Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.925.2023.1.IK

Zwolnienie z opodatkowania udzielanych pożyczek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania udzielanych pożyczek jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania udzielanych pożyczek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca" lub „Pożyczkodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie PKD 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów.

Wnioskodawca planuje udzielać finansowania (pożyczek) na zakup pakietów medycznych oraz/lub dostępu do platformy e-learningowej, osobom fizycznym (dalej: „Klienci”) będącym usługobiorcami podmiotu trzeciego, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Dostawca Pakietów”), ewentualnie - w miarę rozwoju działalności Wnioskodawcy - kolejnym takim podmiotom (mogącym działać także w innych formach prawnych). Dostawca Pakietów oferuje Klientom możliwość zakupu pakietów medycznych i dostępu do platformy e-learningowej. Dzięki finansowaniu ze strony Wnioskodawcy Klienci będą mieli możliwość odroczenia terminu zapłaty za zakupiony pakiet medyczny lub dostęp do platformy e-learningowej i dodatkowo może im zostać przyznany limit gotówkowy (kwota stawiana do dyspozycji Klienta w gotówce). Na całkowitą kwotę finansowania, udzielanego przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta składać się więc będzie kwota udzielonego finansowania na zakup pakietu medycznego lub dostępu do platformy e-learningowej oraz kwota przyznanego limitu gotówkowego (jeśli został przyznany). Klient, z tytułu udzielonej kwoty finansowania nie będzie ponosić kosztów oprocentowania oraz innych kosztów związanych z udzieleniem lub spłatą kwoty finansowania. Koszty te poniesione zostaną przez Dostawcę Pakietów. Jedynie w sytuacji, gdy Klient nie będzie spłacać kwoty głównej finansowania w terminie, wówczas obciążony zostanie odsetkami za opóźnienie. W umowie zawieranej pomiędzy Klientem a Dostawcą Pakietów znajduje się informacja o możliwości opłacenia pakietu samodzielnie lub skorzystania z finansowania świadczonego klientom Dostawcy Pakietów na jego zamówienie przez Wnioskodawcę, wraz z danymi kontaktowymi Wnioskodawcy do ewentualnego wykorzystania w tym celu. W umowie zawieranej pomiędzy Klientem a Pożyczkodawcą znajdują się zapisy, zgodnie z którymi: (i) z tytułu udzielenia pożyczki Pożyczkodawca nie pobiera od Klienta żadnych opłat ani odsetek kapitałowych, (ii) wynagrodzenie z tego tytułu Pożyczkodawca otrzymuje wyłącznie od Dostawcy Pakietów, na rzecz którego Pożyczkodawca świadczy usługę udzielania finansowania jego usługobiorcom, (iii) umowa zostaje zawarta w ramach świadczenia tej usługi finansowej. Wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu udzielania Klientom finansowania, ponoszonego w całości przez Dostawcę Pakietów, nie będzie znana Klientowi, któremu zostanie udzielone finansowanie. Jego wysokość i termin zapłaty wynikać będą z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Dostawcą Pakietów. Wynagrodzenie to będzie stanowiło jedyny oczekiwany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu udzielenia opisanego finansowania. Wnioskodawca przed udzieleniem finansowania, każdorazowo dokona oceny ryzyka kredytowego wynikającego z udzielenia finansowania wnioskowanego przez Klienta oraz jego zdolności kredytowej. Klient ubiegający się o finansowanie powinien bowiem zawsze posiadać zdolność do spłaty kwoty finansowania, na którą składać ma się kwota środków na sfinansowanie ceny pakietu medycznego lub dostępu do platformy e-learningowej i kwota przyznanego limitu gotówkowego, w ustalonym terminie. Ocena zdolności kredytowej jest dokonywana na ryzyko Wnioskodawcy, to on ponosi ryzyko odzyskania kwoty pożyczki (całkowitej kwoty finansowania) od Klienta. Informację na temat wyników przeprowadzonej oceny zdolności kredytowej Klient ubiegający się o finansowanie otrzyma od Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie przekazywał kwotę finansowania w części pokrywającej cenę zakupionego pakietu medycznego lub dostępu do platformy e-learningowej bezpośrednio na rachunek bankowy Dostawcy Pakietów, natomiast kwota tytułem przyznanego limitu gotówkowego będzie przekazywana bezpośrednio Klientowi. Klient będzie dokonywał spłaty całkowitej kwoty finansowania (sumy wszystkich jej składników opisanych na wstępie) przelewem bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub do rąk umocowanego przedstawiciela Wnioskodawcy w określonych ratach. Z punktu widzenia Klienta finansowanie będzie miało charakter usługi nieodpłatnej (bezkosztowej, w tym nieoprocentowanej) pożyczki, przy czym będzie on miał wiedzę o tym, że jest ona udzielana za wynagrodzeniem (tyle że uiszczanym przez kogo innego, mianowicie Dostawcę Pakietów).

