Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.28.2024.1.MKA

Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursu dla osób prowadzących działalność gospodarczą

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Opis stanu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą).

Wnioskodawca jest zakładem ubezpieczeń posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca prowadzi działalność ubezpieczeniową (nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego) i świadczy usługi ubezpieczeniowe za pośrednictwem wyspecjalizowanej sieci dystrybucji działając w oparciu o poniższe przepisy sektorowe:

-ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 656 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych do ww. ustawy;

-ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1111 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych do ww. ustawy;

-ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 207 ze zm.);

-ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 753 ze zm.).

Wnioskodawca planuje zawrzeć z autoryzowanymi dealerami pojazdów w Polsce (dalej „Dealerzy”) umowy na pośrednictwo w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych Wnioskodawcy (dalej „produkty ubezpieczeniowe”). Na podstawie takiej umowy Dealerzy będą oferować produkty ubezpieczeniowe potencjalnym klientom, którzy zamierzają zawrzeć umowę ubezpieczenia z Wnioskodawcą jako zakładem ubezpieczeń.

Wnioskodawca zamierza zorganizować akcję promocyjną w formie konkursu, wspierającą sprzedaż produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Dealerów przy zakupie samochodów przez klientów. Akcja ta skierowana zostanie do sprzedawców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy na pośrednictwo w dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Osoby fizyczne prowadzą działalność gospodarczą, mają podpisane umowy o świadczenie usług z Dealerami (t. j. wykonują pracę jako współpracownicy Dealerów).

Warunki konkursu będą wyglądały następująco:

Konkurs będzie polegać na tym, aby sprzedać jak największą liczbę produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Wnioskodawcę lub żeby zrobić to jak najszybciej.

Za sprzedaż określonej liczby produktów ubezpieczeniowych lub uzyskanie określonego przypisu składki ubezpieczeniowej będzie przyznawana laureatom określona kwotowo nagroda pieniężna. Jednocześnie w konkursie będą wskazane minimum sprzedażowe, poniżej którego nie będą przyznawane nagrody.

Nagrody przekazywane byłyby przez Wnioskodawcę bezpośrednio zwycięskim sprzedawcom z działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów (współpracownikom Dealerów). Rozstrzygnięcie konkursu następowałoby na podstawcie danych systemowych, które wskazują jaka ilość produktów ubezpieczeniowych w miesiącu kalendarzowym została sprzedana przez danego uczestnika (współpracownika Dealera) lub za pośrednictwem którego uczestnika produkt ubezpieczeniowy został sprzedany najszybciej.

Regulamin konkursu określi wszystkie istotne elementy jak: nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji, sposób opodatkowania oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Rozstrzygnięcie konkursu będzie odbywało się w cyklach miesięcznych lub kwartalnych, a nagrody pieniężne będą bezpośrednio przekazywane (wypłacane) przez Wnioskodawcę na rzecz laureatów, na rachunki bankowe wskazane w trakcie przystępowania do konkursu.

Osoby fizyczne uczestniczące w konkursie nie będą miały bezpośrednich relacji umownych z Wnioskodawcą (nie będą pracownikami Wnioskodawcy). Osoby fizyczne uczestniczące w konkursie będą miały podpisane umowy na świadczenie usług z Dealerem.

Pytanie

Czy w związku z nagrodami wydawanymi lub wypłacanymi Uczestnikom na Wnioskodawcy będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: ustawa o PIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nagrodami wydawanymi lub wypłacanymi Uczestnikom na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega - co do zasady -każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu, jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Tym samym, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jak wynika z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Należy zauważyć, że w konstrukcji podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 ustawy o PIT. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT pozarolnicza działalność gospodarcza.

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza zostało scharakteryzowane przez ustawodawcę w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlana, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o PIT:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, jak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zatem przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanego świadczenia w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (np. nagroda).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą z tytułu konkursu stanowią dla tych osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek. Jednocześnie, zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o PIT, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Systematyka ustawy o PIT zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła.

Tym samym, jeżeli nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Jak wynika z art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o PIT:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, stanowi naruszenie art. 9a tej ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Ponadto, jak wynika z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3. z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania wygranych w konkursach nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).

Dlatego też nagrody wydawane lub wypłacane Uczestnikom - czyli podatnikom uzyskującym dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej - nie będą podlegać zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W konsekwencji w związku z nagrodami wydawanymi lub wypłacanymi Uczestnikom na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o PIT.

Prezentowane powyżej stanowisko znajduje uzasadnienie w praktyce fiskalnej władz podatkowych:

„(...) W przypadku uzyskania nagród przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą - w sytuacji gdy osoba ta uczestniczyła w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - nagroda stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza wartości nagrody będącej wygraną w konkursie, w sytuacji gdy konkurs ten jest związany z prowadzoną działalnością. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Tym samym jeżeli nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu. Na Państwu nie będzie więc ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR, czy też wskazanej w Państwa stanowisku informacji PIT-11”.

