Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.46.2024.2.MPA

Dotyczy uznania Pani za podatnika VAT przy sprzedaży działki.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Pani za podatnika VAT przy sprzedaży działki nr 3.

Uzupełniła Pani wniosek pismem z 6 marca 2024 r. (wpływ 6 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1. 27 marca 2018 r., aktem notarialnym rep. A nr (…) zawartym w Kancelarii Notarialnej w (…) przez notariuszem (…) - otrzymała Pani od syna (…) darowiznę.

Darowizna dotyczyła prawa własności działki nr 1, niezabudowanej, w (…), o powierzchni 0,8272 ha.

2. Działka gruntu nr 1 została wydzierżawiona na okres od 1 lutego 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. przedsiębiorstwu (…) Sp. z o.o. S.K.A. w (…) NIP (…). Na czynsz dzierżawny były wystawiane faktury VAT.

3. Decyzją nr (…) z dnia 25 lutego 2022 r. Burmistrza (…), działka nr 1 uległa podziałowi na działkę nr 2 oraz nr 3. Działka nr 2 została zbyta dnia 14 listopada 2022 r.

4. Działka nr 3 położona jest w obrębie ewidencyjnym (…) i została objęta Księgą Wieczystą nr (…). Zajmuje ona obszar 0,5114 ha.

5. W planie zagospodarowania przestrzennego miasta (…), uchwalonego uchwałą nr (…) Rady Miasta w (…) z 30 marca 2016 r. (Dz. Urz. Woj. (…) z 2016 r. poz. ...) - działka nr 3 znajduje się na obszarze terenów zabudowy produkcyjno - usługowej (12P/U).

6. 19 lipca 2023 r. zawarła Pani z przedsiębiorstwem (…) Sp. z o.o. w (…) (NIP (…)) przedwstępną umowę sprzedaży działki nr 3 o powierzchni 0,5114 ha. Przyrzeczona umowa sprzedaży winna być zawarta do dnia 20 marca 2024 r.

7. Wydanie przez Panią działki w posiadanie nabywcy nastąpi po podpisaniu przyrzeczonej umowy sprzedaży w terminie trzech dni od ostatniego dnia terminu zapłaty całej kwoty sprzedaży.

8. Roszczenie o przeniesienie prawa własności przedmiotowej działki wpisane zostało do Ksiąg Wieczystych.

9. 29 marca 2018 r. powołała Pani pełnomocnika, któremu udzieliła pełnomocnictwa m.in. do:

  • dokonania w imieniu Mocodawczyni wszelkich czynności niezbędnych do zbycia pod dowolnym tytułem prawnym, na rzecz dowolnych osób fizycznych lub prawnych, odpłatnie lub nieodpłatnie, całości, części lub udziału w prawie własności nieruchomości gruntowej, oznaczonej geodezyjnie jako działka gruntu numer 1 (...), opisanej bliżej w ustępie I tego paragrafu, w tym do zawarcia przedwstępnej umowy sprzedaży, warunkowej umowy sprzedaży, umowy sprzedaży, umowy zamiany, bądź dowolnej umowy przenoszącej własność - w formie aktu notarialnego oraz ich rozwiązania, a także wszelkich aneksów do tych umów, związanych z opisaną wyżej nieruchomością,
  • przyjęcia i pokwitowania zapłaty ceny w związku z zawarciem wyżej opisanych umów oraz zadatku i zaliczki w gotówce lub wskazania rachunku bankowego, na który winna zostać dokonana płatność ceny, zaliczki lub zadatku,
  • składania oświadczeń o poddaniu Mocodawczym egzekucji w trybie 777 k.p.c. w związku z zawarciem wyżej opisanych umów w zakresie wydania przedmiotu umowy,
  • wydania całości, części lub udziału w nieruchomości w ustalonych przez strony, na warunkach według uznania Pełnomocnika,
  • ustanawiania ograniczonych praw rzeczowych na warunkach i według uznania Pełnomocnika,
  • zawierania i rozwiązywania umów dzierżawy lub użyczenia, nieruchomości gruntowej, oznaczonej geodezyjnie jako działka gruntu numer 1 (…), w imieniu Mocodawczyni w szczególności prowadzenia negocjacji podpisania umowy dzierżawy lub użyczenia z dowolnymi osobami fizycznymi lub prawnymi według wyboru i uznania Pełnomocnika, na warunkach i za cenę według uznania Pełnomocnika, podpisywania aneksów do tych umów, a także składania wszelkich oświadczeń ustnych i pisemnych oraz przyjmowania kwot czynszu ustalonego na podstawie opisanej wyżej umowy dzierżawy,
  • dochodzenia roszczeń związanych z umową dzierżawy lub użyczenia, opisanymi wyżej, w tym przed właściwym Sądem, we wszystkich instancjach,
  • zastępowania i reprezentacji Mocodawczyni przed Starostwem Powiatowym w (…), w tym składania wszelkich wniosków i dokumentów według uznania Pełnomocnika, a także odbioru wszelkich dokumentów oraz map z Powiatowego Biura Geodezji i Katastru, Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Wydziału Budownictwa, Wydziału Inwestycji, Remontów i Przetargów, Wydziału Komunikacji Transportu i Dróg Publicznych, Wydziału Administracyjnego oraz Wydziału Budżetowo-Finansowego,
  • zastępowania i reprezentacji Mocodawczyni przed właściwym Starostwem Powiatowym lub Powiatowym Biurem Katastru i Geodezji w tym składania wszelkich wniosków i dokumentów, według uznania Pełnomocnika, a także odbioru wszelkich dokumentów oraz map,
  • zastępowania i reprezentowania Mocodawczyni, we wszelkich sprawach bez ograniczenia przed wszystkimi Sądami, we wszystkich instancjach, w tym również przed Sądem Rejonowym, właściwym Wydziałem Ksiąg Wieczystych we wszelkich sprawach bez ograniczenia, w tym w zakresie składania wniosków, pism oraz wszelkich dokumentów, na warunkach i według uznania Pełnomocnika oraz do odbioru wszelkich dokumentów z tych Sądów, według uznania Pełnomocnika,
  • reprezentacji i zastępowania przed Urzędem Miasta lub Gminy, w tym składania deklaracji, oświadczeń, wniosków, podpisywania i odbioru wszelkich dokumentów,
  • pełnej reprezentacji i zastępowania Mocodawczyni przed właściwymi urzędami, w tym również Urzędem Skarbowym i Naczelnikiem Urzędu Skarbowego oraz Izbami Skarbowymi, we wszelkich sprawach bez ograniczenia, w szczególności w sprawach dotyczących wymiaru i zapłaty podatku, a także do składania i podpisywania deklaracji pism, korekt, zgłoszeń aktualizacyjnych wraz z aktualizacją rachunku bankowego, oświadczeń, wniosków, podpisywania i odbioru wszelkich dokumentów oraz regulowania wszelkich należności publiczno - prawnych od zawartych w imieniu Mocodawczyni umów, w szczególności podatków, a także Jej reprezentacji i zastępowania w postępowaniu odwoławczym, na skutek niekorzystnych decyzji tych urzędów, w tym przed sądem we wszystkich instancjach sprawy, na warunkach i według uznania Pełnomocnika,
  • zastępowania i reprezentowania Mocodawczyni przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych we wszelkich sprawach bez ograniczenia, w szczególności składania wszelkich oświadczeń ustnych i pisemnych, deklaracji, dokumentów, wniosków, odbioru dokumentów, według uznania Pełnomocnika, a także Jej reprezentacji i zastępowania w postępowaniu odwoławczym, na skutek decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w tym przed sądem we wszystkich instancjach sprawy,
  • reprezentacji i zastępowania Mocodawczyni przed Pocztą Polską, w tym do odbioru wszelkiej korespondencji przesyłek, w tym przesyłek poleconych za potwierdzeniem odbioru i bez, a także listów zwykłych oraz paczek, a także przekazów pieniężnych, bezpośrednio od listonosza, a także we wszystkich placówkach pocztowych oraz od innych doręczycieli,
  • zawierania i podpisywania w imieniu Mocodawczyni umów z dostawcami mediów i aneksów do tych umów, a także rozwiązywania takich umów, zwłaszcza z zakładem energetycznym, wodno-kanalizacyjnym, gazowniczym, telekomunikacyjnym, w tym z operatorami telefonii stacjonarnej oraz internetowej i innymi podmiotami, w szczególności świadczącymi usługi w zakresie dostarczania mediów, składania stosownych wniosków w tym zakresie oraz wglądu w dokumentację według wyboru i uznania Pełnomocnika,
  • dokonywania w imieniu Mocodawczyni czynności przygotowawczych w stosunku do czynności, o których mowa wyżej, a także następczych polegających na zmianie lub rozwiązaniu, a także na wykonywaniu uprawnień lub obowiązków wynikających z tych czynności,
  • dokonywania w imieniu Mocodawczyni czynności faktycznych, mających charakter służebny, wobec opisanych wyżej czynności, w szczególności udostępniania dokumentów oraz udzielania informacji wymaganych przez dowolne urzędy, organy administracji rządowej i samorządowej,
  • składania i odbioru w imieniu Mocodawczyni oświadczeń związanych z wyżej opisanymi czynnościami,
  • składania wszelkich innych niezbędnych oświadczeń pisemnych i ustnych oraz wniosków przed wszystkimi urzędami, organami administracji rządowej i samorządowej, sądami, urzędem skarbowym oraz do wszelkich innych czynności niezbędnych do realizacji niniejszego pełnomocnictwa,
  • składania wszelkich innych wniosków i podań, celem zgromadzenia dokumentów niezbędnych do realizacji niniejszego pełnomocnictwa w zakresie i według uznania Pełnomocnika,
  • zastępowania i reprezentacji Mocodawczyni w postępowaniu administracyjnym oraz sądowym, we wszystkich instancjach oraz udzielania w tym zakresie pełnomocnictw profesjonalnym pełnomocnikom,
  • dokonywania wszelkich innych działań faktycznych i prawnych, jakie okażą się konieczne i niezbędne w związku z realizacją tego pełnomocnictwa.

