Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Bd 893/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek sędzia WSA Grzegorz Saniewski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi V. B., A. B., H. S., J. S., P. K. i R. S. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie odszkodowania za nieruchomość przejętą pod drogę publiczną oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] grudnia 2020 r., nr [...] Starosta [...] ustalił na rzecz A. B., V. B., P. K., H. S., J. S. i R. S. (skarżących) odszkodowanie w wysokości [...] zł za przejętą pod drogę część nieruchomości oznaczonej aktualnie w ewidencji gruntów jako działka nr [...] o pow. 0,0427 ha (wydzielona z działki nr [...]), zapisanej w księdze wieczystej KW nr [...], która z mocy prawa przeszła na własności gminy O.. W punkcie drugim organ rozstrzygnął o braku powiększenia odszkodowania o dodatkową kwotę 5% w zw. z niespełnieniem okoliczności wskazanych w art. 18 ust. 1e pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1363, dalej "specustawa drogowa"). W punkcie trzecim określił warunki wypłaty odszkodowania poszczególnym właścicielom stosownie do posiadanych udziałów w ww. nieruchomości, w punkcie czwartym zawarł odesłanie do przepisów kodeksu cywilnego w zakresie skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania, a w punkcie piątym wskazał, że wysokość odszkodowania podlega waloryzacji na dzień jego zapłaty.
W uzasadnieniu, po przytoczeniu stanu faktycznego sprawy oraz treści art. 12 ust. 4a, ust. 4 i art. 23 specustawy drogowej, organ stwierdził, że wysokość odszkodowania ustalono na podstawie operatu szacunkowego biegłego rzeczoznawcy, sporządzonego zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1990 – dalej "u.g.n.") oraz zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie zasad wyceny i sporządzania operatu szacunkowego (Dz.U. z 2004 r., nr 207, poz. 2109 ze zm. – dalej "rozporządzenie"). Starosta wyjaśnił, że teren, na którym położona jest działka ewidencyjna nr [...], we właściwym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) oznaczony został symbolem KD21 – teren przeznaczony pod drogi publiczne, toteż cel wywłaszczenia nie spowodował wzrostu wartości nieruchomości w związku z decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przywołując ustalenia operatu organ wskazał, że wyceny dokonano na podstawie analizy rynku gruntów nabywanym pod drogi na terenie gminy O., w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami. Organ skomentował też kwestię ujawnionych wpisów w KW prowadzonej dla przedmiotowej działki i ich wpływu na wartość wyceny, a nadto uzasadnił brak zastosowania w sprawie art. 18 ust. 1e specustawy drogowej. Organ potwierdził formalną prawidłowość sporządzonego operatu, przy czym wskazał, że na tę ocenę nie miały wpływu zgłoszone w toku postępowania uwagi skarżących, a do których odniosła się autorka operatu.
