Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.687.2023.4.MR1

Powstanie przychodu oraz kosztu w sytuacji kiedy Wnioskodawca pełni rolę płatnika składki na ubezpieczenia OC oraz zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • w sytuacji, gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT - jest nieprawidłowe;
  • w sytuacji, gdy (…) nie przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód w podatku CIT, jednakże przychód ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodu oraz zwolnienia przedmiotowego.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 26 stycznia 2024 r. (data wpływu 26 stycznia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. („Wnioskodawca”) - jest jednostką (…), posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) w Polsce. Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia (…).

Wnioskodawca wskazuje, że nie jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego (w tym także nie jest wpisany w Rejestrze Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego). Niemniej jednak zgodnie z art. (…).

Samorząd zawodowy (…) reprezentuje osoby wykonujące zawód (…) oraz sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tego zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Przynależność (…) do samorządu jest obowiązkowa.

Zgodnie z (…), ustawa o zawodzie (…): „określa zasady:

1.(…);

2.(…);

3.(…);

4.(…);

5.(…).

Z kolei, zgodnie z art. (…)ustawy o zawodzie (…), ustawa o (…): „określa również (…).”

Zgodnie z art. (…): „do zadań samorządu [a więc Wnioskodawcy jako jednostki organizacyjnej samorządu] należy w szczególności:

1.(…);

2.(…);

3.(…);

4.(…);

5.(…);

6.(…);

7.(…).”

Celem działalności Wnioskodawcy jest działalność oświatowa oraz szeroko rozumiana działalność ochrony zdrowia.

Samorząd zawodowy (…) wykonuje swoje zadania w szczególności przez:

1.stwierdzanie i przyznawanie prawa wykonywania zawodu;

2.prowadzenie rejestrów na podstawie przepisów ustawy;

3.opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawie warunków wykonywania zawodu;

4.opiniowanie i wnioskowanie w sprawach kształcenia zawodowego;

5.opiniowanie projektów aktów normatywnych w zakresie dotyczącym ochrony zdrowia i zasad organizacji opieki zdrowotnej;

6.opiniowanie programów kształcenia zawodowego;

7.orzekanie w zakresie odpowiedzialności zawodowej;

8.prowadzenie działalności edukacyjnej, naukowej lub badawczej;

9.udzielanie informacji na temat uznawania kwalifikacji zawodowych, uregulowań prawnych dotyczących ochrony zdrowia, ubezpieczeń społecznych oraz zasad etyki zawodowej w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu;

10.współpracę ze stowarzyszeniami będącymi zgodnie z postanowieniami ich statutów towarzystwami naukowymi o zasięgu krajowym, zrzeszającymi specjalistów w dziedzinie (…), szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą;

11.współpracę z organami administracji publicznej, samorządami i organizacjami (…) za granicą oraz samorządami innych zawodów medycznych w kraju;

12.organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla (…);

13.zarządzanie majątkiem własnym;

14.uznawanie kwalifikacji (…) zamierzających wykonywać zawód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

15.uznawanie tytułu specjalisty uzyskanego przez (…) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. (…): „działalność samorządu (…) jest finansowana:

1.ze składek członkowskich;

2.z innych źródeł, a w szczególności z dotacji, subwencji, darowizn i spadków;

3.z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zrzesza (…) w samorządzie zawodowym (…). Każdy (…) zrzeszony w samorządzie zawodowym (…) zobowiązany jest do uiszczania comiesięcznie składek członkowskich.

W dniu (…)r. Wnioskodawca podjął uchwałę nr (…) („Uchwała”), z której wynika, że w ramach opłaconej składki członkowskiej przez (…), każdy (…) ma prawo skorzystania z ubezpieczenia OC na warunkach wynegocjowanych przez (…).

Prawo do korzystania z ubezpieczenia OC obejmuje (…), którzy:

1.podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia (…) albo

2.nie podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC - jako dobrowolne ubezpieczenie OC na warunkach analogicznych jak w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1.

Uchwała wchodzi w życie z dniem (…)r.

