Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.949.2023.2.AB

Sprzedaż działek nie będzie stanowić działalność gospodarczą podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki gminie.

Uzupełnił go Pan pismem z 1 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od sierpnia 2007 r. z żoną jest pan właścicielem, działki obok której biegnie gminna droga gruntowa nad jezioro. W 2016 r. Gmina (...) utwardziła ją kostką brukową. W sierpniu 2020 r. odkupił Pan pięcioarową działkę należącą do 1999 r. do Pana działki. W 2021 r. wynajął Pan geodetę, aby wykonał odnowienie granic tych dwóch działek, których jest Pan właścicielem. Po odnowieniu granic geodeta uświadomił Panu, iż część drogi, którą Gmina (...) utwardziła znajduje się na Pana działce. Po otrzymaniu dokumentów od geodety udał się Pan w celu wyjaśnienia zaistniałego faktu. Po kilku rozmowach ustalił Pan, iż gmina kupi część działki, na której znajduje się utwardzona droga. W tym roku w październiku miał Pan podpisać akt notarialny kupna – sprzedaży tej części działki, lecz pani notariusz poinformowała Pana, iż gmina jest podatnikiem VAT a Pan jest osobą fizyczną i co będzie z podatkiem VAT, który gmina Panu zapłaci.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że:

Ad.1.

Na pytanie organu „Czy jest lub był Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak to z jakiego tytułu?” odpowiedział Pan, że był Pan ok 12 lat temu na książce przychodów i rozchodów.

Ad.2.

Na pytanie organu „Wskazanie numeru ewidencyjnego części działki, którą Pan zamierza sprzedać Gminie?” odpowiedział Pan, działka nr (...).

Ad.3.

Na pytanie organu „Kiedy stał się Pan właścicielem działki, której część zamierza Pan sprzedać Gminie (należy podać datę)?” odpowiedział Pan - 27.07.2007 r.

Ad.4.

Na pytanie organu „W jaki sposób stał się Pan właścicielem działki, której część zamierza Pan sprzedać Gminie (czy np. zakupił Pan działkę, czy dostał w spadku, darowiźnie?)” odpowiedział Pan, umowa o dożywocie.

Ad.5.

Na pytanie organu „W przypadku gdy zakupił Pan działkę, której część zamierza Pan sprzedać Gminie, należy wskazać:

a)W jakim celu zakupił Pan działkę?

b)Czy działka została zakupiona do Pana majątku prywatnego, czy zakupu dokonał Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

c)Czy przy zakupie działki przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?”

odpowiedział Pan, nie kupił Pan działki.

Ad.6.

Na pytanie organu „Jednoznaczne wskazanie w ramach jakich czynności została nabyta przez Pana działka, której część zamierza Pan sprzedać Gminie:

- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

- zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

odpowiedział Pan, podatek od umowy o dożywocie.

Ad.7.

Na pytanie organu „W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie działki, której część zamierza Pan sprzedać Gminie, czy była wystawiona faktura zawierająca podatek VAT lub zwolnienie z podatku VAT, czy nie była wystawiona faktura VAT?” odpowiedział Pan, akt notarialny.

Ad.8.

Na pytanie organu „W jaki konkretnie sposób działkę oraz część działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie wykorzystywał przez Pana od momentu jej nabycia do chwili obecnej?” odpowiedział Pan, od samego początku posiadania tej działki była tam już droga gruntowa.

Ad.9.

Na pytanie organu „Czy część działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie wykorzystywana była/jest w Pana działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy, w tym w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy? Jeżeli ww. część działki była/jest wykorzystywana przez Pana w działalności rolniczej, to czy z tego tytułu był/jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.10.

Na pytanie organu „Czy jest/był Pan rolnikiem ryczałtowym jeśli tak to od kiedy, w jakim okresie?” odpowiedział Pan, że jest Pan osoba fizyczną.

Ad.11.

Na pytanie organu „Czy z części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, dokonywał Pan sprzedaży ewentualnych płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (jeśli tak, to jakie to produkty i w jakim okresie sprzedaż ta miała miejsce) i czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.12.

Na pytanie organu „Czy części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie była kiedykolwiek przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak, to w jakim okresie oraz jakie pożytki czerpał Pan z tego tytułu?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.13.

Na pytanie organu „Czy występował Pan z wnioskiem o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki lub części tej działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, jeśli tak to kiedy i w jakim celu?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.14.

Na pytanie organu „Czy wnosił Pan o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki lub części tej działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie jeśli tak to w jakim celu? Czy uzyskanie ww. decyzji przez Pana było konieczne, jeśli tak to dlaczego?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.15.

Na pytanie organu „Czy poczynił Pan jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie tj. dokonał jej uatrakcyjnienia np. wydzielenie lub budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp., jeśli tak to jakie, kiedy i w jakim celu i które działki były uatrakcyjniane?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.16.

