Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.600.2023.1.RMA

Prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej sfinansowanej częściowo z Funduszu Polski Ład.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sfinansowanej częściowo z Rządowego Programu Polski Ład. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, polegających na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Gminy wraz z pozostałymi samorządowymi jednostkami budżetowymi i od tej chwili traktowana jest jako jeden podatnik VAT. Wykonując zadania własne, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednym z obszarów działania Gminy są zadania z zakresu budowy wodociągów i kanalizacji, gdzie Gmina ponosi wydatki związane z powyżej wskazanym obszarem działania.

Gmina ponosi obecnie wydatki na realizację inwestycji polegającej na budowie ulicy (…) wraz z budową sieci wodno-kanalizacyjnej oraz kolektora przesyłowego w miejscowości (…). Zakończenie prac będzie miało miejsce w 2023 roku. Gmina otrzymała promesę w ramach Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadania z zakresu budowy drogi, wodociągów i kanalizacji sanitarnej pod nazwą „(…)”. Jednym z zadań jest zapewnienie mieszkańcom bieżącej wody oraz odprowadzania ścieków z miejsc ich powstawania do oczyszczalni ścieków. Faktury VAT od wykonawców robót wyłonionych w przetargu są wystawiane na Gminę (…). Po zakończeniu inwestycji i oddaniu infrastruktury do użytkowania będzie ona służyła mieszkańcom Gminy.

Finansowanie inwestycji odbywa się w ramach programu „Polski Ład” oraz środków własnych Gminy.

Dofinansowanie jest przyznane w kwocie brutto, jest bezzwrotne. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Środki są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej również jako: BGK). Gmina jest w stanie dokonać alokacji bezpośredniej wydatków inwestycyjnych na wodę i kanalizację. Na część sieci kanalizacji dofinansowanie z programu Polski Ład wynosi 64%, a wkład własny gminy 36%; na sieć wodociągową dofinansowanie z programu Polski Ład wynosi 53,45%, a wkład Gminy własny 46,55%. Mieszkańcy Gminy nie będą partycypować w kosztach inwestycji budowy sieci wodno-kanalizacyjnej.

Gmina po zakończeniu inwestycji przekaże protokołem przekazania część inwestycji związaną z siecią wodociągową i kanalizacyjną (...) Zakładowi (...)w (…), który jest zakładem budżetowym i podlegał centralizacji rozliczeń podatku VAT. Zakład (...) uzyskuje i uzyskiwać będzie przychody z odpłatnej sprzedaży na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw na podstawie umów cywilnoprawnych, a na ul. (…) nie ma żadnych budynków gminnych.

Pytanie

Czy Gmina prawidłowo dokonała odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarki wodociągowej i gospodarki kanalizacji sanitarnej, gdy część środków na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pochodziło z Rządowego Programu Polski Ład?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. Nie ma przy tym znaczenia, czy udzielona Gminie dotacja obejmuje wydatki w kwocie netto czy brutto.

Jednostką organizacyjną Gminy, która zajmuje się gospodarką wodno-kanalizacyjną jest (...) Zakład (...)j, który obsługuje zadania z danego zakresu.

Przepisy o VAT nie ograniczają możliwości pozyskania dofinansowania od podmiotu trzeciego lub zewnętrznego funduszu na kwotę VAT- niezależnie od kwestii, czy podatnikowi (w tym przypadku jednostce samorządu terytorialnego) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, czy też prawo to nie przysługuje. Z punktu widzenia ustawy o VAT, odliczenie VAT nie jest obowiązkiem podatnika, lecz uprawnieniem i tym samym na podatniku ciąży odpowiedzialność karno-skarbowa. Zaniechanie odliczenia nie powinno powodować negatywnych konsekwencji. Natomiast inaczej na tę sytuację trzeba spojrzeć pod kątem RIO czy NIK. Nieodliczanie VAT może świadczyć o niegospodarności, gdyż Gmina rezygnuje z dodatkowych środków z odliczonego podatku. W ramach Rządowego Programu Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, Gmina może sfinansować wydatki majątkowe w całości, gdyż Bank Gospodarstwa Krajowego dofinansowanie przekazuje w kwocie brutto. Dokonane odliczenie jest uzyskaniem korzyści podwójnie ze środków budżetu państwa (tj. VAT odliczony i uzyskany w kwocie brutto środków). Obecnie, przy braku wytycznych dotyczących sposobu traktowania VAT w ramach udzielonego dofinansowania pojawiają się wątpliwości, jak właściwie rozliczać otrzymane środki. W przedstawionym zdarzeniu nie zaistniały przesłanki negatywne wpływające na prawo Gminy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu. Gmina miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ponieważ pozostają one w związku z czynnościami opodatkowanymi. Wydatki są w sposób bezpośredni powiązane z czynnościami opodatkowanymi. Będą zawierane umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Faktury zakupowe potwierdzają czynności, które już zostały wykonane. Poza tym Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W takiej sytuacji ciążą na niej obowiązki i przysługują prawa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację projektu Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, opisane we wniosku przedsięwzięcie jest bowiem związane z wykonywaną w przyszłości czynnością opodatkowaną, tj. z dostawą wody i odbiorem ścieków, które to czynności co do zasady podlegają VAT.

Także w związku z poniesieniem przez Gminę wydatków na realizację zadania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” nie zaistnieją negatywne przesłanki, wskazujące na brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu. Taką przesłanką nie jest płatność dokonana ze środków pochodzących z dofinansowania przyznanego w kwocie brutto.

