Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.852.2023.4.WN

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Usług marketingowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresieprawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Usług marketingowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Zamawiający lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa CIT) oraz podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa VAT).

Spółka specjalizuje się w produkcji i dystrybucji alkoholu (dalej: Produkty). Spółka w celu promocji sprzedaży swoich Produktów zawiera umowy z podmiotami niepowiązanymi, świadczącymi usługi w tym obszarze, w szczególności zawiera następujące umowy:

1. Usługi merchandisingowe ogólne. Są to usługi świadczone na rzecz Spółki, jako dostawcy produktów do obiektów handlowych na terytorium Polski (Centra Handlowe) przez podmiot specjalizujący się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży, outsourcingu, merchandisingu, doradztwa sprzedaży, promocji sprzedaży, outsourcingu sił sprzedaży, field marketingu oraz badaniach marketingowych (dalej: Wykonawca). Przedmiotem takiej umowy jest m.in. świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług w zakresie wystawiennictwa produktów opatrzonych znakiem towarowym Zamawiającego (merchandising), oferowanych do sprzedaży detalicznej w Centrach Handlowych. W ramach realizacji usług Wykonawca może się zobowiązać, że będzie na rzecz Spółki m.in.:

a) zapewniał ekspozycję produktów w określony sposób, np. przez wyłożenie ich w odpowiednich miejscach lub z wyeksponowaniem znaku towarowego,

b) wykładał produkty (na półkach regularnych) po dostawach w miejscach wyznaczonych dla tych produktów przez kierownictwo Centrów Handlowych i zgodnie z ustalonym z kierownikiem stoiska planem ustawienia tych produktów,

c) dbał o odpowiednią ekspozycję produktów zapewniając jak najefektywniejsze wykorzystanie przysługujących Zamawiającemu powierzchni,

d) w miarę możliwości wymieniał produkty uszkodzone, przeterminowane.

- dalej: Usługi merchandisingowe ogólne.

2. Usługi merchandisingowe dedykowane. Są to usługi świadczone na rzecz Spółki jako dostawcy produktów do obiektów handlowych na terytorium Polski (Centrów Handlowych) w oparciu o umowy zawierane z Wykonawcą. Przedmiotem takiej umowy jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług takich, jak na podstawie umów o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, a ponadto Wykonawca może:

a.realizować wizyty serwisowe w wyznaczonych przez Zamawiającego Centrach Handlowych,

b.zapewniać pomoc w odpowiedniej ekspozycji produktów Zamawiającego w wyznaczonych Centrach Handlowych, w szczególności poprzez ich wyłożenie w wyznaczonych dla tych produktów miejscach,

c.sporządzać i dostarczać Zamawiającemu raporty zdjęciowe z realizacji usług merchandisingu dedykowanego,

d.sporządzać i dostarczać Zamawiającemu raporty z dostępności produktów Zamawiającego,

e.utrzymywać stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych, w których usługi merchandisingu będą wykonywane.

-dalej: Usługi merchandisingowe dedykowane.

Ponadto na rzecz Spółki (na mocy zarówno umów o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych) mogą być wykonywane inne usługi promocyjne obejmujące m.in.:

I. dystrybucję POS, czyli dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych — ulotek, broszur i plakatów — poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych).

II. zabudowy, przebudowy oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych.

-dalej: Usługi dodatkowe.

Dodatkowo na rzecz Zamawiającego, Wykonawca świadczyć będzie usługi związane z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakup (nabycie i późniejsze rozdysponowanie w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Zamawiającego. Usługi te mogą być świadczone także w sklepach, w których nie są świadczone na rzecz Spółki Usługi merchandisingowe ogólne ani Usługi merchandisingowe dedykowane. Późniejsze rozdysponowanie w pożądany sposób nabytych towarów zostało określone m.in. w Umowie o dodatkowe usługi dotyczące wykonania przez Wykonawcę usług mających na celu prawidłową realizację dodatkowych ustaleń Zamawiającego i Wykonawcy, w zakresie współpracy lub wsparcia w odsprzedaży produktów Spółki (dalej: Usługi wsparcia sprzedaży) i obejmuje (w zależności od zgłoszonych przez Zamawiającego potrzeb):

a) Animacje produktów Spółki z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Zleceniodawcę,