Oznacza to, że Wnioskodawca będzie przekazywał (…)składkę na ubezpieczenie OC (Wnioskodawca będzie Ubezpieczającym i płatnikiem składki, składka na ubezpieczenie OC jest w ramach opłacanej składki członkowskiej), natomiast (…) logując się poprzez portal (…) wypełnia kwestionariusz i zgłasza się do ubezpieczenia do TU. Wnioskodawca szacuje się, że składka na ubezpieczenie OC oscylowałaby pomiędzy 1,50 - 3,00 zł miesięcznie.

Przy czym niezależnie od tego, czy (…) skorzysta z tego ubezpieczenia OC czy nie składka członkowska na rzecz Wnioskodawcy pozostanie w tej samej wysokości.

Jeżeli (…) skorzysta z możliwości ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, Wnioskodawca będzie pełnił rolę Ubezpieczającego i płatnika składek, tj. będzie przekazywał odpowiednie kwoty ubezpieczenia OC na rzecz odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń. Z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnego wynagrodzenia zarówno od (…), którzy skorzystają z ubezpieczenia OC, jak i od odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń.

Jeżeli (…) nie skorzysta z możliwości ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, to Wnioskodawca tą część składki członkowskiej, która stanowiłaby składkę na ubezpieczenie OC przekazywaną do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń będzie przeznaczał i wydatkował na własne cele statutowe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 26 stycznia 2024 r. (data wpływu 26 stycznia 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek poprzez odpowiedzi na poniższe pytania organu:

1.czy na moment zapłaty składki przez Państwa na ubezpieczenie OC (…) będą znane osoby, za które jest ona wpłacana?

Wnioskodawca wyjaśnia, że na moment zapłaty składki przez Wnioskodawcę na „ubezpieczenie OC (…)” na rzecz odpowiedniego TU, będą znane osoby, za które jest ona wpłacana (tj. będzie wiadomo, za których (…)Wnioskodawca wpłaca składkę na rzecz odpowiedniego TU).

2.czy zawierają Państwo umowę ubezpieczenia (…) z towarzystwem ubezpieczeniowym?

Jeśli tak to, czy umowę ubezpieczeniową z towarzystwem ubezpieczeniowym zawierają Państwo we własnym imieniu, lecz na rzecz (…)?

Wnioskodawca zawiera umowę ubezpieczenia (…) z odpowiednim towarzystwem ubezpieczeniowym we własnym imieniu, lecz na rzecz (…).

3.czy przekazanie przez Państwa składek ubezpieczeniowych do towarzystwa ubezpieczeniowego odbywa się w imieniu i na rzecz (…)?

Przekazanie przez Wnioskodawcę składek ubezpieczeniowych do towarzystwa ubezpieczeniowego odbywa się w imieniu i na rzecz (…).

4.czy wskazane we wniosku „zadania samorządu” to Państwa cele statutowe zapisane w statucie, czy to dosłowne zapisy ze statutu?

Jeśli nie, prosimy o wskazanie dokładnych zapisów Państwa celów statutowych i sposobów realizacji ww. celów;

Wnioskodawca nie posiada statutu. Wnioskodawca działa w oparciu o przepisy ustawy o zawodzie (…). We Wniosku (…) zgodnie z którym: „do zadań samorządu [a więc Wnioskodawcy jako jednostki organizacyjnej samorządu] należy w szczególności:

1)(…);

2)(…);

3)(…);

4)(…);

5)(…);

6)(…);

7)(…).”

5.na co dokładnie, na realizacje jakich celów statutowych A. zostaną przeznaczone i wydatkowane dochody pochodzące z tej części składki członkowskiej, która nie zostanie przekazana do Towarzystwa Ubezpieczeniowego w przypadku, gdy (…) nie przystąpi do ubezpieczenia OC?

Dochody pochodzące z tej części składki członkowskiej, która nie zostanie przekazana do Towarzystwa Ubezpieczeniowego w przypadku, gdy (…)nie przystąpi do ubezpieczenia OC zostaną przeznaczone i wydatkowane na działalność oświatową oraz szeroko rozumianą działalność ochrony zdrowia.

6.czy cele, na które zostaną wydatkowane ww. dochody A. będą zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 (organ nie jest uprawniony w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej do badania zgodności celów)?

