Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.99.2024.2.KK

Stawka podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz świadczonych do 30 czerwca 2020 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz, świadczonych do 30 czerwca 2020 r. – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz:

-świadczonych do 30 czerwca 2020 r.,

-świadczonych po 30 czerwca 2020 r.

Uzupełniła go Pani pismami z 6 marca 2024 r. (data wpływu 6 marca 2024 r.) oraz z 12 marca 2024 r. (data wpływu 12 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przez siebie dochodów. Prowadzi działalność gospodarczą, z tytułu której zarejestrowana jest do rejestru czynnych podatników VAT począwszy od 31 stycznia 2016 r. Jest także przedstawicielem wolnego zawodu, posiada dyplom ASP w (...) jako architekt wnętrz.

W ramach działalności gospodarczej osiąga przychody z projektowania wnętrz wg klasyfikacji PKWiU sklasyfikowane wg kodu 74.10.11.0.

Studio Projektowe Wnioskodawczyni wykonuje projekty wnętrz, głównie na potrzeby osób fizycznych, ale także dla przedsiębiorców na cele działalności gospodarczej. Projekty dotyczą głównie inwestycji prowadzonych na terenie kraju, ale zdarza się, że dotyczą inwestycji prowadzonych poza granicami kraju, zawsze jednak na terenie Unii Europejskiej.

Wszystkie projekty jako główny projektant prowadzi Wnioskodawczyni, co oznacza, że ona utrzymuje kontakt z klientem i określa wytyczne projektowe, zawiera jednak umowy o dzieło z projektantami. Projektanci mają tworzony adres e-mail do kontaktu z klientem w domenie będącej własnością Wnioskodawczyni, natomiast nie są wyposażani w żadne dodatkowe narzędzia pracy. Projektują na własnym sprzęcie i własnym oprogramowaniu. Przygotowane przez projektantów wizualizacje i rysunki techniczne podlegają akceptacji Wnioskodawczyni. Umowa o dzieło przenosi na Wnioskodawczynię prawa autorskie. Usługa projektowa nie jest w żadnym wypadku wykonywana przez podwykonującego projektanta w ramach obowiązku pracowniczego.

Projekt jest następnie sprzedawany konkretnemu klientowi przez Studio Projektowe Wnioskodawczyni wraz z przeniesieniem praw autorskich.

Wątpliwość odnośnie uprawnienia do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług, dotyczy właśnie współpracy Wnioskodawczyni z innymi projektantami przy wykonywaniu konkretnego zlecenia.

Uzupełnienie opisu sprawy

Na pytania Organu zawarte w wezwaniu:

1.Czy zakresem pytania postawionego we wniosku objęte są usługi (projekty) wykonywane:

-do 30 czerwca 2020 r.,

-po 30 czerwca 2020 r.?

Jeżeli zakres pytania obejmuje usługi (projekty) wykonywane do 30 czerwca 2020 r., to prosimy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

2.Czy opisane we wniosku projekty tworzone przy współpracy z innymi projektantami, odznaczają się oryginalnym, twórczym charakterem? Jeżeli tak, to na czym ten oryginalny, twórczy charakter polega?

3.Czy projekty tworzone przy współpracy z innymi projektantami, wykonuje Pani jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2509)?

4.Czyje dane (nazwisko), jako twórcy, widnieją na projektach tworzonych przy współpracy z innymi projektantami?

5.Czy wykonywanie ww. projektów odbywa się pod nadzorem i według szczegółowych Pani wytycznych? W szczególności:

-czy jest Pani głównym twórcą ww. projektów?

-czy pracuje Pani twórczo w tworzeniu ww. projektów?

-czy podpisuje się Pani na nich jako główny autor projektu?

-czy inni projektanci współpracujący z Panią przy tworzeniu projektów widnieją jako autor na ww. projektach?

6.Czy w wyniku realizacji ww. projektów, powstaje „utwór” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?

7.Czy za sprzedaż ww. projektów otrzymuje Pani wynagrodzenie w formie honorarium?

wskazała Pani:

1.Usługi świadczone były do 30 czerwca 2020 r. oraz były świadczone po 30 czerwca 2020 r.

2.Opisane we wniosku projekty posiadają oryginalny i twórczy charakter, co polega na niepowtarzalności projektów. Każdy wykonywany jest wg indywidualnych potrzeb i warunków klienta. Każdy projekt tworzony jest od początku do końca indywidualnie, bez wykorzystywania kopii czy kalek innych projektów.

