i podnoszenia jego konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej. Wysoki poziom infrastruktury technicznej i społecznej wpływa na zwiększenie atrakcyjności regionu, jak również prowadzi do ożywienia otoczenia i wzrostu dobrobytu społeczności lokalnych. Zgodnie z zasadą zrównoważonego inwestowania rozwój infrastruktury musi odbywać się w sposób zrównoważony, uwzględniający potrzeby gospodarcze i społeczne, ale też względy przyrodnicze”.

Celem projektu jest stworzenie niezbędnych warunków dla wzmocnienia roli instytucji i twórców kultury oraz budowania potencjału turystycznego regionu. Efektem działań będzie zwiększenie dostępności oferty kulturalnej oraz rozpoznawalności województwa …  za granicą, a także możliwość rozwoju współpracy międzysektorowej dzięki udostępnianiu zasobów np. w celach naukowych. W ramach projektu istnieje duży potencjał do prowadzenia działań współpracy nawet w sytuacjach kryzysowych, np. w związanych z pandemią, poprzez pokazy online czy promowanie przedstawień teatralnych za pomocą Internetu.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

A. Roboty budowlane:

Planowany zakres prac budowlanych dotyczyć będzie całego budynku istniejącego wraz z modernizacją obiektu w granicy nieruchomości (dz. Nr 71).

1. Modernizacja głównej sceny i widowni wraz z przyległymi pomieszczeniami;

Realizacja polegać będzie na modernizacji połączonej ze zmianami funkcjonalnymi i zwiększającymi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, a także w nowoczesne systemy sceniczne i pozasceniczne. Dostosowanie budynku do przepisów prawno-technicznych oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa szczególnie pożarowego w obiekcie.

1. Modernizacja sali filharmonii wraz z widownią i przyległymi pomieszczeniami;

Realizacja polegać będzie na modernizacji i zwiększeniu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, a także w wyposażeniu w nowoczesne systemy sceniczne i pozasceniczne.

2. Modernizacja pomieszczeń biurowych; Kompleksowy remont pomieszczeń z wymianą infrastruktury technicznej.

3. Pomieszczenia zaplecza technicznego; Kompleksowy remont pomieszczeń z dostosowaniem do potrzeb PPOŻ i wymagań BHP. Stworzenie dodatkowej powierzchni magazynowej.

4. Remont dachu. W ramach zadania uwzględniono wymianę konstrukcji dachu, wykonanie pokrycia dachowego z blachy płaskiej tytanowo-cynkowej wraz z obróbkami blacharskimi i orynnowaniem oraz wykonanie płotków przeciwśniegowych, a także odtworzenie ścian działowych, które ulegną zniszczeniu oraz ocieplenie stropu poddasza nieużytkowego, ocieplenie ścian poddasza użytkowego/nieużytkowego, wymiana/naprawa więźby dachowej.

5. Modernizacja istniejących miejsc parkingowych wraz infrastrukturą podziemną. Stanowią one nieodłączny element projektu, a koszt nie przekracza 15 % kosztów kwalifikowanych netto.

Rzeczowa modernizacja budynku istniejącego obejmować będzie wykonanie prac budowlanych w zakresie wzmocnienia konstrukcji ścian i fundamentów, murów, przeprowadzenia prac naprawczych konstrukcji, elewacji, wykonania instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacji wentylacji, instalacji, tzw. mgły wodnej, instalacji hydrantowej, instalacji elektrycznej i telekomunikacyjnej, wykonania systemów przeciwpożarowych, wykonanie windy towarowej i osobowej, wykonanie prac wykończeniowych wraz z wyposażeniem. Modernizacja dotyczy również tej części budynku przeznaczonego do funkcji techniczno-magazynowych oraz miejsc parkingowych wewnętrznych, chodników i dojść. Obiekt należy przystosować także dla osób z niepełnosprawnościami i osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, komunikację ułatwią windy oraz pochylnie i podjazdy umożliwiające poruszanie się po budynku.