Pytanie

Czy udzielanie przez Wnioskodawcę, w ramach opisanej we wniosku usługi, finansowania na rzecz Klientów, z tytułu którego obowiązek zapłaty ceny spoczywać będzie w całości na Dostawcy Pakietów, stanowi usługę zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy udzielanie przez Wnioskodawcę, w ramach usługi finansowej zamówionej przez Dostawcę Pakietów, finansowania na rzecz Klientów, z tytułu którego obowiązek zapłaty ceny spoczywać będzie w całości na Dostawcy Pakietów, stanowi usługę zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie PKD 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów. Wnioskodawca planuje, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, udzielać finansowania Klientom będącym usługobiorcami Dostawcy Pakietów i poniesie ryzyko związane z brakiem spłaty kwoty finansowania przez Klientów. Finansowanie udzielane przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów stanowi pożyczkę w rozumieniu art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z którym, przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Finansowanie będzie udzielane w sposób ciągły dla celów zarobkowych Wnioskodawcy. Cena płacona przez Dostawcę Pakietów będzie stanowiła jedyny oczekiwany przez Wnioskodawcę przychód z udzielenia finansowania, jej wysokość i termin zapłaty wynikać będą z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Dostawcą Pakietów. Zważywszy na powyższe, z punktu widzenia Wnioskodawcy finansowanie stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Istnieje stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem, a w zamian za wykonanie usługi Wnioskodawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie płacone przez podmiot trzeci (Dostawcę Pakietów). Możliwość zapłaty ceny, przez podmiot inny niż usługobiorca wynika wprost z treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. W umowie zawieranej pomiędzy Klientem a Pożyczkodawcą znajdują się zapisy, zgodnie z którymi: (i) z tytułu udzielenia pożyczki Pożyczkodawca nie pobiera od Klienta żadnych opłat ani odsetek kapitałowych, (ii) wynagrodzenie z tego tytułu Pożyczkodawca otrzymuje wyłącznie od Dostawcy Pakietów, na rzecz którego Pożyczkodawca świadczy usługę udzielania finansowania jego usługobiorcom, (iii) umowa zostaje zawarta w ramach świadczenia tej usługi finansowej. Klient każdorazowo będzie więc miał wiedzę o tym, że pożyczka jest udzielana za wynagrodzeniem, tyle że uiszczanym w całości przez kogo innego, mianowicie Dostawcę Pakietów, natomiast z punktu widzenia Klienta pożyczka będzie bezkosztowa. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 38 ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a przede wszystkim z powołanego fragmentu umowy bezspornie wynika, że finansowanie stanowi pożyczkę, a brak obowiązku zapłaty ceny przez Klienta nie oznacza, że Klient nie zdaje sobie sprawy, że usługa, której jest nabywcą, ma charakter odpłatny - wręcz przeciwnie. Odpłatność ta dokonywana jest, za wiedzą i zgodą wszystkich podmiotów biorących udział w tej (szeroko rozumianej) transakcji, przez Dostawcę Pakietów, a więc jest to odpłatność za udzielenie pożyczki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

