Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.863.2023.2.KP

Możliwość zastosowania stawki ryczałtu 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 6 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2024 r. (wpływ 17 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).

Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

Wnioskodawca rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie, jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:

-projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego,

-przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe,

-tworzenie planów dotyczących pracy zespołu w metodologii zwinnej,

-kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego),

-tworzenie planów dotyczących zarządzania budżetem produktu,

-tworzenie planów dotyczących nadzorowania pracy zespołu analityków biznesowych i programistów,

-weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego),

-przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny),

-prezentację efektów prac klientom,

-analizowanie danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych,

-koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych),

-prowadzenie projektów,

-przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta,

-planowanie i design sprintów, iteracji, przygotowywanie wyceny zadań,

-organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

-przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje, dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca bierze udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia.

Wyżej wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, programowaniem (pisaniem kodów).

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek, pozostanie tożsamy.

Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”).

W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) w piśmie z (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

-projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego,

-przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe,

-tworzenie planów dotyczących pracy zespołu w metodologii zwinnej,

-kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego),

-tworzenie planów dotyczących zarządzania budżetem produktu,

-tworzenie planów dotyczących nadzorowania pracy zespołu analityków biznesowych i programistów,

-weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego),

-przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny),

-prezentację efektów prac klientom,

-analizowanie danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych,

-koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych),

-prowadzenie projektów,

-przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta,

-planowanie i design sprintów, iteracji, przygotowywanie wyceny zadań,

-organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy,

-przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca nadmienia, że nie świadczy i nie zamierzam świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wnioskodawca nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczyła/świadczy/będzie świadczyła Pani usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Nie, w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczyła/świadczy/będzie świadczyła Pani usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.

Jakie konkretnie czynności/zadania Pani wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 obejmujących:

a)projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego;

b)przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe;

c)tworzenie planów dotyczących pracy zespołu w metodologii zwinnej;

d)kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego);

e)tworzenie planów dotyczących zarządzania budżetem produktu;

f)tworzenie planów dotyczących nadzorowania pracy zespołu analityków biznesowych i programistów;

g)weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego);

h)przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny);

i)prezentację efektów prac klientom;

j)analizowanie danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych;

k)koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych);

l)prowadzenie projektów;

m) przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta;

n)planowanie i design sprintów, iteracji, przygotowywanie wyceny zadań;

o)organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy;

p)przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych?

Wnioskodawca przedstawia opis wykonywanych usług:

a)projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego;

Polega na określeniu, jakie funkcje i możliwości powinien mieć system, aby spełniał potrzeby użytkowników i cele biznesowe firmy. Proces ten obejmuje kilka etapów:

·analiza potrzeb i wymagań – w tym celu może przeprowadzić badania rynku, analizować konkurencję, weryfikować opinie klientów i innych interesariuszy;

·definiowanie funkcjonalności – na podstawie zebranych informacji, produkt manager tworzy listę funkcji, które system powinien posiadać;

·priorytetyzacja – określenie, które funkcje są najważniejsze i przyczynią się do osiągnięcia celów biznesowych;

·nadzór nad projektowaniem interfejsu użytkownika – produkt manager współpracuje z projektantami (...) i designerami w celu stworzenia intuicyjnego i atrakcyjnego interfejsu użytkownika; muszą uwzględnić potrzeby różnych grup użytkowników i zapewnić, że system będzie prosty w obsłudze;

·testowanie i iteracja – po zaprojektowaniu koncepcji funkcjonalności produkt manager współpracuje z zespołem deweloperów, aby nadzorować zaimplementowanie systemu; następnie może przeprowadzać testy, aby upewnić się, że system działa zgodnie z oczekiwaniami; w efekcie projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego stanowi podstawę dla budowy efektywnego systemu, który spełnia potrzeby użytkowników i przyczynia się do osiągnięcia celów biznesowych; jest Pani odpowiedzialna za zrozumienie tych potrzeb i zapewnienie, że system zostanie tak zaprojektowany, aby je spełnić;

b)przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe; proces ten obejmuje identyfikację, analizę i przekształcenie potrzeb i wymagań biznesowych na konkretną specyfikację i wymagania systemowe, które zostaną zaimplementowane przez zespół specjalistów:

·analiza potrzeb biznesowych;

·identyfikacja funkcjonalności: na podstawie analizy, rozpoznanie funkcjonalności, które będą potrzebne w systemie; mogą to być różne funkcje, moduły, interfejsy, procesy, raporty, itp.;

·prioretyzacja;