Cele, na które zostaną wydatkowane ww. dochody Wnioskodawcy będą zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, opłacone przez (…)ze środków własnych składki na ubezpieczenie OC w ramach opłacanej składki członkowskiej nie stanowią po stronie tych (…)przychodu ustawy o PIT, Wnioskodawca nie będzie tym samym występować jako płatnik podatku PIT i nie będzie zobowiązany do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek PIT od przychodu otrzymywanych przez (…)?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…)przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej a Wnioskodawca pełni rolę płatnika składki, tj. przekazuje składki na ubezpieczenie OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) nie przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód w podatku CIT, jednakże przychód ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, kwota składki na ubezpieczenie OC przekazywana przez Wnioskodawcę do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń w imieniu (…)nie stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jakiegokolwiek świadczenia w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym przekazywana przez Wnioskodawcę kwota składki na ubezpieczenie OC nie podlega opodatkowaniu u Wnioskodawcy podatkiem VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca nie powinien jej uwzględniać w podstawie opodatkowania podatkiem VAT z tytułu świadczenia usług ubezpieczeniowych, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 2 i 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz 4 dotyczącego podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej a Wnioskodawca pełni jedynie rolę płatnika składki OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT „przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.”

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika z kolei, że „dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.”

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem CIT mają: po pierwsze - przychód, a po drugie koszty jego uzyskania.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT „przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.”

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT „za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.”

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.”

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we Wniosku wynika, że w dniu (…) Wnioskodawca podjął uchwałę nr (…), z której wynika, że w ramach opłaconej składki członkowskiej przez (…), każdy (…) ma prawo skorzystania z ubezpieczenia OC na warunkach wynegocjowanych przez (…).

Prawo do korzystania z ubezpieczenia OC obejmuje (…), którzy:

1)podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z (…) albo

2)nie podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC - jako dobrowolne ubezpieczenie OC na warunkach analogicznych jak w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Oznacza to, że Wnioskodawca będzie przekazywał za (…)składkę na ubezpieczenie OC (Wnioskodawca będzie płatnikiem składki, składkę na ubezpieczenie OC płaci (…) w ramach opłacanej składki członkowskiej), natomiast (…) logujący się poprzez portal (…) wypełnia kwestionariusz i zgłasza się do ubezpieczenia do wybranego TU. Wnioskodawca szacuje się, że składka na ubezpieczenie OC oscylowałaby pomiędzy 1,50 - 3,00 zł miesięcznie.

Przy czym niezależnie od tego, czy (…) skorzysta z tego ubezpieczenia OC czy nie składka członkowska na rzecz Wnioskodawcy pozostanie w tej samej wysokości.

Jeżeli (…) skorzysta możliwości ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, Wnioskodawca będzie pełnił jedynie rolę płatnika składki w przekazaniu odpowiedniej kwoty ubezpieczenia OC na rzecz odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń

Wnioskodawca nie będzie opłacał składki ubezpieczeniowe za (…). Składki na ubezpieczenie będą płatne ze środków własnych (…).

Oznacza to, że u Wnioskodawcy nie dojdzie do przysporzenia w majątku, gdyż to (…)sami z własnych środków będą finansować składkę na ubezpieczenie OC. Wnioskodawca będzie jedynie płatnikiem składki - będzie przekazywał odpowiednią kwotę składki na ubezpieczenie OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej a Wnioskodawca pełni jedynie rolę płatnika składki w przekazaniu składki na ubezpieczenie OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT.

Ad.3.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) nie przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód w podatku CIT, jednakże przychód ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT „przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.”

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o CIT stanowi z kolei, że „dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.”

Nie każdy dochód podlega opodatkowaniu podatkiem CIT. Niektóre typy dochodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT mogą być objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT.

Katalog dochodów objętych zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten ma charakter zamknięty. Zwolnieniu podlegają więc wyłącznie dochody z tytułów wprost wymienionych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Część zwolnień ma charakter bezwarunkowy, tzn. dochody podlegają zwolnieniu bez względu na ich późniejsze przeznaczenie. Jednakże w niektórych przypadkach, zwolnienie znajduje zastosowanie jedynie pod warunkiem przeznaczenia na określone cele (zwolnienia warunkowe).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT „wolne od podatku są 4) dochody podatników (…), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.”

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT „zwolnienie, o którym mowa w [art. 17] ust. 1 [ustawy o CIT], dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.”

