Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.839.2023.3.MKA

Opodatkowanie świadczenia wdowiego z USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania otrzymywanego z USA świadczenia wdowiego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 2 stycznia 2024 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.) i 11 stycznia 2024 r. (wpływ 17 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani obywatelką Polski oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. Pani mąż, który również posiadał obywatelstwo polskie i amerykańskie pracował w obu krajach:

-w Polsce w latach 1964 - 1984 (19 lat) na stanowisku (…),

-w USA w latach 1984 - 2009 (25 lat) w firmie transportowej w (...).

Pani mąż (…) zmarł xx xx 2009 r. Od 2006 r przebywała Pani na rencie inwalidzkiej z uwagi na (…). Po śmierci męża wystąpiła Pani do obu rządów o przyznanie rent wdowich łączonych.

W 2009 r. na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki zostało Pani przyznane przez zarząd ubezpieczeń społecznych USA (Social Security Administration) świadczenie wdowie, które jest wypłacane nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.

Jest to świadczenie o charakterze socjalnym, albowiem jego nabycie zależne było od sytuacji rodzinnej/zdarzenia losowego - śmierci Pani męża (…). Jakiekolwiek uprawnienia emerytalno-rentowe nie stanowiły przesłanki uprawniającej do nabycia tego świadczenia. Wdowiec/wdowa otrzymują to świadczenie każdorazowo w przypadku śmierci osoby najbliższej, jednak wysokość tego świadczenia redukowana jest indywidualnie w zależności od posiadanego przez beneficjenta wieku.

Od otrzymywanego przez Panią świadczenia wdowiego pobierany jest podatek w wysokości 24% - podatek na ubezpieczenie zdrowotne, dzięki czemu ma Pani zapewnione wszystkie uprawnienia, czego rząd polski Pani odmówił.

W 2010 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (…) przyznał Pani rentę rodzinną.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podała Pani następujące informacje:

1.Stan faktyczny obejmuje lata od 2010 r. do momentu złożenia wniosku oraz lata przyszłe.

2.W latach podatkowych, za które oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej, posiada Pani miejsce zamieszkania w Polsce. Pragnie Pani jednak zaznaczyć, iż jest Pani obywatelką Polski oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Odnośnie punktu 1

Interesują Panią lata od xx xx 2009 r. (śmierć Pani męża (…)) do grudnia 2023 r. (status renty amerykańskiej do polskich przepisów podatkowych).

Rząd Polski pobierał podatki dochodowe przez cały czas Pani pobytu w USA i Polsce. Renta polska była obliczona na podstawie zniszczonych i podrobionych dokumentów w Spółce (…). Ustalono ją, ze względu na brak dokumentów w teczce, na podstawie średniej krajowej w 1982 r. Zgodnie z polskimi przepisami rentę rodzinną ustala się na podstawie wszystkich lat pracy - 19 lat, plus podatki branżowe, które płacono z ogólnego funduszu plac. Pani renta rodzinna była obliczona na podstawie 10 lat, bez dodanych podatków, ponieważ nie było dokumentów, które (…). Renta polska wyniosła w 1981 r. około (...) brutto, w tym podatki (...). W 2021 r. wyniosła (...) brutto w tym podatki (...). Netto (...) zł na miesiąc. Za 12 lat polski rząd pobrał około (...) zł podatku dochodowego, bez reprezentacji oraz ubezpieczeń społecznych.

To była renta dla (…), który 19 lat pracował w (…).

Rząd Amerykański ustalił rentę wdowią na podstawie przepisów o rentach rodzinno-socjalnych Social Security. Renta wdowia jest przyznawana w oparciu o wiek żony i ustalono bazę średniej renty (...) dolarów na miesiąc. Ma charakter renty socjalno-pomocniczej. Osoby powyżej 62 roku życia mogą ubiegać się o nią bez potrąceń. W Pani przypadku miała Pani (...) lat i była Pani na rencie inwalidzkiej. Pani renta wdowia jest permanentnie zredukowana o (...) dolarów na miesiąc.

Pani i Pani męża podatki zostały przejęte przez amerykański system na stale. Przez ostatnie 12 lat Rząd Amerykański potrącą z Pani renty wdowiej podatek na ubezpieczenie zdrowotne około (...) zł (tj. około (...) dolarów na miesiąc). Świadczenie wypłaca do obecnej chwili.

