Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.625.2023.1.WH

Podsumowując stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi zakwaterowania studentów B. w należącym do Państwa domu studenckim, na podstawie zawartej z B. umową, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku usług zakwaterowania w prowadzonym przez Państwa domu studenckim studentów innej Uczelni, z którą macie Państwo podpisaną umowę. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (zwany dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest publiczną uczelnią akademicką, której zasady funkcjonowania określają w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz.U. 2023 r., poz. 742), akty wykonawcze wydane na jej podstawie oraz statut. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej także podatkiem VAT), tj. czynności będące poza zakresem ustawy o VAT, czynności zwolnione z podatku VAT, jak też czynności opodatkowane tym podatkiem (0 %, 5 %, 8 % czy też 23 % stawką podatku).

Do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT należą w szczególności nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych dofinansowań (dotacji). Działalność zwolniona z podatku VAT to przede wszystkim odpłatne usługi kształcenia oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem VAT m.in. w zakresie odpłatnych badań naukowych wykonywanych na zlecenie, wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych usługach noclegowych świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci.

Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę określa m.in. art. 11 ust. 1 pkt 1 - 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, którymi są:

1) prowadzenie kształcenia na studiach;

2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4) prowadzenie kształcenia doktorantów;

5) kształcenie i promowanie kadr uczelni.

Jednocześnie zgodnie z art. 11 ust. 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie.

Wnioskodawca przystąpił do przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych pt. „(…)”.

B. (dalej jako (…) lub B.) to (...), publiczna uczelnia akademicka (…). B., jako uczelnia (...), jest obowiązana zapewnić swoim studentom (...) bezpłatne zakwaterowanie, wyżywienie i (...). W celu realizacji ww. obowiązku, a jednocześnie w związku z nieposiadaniem wystarczającej liczby miejsc w własnych domach studenckich, B. nabywa od podmiotu zewnętrznego, wyłonionego w drodze przetargu, przedmiotowe usługi zakwaterowania w swoim imieniu, ale na rzecz studentów (...).

Po rozstrzygnięciu ww. przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł z B. 26 sierpnia 2022 r. umowę (dalej jako Umowa I). Na mocy Umowy I Uczelnia realizuje usługę zakwaterowania (noclegową) bez wyżywienia dla studentów B. na podstawie zestawienia ilościowo-wartościowego w terminie 25 miesięcy od 1 września 2022 r. do 30 września 2024 r. dla 208 osób. Usługa noclegowa jest realizowana w sześciu wskazanych w Umowie I domach studenckich na podstawie przekazanej przez B. listy studentów.

W trakcie realizacji umowy, B. zwróciła się do Wnioskodawcy z prośbą o rozszerzenie możliwości zakwaterowania studentów B. na terenie miasta (…). W związku z wyłonieniem Wnioskodawcy w postępowaniu przetargowym w 2022 r. (Umowa I) i spełnieniu przesłanek ustawowych do zawarcia umowy w trybie art. 214 ust. 1 pkt 14 ustawy - Prawo zamówień publicznych, Wnioskodawca i B. zawarli 16 października 2023 r. kolejną umowę (Umowa II) na usługi zakwaterowania dla studentów B. w trzech domach studenckich Wnioskodawcy. Usługa zakwaterowania realizowana będzie wg następującego harmonogramu:

a) w terminie od 6 sierpnia 2023 r. – 8 września 2023 r. w Domu Studenckim (…) dla (…) studentów;

b) w terminie od 6 sierpnia 2023 r. – 30 września 2023 r. w Domu Studenckim (…) dla (…) studentów;

c) w terminie od 1 października 2023 r. – 30 września 2025 r. w Domu Studenckim (…) dla (…) studentów;

d) w terminie od 1 października 2023 r. – 30 września 2025 r. w Domu Studenckim (…) dla (…) studentów.

B. zobowiązała się do przekazania listy studentów nie później niż na dwa dni przed mającym nastąpić zakwaterowaniem.

Studenci B. zakwaterowani w domach studenckich Wnioskodawcy są obowiązani do przestrzegania postanowień Regulaminu (…); Regulaminu (…), Zasad (…) oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów bezpieczeństwa i przepisów przeciwpożarowych, lokalnych przepisów porządkowych ustanowionych w Uczelni, a także postanowień i decyzji kierownika domu studenckiego.