W celu osiągnięcia zakładanego efektu i rezultatu przeprowadzone zostaną odpowiednie czynności polegające na:

1. Przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowań przetargowych;

2. Dokonaniu inwentaryzacji stanu istniejącego;

3. Sporządzeniu programu funkcjonalno-użytkowego;

4. Sporządzeniu audytów, opinii i ekspertyz;

5. Wykonaniu dokumentacji projektowej architektoniczno- budowlanej wraz z uzgodnieniami i pozwoleniami;

6. Przeprowadzeniu robót budowlanych w tym prac demontażowych i montażowych w zakresie branży konstrukcyjnej, sanitarnej, elektrycznej i telekomunikacyjnej pod nadzorem osób z odpowiednimi uprawnieniami;

7. Przeprowadzeniu prac konserwatorskich;

8. Przeprowadzeniu prac wykończeniowych;

9. Wyposażeniu w niezbędny sprzęt do funkcjonowania teatru według najnowszych standardów.

B. Ucyfrowienie i zakup sprzętu i wyposażenia Teatru:

·budowa nowej strony www (z udogodnieniami dla osób ze specjalnymi potrzebami słuchowymi i wzrokowymi) zwiększy dostępność do dóbr kultury, zmniejszy bariery w dostępie do dóbr kultury, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami i osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym,

·digitalizacja contentu - poprzez digitalizację zasobów, automatyzację oraz wzmocnienie narzędzi dystrybucji cyfrowej i współpracę ze środowiskami artystycznymi i ich promocję można dynamicznie zwiększać jakość prowadzonych działań misyjnych Teatru. Istotnym elementem będzie także eliminowanie barier na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem społecznym, mające utrudniony dostęp do dóbr kultury oraz brak możliwości czynnego uczestnictwa w niej,

·budowa własnej platformy VOD wraz z możliwością streamingu i jednoczesnym live chatem dla widzów oraz możliwością utworzenia własnego personalnego konta widza. Całość zintegrowana ze stroną - dzięki tej platformie będą Państwo mogli zaoferować nieskrępowany dostęp dla osób z niepełnosprawnościami oraz niedosłyszących do oferty kulturalnej Teatru (nagrania oraz streamingi z audiodeskrypcją).

·coworking - stworzenie nowoczesnych przestrzeni coworkingowych wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Teatru w oczach mieszkańców … i całego regionu, głównie ludzi młodych, przedsiębiorczych, chcących rozwijać się w zawodach kreatywnych i artystycznych. Miejsca takie zwiększą atrakcyjność kulturalną regionu oraz pomogą skutecznie wzbogacić jego krajobraz artystyczny,

·wprowadzanie nowych rozwiązań organizacyjnych oraz poprawa efektywności zarządzania instytucjami kultury, a dodatkowo zbudowanie nowych produktów przemysłów kreatywnych w oparciu o eksplorowanie sfery wirtualnej, automatyzację procesów, cyfryzację materiałów, wykorzystanie atrakcyjnego dorobku kulturowego jako bazy zwiększającej atrakcyjność, ale i skuteczność procesu zaciekawiania sztukami teatralnymi nowych pokoleń. Zmniejszenie kosztów stałych poprzez wirtualizację procesów i ich jakościowe i ilościowe udoskonalenie. Przejście na funkcjonowanie cyfrowe, w każdym z aspektów, który pozwala na takie działania,

·zakup sprzętu akustycznego (wymiana zużytych i przestarzałych urządzeń) na profesjonalnym poziomie, dzięki czemu osiągnięte zostaną aktualne standardy dla nowoczesnych instytucji kultury oraz zwiększy się niezależność Teatru, a koszty bieżącej działalności związane z koniecznością wynajmowania brakujących lub starych urządzeń ulegną zmniejszeniu,

·zakup laptopów wraz z oprogramowaniem, które umożliwią niezakłóconą pracę Teatru - dzięki zakupionym laptopom będą Państwo mogli realnie i efektywnie przyczynić się do wsparcia procesu ucyfrowienia i digitalizacji Teatru,

·zakup ekranów i podświetleń, które ustawią Państwo w witrynach Teatru w celu zwiększenia rozpoznawalności oferty Teatru i dotarcia do większej grupy odbiorców. Na ekranach będą Państwo wyświetlać 24 h 7 dni w tygodniu Państwa ofertę VOD, dostępny repertuar stacjonarny oraz zapowiedzi promujące spektakle,

·nowy system internetowej sprzedaży biletów wraz z automatami biletowymi.

