Postanowienie NSA z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. I OSK 341/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą G. z siedzibą w J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Wr 379/21 w sprawie ze skargi S. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą G. z siedzibą w J. na czynność Starosty J. z dnia [...] kwietnia 2021 r. w przedmiocie pozbawienia uprawnienia do częściowego przekazywania wyników prac geodezyjnych postanawia: oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Postanowieniem z 1 grudnia 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.; dalej: P.p.s.a.), odrzucił skargę S. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą G. z siedzibą w J. na czynność Starosty J. z dnia [...] kwietnia 2021 r. w przedmiocie pozbawienia uprawnienia do częściowego przekazywania wyników prac geodezyjnych. W uzasadnieniu tego postanowienia Sąd I instancji wskazał, że skarżący w kwietniu 2021 r. przekazał wyniki prac geodezyjnych do Starosty J. zarejestrowane pod określonymi numerami. Następnie, pismem z 16 kwietnia 2021 r. zawnioskował o podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie przekazania przez niego częściowych wyników prac geodezyjnych, która jego zdaniem powinna zostać załatwiona poprzez dokonanie odpowiedniej czynności materialno-technicznej. Pismem z [...] kwietnia 2021 r. Starosta odmówił "odblokowania prac geodezyjnych", powołując się na stanowisko Głównego Geodety Kraju. Organ wyjaśnił, że częściowe przekazywanie wyników prac geodezyjnych dokonanych przed nowelizacją ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 276, dalej: u.p.g.k.) nie zostało przewidziane przez ustawodawcę. Zdaniem organu, żądanie skarżącego "odblokowania" zgłoszeń prac zmierzające do samodzielnego etapowania wyników prac geodezyjnych jest pozbawione podstaw prawnych. W dniu 29 lipca 2021 r. skarżący wniósł skargę na czynność Starosty J. polegającą na pozbawieniu go prawa do przekazywania częściowych wyników prac geodezyjnych. Skarżący wskazał, że w przeciągu ostatnich lat wielokrotnie Starosta przyjmował przekazywane przez niego częściowe wyniki prac geodezyjnych, pozytywnie oceniając ich kompletność oraz zgodność z obowiązującymi przepisami prawnymi. W kwietniu 2021 r. Starosta "zablokował" zgłoszone przez skarżącego prace geodezyjne, w odpowiedzi zaś na pismo skarżącego z dnia 16 kwietnia 2021 r., organ odmówił ich odblokowania, powołując się na stanowisko Głównego Geodety Kraju w przedmiocie braku regulacji prawnych, które pozwalałyby na samodzielne etapowanie prac geodezyjnych. Skarżący wskazał, że powyższe stanowisko jest niezasadne, gdyż nie istnieją żadne przepisy zakazujące częściowego przekazywania wyników prac. Skarżący podniósł również, że załącznik nr 3 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2014 r. Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, zawiadomienia o wykonywaniu tych prac oraz przekazywania ich wyników do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 1316) zawierał wzór przewidujący częściowe przekazywanie prac geodezyjnych. Okoliczność uprzedniego przyjmowania przez organ częściowych wyników prac geodezyjnych na przestrzeni ostatnich lat, skarżący przywołał wywodząc, że obecna zaskarżona działalność Starosty w tym zakresie stanowi bezzasadne odstąpienie od utrwalonej i akceptowanej praktyki rozstrzygania spraw. Skarżący wskazał ponadto, że wbrew twierdzeniom organu zgłoszenie pracy geodezyjnej nie ma jedynie funkcji informacyjnej i wszczyna postępowanie administracyjne w rozumieniu k.p.a.
