Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.314.2023.2.MS

Zwolnienie od podatku akcyzowego nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów zawierających etanol.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:

-nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktów klasyfikowanych do kodu CN 2106 90 98 (pytanie nr 1);

-prawidłowe - w zakresie braku obowiązku spełnienia warunków formalnych (wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym) w celu skorzystania ze zwolnienia (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 6 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku akcyzowego nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów zawierających etanol wpłynął 11 października 2023 r. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili go Państwo pismem z 6 grudnia 2023 r. (wpływ 13 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany po uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (sprowadzać z innego państwa UE na terytorium RP) mrożonych koktajli (dalej „Produkty”) zawierających alkohol, zgodnie z poniższą listą:

1)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu - 4,821 litrów;

2)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu - 4,821 litrów;

3)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu - 4,821 litrów;

4)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu - 4,695 litrów;

5)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu -4,809 litrów;

6)smak – (…), zawartość alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu - 4,783 litrów.

Wszystkie Produkty zawierają w składzie (…) w ilości większej niż 5% masy produktu.

Produkty mają postać nieprzezroczystej lekko lepkiej cieczy.

Produkty mają żelową konsystencję, przypominającą sorbet.

Przed spożyciem Produkty należy poddać mrożeniu w temperaturze -18°C.

Po zamrożeniu Produkty mają konsystencję podobną do sorbetu lodowego, delikatnie zmrożoną (nie zamarzają całkowicie i nie tworzą się duże kryształy lodu. Rozpuszczają się stosunkowo szybko.

Z uwagi na konsystencję (zapewnianą przez […]) Produkty nie powinny być, zdaniem Wnioskodawcy, klasyfikowane jako napoje. W formie płynnej Produkty mają konsystencję bardziej lepką (kleistą) niż napoje alkoholowe, przypominającą żel. Przed spożyciem Produkty należy zamrozić. Po zamrożeniu (w formie przeznaczonej do spożycia) Produkty przybierają postać lodowego sorbetu.

Biorąc pod uwagę powyższe - w tym, konsystencję, zawartość alkoholu poniżej 5I alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu oraz cukru powyżej cukru (glukozy) powyżej 5% masy, Produkty należy klasyfikować jako „Przetwory spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawierające >=1,5% masy tłuszczu mleka, >=5% masy sacharozy lub izoglukozy, >=5% masy glukozy lub >=5% masy skrobi”, to jest pod pozycją 2106 90 98 Nomenklatury Scalonej i tak też będą wykazywane przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy produkty należy zakwalifikować jako artykuły spożywcze zawierające alkohol (wyrobem akcyzowym jest alkohol zawarty w produkcie, a nie produkt jako całość). Sam produkt (jako całość) nie stanowi zatem wyrobu akcyzowego.

W celu uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca oświadcza, iż przedmiotem wniosku nie jest dokonanie oceny odnośnie sposobu kwalifikacji Produktów według Nomenklatury Scalonej. Klasyfikacja produktu została dokonana przez Wnioskodawcę, zaś odpowiedź na zadane pytanie winna być dokonana z uwzględnieniem już dokonanej kwalifikacji (bez dokonywania oceny jej poprawności), jako elementu wskazanego stanu faktycznego [winno być zdarzenia przyszłego – przypis Organu].

Pytania (ostatecznie sformułowane po uzupełnieniu wniosku)

1)Czy Produkty (kwalifikowane pod pozycją 2106 90 98 Nomenklatury Scalonej) korzystać będą ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 w zw. z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym?

2)Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie Produktów (kwalifikowanych pod pozycją 2106 90 98 Nomenklatury Scalonej) wiązać się będzie po stronie Wnioskodawcy z obowiązkiem spełnienia warunków wskazanych w art. 32 ust. 4 pkt 3 in fine ustawy o podatku akcyzowym (to jest po spełnieniu wymogów wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym), w celu skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż Produkty nie są napojami, a zawartość alkoholu etylowego w tych Produktach nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, Produkty są zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym skutkuje tym, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie Produktów nie będzie się wiązać z koniecznością spełnienia przez Wnioskodawcę warunków wskazanych w art. 32 ust. 4 pkt 3 in fine ustawy o podatku akcyzowym (to jest spełnienia wymogów wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym).

Zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym dotyczy bowiem alkoholu już zawartego w produkcie gotowym (jak w przypadku produktów, których dotyczy wniosek), zaś zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 in fine ustawy o podatku akcyzowym dotyczy alkoholu, który ma dopiero zostać użyty do produkcji określonych wyrobów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktów klasyfikowanych do kodu CN 2106 90 98 (pytanie nr 1);

-prawidłowe - w zakresie braku obowiązku spełnienia warunków formalnych (wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym) w celu skorzystania ze zwolnienia (pytanie nr 2).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

- w poz. 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

- w poz. 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe;

- w poz. 43, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Zgodnie natomiast z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

6)importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)importu przez podmiot zużywający, lub

8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3)(uchylony)

W myśl art. 32 ust. 6, 12, 13 ustawy:

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Stosownie do art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak wynika z art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzają Państwo nabywać wewnątrzwspólnotowo Produkty - wyroby nieakcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2106 90 98 zawierające w swym składzie alkohol etylowy – wyrób akcyzowy.

W każdym z nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktów będących przedmiotem wniosku zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia z akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktów klasyfikowanych do kodu CN 2106 90 98 (pytanie nr 1) oraz obowiązku spełnienia warunków formalnych (wskazanych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym) w celu skorzystania ze zwolnienia (pytanie nr 2).

Odnosząc się do tych wątpliwości wyjaśnić na wstępie należy, że zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zwalnia się od akcyzyalkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

Omawiane zatem zwolnienie nie dotyczy samych artykułów spożywczych lub półproduktów lecz jedynie alkoholu etylowego zawartego w tych artykułach spożywczych lub półproduktach i przy założeniu, że zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych lub półproduktach nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Odnosząc powyższe do okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo Produktach alkohol etylowy, którego zawartość w tych Produktach, zgodnie z tym co Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku, nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, będzie mógł w ocenie Organu korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

Nie można jednak zgodzić się Państwem, że zwolnieniem z akcyzy na tej podstawie prawnej będą objęte Produkty klasyfikowane do kodu CN 2106 90 98. Wyroby te, zgodnie z ostatecznie sprecyzowanym opisem zdarzenia przyszłego nie stanowią wyrobów akcyzowych. Wyrobem akcyzowym, który może podlegać zwolnieniu jest, jak wyjaśniono wyżej, wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych Produktach.

W konsekwencji Państwa stanowisko odnoszące się do treści pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe. Przyjęli bowiem Państwo błędne założenie o możliwości zwolnienia z akcyzy nie alkoholu etylowego (wyrobu akcyzowego) lecz samych Produktów niebędących wyrobami akcyzowymi.

Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy wewnątrzwspólnotowe nabycie Produktów wiązać się będzie po Państwa stronie z obowiązkiem spełnienia warunków wskazanych w art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, tj. wymienionych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.

W tym zakresie prawidłowo Państwo wskazali, że zwolnienie o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy dotyczy alkoholu etylowego już zawartego w produkcie gotowym, zaś zwolnienie o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy (stosowane bezpośrednio) dotyczy alkoholu, który ma dopiero zostać zużyty do produkcji określonych wyrobów. Tym samym warunki formalne do jego zastosowania wymienione w treści art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, tj. wskazany przez Państwa m.in. art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy nie mają zastosowania w przypadku korzystania ze zwolnienia względem alkoholu etylowego zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach, który będzie przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

W związku z powyższym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego Produktów i zastosowania zwolnienia względem zawartego w tych Produktach alkoholu etylowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy (z uwzględnieniem warunku zawartości alkoholu etylowego w tych Produktach) nie będą Państwo zobowiązani do spełnienia wymogów określonych w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, 12 i 13 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00