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT „zwolnienie, o którym mowa w [art. 17] ust. 1 [ustawy o CIT], dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, (…).”

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1c ustawy o CIT „przepis ust. 1 pkt 4 [ustawy o CIT] nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.”

W świetle powyższych regulacji ustawy o CIT, zwolnienie z opodatkowania podatkiem CIT wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym.

Tak też stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 5 października 2012 r. (sygn. akt III SA/WA 383/12): „Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 [ustawy o CIT] dotyczy sfery działalności statutowej podatników. Wolne od podatku są dochody przeznaczone na te rodzaje działalności, które zostały expressis verbis wymienione w tym przepisie - dalej "cele statutowe". Cele te stanowią w istocie odrębną od innych kategorię zwolnień podatkowych, co podkreśla brzmienie art. 17 ust. 1b, w związku z czym na gruncie przepisów [ustawy o CIT] należy je rozumieć jako pewien katalog rodzajów działalności (aktywności) podatników ukierunkowanych na osiągnięcie określonego rezultatu. Z zakresu przedmiotowego tego katalogu wynika, że jest nim zaspokajanie potrzeb ogólnospołecznych (cel publiczny). Ustawodawca w tym przypadku preferuje pod względem podatkowym niektóre rodzaje działalności (aktywności) podatników, jednakże pod warunkiem dążenia do osiągnięcia społecznie użytecznych celów (cele statutowe)".

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT znajduje więc zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)celem statutowym podatnika jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna lub oświatowa,

2)dochody podatnika przeznaczone są na te cele statutowe,

3)dochody podatnika nie są osiągane z działalności wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

4)podatnik nie stanowi podmiotu, który został wyłączony ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1c ustawy o CIT

Jak wskazano, zwolnienie z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma zastosowanie jeżeli dochody podatnika przeznaczone są na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe. Innymi słowy, w celu zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT:

1)cel działalności musi wynikać ze statutu,

2)cel statutowy musi mieścić się w katalogu celów preferowanych przez ustawodawcę, wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Celem statutowym jest cel, który został wskazany w statucie danego podmiotu. Jak wynika z wyroku NSA z dnia 4 lipca 2003 r. (sygn. akt I SA/KA 910/02): „pod pojęciem działalności statutowej fundacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie. Jest to bezpośrednie rozumienie tego zwrotu, wynikające ze znaczenia użytych w nim słów i jako takie, nie wymaga stosowania dalszej wykładni”.

W związku z tym, że celem Wnioskodawcy jest działalność oświatowa oraz szeroko rozumiana działalność ochrony zdrowia, to należy wskazać, że działalność Wnioskodawcy odzwierciedla wprost cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W konsekwencji warunek pierwszy zostanie spełniony, statutowym celem Wnioskodawcy jest działalność oświatowa oraz szeroko rozumiana działalność ochrony zdrowia, które mieszczą się w katalogu celów preferowanych przez ustawodawcę, wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT „zwolnienie, o którym mowa w [art. 17] ust. 1 [ustawy o CIT], dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, (…).”

Jeżeli więc podatnik przeznacza dochody na cele statutowe korzysta ze zwolnienia niezależnie od innych okoliczności. Jak wynika m.in. z wyroku NSA z dnia 30 stycznia 2013 r. (sygn. akt II FSK 45/12): „Wskazać bowiem należy, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizację preferowanych przez ustawodawcę celów. W konsekwencji spełnienie tego kryterium stanowi niezbędny równocześnie wystarczający warunek zastosowania zwolnienia. Do zastosowania tego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na wskazane cele”.

Mając na uwadze, że jednym z podstawowych celów Wnioskodawcy jest działalność oświatowa oraz szeroko rozumiana działalność ochrony zdrowia, dochody Wnioskodawcy pochodzące z tej części składki członkowskiej, która miałaby zostać przekazana odpowiedniemu Towarzystwu Ubezpieczeń gdyby dany (…)przystąpił do ubezpieczenia OC zostaną przeznaczone i wydatkowane na działalność Wnioskodawcy zgodnie z celem działalności Wnioskodawcy.

