Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.568.2023.1.DS

Sprzedaż odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku z uwagi na niespełnienie jednego z warunków zdefiniowanych w ww. przepisie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność leczniczą jako przedsiębiorca na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W związku z prowadzonymi pracami termomodernizacyjnymi w budynkach A Sp. z o.o. w ramach umowy zawartej z podmiotem zewnętrznym oraz planowanym wyburzeniem jednego z budynków Spółki w ramach planowanej umowy z podmiotem zewnętrznym, powstaną tzw. materiały porozbiórkowe, w tym złom pochodzący m.in. ze zdemontowanych elementów infrastruktury CO (rury stalowe, grzejniki) jak i elementów konstrukcyjnych planowanego do wyburzenia budynku.

A Sp. z o. o. stała się właścicielem ww. nieruchomości poprzez wniesienie w 2011 roku aportem do spółki przez Powiat (...) środków trwałych: gruntów, budynków (w tym ww. budynków objętych termomodernizacją i planowanym wyburzeniem) i budowli (akt notarialny z 31 sierpnia 2011 Rep. (…), Uchwała Nr (…) z 31 sierpnia 2011 roku Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki A Sp. z o. o. z siedzibą w (…) zaprotokołowaną w formie aktu notarialnego z dnia 31 sierpnia 2011 roku Rep. (…) Nr (…)).

W stosunku do tych obiektów A Sp. z o. o. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z prowadzoną termomodernizacją A Sp. z o. o. również nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Interpretacja indywidualna z 13 stycznia 2023 roku, znak pisma: 0114-KDIP4-1.4012.656.2022.1.BS).

Zgodnie z umową spółki A Sp. z o.o. prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka dokonuje również sprzedaży opodatkowanej (objętej stawką podatkową 8% i 23%), jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT) nie przekracza 2%. Wartość sprzedaży netto w 2022 roku wyniosła 66 403 435,21 zł, w tym sprzedaż opodatkowana wyniosła 599 269,05 zł, i tym samym stanowiła 0,90% całkowitego obrotu za 2022 rok.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 A Sp. z o. o. uznała, że proporcja w ramach, której Spółka może pomniejszyć kwotę podatku należnego o część kwoty podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynosi 0%.

Pytanie

Czy sprzedaż odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W opisanej sytuacji Spółka nie miała możliwości odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości (w tym przedmiotowych budynków), a także nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji termomodernizacji budynków Spółki. Ponadto A Sp. z o.o. przy sprzedaży odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków, jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) nie jest w stanie wyodrębnić w całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, a przy obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT), iż proporcja ta wynosi 0%. W związku z powyższym A Sp. z o.o. stoi na stanowisku, że sprzedaż ww. materiałów porozbiórkowych będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika działającego w takim charakterze.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi natomiast, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzą działalność leczniczą jako przedsiębiorca na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W związku z prowadzonymi pracami termomodernizacyjnymi w budynkach A Sp. z o.o. w ramach umowy zawartej z podmiotem zewnętrznym, oraz planowanym wyburzeniem jednego z budynków Spółki w ramach planowanej umowy z podmiotem zewnętrznym, powstaną tzw. materiały porozbiórkowe, w tym złom pochodzący m.in. ze zdemontowanych elementów infrastruktury CO (rury stalowe, grzejniki), jak i elementów konstrukcyjnych planowanego do wyburzenia budynku. Stali się Państwo właścicielem ww. nieruchomości poprzez wniesienie w 2011 roku aportem do spółki przez Powiat (...) środków trwałych: gruntów, budynków (w tym ww. budynków objętych termomodernizacją i planowanym wyburzeniem) i budowli. W stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z prowadzoną termomodernizacją również nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z umową spółki prowadzą Państwo działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Dokonują Państwo również sprzedaży opodatkowanej (objętej stawkami 8% i 23%), jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT) nie przekracza 2%. Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt. 2 uznali Państwo, że proporcja, w ramach której mogą Państwo pomniejszyć kwotę podatku należnego o część kwoty podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynosi 0%.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą określenia, czy sprzedaż odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym, o zasadności korzystania z tego zwolnienia nie przesądza tylko i wyłącznie fakt, że podatnikowi nie przysługiwało przy nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oprócz tego podatnik zainteresowany skorzystaniem ze zwolnienia musi wykorzystywać towar wyłącznie na cele działalności zwolnionej od VAT przez cały okres posiadania. W przypadku podatnika wykorzystującego dany towar (co do którego nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego) do wykonywania czynności opodatkowanych, zastosowanie tego zwolnienia nie będzie możliwe.

Ponadto, należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie sprawy, w związku z prowadzonymi pracami termomodernizacyjnymi w Państwa budynkach oraz planowanym wyburzeniem jednego z Państwa budynków, powstaną tzw. materiały porozbiórkowe, w tym złom pochodzący m.in. ze zdemontowanych elementów infrastruktury CO (rury stalowe, grzejniki) jak i elementów konstrukcyjnych planowanego do wyburzenia budynku. W związku z nabyciem ww. obiektów, nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Również w związku z prowadzoną termomodernizacją nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wskazali Państwo również, że prowadzą działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia (są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy) oraz dokonują Państwo również sprzedaży opodatkowanej (objętej stawką podatkową 8% i 23%), jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT) nie przekracza 2%.

Jak już wyżej wskazano, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Warunek wykorzystywania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu nabycia towaru do momentu jego zbycia musi on służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie posiadania nie można zmienić jego przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może korzystać dostawa towarów, które chociażby sporadycznie służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego, w odniesieniu do sprzedaży odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) z uwagi na fakt wykorzystania tych budynków do działalności zwolnionej od podatku oraz w niewielkim procencie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT - zastosowanie zwolnienia od podatku zdefiniowanego w art. 43 ust. 1 pkt 2 nie będzie możliwe.

Podsumowując, sprzedaż odpadów (m.in. złomu) powstałych w związku z prowadzoną termomodernizacją objętych nią budynków i planowanym wyburzeniem budynku, stanowiących dotychczas nierozerwalną składową tych budynków jako element infrastruktury CO (np. rury, grzejniki) i elementy konstrukcyjne budynków (np. tregry, podciągi stalowe) nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku  z uwagi na niespełnienie jednego z warunków zdefiniowanych w ww. przepisie.

Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00