Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.585.2023.2.NS

Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym.

Uzupełnił go Pan pismami z 9 października 2023 r. (wpływ 9 października 2023 r.), 14 listopada 2023 r. (wpływ 14 listopada 2023 r.), 14 listopada 2023 r. (wpływ 14 listopada 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 12 grudnia 2023 r. (wpływ 12 grudnia 2023 r.), 13 grudnia 2023 r. (wpływ 13 grudnia 2023 r.), 21 grudnia 2023 r. (wpływ 21 grudnia 2023 r.) oraz 23 grudnia 2023 r. (wpływ  23 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan komornikiem sądowym przy Sądzie Rejonowym w (…). Działając zgodnie z wnioskiem wierzyciela dokonał Pan zajęcia nieruchomości w użytkowaniu wieczystym dłużnika (…) Sp. z o.o. z/s w (…), NIP: (…), REGON: (…), która położona jest w (…).

Dla nieruchomości Sąd Rejonowy w (…) prowadzi Księgi Wieczyste:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika aktem notarialnym z dnia (…) grudnia 2007 r. od osoby fizycznej przez pełnomocnika spółki. W akcie notarialnym z dnia (…) grudnia 2007 r. brak informacji o sposobie naliczenia i odprowadzenia należnego podatku VAT. Brak również informacji czy sprzedający był podatnikiem podatku VAT. W § 2 umowy przeniesienia własności znajduje się informacja, że nabywca okazał decyzję z dnia 8 października 2007 r. wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…), z której wynika, że (…) Sp. z o.o. otrzymała numer identyfikacji podatkowej: (…).

Na dzień sporządzania niniejszego wniosku spółka nie widnieje w rejestrze podatników VAT.

Na dzień sporządzenia wniosku spółka widnieje w KRS pod numerem: (…).

Zgodnie z aktem notarialnym zakupu przedmiotowej nieruchomości cena zakupu została określona na kwotę 1.100.000,00 zł i nie określa czy zawiera ona podatek VAT.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem nieruchomość działka nr 1 o pow. (…) ha stanowi oddany w użytkowanie wieczyste grunt niezabudowany.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem nieruchomość działka nr 2 o pow. (…) ha stanowi oddany w użytkowanie wieczyste grunt niezabudowany użytkowany w części jako parking dla sąsiadującej firmy.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem nieruchomość działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha – zabudowane obiektami stanowiącymi odrębną własność (pozostałości – ruiny zespołu rzeźni miejskiej). Są to pozostałości zabudowy budynku produkcyjnego, socjalnego i gospodarczego usytuowane na działkach 6, 7 i 8.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem nieruchomość – działka nr 11 o pow. (…) ha – zabudowana budynkiem mieszkalnym (oznaczenie wynikające z mapy ewidencyjnej), dwukondygnacyjnym, podpiwniczonym. Obiekt murowany, zdewastowany, nienadający się do użytku.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem nieruchomość – działka nr 12 o pow. (…) ha użytkowana częściowo jako parking dla sąsiadującej firmy oraz w części użytkowana przez sąsiednią firmę bez umowy.

Dłużnik nie złożył komornikowi żadnego oświadczenia, z którego by wynikało, czy korzystał z odliczenia VAT, czy korzystał z amortyzacji nieruchomości do celów podatkowych oraz czy nieruchomość została przez niego nabyta do celów osobistych.

Na nieruchomości nie dokonywano żadnych inwestycji w okresie ostatnich 16 lat, obiekt jest nieużytkowany, zniszczony.

Nieruchomość w najbliższym czasie ma być przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

W odpowiedzi na wezwanie, udzielił Pan odpowiedzi na zadane przez Organ pytania:

1.W jaki sposób, do jakich celów, Dłużnik wykorzystywał działki będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Działki:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha,

będące przedmiotem licytacji nie były wykorzystywane przez dłużnika. Stanowią teren poprzemysłowy, dłużnik nie wykonywał na działkach żadnych nakładów, jak również nie prowadził na nich działalności gospodarczej.