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 maja 2023 r. (znak: 0115-KDIT2.4011.201.2023.1.ENB);

(...) W związku z powyższym, z tytułu wydania osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 grudnia 2021 r. o sygn. II FSK 930/19: „Przeprowadzane na zlecenie Spółki konkursy adresowane są m.in. właśnie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują ze Spółką w zakresie dystrybucji lub sprzedaży produktów Spółki we własnym imieniu, ewentualnie kupują produkty Spółki od hurtowników będących bezpośrednimi kontrahentami Spółki. (...) informacje podane we wniosku o wydanie interpretacji uprawniały organ interpretacyjny do przyjęcia, że w spornym w niniejszym zarzucie zakresie chodzi o typowe przedsięwzięcie podejmowane w ramach działalności gospodarczej zarówno po stronie Spółki jak i uczestników i w tych kategoriach, a więc jako przychód osiągnięty w ramach tej działalności, należy również traktować świadczenia majątkowe (nagrody) fundowane przez Spółkę, tj. jako przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej. (...) Odnosząc się dodatkowo do argumentu Sądu pierwszej instancji, iż art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera wyłączenia przychodów z działalności gospodarczej, wskazać można, że skoro każde źródło przychodów ma przypisane sobie zasady opodatkowania, nie jest konieczne wprowadzanie do treści przepisów zastrzeżeń, że zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła". Reasumując, nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą jako przedsiębiorcy w związku z udziałem w konkursie stanowią dla nich przychód z prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika z tym związane w zakresie poboru podatku w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

- interpretacja Dyrektora KIS z 23 czerwca 2023 r. (znak: 0113-KDIPT2-3.4011.326.2023.2.JŚ);

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska wyrażonego w niniejszym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

-tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

-obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

-określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

-określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada też na podmioty wypłacające świadczenia obowiązki informacyjne.

Obowiązek informacyjny został uregulowany w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jak wynika z opisu zdarzenia planują Państwo zawrzeć z autoryzowanymi dealerami pojazdów w Polsce (dalej „Dealerzy”) umowy na pośrednictwo w sprzedaży Państwa produktów ubezpieczeniowych (dalej „produkty ubezpieczeniowe”). Na podstawcie takiej umowy Dealerzy będą oferować produkty ubezpieczeniowe potencjalnym klientom, którzy zamierzają zawrzeć umowę ubezpieczenia z Państwem jako zakładem ubezpieczeń.

Zamierzają Państwo zorganizować akcję promocyjną w formie konkursu, wspierającą sprzedaż produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Dealerów przy zakupie samochodów przez klientów. Akcja ta skierowana zostanie do sprzedawców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów, z którymi zawarli Państwo umowy na pośrednictwo w dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Osoby fizyczne prowadzą działalność gospodarczą, mają podpisane umowy o świadczenie usług z Dealerami (t. j. wykonują pracę jako współpracownicy Dealerów).

Konkurs będzie polegać na tym, aby sprzedać jak największą liczbę produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Państwa lub żeby zrobić to jak najszybciej. Za sprzedaż określonej liczby produktów ubezpieczeniowych lub uzyskanie określonego przypisu składki ubezpieczeniowej będzie przyznawana laureatom określona kwotowo nagroda pieniężna. Nagrody przekazywane byłyby przez Państwa bezpośrednio zwycięskim sprzedawcom z działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów (współpracownikom Dealerów). Wszystkie elementy konkursu zostaną określone w regulaminie konkursu. Rozstrzygnięcie konkursu będzie odbywało się w cyklach miesięcznych lub kwartalnych, a nagrody pieniężne będą bezpośrednio przekazywane (wypłacane) przez Państwa na rzecz laureatów, na rachunki bankowe wskazane w trakcie przystępowania do konkursu. Osoby fizyczne uczestniczące w konkursie nie będą miały bezpośrednich relacji umownych z Państwem (nie będą Państwa pracownikami).

Zgodnie z powyższym, konkurs zostanie skierowany do sprzedawców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą), którzy mają podpisane umowy o świadczenie usług z Dealerami (t. j. wykonują pracę jako współpracownicy Dealerów). Zatem uczestnicy konkursu będą w nim brali udział w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, tym samym wartość nagrody uzyskanej w konkursie przez uczestników prowadzących działalność gospodarczą, będzie stanowiła dla nich przychód z działalności gospodarczej stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić w tym miejscu bowiem należy, że podatnicy, będący przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym tym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika konkursu.

W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza", ustawodawca nie wprowadza obowiązków płatnika/obowiązków informacyjnych po stronie podmiotu dokonującego świadczenia. Podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.

Stosownie bowiem do ww. przepisu:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Wobec powyższego, nagrody przekazane uczestnikom konkursu prowadzącym działalność gospodarczą należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku z przekazaniem nagrody pieniężnej, bowiem przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wydano odrębne rozstrzygnięcie.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00