Obecnie po 12 latach Pani renta wynosi (...) dolarów, w tym podatek na ubezpieczenie zdrowotne (...), a wiec netto tj. (...) dolarów na miesiąc.

Odnośnie punktu 2

Miejsce zamieszkania a Umowa Społeczna z 2009 r. pomiędzy USA a Polską, umowa społeczna a nieograniczone opodatkowanie w Polsce.

Zgodnie z Umową Międzynarodową o zabezpieczeniu społecznym między Polską a USA z 2009 r. świadczenia są obliczane, rozliczane i wypłacane przez oba państwa, podwójne obywatelstwo polsko - amerykańskie nakłada na obie renty obowiązek podatkowy ustalony przepisami danego kraju. Fakt powrotu do Polski nie zmienia zasad Umowy Międzynarodowej z 2009 r.

Obie renty są rozliczane z obydwoma państwami a robi to Pani córka (…), mieszkająca w USA. Rząd Polski nie pozwolił córce reprezentować Pani na terenie Polski, a więc obie renty za zgodą Amerykańskiej Instytucji Social Security pozostają pod jej opieką w USA.

Poprzedni Rząd ustalił kryteria ośrodka interesów życiowych oraz podatkowych na terenie Polski, nie uwzględniając w tym umów społecznych międzynarodowych i rent wdowich w różnych krajach.

Rząd Polski pobiera podatki z renty wdowiej na podrobionych dokumentach w Spółce Skarbu Państwa, bez Pani reprezentacji w Polsce, bez ubezpieczeń zdrowotnych, bez legitymacji rencisty polskiego.

Rząd Amerykański nie pobiera podatków dochodowych od rent rodzinnych, zabezpiecza ubezpieczenie zdrowotne, reprezentuje Panią w Polsce i USA, pozwala Pani córce (…) sprawować opiekę nad (...) letnia matką. W USA mieszka Pani rodzina. Ma Pani obywatelstwo amerykańskie bo rząd polski odebrał Pani rodzinie obywatelstwo polskie w (...) r.

Gdzie jest Pani ośrodek interesów osobistych i gospodarczych sami widzimy.

Które przepisy, Umowa Międzynarodowa czy zasady Polskiego Ładu maja moc prawną. Po poprzednim rządzie trwa praca w wielu dziedzinach, w tym umowach międzynarodowych.

Zgodnie z Umową o Zabezpieczeniu Społecznym z 2009 r. zarówno Polskie jak amerykańskie renty czy świadczenia nie mogą być zmniejszane, ani zawieszane ani potrącane z powodu pobytu świadczeniobiorcy na terenie danego kraju. Są wypłacane oddzielnie na ręce osoby uprawnionej do tego świadczenia.

W grudniu 2022 r. nastąpiły zmiany podatkowe, a więc od 2 500,00 i 30 000 rocznie dochodu nie płaci się podatków. Pani wypłaca swoje renty przez bankomat lub bank. Dla przykładu w grudniu 2023 r. wypłaciła Pani (...) zł w Polsce a w banku Pani córki pobrano (...) dolarów + fee bankowe (...) dolara + (...) dolarów międzynarodowe fee. Od Pani obu renty wdowich są płacone potrójne podatki nikt na to nie reaguje.

Pani obie renty nie przekraczają progu podatkowego, ponieważ rząd pozwala ograbiać własnych obywateli z rent wdowich przez obce banki w Polsce. Konstytucja Polska gwarantuje wszystkim obywatelom równe traktowanie (umowa społeczna z 2009 r.) to dlaczego Pani nie mam takiej opieki w Polsce.

Płaciła Pani potrójne podatki w Polsce przez 12 lat i chce Pani poznać czy prawo w Polsce chroni Panią i Pani renty w kraju, który permanentnie odebrał Pani wszelkie prawa i godność w Polsce.

Do wyjaśnień chce podać informacje na temat statusu Pani renty wdowiej na terenie Polski.

Zgodnie z informacja Dyrektora KIS renta rodzinna - wdowia wypłacana przez Social Security Administration w USA korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że podatnik nie musi odprowadzać podatku dochodowego od tego świadczenia (interpretacja indywidualna z 9 marca 2023 r. Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.43.2023.2.KP).

