Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.6.2024.2.MGO

Zwolnienie od podatku VAT usług organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT wykonywanej przez Państwa usługi organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

D. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności wykonuje usługi dla mieszkańców P., polegające na wspieraniu kół zainteresowań, organizacji imprez kulturalnych oraz umożliwiając mieszkańcom spotkania w celu rozwoju kulturalnego. D. działa w oparciu o Statut i Regulamin Organizacyjny.

Półkolonie dla dzieci organizowane są przez Państwa dom kultury w okresie ferii zimowych oraz wakacji letnich.

W zakresie organizacji półkolonii są Państwo objęci systemem oświaty, m.in. na podstawie nw. przepisów:

Definicja wypoczynku

Art. 92a ustawy o systemie oświaty:

1. Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Podmioty uprawnione do organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży

Art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizatorami wypoczynku mogą być:

1)szkoły i placówki;

2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w ustawie z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2022 poz. 511); osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu: niezarobkowym albo zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w ustawie z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2022 poz. 511).

Nadzór nad wypoczynkiem

Art. 92m ustawy o systemie oświaty

Nadzór nad wypoczynkiem organizowanym w kraju sprawuje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku.

W ramach nadzoru kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie i warunkach realizacji wypoczynku na obszarze województwa , a także, odpowiednio do potrzeb, może:

1)kontrolować wypoczynek w miejscu wypoczynku;

2)żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku w miejscu wypoczynku;

3)żądać wglądu do dokumentacji wypoczynku po zakończeniu wypoczynku;

4)występować do organizatora wypoczynku o informacje związane z organizacją i przebiegiem wypoczynku.

Kwalifikacje kierownika i wychowawcy wypoczynku zatrudnianych przez D.

Art. 92p ustawy o systemie oświaty:

1. Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która:

1)nie była karana za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przestępstwo przeciwko rodzinie i opiece, z wyjątkiem przestępstwa określonego w art. 209 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, 1726, 1855), przestępstwo określone w rozdziale 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050, z 2021 poz. 2469 oraz z 2022 r. poz. 763, 764, 1700 i 1855) albo, wobec której nie orzeczono zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowywaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi lub zakazu przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, kontaktowania się z określonymi osobami, zbliżania się do określonych osób lub opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu;

2)ukończyła 18 lat;

3)posiada co najmniej wykształcenie średnie;

4)ukończyła kurs na kierownika wypoczynku;

5)posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych, uzyskane w okresie ostatnich 15 lat.

Wychowawcą wypoczynku może być osoba, która:

1)spełnia warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3;

2)ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku

oraz art. 3 i 4 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 1629).

Zasady organizowania i nadzorowania wypoczynku dzieci i młodzieży organizowanego przez D. określają przepisy:

1)ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230),

2)rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.).

Organizacja półkolonii w D.

Program półkolonii i zajęcia dostosowane są do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników. Realizacja programu ma na celu: poznawanie ojczystego kraju, jego środowiska, tradycji, zabytków, kultury poprzez organizację wycieczek, poznawania zasad ochrony środowiska i wyrabianie umiejętności korzystania z zasobów przyrody, nauka zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach i umiejętnego zachowania w miejscach kultury, - lekcje edukacyjne, spotkania z ciekawymi ludźmi, specjalistami w danej dziedzinie, podnoszenie sprawności fizycznej poprzez udział w aktywnych formach wypoczynku, rekreacja - wyjazdy np. na basen, do parku trampolin, parku rozrywki, zabawy ruchowe, posiadanie wiedzy i umiejętności zachowania w sytuacji kryzysowej, związanej z bezpieczeństwem podczas półkolonii np. pogadanki z policjantami, strażakami, ratownikami.

Będąc Organizatorem półkolonii zapewniają Państwo:

- bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, co w szczególności oznacza, że obiekt lub teren spełnia wymagania ochrony przeciwpożarowej oraz warunki higieniczno-sanitarne;

- kadrę wypoczynku - kierownik wypoczynku, wychowawcy wypoczynku;

- dostęp do opieki medycznej w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanej na zasadach na podstawie umowy zawartej z przychodnią zdrowia;

- program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników;

- bezpieczne korzystanie z wyznaczonych obszarów wodnych;

- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Głównym celem usług związanych z usługą podstawową nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. Ciekawy i atrakcyjny program półkolonii, liczne atrakcje i niezapomniane wrażenia decydują o atrakcyjności organizowanego przedsięwzięcia i taki jest sens organizacji tej formy wypoczynku. Wysokość opłaty za półkolonie ustalana jest z uwzględnieniem kalkulacji kosztów przedsięwzięcia, ale nie zawiera wszystkich wydatków ponoszonych przez organizatora w związku z organizacją wypoczynku. Część kosztów organizacji półkolonii pokrywana jest ze środków domu kultury.