Efekty/rezultaty realizacji projektu. Wskaźniki rezultatu osiągnięte w następstwie realizacji projektu:

1.„Liczba osób odwiedzających obiekty kulturalne objęte wsparciem” - 40000

Wskaźniki produktu osiągnięte w następstwie realizacji projektu:

1. „Liczba obiektów kulturalnych i turystycznych objętych wsparciem”

- 1 2. „Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” –

Po zakończeniu projektu budynek Teatru nadal będzie wykorzystywany w analogicznym zakresie jak obecnie. Teatr będzie prowadził działalność odpłatną (opodatkowaną VAT i zwolnioną od VAT). Nie będzie wykorzystywany do realizacji zadań statutowych poprzez działania nieodpłatne. Wydawane bezpłatne zaproszenia czy wejściówki na spektakle i inne wydarzenia stanowić będą działania reklamowe Teatru, których celem będzie zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w celu prawidłowego rozliczenia dofinansowania oraz wydatków na zakup towarów i usług związanych z realizowanym projektem „…” pragną Państwo potwierdzić zakres praw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Teatr dokonuje sprzedaży opodatkowanej (m.in. sprzedaż biletów na spektakle, usługi wynajmu) oraz zwolnionej z VAT (m.in. usługi kulturalne, warsztaty), dlatego Teatr dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 poz. 1570).

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl ust. 3 przywołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z powyższym, jeśli Teatr dokonuje zakupu towarów i usług, które będą powiązane tylko ze sprzedażą zwolnioną z VAT (np. usługą kulturalną) wówczas Teatr nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług, ponieważ nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeśli natomiast Teatr dokonuje zakupu towarów i usług, (np. które będą przeznaczone do produkcji nowego spektaklu), które początkowo będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej (sprzedaż biletów na spektakl), Teatr dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Teatr zakłada dalszą eksploatację tego spektaklu, a co za tym idzie osiąganie przychodów (opodatkowanych) ze sprzedaży w siedzibie Teatru. Jednakże Teatr nie może wykluczyć sytuacji, w której ten sam spektakl weźmie udział w festiwalu, bądź wyświadczy inną usługę kulturalną zwolnioną z podatku VAT, wykorzystując uprzednio zakupione towary i usługi, dlatego w takich sytuacjach Teatr dokonuje odliczenia podatku VAT według współczynnika (art. 90 ust. 2 ustawy). Nadmienić należy, że specyfika Teatru jest taka, iż najpierw produkują Państwo spektakl (wówczas mają Państwo najwięcej zakupów towarów i usług) a dopiero później następuje dalsza eksploatacja tego spektaklu zarówno w siedzibie jak i poza, wtedy następuje wykorzystanie zakupionych uprzednio towarów i usług, zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z VAT.

W przypadku zakupu towarów i usług dotyczących budynku Teatru, Teatr dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ w siedzibie Teatru dokonywana jest sprzedaż zarówno opodatkowana jak i zwolniona z VAT.

Często bardzo trudnym jest wyodrębnienie całości lub części kwot z zakupionych towarów i usług, które są wykorzystywane przez Teatr do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ponieważ w przyszłości dane towary i usługi mogą być wykorzystywane do innych celów, w tym zwolnionych z VAT.

Pytania

1)Czy w odniesieniu do omówionego wyżej zadania o nazwie „…”, Teatr będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu?

2)Czy w odniesieniu do omówionego wyżej zadania o nazwie „…” w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu, Teatr będzie zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik)?

3)Czy w odniesieniu do omówionego wyżej zadania o nazwie „…” w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu, Teatr będzie zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja)?

