Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Wa 3584/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk, Sędzia WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi [...] Bank S.A. z siedzibą w W. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania przetwarzania danych osobowych oddala skargę
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał w dniu [...] sierpnia 2021 r. decyzję nr [...], którą nakazał [...] Bank S.A., z siedzibą [...], zaprzestania przetwarzania danych osobowych E. D. dotyczących umów: nr [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] z dnia [...] maja 2014 r. oraz nr [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r., w systemie [...] S.A. z siedzibą w [...], przetwarzanych na podstawie art. 105a ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego.
W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji organ nadmienił, iż do PUODO wpłynęła skarga E. D. na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jej danych osobowych przez [...] Bank S.A. z siedzibą [...], polegające na udostępnieniu jej danych osobowych do [...] S.A. z siedzibą w [...] bez podstawy prawnej.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ustalił następujący stan faktyczny.
E. D. w treści skargi wskazała, że Bank z naruszeniem przepisów prawa przetwarza jej dane osobowe dotyczące zobowiązań wynikających z umowy nr [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r. spłaconej w dniu v czerwca 2018 r., umowy nr [...] z dnia [...] maja 2014 r. spłaconej w dniu [...] stycznia 2020 r., oraz umowy nr [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r. spłaconej w dniu [...] czerwca 2018 r. w systemie BIK. O przetwarzaniu swoich danych osobowych w rejestrze BIK E. D. dowiedziała się w momencie, kiedy starała się o kredyt hipoteczny. Wskazała, że składała do Banku wnioski z prośbą o wykreślenie jej danych z rejestru BIK. W odpowiedzi Bank wskazywał, że z godnie z art. 105a ust. ustawy – Prawo bankowe może przetwarzać dane osobowe bez jej zgody. Wyjaśniła, iż faktycznie dopuściła się zwłoki w spłacie rat ze względu na trudną sytuację. Podniosła, iż Bank nie spełnił wymagań uprawniających ją do rozpoczęcia przetwarzania jej danych osobowych w bazie BIK w związku z wierzytelnościami wynikającymi z ww. umów. Jej zdaniem Bank nie spełnił łącznie wszystkich warunków wynikających z art. 105a ust. 3 Prawa bankowego, a mianowicie nie powiadomił o zamiarze przetwarzania jej danych osobowych bez jej zgody w bazie BIK. E. D. zażądała nakazania Bankowi zaprzestania przetwarzania jej danych osobowych w bazie BIK dotyczących ww. umów.