2.Czy działki będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji stanowią składnik majątkowy działalności gospodarczej Dłużnika (Spółki)? Czy są one wprowadzone do środków trwałych zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Organ egzekucyjny nie ma żadnej wiedzy na temat składników majątkowych dłużnika, gdyż dłużnik z uwagi na brak z nim jakiegokolwiek kontaktu reprezentowany jest w postępowaniu egzekucyjnym przez kuratora.

3.Czy nabycie przez Dłużnika, aktem notarialnym z (…) grudnia 2007 r., działek będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. W powołanym akcie notarialnym zakupu nieruchomości:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha,

brak jest jakichkolwiek informacji w zakresie opodatkowania transakcji podatkiem VAT, brak również informacji o fakturze. Zakup nastąpił od osoby fizycznej.

4.Czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działek będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji? Jeżeli tak, to czy Dłużnik z tego prawa skorzystał i odliczył podatek VAT?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Organ egzekucyjny nie ma żadnej wiedzy w zakresie czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działek będących przedmiotem licytacji. Nie ma wiedzy czy dłużnik skorzystał z prawa do odliczenia i odliczył podatek VAT. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

5.Czy działki będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były przedmiotowe działki, wykonywał Dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Dłużnik nie prowadził na terenie nieruchomości żadnej działalności gospodarczej i nie wykorzystywał działek do jej prowadzenia. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

6.Czy Dłużnik kiedykolwiek udostępniał działki będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. i czy umowy te miały charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Organ egzekucyjny nie ma żadnej wiedzy na temat udostępniania działek będących przedmiotem licytacji innym podmiotom na podstawie jakiejkolwiek umowy. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

7.Czy w momencie sprzedaży w drodze licytacji:

-działka nr 1 o pow. (…) ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…),

-działka nr 2 o pow. (…) ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…),

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha, dla których Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…),

-działka nr 11 o pow. (…) ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…),

-działka nr 12 o pow. (…) ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…),

będą zabudowane, czy niezabudowane?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. W momencie sprzedaży w drodze licytacji:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym – działka niezabudowana,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym – działka niezabudowana,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym – zespół działek ewidencyjnych nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 (obręb ewidencyjny nr (…)) w użytkowaniu wieczystym do (…) grudnia 2089 r., o nieregularnym kształcie zbliżonym do trójkąta i powierzchni (…) ha, zabudowane obiektami stanowiącymi odrębną nieruchomość (pozostałości po zespole rzeźni miejskiej).

Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest obiektami stanowiącymi pozostałości po zespole rzeźni miejskiej. Dla zespołu rzeźni założona została w 1992 r. karta ewidencyjna zabytków architektury i budownictwa, udostępniona biegłemu przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w (…). W świetle znajdujących się w karcie ewidencyjnej zabytków architektury i budownictwa (KEZAiB) informacji wynika, iż zespół rzeźni powstał na przełomie lat 1886-1910. Pierwotnie obszar obejmujący zespół rzeźni zabudowany był kompleksem 20 obiektów (mapa KEZAiB).

Obecnie większość obiektów widniejących na mapie KEZAiB już nie istnieje, a pozostałe obiekty znajdują się w złym stanie technicznym.

Pozostałości po zespole rzeźni obecnie usytuowane są na działkach ewidencyjnych nr 6, 7 i 8 stanowiących część nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…). Aktualnie na nieruchomości pozostała część zabudowy oznaczona na mapie KEZAiB nr 3 (budynek produkcyjny – ubojnia), nr 2 (budynek socjalny), nr 4 (budynek gospodarczy).

Budynek produkcyjny – ubojnia pierwotnie założony został na planie złożonym, będącym sumą trzech prostokątów, z których środkowy, wydłużony na osi wschód-zachód stanowił łącznik dwóch prostopadle ustanowionych do niego części budynku od strony wschodniej i zachodniej, założonych na planie prostokątów wydłużonych na osi północ-południe.

Łącznik podzielony na osi wschód-zachód korytarzem, po obu stronach którego znajdowały się pomieszczenia chłodni stanowił połączenia komunikacyjne obu skrajnych, prostopadle ustawionych pomieszczeń ubojni, posiadających przejścia na osi północ-południe (na przestrzał).

