Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Gl 1424/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Nowak, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 18 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi G. S. (S.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 19 czerwca 2023 r. nr SKO.PŚS/41.5/1586/2023/12199 w przedmiocie nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta S. z dnia 20 kwietnia 2023 r. nr [...].
Uzasadnienie
Prezydent Miasta S. decyzją z dnia 20 kwietnia 2023 roku, nr [...], uznał, że kwoty wypłacone G. S. (strona, skarżący) za okres od 1 kwietnia 2022 r. do 28 lutego 2023 r. w wysokości 2.374,24 zł były nienależnie pobranymi świadczeniami rodzinnymi. Jednocześnie zobowiązano stronę do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych ustalonych tą decyzją w łącznej kwocie 2.374,24 zł wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie naliczanymi od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczeń rodzinnych do dnia spłaty.
Jako podstawę prawną decyzji organ wskazał m.in. art. 30 ust. 1 oraz art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (obecnie: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 390 ze zm. dalej w skrócie u.ś.r.).
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że decyzją z dnia 13 stycznia 2021 r. przyznał stronie prawo do zasiłku pielęgnacyjnego od dnia 1 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r. tj. do ostatniego dnia miesiąca, w którym upływała ważność orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności skarżącego. Następną decyzją z dnia 19 grudnia 2022 r. przyznał skarżącemu prawo do zasiłku pielęgnacyjnego do 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Dalej organ wskazał, że w dniu 3 marca 2023 r. skarżący złożył wniosek o ustalenie prawa do zasiłku, przy czym do wniosku załączył nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane w dniu 8 marca 2022 r., a to oznacza, że dotychczasowe orzeczenie wygasa. Niezgłoszenie zaś tego faktu przez stronę stanowi bezpośrednią przyczyną powstania nienależnie pobranych świadczeń.