Państwa stanowisko w sprawie

Odpowiedź na pytanie nr: 1

Zdaniem Teatru, w przedstawionych okolicznościach, tj. w trakcie realizacji zadania o nazwie „….” oraz po jego zakończeniu, Teatr:

a)Nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości.

b)Będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w części, poprzez odliczenie podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z zadaniem, z zastosowaniem wskaźnika o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie z powyższym Teatr nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT w całości ponieważ Teatr wykorzystuje budynek zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Odpowiedź na pytanie nr 2

Zdaniem Teatru, w przedstawionych okolicznościach, tj. w trakcie realizacji zadania o nazwie „…” oraz po jego zakończeniu Teatr nie jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Jednocześnie, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).

Działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Ze wskazanej definicji wynika, że działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje każdy przejaw działalności odpłatnej czy to wykonywany przez przedsiębiorcę, czy przez instytucję kultury w ramach odpłatnej działalności statutowej. Nie stanowią działalności gospodarczej działania nieodpłatne prowadzone przez instytucje kultury w ramach nieodpłatnej działalności statutowej, jednak Teatr realizuje swoje cele statutowe wyłącznie poprzez prowadzenie działalności odpłatnej (opodatkowanej i zwolnionej od VAT), ponieważ Teatr udostępnia bezpłatne zaproszenia i wejściówki tylko i wyłącznie w celach reklamowych oraz w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży.

Skoro Teatr prowadzi wyłącznie działalność odpłatną (opodatkowaną i zwolnioną), wszystkie działania Teatru są prowadzone w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb VAT. Budynek Teatru jest więc w całości wykorzystywany do działań odpłatnych, w szczególności odpłatnych spektakli, warsztatów czy wynajmu przestrzeni.

Teatr nie prowadzi innej działalności niż odpłatna, zatem w przypadku Teatru nie wystąpi obowiązek stosowania prewspółczynnika do odliczenia VAT od wydatków związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru.

Identyczne stanowisko zajęły organy podatkowe w wydawanej interpretacji indywidualnej: „Podsumowując, w przedstawionych okolicznościach Teatr nie jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik), natomiast jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja).” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2022r., nr: 0111-KDIB3-2.4012.441.2022.1.SR).

Zbieżne stanowisko pojawiło się także w interpretacji:

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2022 r., 0112-KDIL1-1.4012.540.2022.2.HW.

Zatem decydujące znaczenie w sytuacji Teatru ma zakres wykorzystania budynku Teatru w działalności Teatru.

W przypadku Teatru, budynek Teatru podlegający modernizacji oraz ucyfrowieniu jest obecnie i będzie w przyszłości wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT (odpłatnej działalności opodatkowanej VAT i zwolnionej od VAT). Budynek ten nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności nieodpłatnej, ponieważ Teatr udostępnia bezpłatne zaproszenia i wejściówki tylko i wyłącznie w celach reklamowych oraz w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży.

Zatem biorąc pod uwagę wskazane przepisy ustawy o VAT oraz powołane interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Teatr nie jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

Odpowiedź na pytanie nr 3

Zdaniem Teatru, w przedstawionych okolicznościach tj. w trakcie realizacji zadania o nazwie „…” oraz po jego zakończeniu, Teatr jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Należy jeszcze raz podkreślić, że w budynku Teatru, w którym realizowany będzie projekt modernizacji oraz ucyfrowienia Teatru, prowadzona jest i planowane jest prowadzenie wyłącznie działalności odpłatnej, której zasadnicze typy wskazano szczegółowo w treści opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Działalność ta obejmuje czynności opodatkowane VAT (np. sprzedaż biletów wstępu na spektakle Teatru, sprzedaż programów, plakatów, najem powierzchni czy środków inscenizacji) jak i usługi zwolnione od VAT (usługi kulturalne w postaci wyjazdowych spektakli za wynagrodzeniem, warsztaty). Z tych przyczyn należy uznać, że wydatki związane z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru dotyczyć będą zarówno działalności opodatkowanej VAT jak i działalności zwolnionej Teatru. Nie będą natomiast dotyczyć działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Ewentualne czynności niepodlegające opodatkowaniu w Polsce, czyli usługa kulturalna świadczona na rzecz podmiotu zagranicznego, byłyby świadczone poza siedzibą Teatru - poza terytorium Polski.