Budynek pierwotnie o bryle złożonej, będącej sumą kilku brył o różnych gabarytach. Część środkową stanowił wydłużony, jednokondygnacyjny, z poddaszem użytkowym łącznik, do którego od strony wschodniej i zachodniej przylegają jednokondygnacyjne, podwyższone, względem części środkowej człony budynku, ustanowione prostopadle, nakryte niskimi dachami dwuspadowymi. Część środkowa (łącznik), nakryta została niskim dachem dwuspadowym o nieznacznym spadku połaci, nad którą centralnie wyniesiona została dwukondygnacyjna wieża (pierwotnie zegarowa), nakryta niskim daszkiem dwuspadowym. Budynek niepodpiwniczony, ustawiony na niskim cokole, o bryle rozczłonkowanej. Fundamenty: murowane z cegły ceramicznej na zaprawie wapiennej, zakończone u góry warstwą cegły ułożonej główkami, nietynkowane, zewnątrz białkowane. Ściany murowane z cegły ceramicznej, pełnej, na zaprawie wapiennej, zewnętrzne grubości 50 cm, wewnętrzne 40 cm, nietynkowane, zewnątrz wykonane pod „licówkę”. Stropy w łączniku między pomieszczeniami ubojni – stropy Kleina, w wieży strop drewniany, belkowy. W skrajnych pomieszczeniach od strony wschodniej i zachodniej pierwotnie sklepienia odcinkowe na belkach stalowych wsparte na dwóch rzędach żeliwnych filarów – zastąpione wtórnie kratownicą (aktualnie brak stropów). Więźba dachowa nad łącznikiem drewniana, o ustroju krokwiowo-płatwiowym, wsparta na dwóch rzędach słupów z mieczami. Nad wieżą konstrukcja dachu krokwiowa. Dach kryty papą na deskowaniu, nad częściami skrajnymi (ubojnie) – arkuszami blachy falistej (aktualnie brak poszycia dachu nad ubojnią). Dach wieży kryty papą na deskowaniu. Otwory okienne o wykroju stojących prostokątów, zamknięte łukiem odcinkowym ujęte w ozdobne opaski z kształtek ceglanych i wysunięte podokienniki (aktualnie zamurowane). Otwory drzwiowe w kształcie stojących prostokątów, sklepione łukami odcinkowymi (aktualnie zamurowane).

Powyższy opis pierwotnej bryły budynku produkcyjnego – ubojnia (nr 3 na mapie), przedstawiono na podstawie informacji znajdujących się KEZAiB. Aktualnie znaczna część tego obiektu uległa całkowitemu lub znacznemu zniszczeniu, tj. pozostały skrajne części budynku od strony wschodniej i zachodniej stanowiące pomieszczenia ubojni trzody chlewnej i bydła oraz wieża usytuowana pomiędzy tymi pomieszczeniami. Opisany powyżej parterowy łącznik pomiędzy pomieszczeniami ubojni trzody chlewnej i bydła aktualnie nie istnieje. Dla pozostałych elementów budynku produkcyjnego – ubojnia, widniejących założone zostały Karty Adresowe Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta (…) (dla każdego obiektu odrębna karta):

·Zespół rzeźni miejskiej budynek produkcyjny – ubojnia trzody chlewnej (czas powstania (…)),

·Zespół rzeźni miejskiej budynek produkcyjny – ubojnia krów (czas powstania l. (…)),

·Zespół rzeźni miejskiej budynek produkcyjny – wieżyczka (czas powstania l. (…)).

Istniejące obecnie elementy budynku produkcyjnego – ubojnia znajdują się w złym stanie technicznym. Elementy stanowiące ubojnię trzody chlewnej i bydła (strona zachodnia i wschodnia) aktualnie nie są zadaszone, co naraża je na negatywne działanie czynników atmosferycznych. Długoletnie niezadaszenie elementów budynków spowodowało, iż wewnątrz obiektu widoczne są nasadzenia tzw. samosiejek. W obiekcie brak stolarki okiennej i drzwiowej (część okien i drzwi zamurowana), widoczne wyrwy w konstrukcji ścian, obiekt zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania. Na mapie zasadniczej ww. trzy elementy budynku oznaczone są symbolem i.o. – inny obiekt orientacyjny.