Na pytanie organu „Czy zawarł/zawrze Pan z kupującym przedwstępną umowę sprzedaży opisanej we wniosku części działki? Jeżeli taka umowa została/zostanie zawarta to proszę o wskazanie:

 a) kiedy została/zostanie zawarta?

 b) czy w przedwstępnej umowie sprzedaży zawarcie końcowej umowy sprzedaży uwarunkowane było/będzie wyrażeniem przez Pana zgody na dysponowanie ww. działką w zakresie koniecznym do uzyskania wszelkich wymaganych prawem decyzji, pozwoleń, uzgodnień (w tym warunków przyłączeniowych).

 c) czy w przedwstępnej umowie sprzedaży zawarcie końcowej umowy sprzedaży uwarunkowane było/będzie udzieleniem przez Pana pełnomocnictwa?

 d) czy umowa przedwstępna zawierała/zawierała będzie jeszcze inne warunki jakie muszą być bezwzględnie spełnione przez Pana, aby doszło do zawarcia końcowej umowy sprzedaży części działki. Jeżeli tak to proszę wskazanie jakie to są warunki?”

odpowiedział Pan, akt notarialny kupna – sprzedaży będzie sporządzony po otrzymaniu tej interpretacji podatkowej.

Ad.17.

Na pytanie organu „Czy przed sprzedażą części działki opisanej we wniosku udzielił/udzieli Pan pełnomocnictwa osobie trzeciej do występowania w Pana imieniu, ewentualnie w jakim zakresie (np.: występowania przed organami administracji publicznej, podejmowania działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składania wniosków, odbioru decyzji i postanowień itp.)?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.18.

Na pytanie organu „Czy posiada Pan jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz opisanej we wniosku), jeśli tak, to ile i jakie? odpowiedział Pan, że nie.

Ad.19.

Na pytanie organu „Na co zostaną przeznaczone środki, które otrzyma Pan ze sprzedaży ww. części działki?” odpowiedział Pan, na budżet domowy.

Ad.20.

Na pytanie organu „Czy dokonywał Pan wcześniej – sprzedaży nieruchomości (nieobjętych przedmiotowym wnioskiem), jeżeli tak to prosimy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:

- kiedy i w jaki sposób wszedł Pan w posiadanie tych nieruchomości?

- w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Pana?

- w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Pana od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?

- kiedy dokonał Pan ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?

- ile nieruchomości zostało sprzedanych i jakich? (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe),

- na co zostały przeznaczone środki ze sprzedaży ww. nieruchomości?”

odpowiedział Pan, że nie.

Ad.21.

Na pytanie organu „Jednoznaczne wskazanie, czy droga utwardzona znajdująca się na części działki będącej przedmiotem sprzedaży Gminie, stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego [2] trwale z gruntem związaną?” odpowiedział Pan, nie (kostka brukowa, którą można rozebrać).

Ad.22.

Na pytanie organu „Kto na dzień sprzedaży części działki będzie posiadał prawo do rozporządzania jak właściciel utwardzoną drogą (Pan czy inny podmiot)?” odpowiedział Pan, że Pan.

Ad.23.

Na pytanie organu „Kto był wyłącznym właścicielem nakładów na utwardzoną drogę, Pan czy inny podmiot (prosimy o wskazanie podmiotu)?” odpowiedział Pan, że Urząd gminy.

Ad.24.

Na pytanie organu „W jakich okolicznościach została wybudowana utwardzona droga na części działki będącej przedmiotem sprzedaży Gminie, czy wyraził Pan zgodę na jej wybudowanie?” odpowiedział Pan, nie.

Ad.25.

Na pytanie organu „Czy przed dokonaniem sprzedaży części działki będzie Pan w jakimkolwiek momencie w ekonomicznym posiadaniu ww. utwardzonej drogi? Odpowiedział Pan, nie.

Ad.26.

Na pytanie organu „Jeżeli prawo do rozporządzania jak właściciel utwardzoną drogą w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT na dzień sprzedaży ww. części działki Gminie, będzie posiadał Pan oraz w przypadku gdy ww. utwardzona droga stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, trwale z gruntem związaną, to wskazać należy:

- Czy przy nabyciu lub wybudowaniu utwardzonej drogi przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

- Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) oraz w jaki sposób wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) utwardzonej drogi?

- Czy utwardzona droga była przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak to należy wskazać dokładne daty najmu ww. drogi?

- Czy ponosił Pan wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym utwardzonej drogi w stosunku do których miał Pan prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

- Jeżeli ponosili Pan takie wydatki to były one niższe czy wyższe niż 30% wartości początkowej ww. drogi, kiedy zakończono jej ulepszenie, proszę podać dokładną datę?

- Czy od daty oddania do używania ww. drogi po ulepszeniu przekraczającym 30% jej wartości początkowej do momentu sprzedaży przedmiotowej ww. drogi upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

- Czy utwardzona droga była wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?”

odpowiedział Pan, nie dotyczy.

Ad.27.

Na pytanie organu „W przypadku gdy ww. utwardzona droga nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, trwale z gruntem związaną, to wskazać należy:

- Czy dla części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeśli tak to czy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. część działki jest przeznaczona pod zabudowę?”

odpowiedział, Pan tak,

- „Czy część działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, objęta jest aktualną (obowiązującą) decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego?”

odpowiedział, Pan tak,

- „Czy część działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, była wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?”

odpowiedział, Pan nie,

- „Czy przy nabyciu działki/części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?”

odpowiedział, Pan nie.