Ponadto – w odpowiedzi na nasze drugie wezwanie - doprecyzowała Pani wniosek o poniższe informacje:

Stan faktyczny obejmuje lata podatkowe od 2011 r. do momentu złożenia wniosku, tj. 20 listopada 2023 r. oraz czas przyszły od 20 listopada 2023 r. do chwili obecnej i w przyszłości.

Od 2011 r. zamieszkuje Pani w Polsce (rok: 2009 i 2010 mieszkała i podlegała Pani podatkom w USA i tam były rozliczone.) W 2010 r. przewiozła Pani urnę męża do Polski i tutaj jest pochowany.

Przyjechała Pani do Polski z zamiarem zamieszkania. O Pani pobycie będzie decydować stan Pani zdrowia, opieka Państwa i decyzja Pani córki (…), która będzie o tym decydować.

Zgodnie z tą informacją podlega Pani pod system podatków w Polsce w zrozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 2009 r. ZUS (…) pobiera podatek od polskiej renty rodzinnej. Po zmianie przepisów w 2021 r. Pani renta (...) zł została zwolniona z podatków.

Ma Pani również obowiązek podatkowy w USA jako obywatel amerykański ponieważ Social Security zabezpiecza ubezpieczenie zdrowotne, które Pani płaci w wysokości (...) dolarów na miesiąc. Ten stan jest wynikiem umowy międzynarodowej z 2009 r. między Polską i USA.

Renty są wirtualnie połączone w stosunku 43/19 lat w Polsce. Płacone są oddzielnie na Pani konto.

Ma Pani więc nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z 1974 r. między Polską a USA otrzymane świadczenie powinno podlegać podatkom. Jednak w sytuacji, że renta wdowia amerykańska jest świadczeniem rodzinno-socjalnym, oparta i przydzielona na podstawie przepisów Social Security, jak również wypłacana przez Social Security, podlega ona zwolnieniu od podatków dochodowych w Polsce.

Pytanie

Czy świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Administration obywatelowi Polski zamieszkującemu w Polsce, na rachunek bankowy w Polsce, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych i czy zachodzi konieczność wykazania ww. świadczenia w rocznym zeznaniu PIT jako przychody z zagranicy?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

W Pani ocenie, świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Administration z uwagi na swój socjalny charakter, stanowi odpowiednik unormowanego w polskim prawie świadczenia rodzinnego. Za zasadnością takiego stanowiska przemawia fakt, iż przesłankami przyznania Pani ww. świadczenia była sytuacja rodzinna/zdarzenie losowe - w tym przypadku śmierć Pani męża (…). Wdowiec/wdowa otrzymują to świadczenie każdorazowo w przypadku śmierci osoby najbliższej, jednak wysokość tego świadczenia redukowana jest indywidualnie w zależności od posiadanego wieku beneficjenta. Staż pracy Pani zmarłego męża nie stanowił podstawy przyznania i wypłaty „widow benefits”, co więcej nie był w ogóle brany pod uwagę. Mając powyższą argumentację na względzie należy z całą stanowczością stwierdzić, iż otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie z Social Security Administration, które jest wypłacane na rachunek bankowy w Polsce, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie jest konieczne wykazanie ww. świadczenia w rocznym zeznaniu PIT jako przychodu z zagranicy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelką Polski oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. W 2009 r. zmarł Pani mąż. W 2009 r. na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki zostało Pani przyznane przez zarząd ubezpieczeń społecznych USA (Social Security Administration) świadczenie wdowie, które jest Pani wypłacane nieprzerwanie do dziś. W 2011 r. przyjechała Pani do Polski z zamiarem stałego zamieszkania. W Polsce ma Pani nieorganiczny obowiązek podatkowy.

W związku z tym powzięła Pani wątpliwość czy otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 tej Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 14 maja 2014 r.:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów

W myśl ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 15 maja 2014 r. do 31 marca 2016 r.:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie zaś, do ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2016 r.:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednak, biorąc pod uwagę wskazaną przez Panią w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego informację, że świadczenie wdowie jest świadczeniem przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to należy je uznać za świadczenie otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. W konsekwencji podlega ono zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podsumowując – nie miała Pani i nie będzie miała Pani obowiązku zapłaty podatku od świadczenia wdowiego otrzymywanego z USA. Ponadto nie ciąży na Pani obowiązek wykazywania tego świadczenia w zeznaniu rocznym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00