Powierzchnia zabudowy pozostałych elementów budynku produkcyjnego – ubojni wynosi ca (…) m2 (w tym odpowiednio ubojnia trzody chlewnej i bydła (…) m2 i (…) m2 oraz wieża (…) m2).

Na przedmiotowej nieruchomości oprócz pozostałości elementów budynku produkcyjnego – ubojni, znajduje się budynek socjalny oraz budynek gospodarczy, oznaczone na mapie KEZAiB odpowiednio numerami 2 i 4.

Dla budynku socjalnego założona została Karta Adresowa Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta (…) (obiekt w karcie oznaczony jako mieszkalno-socjalny), czas powstania obiektu 1910 r.

Dla budynku gospodarczego nie została założona Karta Adresowa Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta (…).

Budynek mieszkalno-socjalny stanowi obiekt murowany 2-kondygnacyjny, podpiwniczony, z dachem wielospadowym krytym dachówką, więźba dachowa o drewnianej konstrukcji. Budynek znajduje się w złym stanie techniczny, jest zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania. Wewnątrz budynku widoczne miejscowe oberwanie drewnianego stropu nad parterem, brak stolarki okiennej i drzwiowej lub stolarka zdewastowana w stanie nienadającym się do użytku. Widoczne bruzdy w ścianach po wyrwanych kablach instalacji elektrycznej.

Ubytki tynku ścian i sufitu, widoczne miejscowe zawilgocenia, zdewastowane posadzki, w obiekcie zalegają zwałowiska gruzu. Wewnątrz budynku widoczna miejscowo sadza na ścianach wskazująca na obecność ognia w obiekcie.

Ubytki miejscowe dachówek na dachu budynku. Obiekt niezabezpieczony, ogólnodostępny, narażony na działanie czynników atmosferycznych. Powierzchnia zabudowy budynku mieszkalno-socjalnego ca (…) m2.

Budynek gospodarczy – stanowi obiekt murowany, parterowy, niepodpiwniczony, z dachem wielospadowym krytym dachówką. Budynek znajduje się w złym stanie technicznym, jest zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania. Brak stolarki okiennej i drzwiowej lub stolarka zdewastowana w stanie nienadającym się do użytku. Ubytki tynku ścian i sufitu, zdewastowane posadzki, w obiekcie zalegają zwałowiska gruzu. Obiekt niezabezpieczony, ogólnodostępny, narażony na działanie czynników atmosferycznych. Na mapie zasadniczej budynek gospodarczy oznaczony jest symbolem i.o. – inny obiekt orientacyjny. Powierzchnia zabudowy budynku gospodarczego wynosi ca (…) m2.

Część terenu działek ewidencyjnych nr 6, 7, 3, 4 oraz działka ewidencyjna nr 5 użytkowane są przez firmę (…) Sp. z o.o. (dalej (…)), której siedziba sąsiaduje z wycenianą działką ewidencyjną.

Użytkowany teren nieruchomości wygrodzony został przez firmę (…) płotem z paneli ogrodzeniowych .

Użytkowanie jest bez umowy, bez opłat. Jest samowolnym użytkowaniem przez sąsiadującą firmę.

Teren działek ewidencyjnych nr 3 i 4 częściowo użytkowany jako parking z sąsiednimi działkami ewidencyjnymi numer 12 i 2.

-działka nr 11 o pow. (…) ha – działka zabudowana pozostałościami po budynku mieszkalnym (oznaczenie przeznaczenia budynku wynika z treści mapy ewidencyjnej), dwukondygnacyjnym, podpiwniczonym, o pow. zabudowy ca (…) m2. Jest to obiekt murowany z cegły. Obiekt zdewastowany, nienadający się do użytku. Na fragmencie ściany widnieje napis rok 1927,

-działka nr 12 o pow. (…) ha – na terenie działki znajdują się ruiny zabudowy stanowiące pozostałość konstrukcji murów, w przeważającej części niezadaszone (częściowo pozostałości drewnianej konstrukcji dachu), nie nadaje się do użytkowania. Ruiny obiektów nienaniesione na mapę ewidencyjną za wyjątkiem obiektu oznaczonego jako budynek gospodarczy. Teren działki użytkowany jako parking łącznie z terenem sąsiedniej działki ewidencyjnej 2, 4, 3.