b) Przeprowadzanie degustacji produktów Spółki lub innych wyraźnie wskazanych przez Spółkę z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, przy czym wyłącznie w ramach wydzielonych stoisk alkoholowych, zgodnie ze stosownymi zezwoleniami danego miejsca oraz regulaminami danych sieci handlowych, z uwzględnieniem, tego że degustacja polega na nienachalnym proponowaniu symbolicznej, bardzo niewielkiej ilości produktu w celu zapoznania się z jego walorami smakowymi i nie ma charakteru regularnej konsumpcji; każdorazowo odbywa się przy użyciu mini kubeczków jednorazowych, mając na uwadze obowiązujące w danym czasie przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

c) Zakup produktów na cele związane z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi w placówkach wskazanych przez Spółkę,

d) Zakup i logistykę materiałów niezbędnych do realizacji usługi degustacji produktów Spółki,

e) Promocję produktów Spółki na targach branżowych,

f) Organizację zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,

g) Wykup towarów przeterminowanych i / lub uszkodzonych Spółki,

h)Utylizacja przeterminowanych produktów Spółki,

i) Audyt wskazanych produktów Spółki, kontrolę terminów przydatności do spożycia,

j) Audyty udziałów półkowych produktów w kategoriach tematycznych w sieciach handlowych,

k) Audyty odsprzedaży określonych produktów ze wskazanych miejsc ekspozycyjnych na terenie placówki handlowej (półka, dodatkowe miejsca ekspozycyjne poza półką),

l) Audyt cenowy wskazanych produktów.

Umowy z Wykonawcą będą przewidywać m.in. następujące postanowienia:

1) Wynagrodzenie za świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych, jest określane jako iloczyn liczby godzin świadczenia usług i umówionej stawki netto za godzinę świadczenia usług.

2) Umowy o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych, stanowią, że wynagrodzenie należne Wykonawcy powiększone będzie każdorazowo o podatek VAT w stawce określonej obowiązującymi przepisami i dokumentowane fakturą.

3) Usługi dodatkowe są wykonywane w ramach dodatkowych limitów godzinowych, zlecanych i przekazywanych Wykonawcy za pośrednictwem poczty elektronicznej przez Zamawiającego.

4) Usługi wsparcia sprzedaży mogą być świadczone w miejscach innych niż Centra Handlowe wymienione w umowach jako miejsca świadczenia usług merchandisingowych ogólnych, dedykowanych i dodatkowych.

5) Usługi wsparcia sprzedaży są świadczone przez Wykonawcę w ramach jego działalności profesjonalnej, z uwzględnieniem jego wiedzy i doświadczenia, na podstawie odrębnych zleceń złożonych przez Zamawiającego.

6) Z tytułu realizacji Usług wsparcia sprzedaży Zamawiający zobowiązany będzie do zapłaty Wykonawcy wynagrodzenia obliczonego w oparciu o ustalony system prowizyjny oraz budżet do przeprowadzenia Usługi wsparcia sprzedaży.

7) Wynagrodzenie z tytułu Usługi wsparcia sprzedaży powiększone będzie o podatek VAT w stawce określonej obowiązującymi przepisami.

8) Zamawiający po przyjęciu Zlecenia dot. Usługi wsparcia sprzedaży, zobowiązany jest do zapłaty Wykonawcy zaliczki na poczet realizacji Usługi wsparcia sprzedaży w kwocie równej budżetowi do przeprowadzenia Usługi wsparcia wskazanego w Zleceniu dot. Usługi wsparcia sprzedaży.

9) Zapłata zaliczki przez Zamawiającego nastąpi na podstawie faktury zaliczkowej wystawionej przez Wykonawcę.

10)Rozliczenie zaliczki nastąpi w fakturze końcowej i stanowić będzie ostateczne rozliczenie za Usługę wsparcia sprzedaży. Faktura końcowa będzie obejmowała rozliczenie prowizji, a także może uwzględniać reklamacje zgłaszane przez Zleceniodawcę w toku realizacji Usługi wsparcia wskazanej w Zleceniu za dany okres.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wykonawca będzie świadczył na rzecz Spółki Usługi merchandisingowe ogólne, Usługi merchandisingowe dedykowane, Usługi dodatkowe oraz Usługi wsparcia sprzedaży (dalej łącznie również: Usługi marketingowe).

Uzupełnienie wniosku

1.