Tym samym, zdaniem Teatru, do odliczenia VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z modernizacją oraz ucyfrowieniem Teatru właściwe będzie zastosowanie proporcji z art. 90 ust. 2 i n. ustawy o VAT. Nie będzie natomiast właściwe zastosowanie prewspółczynnika ze względu na to, że Teatr wykonuje wyłącznie czynności odpłatne w ramach prowadzonej działalności, które spełniają kryterium działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Według art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Stosownie do art. 86 ust 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Na mocy § 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W ww. rozporządzeniu Ministra Finansów wskazano w przypadku samorządowych instytucji kultury sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez instytucje działalności i dokonywanych przez nią nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicjidziałalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określenie działalności producenta, handlowca lub usługodawcy następuje każdorazowo w stosunku do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnie świadczonych usług na terenie kraju, będących przedmiotem opodatkowania. Płaszczyzna działalności podmiotów, będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Według art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Zasady prowadzenia działalności przez teatry określa m.in. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna (…) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.

Według art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Na mocy art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że będą Państwo realizować projekt pn. „…”.

Celem Projektu jest:

·wzrost jakości życia mieszkańców regionu poprzez stworzenie nowoczesnego, przyjaznego dla ludzi i środowiska budynku kultury przy wykorzystaniu nowoczesnych systemów scenicznych i pozascenicznych,

·podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez generalną modernizację połączoną ze zmianami funkcjonalnymi przestrzeni wewnętrznych budynku głównego Teatru i zaplecza techniczno-magazynowego,

·poprawa dostępności do usług z zakresu kultury i istniejącej infrastruktury kulturalnej dla mieszkańców regionu i odwiedzających go turystów, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym,

·zapewnienie warunków do rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego oraz zwiększenie dostępności do usług z zakresu dziedzictwa kulturowego,

·stymulowanie rozwoju społ.-gosp. w oparciu o zasoby kultury i nowe przedsięwzięcia wdrażane przez Teatr,

·wzmocnienie roli kultury poprzez podniesienie atrakcyjności i innowacyjności oferty artystycznej Teatru oraz przystosowanie do współczesnych standardów bezpieczeństwa, funkcjonalności, artystycznych,

·zwiększenie spójności rozwoju kraju w wymiarze społ., gosp., środowiskowym i przestrzennym, poprzez wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich oraz wzmocnienie rozwoju społeczno- gospodarczego kraju przez sektory kultury i kreatywne,

·innowacyjny rozwój gospodarki oparty o zasoby i potencjały regionu w zakresie innowacyjnego wykorzystania walorów kulturowych,

·program rozwoju turystyki w Województwie … do 2020 z perspektywą do 2030 r.

Teatr jest samorządową instytucją artystyczną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, działającą w szczególności na podstawie: ustawy z dnia 25 października 1991 r. o  organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) oraz  statutu Teatru.

Zgodnie z treścią statutu przedmiotem działania Teatru jest w szczególności: (...).

Zasadniczo Teatr prowadzi działalność opodatkowaną VAT (usługi wstępu na spektakle Teatru, sprzedaż towarów, np. programy, plakaty i inne towary, wypożyczanie kostiumów). Dodatkowo, Teatr świadczy odpłatnie usługi kulturalne korzystające ze zwolnienia od VAT (np. spektakle wystawiane gościnnie za wynagrodzeniem na terenie Polski oraz incydentalnie sprzedaż ryczałtową spektaklu za wynagrodzeniem w siedzibie). Teatr wydaje bezpłatne zaproszenia m.in. na: premierę spektaklu, przedstawienia sztuki poza premierą, zwiedzanie czy wernisaż wystawy. Każdorazowo wydawanie bezpłatnych zaproszeń na wydarzenia Teatru odbywa się w celach reklamowych Teatru. Zatem czynności te, mające na celu propagowanie działalności kulturalnej Teatru, będą w istotny sposób wpływać na promocję (reklamę) jego działalności. W istocie działanie takie może potencjalnie wpływać na wysokość obrotów Teatru z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (np. wielkość sprzedaży biletów na dany spektakl). Dodatkowo Teatr organizuje pokazy, które są efektem/zwieńczeniem odpłatnych warsztatów prowadzonych w Teatrze. Zwykle obowiązuje: tzw. "wstęp wolny" lub nieodpłatne wejściówki, wydawane przez Teatr. Pokaz taki jest integralnym elementem warsztatów, stanowi tylko wyraz - efekt z prowadzonej odpłatnej działalności Teatru w zakresie warsztatów. Teatr organizuje także tzw. próby (przygotowania) do spektaklu premierowego, na które przekazywane są bezpłatne wejściówki. Jest to działanie reklamowe danego spektaklu. Dzięki temu Teatr ma możliwość zasięgnięcia opinii widzów na temat przygotowywanego spektaklu, co sprawia, że dzięki tym opiniom Teatr może dopracować spektakl, zmieniając jego wyraz artystyczny tak, aby spełniał oczekiwania jak największej liczby widzów, co wpłynie bezpośrednio na wysoką frekwencję i wyższy poziom przychodów ze sprzedaży w momencie gdy spektakl zacznie być eksploatowany na scenie. Po zakończeniu projektu budynek Teatru nadal będzie wykorzystywany w analogicznym zakresie jak obecnie.