Pełnomocnik ten będzie reprezentował Panią przy zawieraniu umowy przyrzeczonej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Informacje uzupełniające w zakresie pkt 6:

1)Przedwstępna umowa sprzedaży działki nr 3 zawiera:

  • opis nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży (z obowiązkami jej dotyczącymi np.: służebnościami, informacją o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wypisie z ewidencji gruntów, dostępem do drogi publicznej, z oświadczeniami zbywcy dotyczącymi stosowania lub niestosowania określonych przepisów do transakcji zbycia oraz oświadczeniem Nabywcy w zakresie uprawnień do zawarcia umowy),
  • zobowiązanie do sprzedaży nieruchomości - bez obciążeń osób trzecich do dnia 20 marca 2024 r.,
  • cenę sprzedaży,
  • oświadczenie Nabywcy co do pochodzenia środków na zakup,
  • oświadczenie o wydaniu przedmiotu umowy (działki nr 3):

a)po podpisaniu umowy przyrzeczonej, ale

b)najpóźniej w ciągu 3 dni od ostatniego dnia terminu zapłaty całej kwoty sprzedaży,

- oświadczenie Nabywcy o znajomości stanu technicznego przedmiotu umowy,

- oświadczenie Sprzedawcy o przedłożeniu do przyrzeczonej umowy sprzedaży określonych dokumentów,

- pouczenie Notariusza,

- wniosek o wpis umowy przedwstępnej do Księgi Wieczystej,

- informację o pobranych należnościach notarialnych i skarbowych.

2)Do dnia dzisiejszego nie otrzymała Pani jakiejkolwiek zaliczki (zadatku) na poczet ceny.

Pytanie

Czy dokonując sprzedaży działki nr 3, będzie Pani działać jako podatnik VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że w planowanej transakcji sprzedaży działki nr 3, będzie działać jako podatnik VAT.

Stanowisko to uzasadniają:

1. Definicja podatnika z art. 15 ust. 1 u.o p.t.u. - zgodnie z którą, podatnikiem jest każda osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność m.in. handlowców. Działka nr 3 będzie przedmiotem sprzedaży, co uzasadnia twierdzenie, że będzie Pani w stosunku do tej transakcji handlowcem. Sprzedała Pani już wcześniej (w listopadzie 2022 r.) działkę nr 2 - w której to transakcji występowała jako podatnik.

2. Przed dokonaniem sprzedaży (zawarciem umowy przyrzeczonej), działka która będzie jej podlegała - została objęta przedwstępną umową sprzedaży.

3. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT w związku z dzierżawą, o której mowa w części 61 poz. 2 wniosku.

