Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.85.2024.1.AK

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 12 marca 2024 r. (wpływ 12 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym - posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (dotychczasowa forma opodatkowania – podatek liniowy), sklasyfikowanej według kodu PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.12.0) Wnioskodawca współpracuje w oparciu o model współpracy B2B z podmiotem gospodarczym - spółką działającą pod firmą (…).

Z dniem 31.12.2021 roku Wnioskodawca rozwiązał umowę o pracę z firmą (…) oraz przeprowadził się z (…) do Polski, zmieniając tym samym rezydencję podatkową.

Od 01.01.2022 r. jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, współpracując w ramach tej działalności z firmą (…). Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania od 1 stycznia 2024 r. do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

W ramach współpracy ze Zleceniodawcą, Wnioskodawca świadczy następujące usługi (między innymi):

-zaznajamianie dotychczasowych i potencjalnych klientów z ofertą sprzedaży Zleceniodawcy,

-informowanie potencjalnych klientów o warunkach sprzedaży,

-działanie na rzecz i w interesie Zleceniodawcy w trakcie procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej Klienta,

-sygnalizowanie Zleceniodawcy problemów finansowych klientów,

-podejmowanie czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw Zleceniodawcy i ochrony jego interesów,

-informowanie Zleceniodawcy o działalności konkurencji,

-kontakt telefoniczny z Klientami Zleceniodawcy,

-przeprowadzanie spotkań handlowych,

-doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży pomiędzy Zleceniodawcą a jego Klientem.

Czynności świadczone na rzecz Spółki Wnioskodawca kwalifikuje jako: PKWiU: 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca z Głównego Urzędu Statystycznego w dniu 11.01.2024 r. otrzymał potwierdzenie, że opisane wyżej czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opisanemu PKWiU.

W ramach działalności Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi (i będzie ponosił) odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług Wnioskodawcy nie obejmuje planowania strategicznego/organizacyjnego w imieniu Zlecającego. Nie świadczy usług związanych z przygotowaniem strategii marketingowych, ani związanych z zarządzeniem zasobami ludzkimi, czy doradztwem personalnym.

Wnioskodawca nie świadczy żadnych innych usług poza wskazanymi we wniosku, nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu (…), ani nie pełni w niej żadnych innych funkcji.

W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do świadczenia usług z najwyższą starannością. Umowa podpisana w zakresie powyżej wymienionych usług obowiązuje od 01.08.2023 r. We wcześniejszych latach – do 31.12.2021 r. Wnioskodawca był związany ze Zleceniodawcą umową o pracę – miał wtedy austriacką rezydencję podatkową – tam mieszkał i miał ośrodek interesów życiowych.

Od 01.01.2022 r. Wnioskodawca zmienił rezydencję podatkową na polską, miejsce zamieszkania na Warszawę i rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.

Obecnie świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy, jednakże od zakończenia umowy do wyboru nowej formy opodatkowania w postaci ryczałtu minęły 2 lata (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy). Na dzień złożenia wniosku nie osiąga Wnioskodawca innych przychodów.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2022 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto w piśmie z 12 marca 2024 r. doprecyzowano opis sprawy w następujący sposób:

1. Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2023 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2. Wnioskodawca złożył stosowny wniosek, tj. oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz pismem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (w terminie określonym w art. 9 ust. 1 Ustawy i art 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w dniu 9.01.2024 r.

Pytanie

Czy opisana w stanie faktycznym wniosku działalność (tj. świadczone usługi), którą od 01.01.2022 r. Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.12.0), może być opodatkowana stawką 8,5% ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, począwszy od 01.01.2024 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „Ustawa”), Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylony),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylony),

e) (uchylony),

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W tym zakresie Wnioskodawca złożył stosowny wniosek za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz pismem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (w terminie określonym w art. 9 ust. 1 Ustawy i art 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w dniu 09.01.2024 r.

Wnioskodawca kwalifikuje działalność jako: PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 Ustawy. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od:

a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

b) przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0);

c) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85);

d) przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91);

e) przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

f) prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;

g) prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy;

h) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Z uwagi na fakt, że usługi, które Wnioskodawca wykonuje w ramach działalności nie zostały przypisane do innych stawek ryczałtu, to stawką właściwą dla nich będzie 8,5%. W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał m.in., że:

- współpracuje w oparciu o model współpracy B2B z podmiotem gospodarczym - Zlecającym;

- usługi świadczy w ramach działalności gospodarczej na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym;

- usługi te klasyfikuje wg symbolu PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

- nie wykonywał w 2022 r. oraz nie wykonuje w 2023 r. w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom (usługom) wskazanym w treści opisu stanu faktycznego.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że wykonuje usługi sklasyfikowane kodem PKWiU 74.90.12.0.

Nie wynika, aby w odniesieniu do Wnioskodawcy istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z 03.04.2023 0115-KDST2-1.4011.51.2023.1 – odnoszące się do tego samego PKD: 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

W świetle powyższego, mając na względzie podane grupowanie i zakres świadczonych usług, Wnioskodawca stwierdza, że przychód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych po zmianie formy opodatkowania od 01.01.2024 r.

Reasumując, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% od 01.01.2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

· Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 stycznia 2022 r.

· Prowadzona przez Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

· Aby zmienić formę opodatkowania od 1 stycznia 2024 r. złożył Pan stosowny wniosek, tj. oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz pismem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (w terminie określonym w art. 9 ust. 1 Ustawy i art 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w dniu 9.01.2024 r.

· Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

· Przychód Pana nie przekroczył w 2023 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

· W ramach prowadzonej działalności (w oparciu o model współpracy B2B ze Zleceniodawcą) świadczy Pan następujące usługi będące przedmiotem wniosku:

- zaznajamianie dotychczasowych i potencjalnych klientów z ofertą sprzedaży Zleceniodawcy,

- informowanie potencjalnych klientów o warunkach sprzedaży,

- działanie na rzecz i w interesie Zleceniodawcy w trakcie procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej Klienta,

- sygnalizowanie Zleceniodawcy problemów finansowych klientów,

- podejmowanie czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw Zleceniodawcy i ochrony jego interesów,

- informowanie Zleceniodawcy o działalności konkurencji,

- kontakt telefoniczny z Klientami Zleceniodawcy,

- przeprowadzanie spotkań handlowych,

- doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży pomiędzy Zleceniodawcą a jego Klientem.

· Klasyfikuje Pan swoje usługi pod kodem PKWiU: 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

· Nie świadczy Pan żadnych innych usług poza wskazanymi we wniosku, nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawcy, ani nie pełni w niego żadnych innych funkcji.

· We wcześniejszych latach – do 31.12.2021 r. był Pan związany ze Zleceniodawcą umową o pracę – miał wtedy (…) rezydencję podatkową – tam mieszkał i miał ośrodek interesów życiowych. Od 01.01.2022 r. zmienił Pan rezydencję podatkową na polską, miejsce zamieszkania na (…) i rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Obecnie świadczy Pan usługi na rzecz byłego pracodawcy, jednakże od zakończenia umowy do wyboru nowej formy opodatkowania w postaci ryczałtu minęły 2 lata (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy).

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność usługowa opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

· Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

· Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

· Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00