Tak przedstawiony opis sprawy wskazuje, że podstawowym celem ww. działań Państwa jest realizacja celów statutowych teatru, tj. upowszechnianie kultury w szerokim tego pojęcia znaczeniu, czyli realizacja celów, do których instytucje kultury (w tym teatr) zostają powołane. Cele te wyraźnie należy odróżnić od czynności stricte komercyjnych. Teatr niejako realizuje misję publiczną – kształtuje odpowiednie wzorce osobowe i postawy społeczne rzeszy odbiorców, jest kreatorem kultury. W tym znaczeniu może być traktowany jako swego rodzaju dobro publiczne finansowane m.in. z publicznych dotacji. Celem teatru, jako samorządowej instytucji kultury, jest bowiem przede wszystkim tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury.

Mając zatem na uwadze całokształt okoliczności sprawy, z których wynika, że Teatr jest samorządową instytucją kultury prowadzącą działalność artystyczną w celu zaspokajania potrzeb kulturalnych swoich widzów oraz upowszechnienia i ochrony kultury, wskazania wymaga, że realizują Państwo czynności zarówno w ramach działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności statutowe niepodlegające opodatkowaniu). Działania te mieszczą się niewątpliwie w pojęciu „do celów innych niż działalność”, ponieważ ich podstawowym celem jest realizacja Państwa celów statutowych.

Z opisu sprawy wynika również, że w ramach ww. działalności Teatr wydaje bezpłatne zaproszenia m.in. na premierę spektaklu, przedstawienia sztuki poza premierą, zwiedzanie czy wernisaż wystawy. Teatr organizuje także tzw. próby (przygotowania) do spektaklu premierowego, na które przekazywane są bezpłatne wejściówki.

Organ nie neguje, że udział w nieodpłatnych wydarzeniach, o których mowa we wniosku, może w pewien, bliżej nieokreślony sposób przekładać się na wzrost ilości osób korzystających z usług oferowanych przez Państwa odpłatnie, jednakże nie można według obiektywnych kryteriów uznać, że głównym celem tych nieodpłatnych czynności jest reklama.

Jakkolwiek udział w ww. nieodpłatnych wydarzeniach promuje Państwa działalność, dzięki czemu zyskają Państwo większe grono potencjalnych widzów, jednakże działania te mają na celu przede wszystkim szeroko rozumiane promowanie kultury, a w takich okolicznościach trudno uznać, że organizowane są wyłącznie celem poszerzenia grona widzów. Zatem nie są one realizowane wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, ponieważ nie sprzyjają one wyłącznie osiągnięciu przychodów z działalności gospodarczej.