3.W opinii Wnioskodawczyni, projekty tworzone są w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim, ale też to było treścią pytania, czy Wnioskodawczyni spełniała warunki do zastosowania preferencyjnej stawki VAT.

4.Projekty sygnowane są danymi Wnioskodawczyni działającej pod firmą (...). Wnioskodawczyni sygnuje każdy projekt jako autor (por. punkt powyżej) i wyłącznie jej podpis widnieje na każdym projekcie.

5.Wnioskodawczyni opracowuje główną koncepcję każdego projektu (odnośnie zastosowania konkretnej stylistyki, kolorystyki itp.).

6.W opinii Wnioskodawczyni, projekty stanowią utwór, czy utwory, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, w sensie oryginalności, niepowtarzalności i wyniku kreatywnego działania.

7.Umowy podpisywane z klientami każdorazowo przewidują wynagrodzenie za korzystanie z licencji do praw autorskich, czyli ustalane jest wynagrodzenie w formie honorarium.

Pytanie

Czy skutkiem podatkowym świadczenia usługi w opisanym stanie faktycznym od dnia rejestracji do podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni jest spełnienie warunków do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 63 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawczyni, wykonując usługi projektowania wnętrz spełniała ona warunki do preferencyjnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%.

W załączniku nr 3 do ww. ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano, iż objęte są nią, bez względu na symbol PKWiU, usługi twórców i artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ta preferencyjna stawka ma charakter podmiotowy, co oznacza, że podlegają jej usługi wykonywane przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa. 1 pkt 1-2 ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zatem tok rozumowania Wnioskodawczyni jest następujący:

Usługi projektowe zasadniczo objęte są stawką podatku VAT 23%, ustawodawca nie przewidział w tym zakresie zwolnienia od podatku ani obniżonej stawki VAT. W tym przypadku nie ma możliwości bowiem skorzystania z preferencyjnej stawki 8% dotyczącej budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r. stanowi, że stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych, dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast usługi projektowe stanowią odrębną kategorię od usług budowlanych. Zatem, zasadniczo usługi projektowe objęte są stawką podatku VAT 23%.

Jeśli jednak projekty wnętrz Podatnik wykonuje jako twórca, w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, na zlecenie innych podmiotów wraz z przeniesieniem praw autorskich do tego projektu, za które otrzymuje określone w umowie honorarium – to czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 8%.

Wynika tak z zapisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Przepisy te stanowią, że usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Oznacza to, że jeśli projekty wnętrz Wnioskodawczyni wykonuje jako twórca na zlecenie innych podmiotów wraz z przeniesieniem praw autorskich do tego projektu, za które otrzymuje honorarium – to czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2 oraz poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz, świadczonych do 30 czerwca 2020 r. – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy podkreślić, że w związku z wprowadzeniem Wiążących Informacji Stawkowych, interpretacja indywidualna w zakresie stawki podatku właściwa jest jedynie dla stanów faktycznych, które zaistniały do 30 czerwca 2020 r.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz, świadczonych do 30 czerwca 2020 r.

Natomiast przedmiotowa interpretacja nie odnosi się do kwestii wysokości stawki podatku VAT dla ww. usług, świadczonych po 30 czerwca 2020 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku VAT lub zwolnienie z opodatkowania tym podatkiem.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.):

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.):

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751 ze zm.):

W okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Dodatkowo na mocy art. 63 pkt 1 lit. b ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568 ze zm.), dalej „ustawa Covid-19”:

W ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1751 i 2200) wprowadza się następujące zmiany: w ust. 2 wyrazy „do dnia 31 marca 2020 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 30 czerwca 2020 r.”

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1-2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 ze zm.):

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory architektoniczne, architektoniczno -urbanistyczne i urbanistyczne.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno -urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani przedstawicielem wolnego zawodu, posiada dyplom ASP w (...) jako architekt wnętrz.

W ramach działalności gospodarczej osiąga Pani przychody z projektowania wnętrz wg klasyfikacji PKWiU sklasyfikowane wg kodu 74.10.11.0.

Pani Studio Projektowe wykonuje projekty wnętrz, głównie na potrzeby osób fizycznych, ale także dla przedsiębiorców na cele działalności gospodarczej. Projekty dotyczą głównie inwestycji prowadzonych na terenie kraju, ale zdarza się, że dotyczą inwestycji prowadzonych poza granicami kraju, zawsze jednak na terenie Unii Europejskiej.