Tym samym, w kontekście wykładni funkcjonalnej i systemowej wydatkowanie dochodu zgodnie z celem działalności Wnioskodawcy będzie wydatkiem na działalność oświatową oraz szeroko rozumianą działalność ochrony zdrowia i w efekcie takie wydatki są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym przeznaczenie przez Wnioskodawcę dochodu zgodnie z celem działalności Wnioskodawcy, będzie wydatkowaniem dochodu na cele preferowane przez ustawodawcę wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, co wypełniać będzie drugą z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1a ustawy o CIT niektóre kategorie dochodów wyłączają możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT. Do dochodów tych należą dochody uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami oraz dochody uzyskane z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie osiąga dochodów ze wskazanych źródeł przychodów, należy więc uznać, że trzeci warunek jest również spełniony.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT „przepis [art. 17] ust. 1 pkt 4 [ustawy o CIT] nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.”

Katalog podmiotów, w stosunku do których zwolnienie z opodatkowania podatkiem CIT nie ma zastosowania stanowi katalog zamknięty. W konsekwencji podmioty, które nie zostały wymienione expressis verbis w przepisie mogą, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek korzystać ze zwolnienia.

Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (…), posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy o zawodzie (…).

W konsekwencji, czwarty i ostatni warunek zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT również jest spełniony.

Mając na uwadze, że:

1)działalność Wnioskodawcy stanowi działalność oświatową i szeroko rozumianą ochronę zdrowia,

2)działalność oświatowa i szeroko rozumiana ochrona zdrowia stanowi cel Wnioskodawcy,

3)Wnioskodawca przeznacza dochody na cele statutowe,

4)dochody Wnioskodawcy nie są osiągane z działalności wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

5)Wnioskodawca nie stanowi podmiotu, który został wyłączony ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

dochody Wnioskodawcy pochodzące z tej części składki członkowskiej, która miałaby zostać przekazana odpowiedniemu Towarzystwu Ubezpieczeń gdyby dany (…)przystąpił do ubezpieczenia OC, przeznaczone na działalność Wnioskodawcy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) nie przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód w podatku CIT, jednakże przychód ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 2

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (…), posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia (…)

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie, A. nie została wymieniona przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tej ustawy, jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji A. podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pojęcie przychodu nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, a przepis art. 12 ustawy o CIT zawiera listę jedynie niektórych kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Należy zauważyć, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów w podatku CIT decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.

Otrzymane świadczenie może być bowiem uznane u podatnika za przychód w podatku CIT, jeżeli ma ono charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wymienia natomiast przychody nie zaliczane do przychodów na gruncie ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,
  • został właściwie udokumentowany.

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca reprezentuje osoby wykonujące zawód (…) oraz sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tego zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Przynależność (…) do samorządu jest obowiązkowa i każdy (…) zrzeszony w samorządzie zawodowym (…) zobowiązany jest do uiszczania comiesięcznie składki członkowskiej.

Wnioskodawca (…) roku podjął uchwałę, z której wynika, że w ramach opłaconej składki członkowskiej przez (…), każdy (…) ma prawo skorzystania z ubezpieczenia OC na warunkach wynegocjowanych przez wnioskodawcę. Uchwała wchodzi w życie (…) roku.

Wskutek powyższego, Wnioskodawca będzie przekazywał za (…) składkę na ubezpieczenie OC (będzie ubezpieczającym i płatnikiem składki), która będzie opłacana ze składki członkowskiej. Niezależnie od tego czy (…)skorzysta z ubezpieczenia OC czy nie, składka członkowska na rzecz wnioskodawcy pozostanie w tej samej wysokości.

(…) by przystąpić do ubezpieczenia powinien poprzez specjalny portal wypełnić kwestionariusz i zgłosić się do ubezpieczenia. Szacuje się, że składka na ubezpieczenie OC oscylowałaby pomiędzy 1,50-3,00 zł miesięcznie. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnego dodatkowego wynagrodzenia od (…) jak i od towarzystwa ubezpieczeń.

Jeśli (…) nie skorzysta z możliwości ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, Wnioskodawca zamierza tą część składki przeznaczyć i wydatkować na własne cele statutowe (działalność oświatową oraz szeroko rozumianą działalność ochrony zdrowia).

Na moment zapłaty składki przez wnioskodawcę na ubezpieczenie OC znane będą osoby za które będzie opłacana składka. Wnioskodawca zawarł umowę ubezpieczenia (…)z odpowiednim towarzystwem ubezpieczeniowym we własnym imieniu lecz na rzecz (…). Przekazanie składek ubezpieczeniowych do towarzystwa odbędzie się w imieniu i na rzecz (…).