W konsekwencji, nie można uznać, że realizowane ww. działania, mające na celu  – jak Państwo wskazali – propagowanie działalności kulturalnej Teatru, stanowią wyłącznie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto – jak Państwo wskazali – Teatr, to istotne z punktu widzenia życia społecznego, miejsce kultury i dyskusji. Chcieliby Państwo żeby Teatr mógł pełnić rolę edukacyjną, a zarazem integrującą mieszkańców województwa, w tym osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym, stanowił przestrzeń spotkań i wymiany doświadczeń dla środowisk artystycznych, instytucji i przedsiębiorstw oraz był atrakcyjnym celem podróży dla odwiedzających Państwa region turystów. Realizacja wszystkich wymienionych celów nie będzie możliwa bez generalnej modernizacji połączonej ze zmianami funkcjonalnymi przestrzeni wewnętrznych oraz wyposażeniem zwiększającym dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, a także w nowoczesne systemy sceniczne i pozasceniczne.

Realizacja inwestycji umożliwi rozszerzenie oferty kulturalnej oraz skierowanej jej do większej liczby odbiorców. Poprawa ilościowa i jakościowa infrastruktury Teatru będzie podstawą do realizacji założeń programu artystycznego na najbliższe lata. Program ten uwzględnia nie tylko kontynuację dotychczasowych działań, ale także realizację nowych przedsięwzięć na bazie zmodernizowanej infrastruktury.

W związku z powyższym Państwa działania (tj. wszystkie wykonywane czynności) nie mogą być przypisane wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Teatr – jak wyżej wskazano - wykonuje zadania zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza – wynikającej z przepisów ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.

Realizowane przez Państwa czynności, w tym nieodpłatne wydarzenia opisane we wniosku, stanowią okazję do współtworzenia warunków do kultywowania i rozwijania wartości kulturowych, zachęcają do korzystania z dóbr kultury, edukują i wychowują. Działania te w swojej istocie nie będą działaniami stricte komercyjnymi (nie są nakierowane wyłącznie na zwiększenie sprzedaży), ale również działaniami ukierunkowanymi na realizację misji publicznej.

Głównym celem takich nieodpłatnych czynności jest realizacja zadań statutowych, tj. prowadzenie działalności kulturalnej, do realizacji których Teatr został powołany przez organizatora, wobec czego w tym przypadku mamy do czynienia z działalnością inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Okoliczności sprawy wskazują, że Państwa działania podejmowane w ramach nieodpłatnych wydarzeń są nakierowane na upowszechnianie kultury w szerokim tego pojęcia znaczeniu, czyli realizację celów statutowych, do których samorządowe instytucje kultury są powoływane. Państwa celem, jako samorządowej instytucji kultury, jest realizowanie zadań nałożonych ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z uwagi na powyższe okoliczności nie można uznać, że cała Państwa działalność, tj. wszystkie wykonywane przez Państwa czynności, wpisują się w ramy działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym modernizowany budynek Teatru będzie służył wyłącznie działalności gospodarczej. Stwierdzenie takie nie znajduje uzasadnienia biorąc pod uwagę okoliczność, że wykonujecie Państwo działalność statutową, która ze swej istoty nie jest komercyjna – nie jest ukierunkowana na bezpośredni efekt komercjalizacyjny.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, Państwa obowiązkiem będzie w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…” do określonego rodzaju działalności, z którym te wydatki będą związane. Teatr będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi i zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych nabyć. Oznacza to, że zobowiązani będą Państwo do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzenia wymaga, że skoro poza działalnością gospodarczą Teatr będzie wykonywał również inną niż gospodarcza działalność, a więc nabywane towary i usługi w związku z realizowanym projektem będą wykorzystywane do działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji braku możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów w całości do działalności gospodarczej, będą Państwo zobowiązani do stosowania przy określaniu kwoty podatku naliczonego prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy oraz przepisach ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Ponadto, w związku z faktem, iż w ramach działalności gospodarczej oprócz czynności opodatkowanych – jak Państwo wskazali – Teatr będzie prowadził działalność zwolnioną od podatku VAT, celem odliczenia kwoty podatku naliczonego zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „…” zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisach ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Ww. prawo będą Państwo mogli zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym oceniając całościowo Państwa stanowisko, w którym wskazali Państwo, że mają prawo do częściowego odliczenia podatku z zastosowaniem wyłącznie art. 90 ustawy o  podatku od towarów i usług, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00