Należy podsumować, że zabudowania na terenie nieruchomości, będących przedmiotem licytacji, nie nadają się do użytku, są pozostałościami po Rzeźni Miejskiej, nie spełniają żadnej roli funkcjonalnej zarówno przemysłowej, jak i mieszkalnej.

8.Czy dla niezabudowanych działek obowiązuje lub do dnia sprzedaży zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie przeznaczenie ww. działek wynika/wynikać będzie z ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Czy przeznaczenie będzie dopuszczało posadowienie na przedmiotowych działkach jakichkolwiek budynków, czy budowli?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej niezabudowanej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Dla całego terenu przedmiotowych nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i do dnia sprzedaży taki plan nie zostanie uchwalony. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

9.Kto i z czyjej inicjatywy wystąpił/wystąpi o uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej niezabudowanej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Organ egzekucyjny nie ma wiedzy na temat, żeby ktoś wystąpił o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla niezabudowanych działek. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

 10.W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, na którym są położone działki będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, należy wskazać czy dla niezabudowanych działek zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy, bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej niezabudowanej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Odp. Na dzień 12 grudnia 2023 r. nie została wydana dla przedmiotowych działek decyzja o warunkach zabudowy, jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dotyczy:

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

 11.Jakie obiekty (budynki/budowle/urządzenia budowalne) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023. poz. 682 ze zm.) będą znajdowały się na moment sprzedaży w drodze licytacji na poszczególnych działkach?

Odp. Na terenie przedmiotowych działek brak jest budynków oraz budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

 12.Czy opisane we wniosku:

-pozostałości – ruiny zespołu rzeźni miejskiej,

-pozostałości zabudowy budynku produkcyjnego, socjalnego i gospodarczego,

-budynek mieszkalny, dwukondygnacyjny, podpiwniczony,

stanowią budynki, budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane? Należy wskazać na jakich działkach ww. obiekty są posadowione i kogo są własnością.

Odp. Opisane we wniosku pozostałości po budynkach nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, albowiem nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 pkt 2 oraz 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Nie posiadają kompletnych przegród budowlanych oraz dachu. Są trwale związane z gruntem za pomocą fundamentów. Pozostałości te są własnością dłużnika.

 13.Jeśli na działkach znajdują się urządzenia budowalne, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane i kogo są własnością?

Odp. Na terenie brak jest urządzeń budowlanych.

 14.Czy budynki/budowle znajdujące się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji są trwale związane z gruntem?

Odp. Na terenie brak jest budynków/budowli.

 15.Czy budynki, budowle, urządzenia budowalne znajdujące się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika? Należy wskazać datę ich nabycia lub wybudowania.

Odp. Na terenie brak jest budynków/budowli.

 16.Czy z tytułu nabycia budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

Odp. Na terenie brak jest budynków/budowli.

 17.Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

Odp. Na terenie brak jest budynków/budowli.

 18.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.

Odp. Pierwsze zasiedlenie budynków/budowli nie nastąpiło w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

 19.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

 20.W przypadku wskazania, że budynki/budowle były nabyte przez Dłużnika, to należy wskazać czy budynki/budowle przed ich nabyciem przez Dłużnika były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?

Odp. Dłużnik nabył przedmiotowe pozostałości po budynkach/budowlach, które przez poprzednich właścicieli również nie były wykorzystywane.

 21.Czy Dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odp. Dłużnik nie poniósł żadnych nakładów na ulepszenie pozostałości po budynkach/budowlach.

 22.W jakim okresie Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji?

Odp. Dłużnik nie poniósł żadnych nakładów na ulepszenie pozostałości po budynkach/budowlach.