Pytanie (przeformułowane w piśmie z 16 lutego 2024 r.)

Czy ma Pan zapłacić podatek VAT od sprzedaży części działki gminie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem jako osoba fizyczna nie będąca podatnikiem VAT powinien Pan być zwolniony z odprowadzenia tego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa wart.7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).

Z ww. orzeczenia wynika m.in., że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Ponadto, Trybunał orzekł, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W kwestii opodatkowania planowanej sprzedaży działek gruntu, istotne jest czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy w celu dokonania sprzedaży tych gruntów Sprzedający podjął lub podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Sprzedającego za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, nie jest Pan podatnikiem VAT. Od sierpnia 2007 r. jest Pan właścicielem działki, obok której biegnie gminna droga gruntowa nad jezioro. W 2016 r. Gmina utwardziła ją kostką brukową. W sierpniu 2020 r. odkupiła Pan pięcioarową działkę do Pana działki. W 2021 r. wynajął Pan geodetę, aby wykonał odnowienie granic tych dwóch działek, których jest Pan właścicielem. Po odnowieniu granic geodeta uświadomił Panu, iż część drogi, którą Gmina utwardziła znajduje się na Pana działce. Ustalił Pan, że Gmina kupi część działki, na której znajduje się utwardzona droga. W związku z powyższym faktem zamierza Pan sprzedać Gminie część działki nr (...), na której to części znajduje się droga (kostka brukowa którą można rozebrać) nie będąca budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Wyłącznym właścicielem nakładów na przedmiotową drogę była Gmina. Właścicielem opisanej działki stał się Pan 27 lipca 2007 r. na podstawie umowy o dożywocie. Nabycie ww. działki udokumentowane było aktem notarialnym. Od samego początku posiadania tej działki była tam już droga gruntowa. Nie wykorzystywał Pan części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie w działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy, w tym w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy. Nie, dokonywał Pan sprzedaży płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Część działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Nie występował Pan z wnioskiem o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki lub części tej działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie. Nie wnosił Pan o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki lub części tej działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie. Nie poczynił Pan żadnych działał dotyczących zwiększenia wartości części działki, którą zamierza Pan sprzedać Gminie. Zawrze Pan z kupującym jedynie akt notarialny kupna – sprzedaży, który będzie sporządzony po otrzymaniu tej interpretacji. Przed sprzedażą części działki opisanej we wniosku nie udzieli Pan pełnomocnictwa osobie trzeciej do występowania w Pana imieniu występowania przed organami administracji publicznej, podejmowania działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składania wniosków, odbioru decyzji i postanowień. Nie posiada Pan innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży. Środki, które otrzyma Pan ze sprzedaży ww. części działki przeznaczy Pan na budżet domowy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy sprzedaż gminie części działki 40/3 będącej drogą będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wyżej wskazano, istotnym dla określenia, czy w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz okoliczności w jakich ją wykonano. Oznacza to, że w niniejszej sprawie należy przeanalizować całokształt działań jakie Pan podjął w odniesieniu do działki będącej przedmiotem sprzedaży. Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga zatem oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Bowiem, co do zasady, osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, nie są podatnikami podatku VAT.

W świetle powyższego, aby wyjaśnić wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy działa Pan w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podejmował Pan działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać, nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że skala zaangażowania, w odniesieniu do sprzedaży ww. działki, nie wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W analizowanej sprawie brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności w przedmiocie sprzedaży ww. działki, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Nie wystąpił bowiem taki ciąg zdarzeń, który jednoznacznie przesądziłby, że sprzedaż przez Pana ww. części działki wypełni przesłanki działalności gospodarczej.

W związku z tak przedstawionym przez Pana opisem sprawy stwierdzić należy, że w tym konkretnym przypadku nie podjął Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców, bowiem z okoliczności sprawy wynika, że czynności poczynione w stosunku przedmiotowej działki nie wykraczają poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w stosunku do opisanej działki. Działania podjęte przez Pana należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Uwzględniając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Pana – w związku ze sprzedażą ww. części działki – za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu nieruchomościami.

Zatem, w związku ze sprzedażą gminie części działki, nie działa Pan w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Sprzedaż ww. części działki, w analizowanej sprawie, należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Wobec powyższego, sprzedaż opisanej części działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w związku z transakcją zbycia opisanej we wniosku części działki nie wystąpi Pan w charakterze podatnika podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem czynność sprzedaży opisanej we wniosku części działki nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji nie będzie Pan zobowiązany do odprowadzenia podatku z tytułu sprzedaży części działki nr (...).

W związku z powyższym Pana stanowisko, że powinien Pan być zwolniony z odprowadzenia podatku jest nieprawidłowe, bowiem wyjaśnić należy, że pojęcie czynności niepodlegającej opodatkowaniu i czynności zwolnionej od podatku nie są pojęciami tożsamymi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00