1) w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2) świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Należy też zauważyć, że bez znaczenia dla uznania świadczenia za odpłatne pozostaje okoliczność kto uiszcza wynagrodzenie za to świadczenie, czy pochodzi ono od usługobiorcy czy też od podmiotu trzeciego.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem przeważającej działalności Państwa jest działalność w zakresie PKD 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów. Planują Państwo udzielać finansowania (pożyczek) na zakup pakietów medycznych oraz/lub dostępu do platformy e-learningowej, osobom fizycznym (Klientom) będącym usługobiorcami podmiotu trzeciego, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (Dostawcą Pakietów), ewentualnie – w miarę rozwoju Państwa działalności - kolejnym takim podmiotom (mogącym działać także w innych formach prawnych). Dostawca Pakietów oferuje Klientom możliwość zakupu pakietów medycznych i dostępu do platformy e-learningowej. Dzięki finansowaniu z Państwa strony Klienci będą mieli możliwość odroczenia terminu zapłaty za zakupiony pakiet medyczny lub dostęp do platformy e-learningowej i dodatkowo może im zostać przyznany limit gotówkowy (kwota stawiana do dyspozycji Klienta w gotówce). Na całkowitą kwotę finansowania, udzielanego przez Państwa na rzecz Klienta składać się więc będzie kwota udzielonego finansowania na zakup pakietu medycznego lub dostępu do platformy e-learningowej oraz kwota przyznanego limitu gotówkowego (jeśli został przyznany). Klient, z tytułu udzielonej kwoty finansowania nie będzie ponosić kosztów oprocentowania oraz innych kosztów związanych z udzieleniem lub spłatą kwoty finansowania. Koszty te poniesione zostaną przez Dostawcę Pakietów. W umowie zawieranej pomiędzy Klientem a Pożyczkodawcą znajdują się zapisy, zgodnie z którymi: (i) z tytułu udzielenia pożyczki Pożyczkodawca nie pobiera od Klienta żadnych opłat ani odsetek kapitałowych, (ii) wynagrodzenie z tego tytułu Pożyczkodawca otrzymuje wyłącznie od Dostawcy Pakietów, na rzecz którego Pożyczkodawca świadczy usługę udzielania finansowania jego usługobiorcom, (iii) umowa zostaje zawarta w ramach świadczenia tej usługi finansowej. Z punktu widzenia Klienta finansowanie będzie miało charakter usługi nieodpłatnej (bezkosztowej, w tym nieoprocentowanej) pożyczki, przy czym będzie on miał wiedzę o tym, że jest ona udzielana za wynagrodzeniem (tyle że uiszczanym przez kogo innego, mianowicie Dostawcę Pakietów).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy udzielenie finansowania na rzecz Klientów, z tytułu którgo obowiązek zapłaty ceny spoczywać będzie w całości na Dostawcy Pakietów, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT.

Istota umowy pożyczki została zawarta w art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.

Czynność polegająca na udzieleniu pożyczki pieniężnej podlegającej oprocentowaniu stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwo będą udzielać finansowania klientom, którzy również będą Klientami Dostawców Pakietów. Klienci będą zwracać Państwu otrzymane finansowanie. A wynagrodzenia dla Państwa z tytułu tego finansowania będzie płatne przez Dostawców Pakietów.

Zatem czynność udzielenia finansowania będzie czynnością odpłatną. Świadczona przez Państwa usługa polegająca na finansowaniu Klientów, będzie więc stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział w odniesieniu do niektórych czynności zwolnienie od podatku. Regulacje w zakresie zwolnień od podatku zostały zawarte m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi - cechy, które ją wyróżniają. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianych zwolnień wyłącznie do określonej grupy podmiotów. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku ze wskazanymi w ww. przepisach czynnościami, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2) usług doradztwa;

3) usług w zakresie leasingu.

Nadmienić również należy, że stosownie do art. 43 ust. 22 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

1) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

2) złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczania zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu VAT.

Zatem w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że czynność udzielenia przez Państwa na rzecz Klienta finansowania, mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi udzielania pożyczek mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy jako wymienione wprost w tym przepisie, to usługa udzielenia pożyczki przez Państwa na rzecz Klienta będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00