Wszystkie projekty jako główny projektant prowadzi Pani, co oznacza, że Pani utrzymuje kontakt z klientem i określa wytyczne projektowe, zawiera jednak umowy o dzieło z projektantami. Projektanci mają tworzony adres e-mail do kontaktu z klientem w domenie będącej Pani własnością, natomiast nie są wyposażani w żadne dodatkowe narzędzia pracy. Projektują na własnym sprzęcie i własnym oprogramowaniu. Przygotowane przez projektantów wizualizacje i rysunki techniczne podlegają Pani akceptacji. Umowa o dzieło przenosi na Panią prawa autorskie. Usługa projektowa nie jest w żadnym wypadku wykonywana przez podwykonującego projektanta w ramach obowiązku pracowniczego.

Projekt jest następnie sprzedawany konkretnemu klientowi przez Pani Studio Projektowe wraz z przeniesieniem praw autorskich.

Opisane we wniosku projekty posiadają oryginalny i twórczy charakter, co polega na niepowtarzalności projektów. Każdy wykonywany jest wg indywidualnych potrzeb i warunków klienta. Każdy projekt tworzony jest od początku do końca indywidualnie, bez wykorzystywania kopii czy kalek innych projektów.

Projekty tworzone są w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim.

Projekty sygnowane są Pani danymi działającej pod firmą (...). Pani sygnuje każdy projekt jako autor i wyłącznie Pani podpis widnieje na każdym projekcie.

Pani opracowuje główną koncepcję każdego projektu (odnośnie zastosowania konkretnej stylistyki, kolorystyki itp.).

Projekty stanowią utwór, czy utwory, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, w sensie oryginalności, niepowtarzalności i wyniku kreatywnego działania.

Umowy podpisywane z klientami każdorazowo przewidują wynagrodzenie za korzystanie z licencji do praw autorskich, czyli ustalane jest wynagrodzenie w formie honorarium.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania dla usług polegających na wykonywaniu projektów wnętrz preferencyjnej stawki podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 63 załącznika nr 3 ustawy.

Odnosząc się do powyższego należy ponownie wskazać, że z przywołanych wcześniej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że z 8% stawki podatku VAT korzystają usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Należy również jeszcze raz wskazać, że przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1)mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

2)stanowić przejaw działalności twórczej,

3)posiadać indywidualny charakter.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Według art. 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do utworów:

1)których twórca lub współtwórca jest obywatelem polskim lub

11) których twórca jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub

2)które zostały opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo równocześnie na tym terytorium i za granicą, lub

3)które zostały opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, lub

4)które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Przepis art. 8 ust. 2 i ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi natomiast:

2.Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

3.Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku – właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że twórcy przysługują autorskie prawa osobiste.

Przepis art. 16 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

1)autorstwa utworu;

2)oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;

3)nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;

4)decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;

5)nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku:

-projekty wnętrz stanowią utwór, czy utwory, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, w sensie oryginalności, niepowtarzalności i wyniku kreatywnego działania,

-Pani sygnuje każdy projekt jako autor i wyłącznie Pani podpis widnieje na każdym projekcie,

-Pani opracowuje główną koncepcję każdego projektu (odnośnie zastosowania konkretnej stylistyki, kolorystyki itp.),

-umowy podpisywane z klientami każdorazowo przewidują wynagrodzenie za korzystanie z licencji do praw autorskich, czyli ustalane jest wynagrodzenie w formie honorarium,

to świadczone przez Panią usługi polegające na wykonywaniu projektów wnętrz należy opodatkowanić podatkiem od towarów i usług wg stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Panią usługi polegające na wykonywaniu projektów wnętrz spełniają warunki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 63 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie stawki podatku VAT dla ww. usług świadczonych do 30 czerwca 2020 r. jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT wywiera skutki prawne wyłącznie dla usług wykonania projektów wnętrz, świadczonych do 30 czerwca 2020 r. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT, nie wywiera skutków prawnych dla ww. usług, świadczonych po 30 czerwca 2020 r.

W zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonania projektów wnętrz, świadczonych po 30 czerwca 2020 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać również należy, że niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy tylko usług, dla których miejscem świadczenia jest wyłącznie terytorium kraju.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Pani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00