Rozliczenie za zrealizowane usługi zakwaterowania studentów, będące przedmiotem Umów nastąpi na podstawie prawidłowo wystawionej na rzecz B. faktury, sporządzonej na podstawie oferty Wnioskodawcy (zestawienie ilościowo - wartościowe) stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszej umowy oraz listę zakwaterowanych studentów B. (po numerach albumu) w danym okresie rozliczeniowym, w comiesięcznych okresach rozliczeniowych uwzględniające rzeczywiste wykonanie usługi i zostanie wyliczone jako iloczyn stawki jednostkowej, liczby dni świadczenia usługi oraz liczby studentów rzeczywiście korzystających z usługi.

Pytanie

Czy w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT, w odniesieniu do świadczonych usług zakwaterowania studentów B.?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Uczelnia jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT, w odniesieniu do świadczonej na rzecz B. usługi zakwaterowania jej studentów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a)w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,

b)w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,

c)świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów;

Zwolnienie to stanowi implementację zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 2006/112/WE (dalej jako Dyrektywa VAT).

W art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy VAT przewidziano, że państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie”.

Celem ww. przepisu jest zwolnienie z podatku VAT szerokiego zakresu kształcenia, wykonywanego głównie przez podmioty prawa publicznego, a także świadczenia usług i dostaw towarów ściśle z taką działalnością związanych.

Dyrektywa VAT pozwala zatem państwom członkowskim skorzystać ze zwolnienia z VAT również w odniesieniu do świadczenia usług i dostaw towarów ściśle związanych z działalnością w zakresie kształcenia. Polski ustawodawca skorzystał z tego uprawnienia wprowadzając m.in. zwolnienie w zakresie zakwaterowania, określone w art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zauważa, że zwolnienia uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a i b dotyczą sytuacji, w której szkoły/uczelnie prowadzące internaty/bursy/domy studenckie świadczą usługi zakwaterowania na rzecz swoich uczniów/studentów/doktorantów.

Tymczasem w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit c ustawy o VAT ustawodawca rozszerzył zakres zwolnienia także na podmioty trzecie świadczące usługi zakwaterowania i działające w charakterze bursy, internatu lub domu studenckiego. „Warunkiem zwolnienia jest to, aby zakwaterowanie miało miejsce nie na podstawie umowy z indywidualnym wychowankiem, uczniem, studentem czy też doktorantem, lecz by odbywało się na podstawie umowy zawartej przez podmiot trzeci ze szkołą bądź uczelnią. Te ostatnie będą wówczas kierować swoich wychowanków, uczniów, studentów czy też doktorantów na pobyt w obiektach udostępnianych przez ten podmiot.” (A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVII, Warszawa 2023, art. 43.)

W świetle powyższego, w oparciu o postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku VAT w przypadku spełnienia łącznie następujących przesłanki: „usługi zakwaterowania są świadczone na rzecz studentów albo doktorantów” w oparciu o umowę dotyczącą zakwaterowania zawartą pomiędzy uczelniami.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. warunki zostały spełnione.

Po pierwsze, faktycznymi beneficjentami usługi świadczonej przez Uczelnię są studenci B. B. nabywa wprawdzie usługi zakwaterowania w imieniu własnym, ale na rzecz swoich studentów. Przedmiotem Umów (I i II) jest bowiem ich zakwaterowanie w oparciu o zestawienie ilościowo-wartościowe. Usługa jest realizowana w domach studenckich Wnioskodawcy na podstawie przekazanej przez B. listy studentów. Jednocześnie studenci B. są obowiązani przestrzegać m.in. postanowień Regulaminu (…), Regulaminu (…) i Zasad (…) na tych samych zasadach, jak studenci Uczelni.

Po drugie, zakwaterowanie studentów B. odbywa się w oparciu o Umowy zawarte pomiędzy Uczelnią a B. Rozliczenie za zrealizowane usługi zakwaterowania studentów, następuje na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, sporządzonej na podstawie oferty Wnioskodawcy (zestawienie ilościowo - wartościowe) oraz listy zakwaterowanych studentów B. (po numerach albumu) w danym okresie rozliczeniowym, w comiesięcznych okresach rozliczeniowych uwzględniające rzeczywiste wykonanie usługi i zostanie wyliczone jako iloczyn stawki jednostkowej, liczby dni świadczenia usługi oraz liczby studentów rzeczywiście korzystających z usługi.

Ostatecznie Wnioskodawca zauważa, że w analogicznym stanie faktycznym została wydana 27 września 2023 r. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0112-KDIL3.4012.373.2023.2.MC, w której organ podatkowy uznał, że „świadczone przez Państwa B. usługi zakwaterowania studentów i doktorantów innej Uczelni w należącym do Państwa domu studenckim, na podstawie zawartej z tą Uczelnią umową, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT.”

