Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. VII SA/Wa 136/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Siwek, Sędziowie sędzia WSA Artur Kuś (spr.), asesor WSA Elżbieta Granatowska, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi L.S. na postanowienie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia [...] grudnia 2021 r. znak: [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym postanowieniem z [...] grudnia 2021 r. znak [...] Minister Klimatu i Środowiska (dalej: "organ odwoławczy", "Minister"), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 106 i art. 144 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm., dalej: "k.p.a."), art. 60 ust. 1 w zw. z art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741, ze zm., dalej: "u.p.z.p."), po rozpatrzeniu zażalenia L. S. (dalej: "skarżący") na postanowienie Dyrektora [...] Parku Narodowego (dalej: "organ I instancji", "Dyrektor Parku") z [...] lipca 2021 r. nr [...] - utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.
W uzasadnieniu postanowienia organ odwoławczy przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Burmistrz Miasta i Gminy [...] pismem z 30 czerwca 2021 r. zwrócił się do Dyrektora Parku z prośbą o uzgodnienie projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku letniskowego - rekreacji indywidulanej na części nieruchomości o nr ew. [...] i [...], położonej w obrębie geodezyjnym C. P., gmina [...], w obszarze otuliny [...] Parku Narodowego.
Postanowieniem z [...] lipca 2021 r. nr [...], Dyrektor Parku odmówił uzgodnienia projektu decyzji, wskazując, że przedmiotowa działka położona jest w otulinie [...] Parku Narodowego, (dalej: "[...]PN", "Park") określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1996 r. w sprawie [...] Parku Narodowego (Dz.U. poz. 29). Podkreślił, że działki leżą poza granicami dopuszczającymi rozwój osadnictwa określonymi w obowiązującym "Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy [...]". Wskazał ponadto, że przedmiotowa nieruchomość w całości znajduje się w zasięgu wolnej od zabudowy 100 metrowej strefy ekotonowej, która stanowi pas ochrony bezpośredniej ekosystemów [...] Parku Narodowego. Zadaniem tej strefy jest zapobieganie negatywnym czynnikom antropogenicznym generującym zagrożenia zewnętrzne dla tych ekosystemów. Nieruchomość usytuowana jest w świetle lądowego korytarza ekologicznego (nr III [...]) oraz pełni rolę lokalnego korytarza ekologicznego dla organizmów wielośrodowiskowych. Zdaniem organu I instancji wraz z kolejnymi zabudowaniami pojawi się problem sztucznego oświetlenia i jego negatywnego oddziaływania m.in. na nietoperze, nocne gatunki owadów, a także nocne ptaki drapieżne żyjące w lasach, np. sowy. Dyrektor Parku podkreślił w swoim rozstrzygnięciu, że zmiana decyzji odnośnie lokalizacji planowanej inwestycji jedynie na działkę nr [...] spotka się z przychylnością [...]PN w kwestii ewentualnego uzgodnienia projektu ustalającego warunki zabudowy dla takiego przedsięwzięcia.