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą ustalenia czy w sytuacji, gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej a Wnioskodawcą pełni rolę płatnika składki, tj. przekazuje składki na ubezpieczenie OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń, to po stronie (…) nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej a Wnioskodawca pełni jedynie rolę płatnika składki OC do odpowiedniego towarzystwa ubezpieczeń, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód i koszt uzyskania tego przychodu w podatku CIT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy wskazać należy że ustawa o CIT uznaje za przychód każde trwałe przysporzenie mające charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Ustawa o CIT nie definiuje terminu „składka członkowska”. Dlatego też należy odwołać się do definicji słownikowej wskazanych pojęć. Zgodnie z definicją słownikową (Internetowy Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN) „składka członkowska” to kwota pieniężna wpłacona, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz.

W związku z faktem, że ustawa o CIT uznaje za przychód każde trwałe przysporzenie, to należy zauważyć, że przychody z tytułu składek członkowskich również powinny być, co do zasady, uznane za przychód opodatkowany podatkiem CIT.

Jest to definitywne przysporzenie Wnioskodawcy. Wysokość składki członkowskiej opłacanej przez (…) jest stała, niezależnie od tego czy dany (…) przystąpi lub nie przystąpi do ubezpieczenia OC. Składka członkowska stanowi więc w całości przychód Wnioskodawcy, a późniejszy sposób jej rozdysponowania w części na opłacenie składek ubezpieczenia OC (w imieniu i na rzecz (…)) jest odrębną czynnością, która nie wpływa na pierwotną kwalifikację przychodu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 w części uznającej, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w sytuacji, gdy (…) przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłaconej składki członkowskiej a Wnioskodawca pełni rolę płatnika składki, tj. przekazuje składki na ubezpieczenie OC do odpowiedniego Towarzystwa Ubezpieczeń, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód jest nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie będzie ponadto miał zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, z którego to wynika, że:

wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą

Tym samym przychody z tytułu składek członkowskich wpłacanych przez (…) na rzecz wnioskodawcy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, chyba że będą przeznaczane przez wnioskodawcę na działalność gospodarczą.

W przypadku zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT nie ma wymogu przeznaczenia składek na cele statutowe, co oznacza, że dla skorzystania z tego zwolnienia wystarczające jest wypełnienie przesłanek zawartych w tym przepisie, tj. składki członkowskie muszą dotyczyć członków organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej oraz nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą. Możliwe jest zatem przeznaczenie otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że wydatek w postaci składek na ubezpieczenie OC za (…) będzie sfinansowany z przychodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT. Powyższe uniemożliwia jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku ma miejsce wydatkowanie środków pochodzących z dochodów zwolnionych od podatku (rozdysponowanie tych środków) co wyklucza ich kwalifikowanie jako poniesionych w celu uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe po stronie Wnioskodawcy nie powstanie koszt uzyskania przychodu w podatku CIT ale nie ze względu na, jak wskazano we wniosku, brak powstania przychodu ale ze względu na to, że wydatek w postaci składek na ubezpieczenie OC za (…) będzie sfinansowany z przychodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Stanowisko Państwa w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Ad. 3

Jak już wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2 zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT:

wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2 składka członkowska wpłacona przez (…)stanowi w całości przychód Wnioskodawcy.

Ponadto, dochód z tytułu składki korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT w sytuacji, kiedy składki członkowskie będą dotyczyć członków organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej oraz nie będą przeznaczone na działalność gospodarczą.

W związku z powyższym skoro przedmiotowy dochód korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 nie może jednocześnie korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy jeszcze raz podkreślić (na co wskazano już w odpowiedzi na pytanie nr 2), że w przypadku zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT nie ma wymogu przeznaczenia składek na cele statutowe. Dla skorzystania z tego zwolnienia wystarczające jest wypełnienie przesłanek zawartych w tym przepisie. Możliwe jest zatem przeznaczenie otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym w sytuacji, gdy (…)nie przystąpi do ubezpieczenia OC w ramach opłacanej składki członkowskiej, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w podatku CIT, jednakże ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00