Nadrzędnym celem organizacji półkolonii jest rekreacja dzieci oraz podnoszenie kondycji fizycznej i psychicznej, a dodatkowymi celami jest pogłębianie wiedzy, rozwijanie pasji, zainteresowań i uzdolnień, np. rekreacja poprzez sport, naukę i kulturę, stworzenie warunków do aktywnego i czynnego wypoczynku, kształtowanie wzorów i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze, zaspokajanie potrzeb kulturalnych.

Zapewniają Państwo uczestnikom wiele atrakcji, ciekawy program, przygody i niezapomniane wrażenia, poprzez dostosowanie zajęć do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności (art. 92c ust. 2 pkt 4 ustawy). Aby zrealizować zapis ww. ustawy podejmowane działania są niezbędne.

Uzupełnienie wniosku

Organizacja i realizacja przez Państwa dom kultury Półkolonii polega na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Usługa ta będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Wszystkie proponowane przez Państwa formy wypoczynku organizowane są z zachowaniem wszelkich wymagań określonych przez przepisy o systemie oświaty i podlegają nadzorowi kuratorium oświaty. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty (ar. 92d ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży) organizowane przez Państwa półkolonie zgłaszane są w ustawowych terminach właściwemu kuratorium oświaty według procedury określonej przez wskazane wyżej przepisy. Wypoczynek organizowany jest z zachowaniem wszelkich wytycznych i wymogów określonych przepisami prawa o systemie oświaty i podlega nadzorowi kuratora oświaty.

Nie będą Państwo działać jako podmiot sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.

Wszystkie składowe opisanej usługi będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

W okresie letnim i wakacyjnym dom kultury w ramach swojej działalności statutowej jest organizatorem półkolonii dla dzieci. Odbiorcami tej usługi są osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. W czasie Półkolonii zapewniają Państwo opiekę, różnorodne zajęcia sportowo-rekreacyjne, wycieczki. Rodzice bądź opiekunowie przyprowadzają dzieci na kilkugodzinne zajęcia, a po zakończeniu dzieci wracają do domów - nie występuje usługa hotelowa, bez noclegów. Wszystkie zakupione przez dom kultury usługi, takie jak transport, zakup biletów wstępu są ściśle związane z organizacją półkolonii. Zapewniają Państwo kadrę opiekunów, którzy są Państwa pracownikami lub są zatrudnieni na umowę zlecenie.

W czasie jednego turnusu Półkolonii realizują Państwo cele rekreacyjne połączone z zajęciami sportowymi. Program wypoczynku jest realizowany według ściśle określonego planu organizacji półkolonii, który jest zatwierdzany przez właściwego kuratora oświaty. Wszystkie nabywane przez dom kultury usługi od innych podmiotów, są niezbędne do świadczenia przez Państwa usługi własnej i stanowiąc elementy składowe świadczonej przez Państwa usługi całościowej w zakresie organizacji półkolonii są niezbędne do jej realizacji.

W ramach organizacji półkolonii dom kultury zapewnia opiekę nad dziećmi i młodzieżą, która jest sprawowana zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe. Będąc organizatorem wypoczynku, tj. półkolonii zgodnie z art. 92c ust. 2 o systemie oświaty, zapewniają Państwo bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, właściwą opiekę wychowawczą oraz zatrudniają Państwo odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną.

Podstawową usługą w zakresie organizacji półkolonii organizowanych przez Państwa jednostkę jest zapewnienie opieki jej uczestnikom, z zachowaniem wszelkich wymagań określonych przez przepisy prawa o systemie oświaty oraz nadzór kuratora oświaty.

Realizując program półkolonii, zatwierdzony przez kuratora oświaty świadczą Państwo usługi ściśle związane z usługą podstawową. Celem organizacji Półkolonii jest zapewnienie różnorodnych form wypoczynku w czasie wakacji letnich i ferii zimowych dzieciom i młodzieży. Jest to ściśle związane z usługą podstawową, tj. sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą, a opieka ta jest sprawowana w formach i na zasadach określonych w ww. przepisach.

Usługi ściśle związane z usługą podstawową są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Organizując wypoczynek w formie półkolonii, sprzedają Państwo rodzicom gotową usługę, którą jest zapewnienie opieki oraz realizacja planu, w ramach którego organizowane są zajęcia sportowo-rekreacyjne, wycieczki, spacery, warsztaty. Przygotowując dla dzieci ofertę półkolonii, przygotowują Państwo usługę kompleksową, która obejmuje opiekę nad dziećmi i różnorodne zajęcia. Zakupione przez Państwa dodatkowe usługi, tj. przejazd autokarem, zakup biletów wstępu, są ścisłe związane z organizacją półkolonii i stanowią elementy składowe świadczonej przez na Państwa usługi całościowej i ich zakup jest niezbędny do realizacji usługi podstawowej.