·przekształcenie wymagań biznesowych: przejście od abstraktowych potrzeb biznesowych do konkretnych wymagań systemowych, które będą zrozumiałe dla zespołu specjalistów;

c)tworzenie planów dotyczących pracy zespołu w metodologii zwinnej; w ramach tej usługi tworzy Pani plany dotyczące pracy zespołu (złożonego z specjalistów, testerów, designerów), takie jak plany sprintów, iteracji, wyceny zadań itp. Efektem tej usługi jest plan pracy zespołu na kolejne tygodnie (np. kolejne 2);

d)kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego); tworzenie wizji produktu, która jest zgodna z wymaganiami biznesowymi i technicznymi. Polega na odkrywaniu, poprzez researche, badania rynku, opieranie się na danych, potrzeb użytkowników produktu i skierowanie długoterminowych działań zespołu na wizję rozwoju, a następnie dekompozycję na mniejsze zadania;

e)tworzenie planów dotyczących zarządzania budżetem produktu; polega to na odpowiednim rozdysponowaniu przydzielonego przez zarząd produktu bądź klienta, bądź inne osoby nadzorujące, budżetu w danym przedziale czasowym. Polega na dokładnym planowaniu i alokowaniu środków finansowych na różne elementy związane z tworzeniem i utrzymaniem produktu. Obejmuje to również ocenę zwrotu z inwestycji (ROI) – czy dana inwestycja zwróciła się bądź przyniosła oczekiwany zysk, współpracę z działem finansowym (konsultacje), kontrola wydatków i ewentualne zmiany (np. zmiana priorytetów). Efektem ma być zrównoważone dysponowanie budżetem produktu;

f)tworzenie planów dotyczących nadzorowania pracy zespołu analityków biznesowych i specjalistów. Polega na nadzorowaniu czy zaplanowane projekty idą zgodnie z harmonogramem. Często praca analityka musi być wykonana przed rozpoczęciem prac przez specjalistę, więc należy to odpowiednio zaplanować, by projekt został zrealizowany bez niepotrzebnych przestojów;

g)weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego); weryfikacja backlogu produktów w pracy produkt managera polega na sprawdzaniu i potwierdzaniu, że artykuły (zdekomponowane zadania) w backlogu są dobrze zdefiniowane, priorytetowe i zgodne z celami i wskaźnikami sukcesu produktu. Kluczowe zadania podczas weryfikacji: usuwanie duplikatów, sprawdzanie czy wszystkie zadania mają estymacje i odpowiedni opis, weryfikacja ryzyka zadań, prioretyzacja. Weryfikacja backlogu produktu ma na celu zapewnienie, że produkt manager i zespół pracują na prawidłowych zadaniach, które przynoszą wartość dla klientów i organizacji;

h)przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny); testowanie zmian w produktach przez produkt managera ma na celu zapewnienie, że wprowadzone zmiany są zgodne z oczekiwaniami użytkowników, nie wpływają negatywnie na funkcjonalność systemu informatycznego oraz przyczyniają się do poprawy produktu. Polega na wykonaniu szeregu działań mających na celu sprawdzenie wprowadzonych zmian pod kątem ich skuteczności, zgodności z założeniami oraz zadowalającej obsługi użytkownika. Produkt manager nie zajmuje się technicznym testem, ale może sprawdzić użyteczność projektu przed wprowadzeniem go na produkcję, w celu zweryfikowania wcześniej zdefiniowanych celów i historyjek użytkownika;

i)prezentację efektów prac klientom; polega na prezentowaniu wprowadzonych zmian w produkcie. Jest to rodzaj prezentacji, gdzie przypominane są cele danego zadania, pokazywany jest efekt, opisywane są ewentualne ryzyka. Jest też czas na pytania i odpowiedzi oraz zebranie informacji zwrotnej;

j)analizowanie danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych; główne zadania związane z analizowaniem danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków to:

·badanie i analizowanie danych demograficznych, takich jak liczba potencjalnych klientów, ich preferencje i trendy konsumenckie w danym regionie. Na podstawie tych informacji produkt manager może dostosować strategię marketingową i dostarczyć rozwiązania, które będą odpowiadać unikalnym potrzebom lokalnych rynków;

·analiza danych dotyczących konkurencji, takich jak oferowane produkty i usługi, ceny, strategie marketingowe oraz opinie klientów. Pozwala to zrozumieć konkurencyjne pozycjonowanie produktu na rynku i zidentyfikować luki w rynku, które można wykorzystać do opracowania bardziej efektywnej oferty;

·śledzenie trendów branżowych, takich jak nowe technologie, zmieniające się normy i regulacje. Pozwala to produkt managerowi dostosować produkt do panujących trendów i zapobiec przestarzałości lub niewłaściwym dostosowaniom do rynku. Analizowanie danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych obejmuje następujące czynności:

  • monitorowanie i analiza wskaźników wydajności (KPIs), takich jak czas realizacji projektu, jakość dostarczanych rozwiązań IT, retencja klientów i satysfakcja użytkowników. Pozwala to produkt managerowi na bieżąco ocenić postępy projektu i wprowadzić odpowiednie zmiany, jeśli jest to konieczne;
  • analiza wyników testów użytkownika oraz zgłoszeń błędów i uwag od klientów. Pozwala to ocenić jakość i użyteczność produktu w celu dalszego doskonalenia i dostosowywania go do potrzeb użytkowników;
  • analizowanie kosztów i budżetu projektów informatycznych. Produkt manager musi monitorować koszty związane z rozwojem i utrzymaniem produktu w celu zapewnienia, że projekt pozostaje w ramach budżetu. Analiza danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów jest niezbędna dla produkt managera, aby podejmować informowane decyzje dotyczące strategii biznesowej, rozwijania produktu i doskonalenia procesów realizacji projektów informatycznych;

k)koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych); Polega na zapewnieniu efektywnego i skoordynowanego działania zespołu odpowiedzialnego za tworzenie produktów. Główne zadania:

·tworzenie strategii produktu;

·zarządzanie projektem;

·zarządzanie ryzykiem;

·monitorowanie wyników: monitorowanie wyników produktu, analiza opinii użytkowników i innych wskaźników sukcesu. Na podstawie tych informacji podejmuje Pani decyzje dotyczące dalszego rozwoju produktu. Koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych) w pracy produkt managera polega na zarządzaniu i nadzorowaniu wszystkich etapów tworzenia produktów, od pomysłu i analizy potrzeb, po wdrożenie i wsparcie dla produktu na rynku;

l)prowadzenie projektów; polega na zaplanowaniu, koordynacji i zarządzaniu procesem tworzenia i wdrażania nowych produktów lub usług. Główne zadania:

·definiowanie celów projektu: produkt manager musi jasno określić cele projektu, czyli to, co produkt ma osiągnąć i jakie są oczekiwane wyniki;

·planowanie: Produkt manager jest odpowiedzialny za stworzenie planu projektu, który określa zadania, terminy, budżety i zasoby potrzebne do zrealizowania projektu;

·koordynacja: koordynacja pracy różnych zespołów i funkcji w organizacji;

·zarządzanie zespołem: Produkt manager musi zarządzać zespołem projektowym, nadzorując postępy prac, rozwiązywania problemów, motywując członków zespołu i utrzymując dobre relacje między członkami zespołu;

·zarządzanie ryzykiem: Produkt manager musi identyfikować i zarządzać ryzykiem projektu, takim jak opóźnienia, problemy techniczne, zmiany w wymaganiach itp., aby zagwarantować realizację projektu w ustalonym czasie, budżecie i jakości;

·monitorowanie postępów: Produkt manager musi stale monitorować postępy projektu, śledzić realizację zadań, reagować na opóźnienia lub problemy, aby zapewnić, że projekt jest realizowany zgodnie z planem;

·komunikacja: Produkt manager musi skutecznie komunikować się z różnymi interesariuszami projektu. Efektem jest doprowadzenie projektu do końca i wdrożenie rozwiązań na produkcję oraz monitorowanie rezultatów;

m)przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta; przygotowanie dokumentów ze szczegółami, jak ma wyglądać dana funkcjonalność, jak będzie działała dla użytkownika końcowego. Często zawiera informacje, w jakim czasie projekt będzie wykonany i na jakim etapie jest teraz. Przy każdej zmianie lub dodawaniu nowych informacji, dokumentacja powinna być odpowiednio zaktualizowana i zapisana w celu zachowania historii projektu i umożliwienia powrotu do poprzednich wersji w razie potrzeby.

n)planowanie i design sprintów, iteracji, przygotowywanie wyceny zadań; planowanie pracy designerów, którzy muszą przygotować z wyprzedzeniem odpowiednie designy (mockupy) niezbędne do dalszej pracy specjalistów. Wycena zadań polega na określeniu (np. metodą punktową lub koszulkową XS-XL) jak bardzo skomplikowane jest dane zadnie. Dzięki temu jest Pani w stanie zaplanować ilość zadań w danym czasie i zrozumieć, jaki jest techniczny zakres prac;

o)organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy; Codzienne spotkania – polega na spotkaniach z członkami zespołu, gdzie dzielą się oni postępem prac nad wcześniej zaplanowanymi pracami oraz ewentualnymi problemami lub blokerami. Planowanie prac zazwyczaj odbywa się raz na 2 tygodnie, gdzie bazując na wcześniejszych estymacjach, planowanych urlopach, dniach wolnych itp., decydują w zespole jaka ilość zadań będzie wykonana przez kolejne tygodnie. Wnioskodawca określa również główny cel prac na kolejne tygodnie, zgodnie z wizją rozwoju produktu. Organizacja spotkań analizujących wykonaną pracę – tak zwane retrospektywy – polegają na analizie w zespole dobrych i złych praktyk podczas minionego projektu, w celu uniknięcia lub powtórzenia błędów w przyszłości;

p)przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych; Przygotowanie koncepcji obejmuje kilka kroków:

·zrozumienie biznesu: zrozumienie celów biznesowych i strategii organizacji, w ramach której działa;

·analiza wymagań: zbadanie i zrozumienie wymagań swoich klientów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, dotyczące produktu. To obejmuje identyfikację i analizę problemów, potrzeb i oczekiwań klientów, aby można było opracować odpowiednie rozwiązania;

·definiowanie wymagań: przetworzenie zebranych informacji na konkretne wymagania produktowe. Oznacza to sformułowanie jasnych i sprecyzowanych celów, funkcjonalności i cech produktu, które będą spełniać oczekiwania klientów i realizować cele biznesowe;

·priorytetyzacja wymagań: określenie priorytetów wymagań, biorąc pod uwagę m.in. wartość biznesową, zgodność ze strategią organizacji, koszty, ryzyko i zasoby;

·komunikacja wymagań: komunikowanie wymagania wszystkim zainteresowanym stronom, zapewnienie, że wszyscy mają jasne wyobrażenie na temat wymagań i rozumieją, jak je zrealizować;

·monitoring i kontrola: monitorowanie postępu w realizacji wymagań i kontrolowanie, czy projekt przebiega zgodnie z planem. W przypadku potrzeby, może być konieczne wprowadzenie zmian lub dostosowanie koncepcji w toku realizacji produktu. W rezultacie, przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych to proces integrujący zrozumienie biznesu, analizę i definiowanie wymagań, priorytetyzację, komunikację oraz monitorowanie i kontrolę. Wszystko to ma na celu zapewnienie, że produkt manager opracowuje odpowiednie rozwiązania, które spełniają potrzeby klientów i przynoszą wartość dla biznesu.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego;

przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe;

tworzenie planów dotyczących pracy zespołu w metodologii zwinnej;

kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego);

tworzenie planów dotyczących zarządzania budżetem produktu;

tworzenie planów dotyczących nadzorowania pracy zespołu analityków biznesowych i programistów;

weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego);

przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny);

prezentację efektów prac klientom;

analizowanie danych o zapotrzebowaniu lokalnych rynków oraz danych o jakości i wydajności procesów w ramach realizowanych projektów informatycznych;

koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych);

prowadzenie projektów;

przygotowanie oraz utrzymywanie niezbędnej dokumentacji projektowej w systemach klienta;

planowanie i design sprintów, iteracji, przygotowywanie wyceny zadań;

organizowanie codziennych spotkań synchronizacyjnych, sesji planowania oraz spotkań mających na celu analizę wykonanej pracy;

przygotowywanie koncepcji w zakresie doprecyzowania i realizowania wymagań biznesowych,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany przez wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej w skrócie również „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową usługową

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy wskazać, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym – zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga przychody.

Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku).

Wnioskodawca spełnia ten warunek.

W stosunku do Wnioskodawcy nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Wnioskodawca złożył też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z pkt 2b lit. b oraz pkt 5 lit. a tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62 09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62 03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w opisie sprawy opinii Urzędu Statystycznego wydanej na wniosek Wnioskodawcy) i z tego tytułu osiąga przychody.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług – od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej – przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU – dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia „usług związanych z oprogramowaniem”, co nie aktualizuje się w sytuacji faktycznej Wnioskodawcy.

Działalność Wnioskodawcy nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą czynności związanych z oprogramowaniem. Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem”, należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.).

Zgodnie z ww. objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia rozumianych jako: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze ww. opis sprawy oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, Wnioskodawca nie pisze kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w wypadku Wnioskodawcy zaktualizowaniu się takiej potrzeby, dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując, okoliczności przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Wnioskodawcę przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przy czym stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Tymczasem z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Czynności, które Pani wykonuje w ramach świadczonych usług, opisała Pani we wniosku i jego uzupełnieniu. Wskazała Pani, że miała i ma prawo do stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazała Pani również, że wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.

Wskazuję również, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. Przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Analiza wykonywanych przez Panią czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług. Za taką kwalifikacją tych usług przemawia fakt, że obejmują one m.in.:

-projektowanie koncepcji funkcjonalności systemu informatycznego;

-kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego);

-weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego);

-przeprowadzanie testów zmian w produktach (system informatyczny);

-koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych).

Opisane przez Panią czynności i zadania odnoszą się wprost do systemów informatycznych.

Co istotne w sprawie, wskazała Pani, że bierze Pani udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem świadczonych przez Panią usług.

Zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Dlatego też do przychodów uzyskiwanych przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 nie znajdzie zastosowania 8,5% stawka ryczałtu, ponieważ przychody te powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – osiągane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00