Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 lipca 2022 r., sygn. II SAB/Lu 75/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Asesor sądowy Brygida Myszyńska – Guziur (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 lipca 2022 r. sprawy ze skargi G. na bezczynność M. Spółki Akcyjnej z siedzibą w L. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje M. Spółkę Akcyjną z siedzibą w L. do rozpoznania pytania pierwszego wniosku G. z dnia 4 maja 2022 r., w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu prawomocnego wyroku; II. stwierdza, że bezczynność M. Spółki Akcyjnej z siedzibą w L. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. orzeka o niewymierzeniu organowi grzywny; IV. zasądza od M. Spółki Akcyjnej z siedzibą w L. na rzecz G. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Gazeta [...] (dalej jako "strona", "skarżąca", "wnioskodawca") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie skargę na bezczynność MKS Lublin Spółki Akcyjnej w Lublinie w udostępnieniu informacji publicznej.
Z akt sprawy wynika, że w dniu 4 maja 2022 r. skarżąca za pomocą poczty email zwróciła się do MKS Lublin Spółki Akcyjnej w Lublinie (dalej jako: "MKS", "podmiot zobowiązany", "spółka") z wnioskiem o udzielenie informacji prasowej nt. "reklamy "A. R." na meczu klubu. Kto wykupił reklamę, za jaką kwotę, na jaki czas? Ile kosztowałoby wykupienie jednego takiego banera na jeden mecz przez naszą gazetę?". Ze względu na brak odpowiedzi ze strony podmiotu zobowiązanego, pytanie ponowiono w dniu 23 maja 2022 r.
W odpowiedzi z dnia 31 maja 2022 r. podmiot zobowiązany udzielił informacji, zgodnie z którą świadczenia reklamowe realizowane w przedmiotowym zakresie realizowane były w oparciu o umowę sponsorską zawartą na okres jednego sezonu rozgrywkowego tj. do dnia 30 czerwca 2022 r. Warunki finansowe tej umowy objęte zostały tajemnicą handlową i w ocenie spółki nie stanowią informacji publicznej, do której ujawnienia zobowiązuje spółkę art 4 prawa prasowego. Spółka wskazała nadto, że zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej podmioty pozostające poza strukturą administracji publicznej, takie jak prywatne stowarzyszenia czy fundacje, nie mają obowiązku informowania o całej swojej działalności, lecz tylko w takim zakresie, który odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub gospodarowania mieniem publicznym Spółka wskazała jednocześnie, że przedstawia szeroką ofertę dla sponsorów,np.: w przypadku meczów telewizyjnych 1 minuta wyświetlania baneru reklamowego na meczu to koszt 2000 zł netto. Podano, że bandy ledowe są wykorzystywane tylko w wypadku transmisji meczu w TVP Sport, a koszt reklamy jest uzależniony od długości wyświetleń, ich częstotliwości oraz formy. Banery stacjonarne oraz "roll upy" zarezerwowane są dla sponsorów drużyny na cały sezon. Stawka za tego rodzaju usługi marketingowe jest uzgadniania i negocjowana indywidualnie z każdym ze sponsorów.