 23.Jeżeli Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji?

Odp. Dłużnik nie poniósł żadnych nakładów na ulepszenie pozostałości po budynkach/budowlach.

 24.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 21 i 23 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ich ulepszeniu?

b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać, kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odp. Brak odpowiedzi.

 25.Czy i w jakim okresie (jeśli budynki były wynajmowane), najemca ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji?

Odp. Pozostałości po budynkach i budowlach nie były przedmiotem umowy najmu.

 26.Czy ponoszone przez najemcę wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?

Odp. Brak odpowiedzi.

 27.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 25 i 26 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać, kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez najemcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odp. Brak odpowiedzi.

 28.Czy jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…), prowadzi Pan udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów (działek wskazanych we wniosku), o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy?

W przypadku gdy Komornik Sądowy nie posiada szczegółowych informacji dotyczących sprzedawanych nieruchomości, niezbędnych do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnienia od podatku, wówczas należy wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Odp. Organ egzekucyjny podjął działania w zakresie ustalenia czy dostawa przedmiotowych nieruchomości objęta będzie obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku VAT, jednakże z dłużnikiem nie ma żadnego kontaktu, reprezentowany jest w postępowaniu egzekucyjnym przez kuratora. Brak jakichkolwiek informacji o dłużniku oraz fakt, że nie widnieje w rejestrze VAT.

Z powziętych przez organ egzekucyjny informacji wynika, że powyższe nieruchomości miały być przedmiotem dalszej umowy dłużnika zawartej z innym podmiotem co wynika z treści działu IV księgi wieczystej i wpisanej hipoteki o zabezpieczenie roszczeń pieniężnych wynikających z umowy przedwstępnej.

Jednocześnie, w uzupełnieniu do wniosku (data wpływu 21 grudnia 2023 r.) wskazał Pan:

1.Dla działek nr 6, 7, 8 zapisanych w KW (…) brak jest i na dzień przeniesienia własności nie będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

2.Organ egzekucyjny nie ma wiedzy na temat żeby ktoś wystąpił o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek 6, 7, 8, jak również nie została wydana dla przedmiotowych działek decyzja o warunkach zabudowy jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

3.Należy jednoznacznie określić, że opisane we wniosku pozostałości po budynkach posadowione na działkach 6, 7, 8 nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, albowiem nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 pkt 2 oraz 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Nie posiadają kompletnych przegród budowlanych oraz dachu.

4.Na dzień dzisiejszy oraz na dzień przeniesienia prawa własności nie została wydana i nie zostanie wydana dla przedmiotowych działek decyzja o warunkach zabudowy jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dotyczy:

-działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działki nr 3, 4, 5, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-działka nr 11 o pow. (…) ha,

-działka nr 12 o pow. (…) ha.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku (data wpływu 23 grudnia 2023 r.) wskazał Pan:

1.Na dzień dzisiejszy oraz na dzień przeniesienia prawa własności nie będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie została wydana i nie zostanie wydana dla przedmiotowych działek decyzja o warunkach zabudowy, jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dotyczy:

- działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku – data wpływu 13 grudnia 2023 r.)

Czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku – data wpływu 13 grudnia 2023 r.)

Dostawa ww. nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dłużnik nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT na nieruchomości nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów:

-działka nr 1 o pow. (…) ha stanowi zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie budowy o symbolu Bp,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha stanowią zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie budowy o symbolu Bp,

-działka nr 2 o pow. (…) ha stanowi tereny mieszkaniowe o symbolu B,

-działka nr 12 o pow. (…) ha stanowi grunty orne o symbolu RII, Rllla, RIVa, Br-RIVa,

-działka nr 11 o pow. (…) ha stanowi tereny mieszkaniowe o symbolu B.

Wszystkie nieruchomości stanowią jeden kompleks.

Teren działek ewidencyjnych nr 2, 12, 11, 1, 6, 7, 8, 9, 10, 3, 4, 5 nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Teren ww. działek objęty jest zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Miasto (…) zatwierdzony uchwałą nr (…) z dnia (…) września 2019 r.

