Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. III SAB/Gl 203/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Asesor WSA Piotr Pyszny (spr.), , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi A. C. na bezczynność Wójta Gminy W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
W skardze złożonej do tutejszego Sądu A.C. (dalej jako strona, skarżąca) wniosła o stwierdzenie bezczynności Wójta Gminy W. (dalej jako organ) w załatwieniu jej wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Zarzuciła organowi naruszenie prawa materialnego, a to art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz. U. 2022, poz. 902 – dalej jako udip) w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy poprzez błędną wykładnię polegająca na przyjęciu, że dokumenty (koncepcje) złożone przez kandydatów w konkursie na dyrektora samorządowej instytucji kultury nie stanowią informacji publicznej oraz naruszenie przepisów postepowania, co mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania, a to art. 13 ust. 1 udip przez nieudostępnienie wnioskowanej informacji publicznej w ustawowym terminie.
W oparciu o ten zarzut strona domagała się stwierdzenia, że organ dopuścił się bezczynności, orzeczenia o jej charakterze, nakazania organowi rozpoznania wniosku oraz zasądzenia kosztów postępowania sądowego.
Uzasadniając skargę skarżąca przedstawiła wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 lipca 2017 r., sygn. akt II SAB/Po 75/17, wyrok Sądu Najwyższego z 8 listopada 2012r., sygn. akt I CSK 190/12, oraz wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 grudnia 2011 r., sygn. akt I OSK 1734/11 oraz z 17 listopada 2017 r., sygn. akt I OSK 1281/15 wywodząc, że sądy w podobnych sprawach przedkładane przez kandydatów koncepcje uznawały za informację publiczną.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