Usługi marketingowe związane są z powstaniem przychodów w Spółce. Wnioskodawca ponosi wydatki związane w wyświadczonymi na jego rzecz Usługami marketingowymi, w celu uzyskania lub zwiększenia przychodów podatkowych z tytułu produkcji i dystrybucji własnych Produktów, w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Nabywane Usługi marketingowe stanowią więc działania mające związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jako producenta i dystrybutora Produktów, oraz przychodami Spółki uzyskiwanymi z tytułu tej działalności. Skutkiem wykonywanych na rzecz Spółki Usług marketingowych jest zwiększenie sprzedaży Produktów Wnioskodawcy oraz promocja Produktów nowo wprowadzanych przez Spółkę (zintensyfikowanie celów sprzedażowych zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki.

Celem Usług merchandisingowych ogólnych jest promocja sprzedaży Produktów Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ekspozycję i dbałość o znajdujący się na terenie ekspozycji Produkt Wnioskodawcy (odpowiednie ułożenie, regularne wykładanie Produktów, dbałość o odpowiednią ekspozycję Produktu, wymiana uszkodzonego/przeterminowanego Produktu).

Usługi merchandisingowe dedykowane obejmują Usługi merchandisingowe ogólne, a ponadto, realizują m.in. wizyty serwisowe, sporządzają i dostarczają dokumentację zdjęciową, sporządzają i dostarczają raporty dostępności produktów, utrzymują stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych. Powyższe usługi przyczyniają się do kontroli asortymentu Wnioskodawcy wystawionego na ekspozycji, co jeszcze bardziej przyczynia się do odpowiednio zarządzania sprzedażą Produktów Spółki.

Oprócz powyższych usług, w zakresie Usług marketingowych świadczonych na rzecz Spółki, znajdują się także Usługi dedykowane, które obejmują dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych — ulotek, broszur i plakatów — poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych), jak również zabudowę, przebudowę oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych.

W celu maksymalizacji zysków, Spółka nabędzie dodatkowo Usługi wsparcia sprzedaży, które to związane są m.in. z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakupem (nabyciem i późniejszym rozdysponowaniem w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Wnioskodawcę. W skład tej usługi wchodzić będzie m.in. animacja produktów Spółki z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, przeprowadzanie degustacji produktów Spółki lub innych wyraźnie wskazanych przez Spółkę z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, zakup produktów na cele związane z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi w placówkach w wskazanych przez Spółkę, zakup i logistykę materiałów niezbędnych do realizacji usługi degustacji produktów Spółki, promocja produktów Spółki na targach branżowych, organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, wykup towarów przeterminowanych i / lub uszkodzonych Spółki, utylizacja przeterminowanych produktów Spółki, audyt wskazanych produktów Spółki, kontrola terminów przydatności do spożycia, audyt udziałów półkowych produktów w kategoriach tematycznych w sieciach handlowych, audyt odsprzedaży określonych produktów ze wskazanych miejsc ekspozycyjnych na terenie placówki handlowej (półka, dodatkowe miejsca ekspozycyjne poza półką) oraz audyt cenowy wskazanych Produktów.

Nabyte przez Spółkę Usługi marketingowe obejmują szereg działań, takich jak m.in. planowanie i projektowanie stoisk, ekspozycja towarów, zarządzanie stanem zapasów i kontrola jakości produktów. Działania te powodują zwiększenie widoczności Produktów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży. Atrakcyjne prezentowanie towarów na półkach i stoiskach pomaga przyciągać uwagę klientów i zachęca ich do zakupu produktów Spółki. Profesjonalne aranżacje przestrzenne, odpowiednio dobrane oznaczenia i wyeksponowanie bestsellerów sprawiają, że Produkty Wnioskodawcy stają się bardziej atrakcyjne i łatwiej dostrzegalne wśród konkurencji co przekłada się pośrednio na zysk Spółki z tytułu produkcji i dystrybucji Produktów.

Dodatkowo, nabycie Usług marketingowych pomaga Spółce w weryfikacji przyjętych strategii sprzedażowych, co przekłada się pośrednio na lepszy wynik finansowy osiągnięty z produkcji i dystrybucji Produktów, na tle konkurencji.

Nabyte Usługi marketingowe wpływają więc pośrednio na:

a)zwiększenie liczby zakupów przez klientów, co prowadzi do wzrostu sprzedaży,

b)wyeksponowanie nowości poprzez wyróżnienie nowych Produktów na półkach sklepowych, co sprzyja ich szybszemu wprowadzeniu na rynek, oraz

c)rozbudowie sieci kontaktów poprzez pomoc Spółce w nawiązywaniu efektywnych współprac z nowymi kontrahentami.