Teren działek nr 12, 1, 6, 7, 8, 9, 10, 3, 4, 5 oznaczony symbolem U/P pełni funkcję terenu usług i aktywności gospodarczej.

Teren działek nr 11, 2 pełni częściowo funkcję terenu usług i aktywności gospodarczej oznaczony symbolem U/P oraz funkcję terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług oznaczony symbolem MN/U.

Nieruchomość nie była również przedmiotem dzierżawy, najmu w okresie kiedy dłużnik jest jej użytkownikiem wieczystym i właścicielem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów, będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy,

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż (jak również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu) jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości zarówno gruntowych, jak i zabudowanych dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze, w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – użytkownik wieczysty/właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że dłużnikiem jest (...) Sp. z o.o. (…). Przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym będą działki nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha,

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie na wstępie należy wskazać, że analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży działek nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha,

należy uznać dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zbycie działek nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha,

nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do Spółki. W przypadku majątku Spółki trudno wskazywać na majątek prywatny takiego podmiotu.

W konsekwencji, sprzedaż przez Pana działek nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha, 

należących do Spółki, w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej” – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w momencie sprzedaży w drodze licytacji:

 -działka nr 1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym będzie niezabudowana,

-działka nr 2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym będzie niezabudowana,

-działki nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym były zabudowane obiektami stanowiącymi odrębną nieruchomość (pozostałości po zespole rzeźni miejskiej). Obecnie większość obiektów widniejących na mapie KEZAiB już nie istnieje, a pozostałe obiekty znajdują się w złym stanie technicznym. Pozostałości po zespole rzeźni obecnie usytuowane są na działkach ewidencyjnych nr 6, 7 i 8, stanowiących część nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…). Aktualnie na nieruchomości pozostała część zabudowy, tj.:

·budynek produkcyjny – ubojnia – aktualnie znaczna część tego obiektu uległa całkowitemu lub znacznemu zniszczeniu, tj. pozostały skrajne części budynku od strony wschodniej i zachodniej stanowiące pomieszczenia ubojni trzody chlewnej i bydła oraz wieża usytuowana pomiędzy tymi pomieszczeniami. Istniejące obecnie elementy budynku produkcyjnego – ubojnia znajdują się w złym stanie technicznym. Elementy stanowiące ubojnię trzody chlewnej i bydła (strona zachodnia i wschodnia) aktualnie nie są zadaszone, co naraża je na negatywne działanie czynników atmosferycznych. Długoletnie niezadaszenie elementów budynków spowodowało, iż wewnątrz obiektu widoczne są nasadzenia tzw. samosiejek. W obiekcie brak stolarki okiennej i drzwiowej (część okien i drzwi zamurowana), widoczne wyrwy w konstrukcji ścian, obiekt zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania,

·budynek socjalny (obiekt oznaczony w Karcie Adresowej Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta (…) jako mieszkalno-socjalny) znajduje się w złym stanie techniczny, jest zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania,

·budynek gospodarczy znajduje się w złym stanie technicznym, jest zdewastowany, nienadający się w obecnym stanie do użytkowania.

Część terenu działek ewidencyjnych nr 6, 7, 3, 4 oraz działka ewidencyjna nr 5 użytkowane są przez firmę (…) Sp. z o.o., której siedziba sąsiaduje z wycenianą działką ewidencyjną. Użytkowany teren nieruchomości wygrodzony został przez firmę (…) płotem z paneli ogrodzeniowych.

-działka nr 11 o pow. (…) ha będzie zabudowana pozostałościami po budynku mieszkalnym. Obiekt jest zdewastowany, nienadający się do użytku,

-działka nr 12 o pow. (…) ha, na terenie której znajdują się ruiny zabudowy stanowiące pozostałość konstrukcji murów, w przeważającej części niezadaszone (częściowo pozostałości drewnianej konstrukcji dachu), nienadające się do użytkowania. Ruiny obiektów nie naniesione na mapę ewidencyjną za wyjątkiem obiektu oznaczonego jako budynek gospodarczy.

