Nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji środków pieniężnych i środków trwałych na rachunkach bankowych JST
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W toku kontroli w zakresie prawidłowości inwentaryzacji środków trwałych i pieniężnych na rachunkach bankowych gminy organ kontroli stwierdził szereg naruszeń przepisów prawa mających swoje źródło w wadliwie przeprowadzanych czynnościach pracowników jednostki w zakresie inwentaryzacji.
Nieprawidłowości dotyczyły kilku stanów faktycznych:
Zaniechanie wyjaśnień i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w księgach roku, na który przypadał termin inwentaryzacji pomiędzy stanem środków na rachunkach bankowych w powiązaniu z kontami 133 „Rachunek budżetu” lub 130 „Rachunek bieżący jednostki” a wykazanym w bankowym potwierdzeniu sald.
Nieuzyskanie z banku potwierdzenia wszystkich sald. Potwierdzenia faktycznie nie obejmowały wszystkich rachunków prowadzonych przez jednostkę. W potwierdzeniu salda wyszczególniono tylko rachunki bankowe, na których znajdowały się środki pieniężne w wybranych jednostkach podległych gminie.
Nieobjęcie inwentaryzacją środków pieniężnych według stanu na ostatni dzień roku obrotowego, pomimo że konto 141 „Środki pieniężne w drodze" wykazywało na koniec 2022 r. saldo Wn dotyczące dochodów uzyskanych z płatności przy użyciu karty płatniczych.
Nieprzeprowadzenie na 31 grudnia w latach 2019–2022 inwentaryzacji środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 „Środki trwałe” w drodze spisu z natury oraz nierozliczeniu przeprowadzonej na 31 grudnia 2022 r. drogą spisu z natury – inwentaryzacji pozostałych środków trwałych.
Zasady dotyczące metod i terminów przeprowadzania inwentaryzacji zawarte są w art. 26 i art. 27 uor.