2.

Organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych stanowi jeden z elementów usługi świadczonej przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, w oparciu o zawiązaną Usługę wsparcia sprzedaży.

Zamknięte eventy mogą być organizowane lub prowadzone w kanale on-trade (lokale gastronomiczne, hotele, restauracje, itp.), gdzie odbywa się bardzo często równoległa degustacja produktowa przeprowadzana dla klientów (konsumentów wyrobów alkoholowych), ale także w sklepach specjalistycznych alkoholowych w kanale tradycyjnym (sklepy handlujące wyłącznie alkoholem).

Poza prowadzoną organizacją eventów lub warsztatów produktowych, w ramach zawiązanej Umowy wsparcia sprzedaży prowadzone są samplingi i degustacje niewielkich ilości danego produktu w celu zapoznania się z walorami organoleptycznymi (m.in. zapachem, smakiem, itp.) - co stanowi jeden z przykładów promocji napojów alkoholowych zgodnie z ustawą z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2023.2151 t.j. z dnia 2023.10.06).

Działania te odbywają się w kanale on-trade, w kanale nowoczesnym (w ramach wydzielonych stoisk) oraz w sklepach specjalistycznych (ukierunkowanych na sprzedaż wyrobów alkoholowych). Powyższe działania są również prowadzone dla personelu (pracowników partnerów Spółki) zajmującego się odsprzedażą produktów Wnioskodawcy. Ma to na celu zapoznanie się sprzedawców (personelu partnerów Spółki) z portfelem produktowym Spółki oraz technikami prawidłowego serwowania napojów alkoholowych, wyprodukowanych przez Wnioskodawcę.

Tak więc, organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych ma na celu zapoznanie się potencjalnych nabywców z walorami smakowymi, ich właściwościami oraz technikami prawidłowego serwowania napojów alkoholowych, oferowanych przez Wnioskodawcę, a tym samym zarówno pośrednio jak i bezpośrednio zachęcić do zakupu takich towarów w czasie rzeczywistym i w przyszłości.

3.

Usługi marketingowe będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Celem Usług merchandisingowych ogólnych jest promocja sprzedaży Produktów Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ekspozycję i dbałość o znajdujący się na terenie ekspozycji Produkt Wnioskodawcy (odpowiednie ułożenie, regularne wykładanie Produktów, dbałość o odpowiednią ekspozycję Produktu, wymiana uszkodzonego/przeterminowanego Produktu).

Usługi merchandisingowe dedykowane obejmują Usługi merchandisingowe ogólne, a ponadto, realizują m.in. wizyty serwisowe, sporządzają i dostarczają dokumentację zdjęciową, sporządzają i dostarczają raporty dostępności produktów, utrzymują stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych. Powyższe usługi przyczyniają się do kontroli asortymentu Wnioskodawcy wystawionego na ekspozycji, co jeszcze bardziej przyczynia się do odpowiednio zarządzania sprzedażą Produktów Spółki.

Oprócz powyższych usług, w zakres Usług marketingowych świadczonych na rzecz Spółki, znajdują się także Usługi dedykowane, które obejmują dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych — ulotek, broszur i plakatów — poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych), jak również zabudowę, przebudowę oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych.

W celu maksymalizacji zysków, Spółka nabędzie dodatkowo Usługi wsparcia sprzedaży, które to związane są m.in. z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakupem (nabyciem i późniejszym rozdysponowaniem w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Wnioskodawcę. W skład tej usługi wchodzić będzie m.in. animacja produktów Spółki z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, przeprowadzanie degustacji produktów Spółki lub innych wyraźnie wskazanych przez Spółkę z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, zakup produktów na cele związane z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi w placówkach w wskazanych przez Spółkę, zakup i logistykę materiałów niezbędnych do realizacji usługi degustacji produktów Spółki, promocja produktów Spółki na targach branżowych, organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, wykup towarów przeterminowanych i / lub uszkodzonych Spółki, utylizacja przeterminowanych produktów Spółki, audyt wskazanych produktów Spółki, kontrola terminów przydatności do spożycia, audyt udziałów półkowych produktów w kategoriach tematycznych w sieciach handlowych, audyt odsprzedaży określonych produktów ze wskazanych miejsc ekspozycyjnych na terenie placówki handlowej (półka, dodatkowe miejsca ekspozycyjne poza półką) oraz audyt cenowy wskazanych Produktów.