Jednocześnie wskazuje Pan, że zabudowania na terenie nieruchomości będących przedmiotem licytacji nie nadają się do użytku, są pozostałościami po Rzeźni Miejskiej, nie spełniają żadnej roli funkcjonalnej zarówno przemysłowej jak i mieszkalnej.

Tym samym, aby w rozpatrywanej sprawie rozstrzygnąć kwestię zwolnienia od podatku sprzedaży działek, należy ustalić które z nieruchomości są gruntami zabudowanymi, a które niezabudowanymi.

W związku z powyższymi okolicznościami sprawy, rozpatrując czy naniesienia znajdujące się na działkach będących przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji można uznać za budynki bądź budowle, należy sięgnąć do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z informacji, które przedstawił Pan we wniosku, zabudowania na terenie nieruchomości będących przedmiotem licytacji nie nadają się do użytku, są pozostałościami po Rzeźni Miejskiej, nie spełniają żadnej roli funkcjonalnej zarówno przemysłowej jak i mieszkalnej.Ponadto, wskazał Pan we wniosku, że:

-pozostałości – ruiny zespołu Rzeźni Miejskiej,

-pozostałości zabudowy budynku produkcyjnego, socjalnego i gospodarczego,

-budynek mieszkalny, dwukondygnacyjny, podpiwniczony,

nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, albowiem nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 pkt 2 oraz 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Nie posiadają kompletnych przegród budowlanych oraz dachu. Są trwale związane z gruntem za pomocą fundamentów. Pozostałości te są własnością dłużnika.

Jednocześnie, opisane we wniosku pozostałości po budynkach posadowione na działkach 6, 7, 8 nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, albowiem nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 pkt 2 oraz 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Nie posiadają kompletnych przegród budowlanych oraz dachu.

Ponadto, jak Pan wskazał w opisie sprawy, na terenie przedmiotowych działek brak jest budynków oraz budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Zatem, należy przyjąć, że sprzedaż w drodze licytacji działek nr 6, 7, 8, na których znajdują się pozostałości po zespole rzeźni, działki nr 11 zabudowanej pozostałościami po budynku mieszkalnym oraz działki nr 12, na terenie której znajdują się ruiny zabudowy stanowiące pozostałości konstrukcji murów, należy traktować jako sprzedaż działek niezabudowanych, ponieważ obiekty te nie są budynkami ani budowlami w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane oraz nie spełniają swojej pierwotnej funkcji, do której były przeznaczone. Skoro natomiast na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10 brak jest jakichkolwiek naniesień to sprzedaż tych działek, należy również traktować jako sprzedaż działek niezabudowanych.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy dla działek nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha,

brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i do dnia sprzedaży taki plan nie zostanie uchwalony. Ponadto, dla przedmiotowych działek nie została wydana i na dzień przeniesienia prawa własności nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy, jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Podsumowując, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro działki nr:

 -1 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-2 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 o pow. (…) ha w użytkowaniu wieczystym,

-11 o pow. (…) ha,

-12 o pow. (…) ha,

są nieruchomościami niezabudowanymi oraz nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to działki te nie spełniają definicji terenów budowlanych określonych w art. 2 pkt 33 ustawy, a więc ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji, że opisane we wniosku pozostałości po budynkach nie stanowią budynków i budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, albowiem nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 pkt 2 oraz 3 pkt 3 Prawa budowlanego, dla przedmiotowych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i do dnia sprzedaży taki plan nie zostanie uchwalony oraz nie została wydana i na dzień przeniesienia prawa własności nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy, jak również decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tutejszy organ pragnie zauważyć, że pomimo identycznego skutku podatkowego (brak konieczności wykazania podatku należnego z tytułu przedmiotowej dostawy) – pojęcia „nie podlega opodatkowaniu” (transakcja nie jest objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług) i „zwolnione od podatku” (transakcja jest objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług ale korzysta ze zwolnienia) nie są tożsame, a w rozpatrywanej sprawie w przypadku gruntu ma miejsce sytuacja, w której dostawa ta jest objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, ale korzysta ze zwolnienia od podatku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00