Ponadto kwestia kwalifikowalności wydatków (w tym VAT) zależy od zasad i założeń danego programu, nie zaś zasad opodatkowania podatkiem VAT określonych czynności zawartych w ustawie. Podkreślenia wymaga także, że regulacje zawarte w ustawie o VAT w żadnym miejscu nie zakazują pozyskania dofinansowania od podmiotu trzeciego lub zewnętrznego funduszu na kwotę VAT.

W świetle powyższej argumentacji należy wskazać, iż płatność za faktury zakupu ze środków otrzymanych z BGK w kwocie brutto nie jest przesłanką negatywną wpływającą na prawo Gminy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W ocenie Gminy zaistniał bezpośredni związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi (wystawiane będą faktury na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami) a fakturami zakupowymi, będącymi podstawą do zapłaty za wykonane usługi lub nabywane towary. Bez wybudowania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej nie będzie możliwe dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w postaci świadczenia odpłatnej dostawy wody i odbioru ścieków z sieci, które to usługi podlegają opodatkowaniu VAT. Tym samym zdaniem Gminy nie zaistniały negatywne przesłanki, aby Gmina otrzymując środki z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie brutto nie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych w podobnym zakresie interpretacjach indywidualnych:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.211.2023.1.KFK - „Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że - niezależnie od źródła finansowania inwestycji - będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Przy czym, z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki - odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe. W konsekwencji, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, realizowanej w ramach programu „Polski Ład”, ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego”.
  • Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.381.2023.1.AM - „Odnosząc powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Ponadto, nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej będą służyły wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Inwestycja ta nie obejmuje żadnego przyłącza do instytucji publicznej. Zadanie obejmuje tylko odbiorców indywidualnych i nie obejmuje żadnej jednostki organizacyjnej.
  • W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji ww. inwestycji pn. „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 280):

Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 wskazanej ustawy:

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r.:

Przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

b)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wobec tego podatnikiem dla wszelkich czynności realizowanych przez jednostki utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego jest ta jednostka. Zatem wszystkie czynności wykonywane przez jst (np. gminę) na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane między tymi jednostkami mają charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonali Państwo centralizacji rozliczeń VAT, polegającym na wspólnym rozliczaniu VAT przez urząd gminy i pozostałe samorządowe jednostki budżetowe i od tej chwili traktowani są Państwo jako jeden podatnik VAT.

Obecnie ponoszą Państwo wydatki na realizację inwestycji polegającej na budowie ulicy (…) wraz z budową sieci wodno-kanalizacyjnej oraz kolektora przesyłowego w miejscowości (…). Zakończenie prac będzie miało miejsce w 2023 roku. Faktury VAT od wykonawców robót wyłonionych w przetargu są wystawiane na Państwa (Gminę (…)).

Finansowanie inwestycji odbywa się w ramach programu „Polski Ład” oraz środków własnych Gminy. Dofinansowanie jest przyznane w kwocie brutto, jest bezzwrotne. Są Państwo w stanie dokonać alokacji bezpośredniej wydatków inwestycyjnych na wodę i kanalizację.

Po zakończeniu inwestycji przekażą Państwo protokołem przekazania część inwestycji związaną z siecią wodociągową i kanalizacyjną (...)Zakładowi (...) w (…), który jest zakładem budżetowym i podlegał centralizacji rozliczeń podatku VAT. Zakład (...) uzyskuje i uzyskiwać będzie przychody z odpłatnej sprzedaży na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw na podstawie umów cywilnoprawnych, a na ul. (…) nie ma żadnych budynków gminnych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sfinansowanej częściowo z Rządowego Programu Polski Ład.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W zaistniałej sytuacji ponoszone przez Państwa wydatki na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będą miały związek w wykonywaniem przez Państwa (za pośrednictwem (...) Zakładu (…) - zakładu budżetowego scentralizowanego z Państwem) wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zakłady (...) (któremu przekażą Państwo inwestycję po jej zakończeniu) uzyskuje i uzyskiwać będzie przychody z odpłatnej sprzedaży na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw na podstawie umów cywilnoprawnych.

Natomiast jak wskazano powyżej, gdy organ władzy publicznej wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań własnych oraz dokonuje tego odpłatnie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, działa jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy (nie korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy). Realizacja zadań następuje wówczas w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i świadczeń co do zasady odpłatnych). Ponieważ odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odbioru ścieków nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazali Państwo, że na ul. (…) (tj. miejscu, gdzie realizowana jest inwestycja) nie ma żadnych budynków gminnych.

Jak wskazano wcześniej, świadczenie – składające się na istotę usługi – zakłada istnienie dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, tj. dwóch odrębnych podmiotów. Z racji braku możliwości uznania jednostek organizacyjnych za odrębnych od gminy podatników podatku od towarów i usług, nie występuje wzajemne świadczenie pomiędzy podatnikami. W okolicznościach przedstawionych przez Państwa (braku budynków gminnych) nie występuje sytuacja, którą można by rozpatrywać jako świadczenie wewnętrzne niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi zatem na fakt, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, spełniona jest tym samym podstawowa zasada wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT, jaką jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Dodatkowo ustawodawca uzależnił prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki – odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.

Zatem mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pn. „(…)”, gdy część środków pochodziła z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00