Nabyte przez Spółkę Usługi marketingowe obejmują szereg działań, takich jak m.in. planowanie i projektowanie stoisk, ekspozycja towarów, zarządzanie stanem zapasów i kontrola jakości produktów. Działania te powodują zwiększenie widoczności Produktów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży. Atrakcyjne prezentowanie towarów na półkach i stoiskach pomaga przyciągać uwagę klientów i zachęca ich do zakupu produktów Spółki. Profesjonalne aranżacje przestrzenne, odpowiednio dobrane oznaczenia i wyeksponowanie bestsellerów sprawiają, że Produkty Wnioskodawcy stają się bardziej atrakcyjne i łatwiej dostrzegalne wśród konkurencji co przekłada się pośrednio na zysk Spółki z tytułu produkcji i dystrybucji Produktów.

Dodatkowo, nabycie Usług marketingowych pomaga Spółce w weryfikacji przyjętych strategii sprzedażowych, co przekłada się pośrednio na lepszy wynik finansowy osiągnięty z produkcji i dystrybucji Produktów, na tle konkurencji.

Nabyte Usługi marketingowe wpływają więc pośrednio na:

a)zwiększenie liczby zakupów przez klientów, co prowadzi do wzrostu sprzedaży,

b)wyeksponowanie nowości poprzez wyróżnienie nowych Produktów na półkach sklepowych, co sprzyja ich szybszemu wprowadzeniu na rynek, oraz

c)rozbudowie sieci kontaktów poprzez pomoc Spółce w nawiązywaniu efektywnych współprac z nowymi kontrahentami.

Spółka specjalizuje się w produkcji i dystrybucji alkoholu (Produktów), co stanowi dla niej czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Tak więc, w celu promocji (zwiększenia/ zintensyfikowania) sprzedaży Produktów (czynności opodatkowanych podatkiem VAT) Spółka nabywa Usługi marketingowe wskazane we Wniosku jak i przedmiotowym piśmie. Usługi marketingowe stanowią działania o charakterze promocyjnym nakierowane na wsparcie oraz zwiększenie sprzedaży Produktów Wnioskodawcy, stanowiąc tym samym działanie mające związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, jako producenta i dystrybutora Produktów. U podstaw decyzji Wnioskodawcy o podjęciu współpracy z Wykonawcą i nabywaniu Usług marketingowych stoi chęć zwiększenia sprzedaży swoich Produktów, które stanowią po stronie Spółki czynności opodatkowane. Usługi marketingowe będą wiązać się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą oraz przyczyniać się będą do osiągania przez Wnioskodawcę obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT (tj. pomiędzy nabyciem Usług marketingowych przez Wnioskodawcę oraz czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Spółka będzie mieć prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Usług marketingowych (z wyłączeniem towarów / usług wymienionych w art. 88 Ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie przyjęte z pisma z 2 lutego 2024 r.)

Spółka będzie mieć prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Usług marketingowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a) ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Według art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

1.odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,

2.towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

3.faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

W przedmiotowej sprawie wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonawca będzie świadczył na Państwa rzecz Usługi merchandisingowe ogólne, Usługi merchandisingowe dedykowane, Usługi dodatkowe oraz Usługi wsparcia sprzedaży zwane łącznie Usługami marketingowymi, które będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.Jak wskazali Państwo w opisie sprawy zakup usług marketingowych wpływa pośrednio na:

a)zwiększenie liczby zakupów przez klientów, co prowadzi do wzrostu sprzedaży,

b)wyeksponowanie nowości poprzez wyróżnienie nowych Produktów na półkach sklepowych, co sprzyja ich szybszemu wprowadzeniu na rynek, oraz

c)rozbudowie sieci kontaktów poprzez pomoc Spółce w nawiązywaniu efektywnych współprac z nowymi kontrahentami.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Usług marketingowych (z wyłączeniem towarów / usług wymienionych w art. 88 Ustawy VAT).

Jak wcześniej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego może być rozpatrywane jedynie w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Z uwagi na powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że skoro nabywane przez Państwa usługi marketingowe, które mają pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Państwa obrotów, tj. mają związek ze zwiększeniem produkcji i dystrybucją Państwa produktów, a w rezultacie z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, to przysługuje Państwu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług marketingowych. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00