Zakupione przez Państwa usługi nie stanowią usług, z których osiągają Państwo dodatkowy dochód oraz nie wykonują Państwo tych usług jako działanie konkurencyjne w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Dostawa towarów lub świadczenie usług związane z organizacją półkolonii są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Wszystkie dodatkowe czynności są ze sobą ściśle związane i stanowią jedno świadczenie kompleksowe, których realizacja prowadzi do jednego celu - do wykonania usługi podstawowej, tj. zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w trakcie półkolonii, organizowanych przez Państwa dom kultury. Czynności dodatkowe należy uznać za pomocnicze, gdyż nie stanowią celu samego w sobie, są środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej. Z punktu widzenia nabywcy (uczestnika półkolonii) jest on zainteresowany nabyciem od Państwa jednego, kompleksowego świadczenia - usługi jednolitej, a nie kilku poszczególnych jej składników. Nie ma nawet możliwości skorzystania tylko z czynności dodatkowych. Usługi dodatkowe nie stanowią celu samego w sobie, są one środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej - wypoczynku letniego lub zimowego, a wszystkie inne czynności dodatkowe typu: spacer, wyjazd do kina czy na basen bądź udział w warsztatach mają za zadanie wzbogacić Państwa ofertę i uatrakcyjnić pobyt dziecka w ramach wypoczynku.

Dostawa towarów lub świadczenie usług związane z usługą organizacji półkolonii nie mają na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu przez organizatora, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Jednostka świadcząc usługę organizacji półkolonii kalkuluje i ustala koszt usługi kompleksowej jedną kwotą. Wartość poszczególnych czynności składających się na organizację wypoczynku nie jest określana oddzielnie. Dom kultury nie jest nastawiony na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków dla dzieci i młodzieży uczestnictwa w przygotowywanych ofertach wypoczynku letniego lub zimowego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest przyporządkowanie zwolnienia podatkowego z podatku od towarów i usług dla tak wykonanej usługi organizacji półkolonii?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie usługi organizacji półkolonii traktowane po spełnieniu warunków określonych w zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają na takie potraktowanie tej usługi. Nie powinno się analizować poszczególnych zdarzeń wykonywanych w ramach całościowej usługi to główna usługa determinuje stawkę podatku od towarów i usług, zwłaszcza gdy inne usługi mają charakter pomocniczy w stosunku do zasadniczej, a nie stanowią celu same w sobie.

Wychodząc z tego założenia należy się zastanowić, czy usługi organizacji półkolonii w przypadku D. zgodnie z przedstawionym opisem umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Powołany przepis umożliwia skorzystanie ze zwolnienia przy dopełnieniu przepisów o pomocy społecznej, przepisów o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe.

W Państwa ocenie spełniają Państwo te kryteria, gdyż całość usługi półkolonii jest pod kontrolą kuratorium oświaty i wszelkie nieuzgodnione z nim zmiany planów powodują niemożliwość rozpoczęcia imprezy półkolonie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.):

Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizatorami wypoczynku mogą być:

1)szkoły i placówki;

2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 511);

3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a)niezarobkowym albo

b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku zapewnia:

1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej – organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:

a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:

mają ukończone 18 lat,

posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3)dostęp do opieki medycznej:

a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) lub

b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;

4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 2021 oraz z 2022 r. poz. 24, 138 i 1570);

6)bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 147);

7)bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz.U. z 2022 r. poz. 1425).

Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.

W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.):

Organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

1)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej – od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

2)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej – od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:

W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działającym w oparciu o statut i regulamin organizacyjny. W okresie ferii zimowych i wakacji letnich organizują Państwo półkolonie dla dzieci. Program półkolonii i zajęcia dostosowane są do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników. Realizacja programu ma na celu: poznawanie ojczystego kraju, jego środowiska, tradycji, zabytków, kultury poprzez organizację wycieczek, poznawania zasad ochrony środowiska i wyrabianie umiejętności korzystania z zasobów przyrody, nauka zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach i umiejętnego zachowania w miejscach kultury - lekcje edukacyjne, spotkania z ciekawymi ludźmi, specjalistami w danej dziedzinie, podnoszenie sprawności fizycznej poprzez udział w aktywnych formach wypoczynku, rekreacja - wyjazdy np. na basen, do parku trampolin, parku rozrywki, zabawy ruchowe, posiadanie wiedzy i umiejętności zachowania w sytuacji kryzysowej, związanej z bezpieczeństwem podczas półkolonii np. pogadanki z policjantami, strażakami, ratownikami.

