Jak powinien wyglądać schemat księgowania operacji związanych z wydatkami na zakupy inwestycyjne szkoły
PROBLEM
Proszę o wskazanie pełnego schematu księgowania zakupu pozostałych środków trwałych w ramach par. 6060 - Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych. Szkoła dostała w 2023 r. 160 000 zł na zakup metalowych szafek uczniowskich dostosowanych do wymogów przeciwpożarowych. Ta kwota stanowiła część inwestycji mającej na celu dostosowanie budynku szkolnego do standardów przeciwpożarowych, której całkowita wartość szacowana była na 1 000 000 zł. Koszt zakupu pojedynczej szafki to ok. 900 zł (w polityce rachunkowości jest zapis, że na pozostałe środki trwałe przyjmuje się zakupy od 300 zł do 10 000 zł, powyżej 10 000 zł to środki trwałe). Czy należy przyjąć wszystko na konto 011 - Środki trwałe, czy na konto 013 - Pozostałe środki trwałe? Jak powinien wyglądać schemat księgowania operacji związanych z ujęciem tzw. „pierwszego wyposażenia”: 1) Faktura za zakup szafek (par. 6060), 2) Zapłata za fakturę, 3) Zapis równoległy do zapłaty (skoro to inwestycja), 4) OT-zakończenie inwestycji (przyjęcie do użytkowania PŚT), 5) OT/PK. Umorzenie pozostałych środków trwałych - zapis równoległy?