Sprzedaż drugiej części działki nr 1 również podlegała VAT - co wynika z interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lutego 2022 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.5.2022.1.ALN oraz z 24 marca 2022 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.135.2022.MŻ.

4. Plan zagospodarowania przestrzennego wskazuje, że na działce nr 3 mogą być zlokalizowane obiekty produkcyjne oraz usługowe.

5. Udzieliła Pani pełnomocnictwa osobie, która będzie ją reprezentowała przy zawarciu umowy przyrzeczonej.

Biorąc pod uwagę powyższe, uważa Pani, że z tytułu planowanej transakcji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nie dokonuje ona bowiem sprzedaży majątku osobistego, tylko sprzedaży będącej w istocie działalnością gospodarczą - w rozumieniu u.o p.t.u.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...):

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów/świadczenie usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Wątpliwości Pani odnoszą się do kwestii, czy dokonując sprzedaży działki nr 3 będzie Pani działać jako podatnik VAT. Działka została wydzielona z działki nr 1, będącej przedmiotem darowizny.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże jak wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).

Z ww. orzeczenia wynika m.in., że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Ponadto, Trybunał orzekł, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie więc, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Aby ocenić czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymagana jest ocena każdorazowo odnosząca się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że w 2018 r. powołała Pani pełnomocnika do wszelkich czynności dotyczących sprzedaży działek, w tym działki 1. Pełnomocnictwo obejmowało dokonanie w Pani imieniu wszelkich czynności niezbędnych do zbycia pod dowolnym tytułem prawnym działki nr 1, która następnie została podzielona, a wydzielone z niej działki podlegały zbyciu, w tym 2. 25 lutego 2022 r. wydzielono działkę 3. Do 30 kwietnia 2022 r. dzierżawiła Pani działkę wystawiając faktury VAT za czynsz dzierżawny.

W kontekście niniejszej sprawy należy wskazać treść zdania drugiego definicji pojęcia „działalność gospodarcza”, w której mówi się o wykorzystywaniu m.in. towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Takie wykorzystywanie towarów ma miejsce poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierżawa, leasing itp.).

W tym miejscu należy wskazać, że na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwany dalej „Kodeksem cywilnym”:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W konsekwencji, dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Dzierżawa wypełnia zatem określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, bez względu na to, czy jest prowadzona w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W kontekście omawianej sprawy istotny jest ww. wyrok TSUE C-291/92. Z orzeczenia tego wynika bowiem, że aby uznać daną nieruchomość za majątek osobisty muszą istnieć obiektywne dowody potwierdzające przeznaczenie danej nieruchomości wyłącznie do celów prywatnych w całym okresie jej posiadania. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.

W analizowanej sprawie teren działki 3 przeznaczonej do sprzedaży, był przez Panią oddany w odpłatną dzierżawę, co mieści się w pojęciu wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Dzierżawa polega bowiem na wykorzystywaniu przedmiotu umowy w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Tym samym, wydzierżawienie przez Panią terenu działek spowodowało, że utraciły one charakter majątku prywatnego (osobistego).

Ze względu na wykazany ścisły związek wykorzystywania działki w prowadzonej działalności gospodarczej, biorąc pod uwagę przywołane orzeczenie TSUE C-291/92, należy stwierdzić, że nie wykazała Pani zamiaru wykorzystywania przedmiotowej nieruchomości wyłącznie do celów osobistych przez cały okres ich posiadania. Działka ta, nie służyła wyłącznie do zaspokajania Pani potrzeb prywatnych. Tym samym, działka 3 w momencie jej dostawy, stanowi składnik majątkowy służący prowadzeniu działalności gospodarczej, którą w omawianym przypadku - i w rozumieniu ustawy - jest odpłatna dzierżawa. Zatem planowanej sprzedaży działki 3 nie sposób uznać za czynność rozporządzania majątkiem prywatnym.

Z wniosku wynika również, że z tytułu dzierżawy odprowadzała Pani podatek VAT. Ponadto dokonywała Pani sprzedaży innych działek jako podatnik podatku VAT, co może świadczyć, że prowadzi Pani działalność w zakresie obrotu nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że planowana transakcja sprzedaży działki nr 3 będzie stanowić dostawę dokonaną przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani będzie z tego tytułu podatnikiem podatku VAT, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swąaktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00