W ramach organizacji półkolonii zapewniają Państwo opiekę nad dziećmi i młodzieżą, która jest sprawowana zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe.

Oferta półkolonii obejmuje opiekę nad dziećmi i różnorodne zajęcia. Zakupione przez Państwa dodatkowe usługi, tj. przejazd autokarem, zakup biletów wstępu, są ścisłe związane z organizacją półkolonii i stanowią elementy składowe świadczonej usługi całościowej i ich zakup jest niezbędny do realizacji usługi podstawowej.

Dostawa towarów lub świadczenie usług związane z organizacją półkolonii są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Wszystkie dodatkowe czynności są ze sobą ściśle związane i stanowią jedno świadczenie kompleksowe, których realizacja prowadzi do jednego celu - do wykonania usługi podstawowej, tj. zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w trakcie półkolonii, organizowanych przez Państwa dom kultury. Czynności dodatkowe należy uznać za pomocnicze, gdyż nie stanowią celu samego w sobie, są środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej. Usługi dodatkowe nie stanowią celu samego w sobie, są one środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej - wypoczynku letniego lub zimowego, a wszystkie inne czynności dodatkowe typu: spacer, wyjazd do kina czy na basen bądź udział w warsztatach mają za zadanie wzbogacić Państwa ofertę i uatrakcyjnić pobyt dziecka w ramach wypoczynku.

Dostawa towarów lub świadczenie usług związane z usługą organizacji półkolonii nie mają na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Świadcząc usługę organizacji półkolonii kalkulują Państwo i ustalają koszt usługi kompleksowej jedną kwotą. Wartość poszczególnych czynności składających się na organizację wypoczynku nie jest określana oddzielnie. Nie są Państwo nastawieni na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków dla dzieci i młodzieży uczestnictwa w przygotowywanych ofertach wypoczynku letniego lub zimowego. Wysokość opłaty za półkolonie ustalana jest z uwzględnieniem kalkulacji kosztów przedsięwzięcia ale nie zawiera wszystkich wydatków ponoszonych przez organizatora w związku z organizacją wypoczynku. Część kosztów organizacji półkolonii pokrywana jest ze środków D.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest zwolnienie od podatku VAT usługi organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust.1 pkt 24 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy daje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT, jeżeli świadczone usługi opieki wychowawczej będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i Prawo oświatowe.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego, prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii obejmują swym zakresem usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Jak Państwo bowiem wskazali – w czasie trwania półkolonii zapewniają Państwo opiekę nad dziećmi i młodzieżą, półkolonie będą organizowane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z zachowaniem wszelkich wymagań określonych przez przepisy o systemie oświaty i podlegają nadzorowi kuratorium oświaty. Zatem mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy w przypadku świadczenia tych usług.

Ponadto z treści powyższego przepisu wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane przez Państwa usługi dodatkowe (przejazd autokarem, zakup biletów wstępu) są ściśle związane z organizacją półkolonii i stanowią elementy składowe świadczonej przez Państwa usługi kompleksowej. Ich zakup jest niezbędny do realizacji usługi podstawowej a ich realizacja prowadzi do jednego celu - do wykonania usługi podstawowej, tj. zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w trakcie organizowanych przez Państwa półkolonii. Czynności dodatkowe nie stanowią celu samego w sobie, są środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej. Z punktu widzenia nabywcy (uczestnika półkolonii) jest on zainteresowany nabyciem od Państwa jednego, kompleksowego świadczenia, a nie kilku poszczególnych jej składników. Nie ma nawet możliwości skorzystania tylko z czynności dodatkowych. Dostawa towarów lub świadczenie usług związane z usługą organizacji półkolonii nie mają również na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu. Świadcząc usługę organizacji półkolonii kalkulują Państwo i ustalają koszt usługi kompleksowej jedną kwotą. Wysokość opłaty za półkolonie ustalana jest z uwzględnieniem kalkulacji kosztów przedsięwzięcia, ale nie zawiera wszystkich wydatków ponoszonych przez Państwa w związku z organizacją wypoczynku. Część kosztów organizacji półkolonii pokrywana jest ze środków domu kultury.

Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku i tym samym ww. świadczenia dodatkowe, które są zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii, również korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Ponadto wykonywane przez Państwa świadczenia dodatkowe, które są zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii, również korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczona usługa organizacji półkolonii korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00