W podobnym duchu wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2019 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.492.2019.1.ASZ

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a) w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,

b) w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,

c) świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Przywołać w tym miejscu należy także ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

system szkolnictwa wyższego i nauki tworzą: 1) uczelnie;

2) federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej „federacjami”;

3) Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2020 r. poz. 1796), zwana dalej „PAN”;

4) instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej „instytutami PAN”;

5) instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2022 r. poz. 498);

6) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "instytutami międzynarodowymi";

6a) Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz.U. z 2020 r. poz. 2098);

6b) instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej "instytutami Sieci Łukasiewicz";

7) Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej "PAU";

8) inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Stosownie do art. 9 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

1. Uczelnia posiada osobowość prawną.

2. Uczelnia jest autonomiczna na zasadach określonych w ustawie.

3. Uczelnia prowadzi studia na co najmniej jednym kierunku.

4. Uczelnia prowadzi działalność w swojej siedzibie, a w przypadku gdy siedziba znajduje się na obszarze związku metropolitalnego – na tym obszarze. Uczelnia może prowadzić działalność poza siedzibą albo tym obszarem – w swojej filii.

5. Organy władzy publicznej mogą podejmować rozstrzygnięcia dotyczące uczelni tylko w przypadkach przewidzianych w ustawach.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

Podstawowymi zadaniami uczelni są:

1) prowadzenie kształcenia na studiach;

2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4) prowadzenie kształcenia doktorantów;

5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b) kształceniu,

c) prowadzeniu działalności naukowej;

7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Art. 11 ust. 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wskazuje, że:

uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie.

Zgodnie z art. 12 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 11, w zakresie i formach określonych w statucie, w szczególności przez tworzenie spółek kapitałowych.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

uczelnia jest:

1)uczelnią publiczną, jeżeli jest utworzona przez organ państwa;

2)uczelnią niepubliczną, jeżeli jest utworzona przez osobę fizyczną albo osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego albo państwowa albo samorządowa osoba prawna, zwaną dalej „założycielem”.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo publiczną uczelnią akademicką. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przystąpili Państwo do przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych pt. „(…)”. Po rozstrzygnięciu ww. przetargu nieograniczonego zawarli Państwo z B. umowę. Na mocy Umowy I Uczelnia realizuje usługę zakwaterowania (noclegową) bez wyżywienia dla studentów B. podstawie zestawienia ilościowo-wartościowego w terminie 25 miesięcy od 1 września 2022 r. do 30 września 2024 r. dla 208 osób. W trakcie realizacji umowy, B. zwróciła się do Państwa z prośbą o rozszerzenie możliwości zakwaterowania studentów B. na terenie miasta (…). W związku z wyłonieniem Państwa w postępowaniu przetargowym w 2022 r. (Umowa I) i spełnieniu przesłanek ustawowych do zawarcia umowy w trybie art. 214 ust. 1 pkt 14 ustawy - Prawo zamówień publicznych, Państwo i B. zawarliście 16 października 2023 r. kolejną umowę (Umowa II) na usługi zakwaterowania dla studentów B. w Państwa trzech domach studenckich.

Państwa wątpliwości dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy w odniesieniu do świadczonych usług zakwaterowania studentów B.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy obejmuje usługi zakwaterowania w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty, w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie oraz świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Zatem, z przepisów ustawy o VAT wynika, że usługi zakwaterowania świadczone m.in. przez domy studenckie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. b ustawy, tylko w sytuacji jeżeli są świadczone na rzecz ich własnych studentów i doktorantów lub gdy są świadczone na rzecz studentów i doktorantów innych uczelni, pod warunkiem, że uczelnie te mają zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich studentów i doktorantów.

W tym miejscu należy zauważyć, że przedmiotem Państwa wniosku są usługi zakwaterowania studentów innej uczelni w prowadzonym przez Państwa domu studenckim świadczone na podstawie zawartej przez Państwa umowy z B.

Do świadczonych przez Państwa ww. usług będących przedmiotem wniosku nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a i b ustawy. Jak bowiem wskazano wyżej, zwolnienie określone w tym zakresie dotyczy usług zakwaterowania w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty oraz w domach studenckich świadczonych na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie.

Z opisu sprawy jednak wynika, że zawarli Państwo umowę z B., której przedmiotem jest zapewnienie studentom tej B. zakwaterowania w prowadzonym przez Państwa domu studenckim.

Podsumowując stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi zakwaterowania studentów B. w należącym do Państwa domu studenckim, na podstawie zawartej z B. umową, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00