Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.85.2024.2.BM

Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU: 74.90.20.0, 70.22.30.0 oraz 71.12.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

nieprawidłowe - w części dotyczącej stawki ryczałtuodprzychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.30.0,

prawidłowe - w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 3 marca 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) 2024 r. założył Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi zarządzania projektami w budownictwie, doradztwa dla inwestorów (deweloperów), wsparcie firm w prowadzeniu procesu przygotowania projektu deweloperskiego przed fazą budowy, jak i w trakcie oraz prowadzenia nadzoru budowy (funkcja kierownika budowy).

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu (...) 2024 (do CEiDG) i (...) 2024 (do US). Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD): 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD):

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

W roku poprzedzającym rok podatkowy Pana dochód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie będzie Pan uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Podpisał Pan dwie umowy z dwoma spółkami z o.o., których nie jest Pan wspólnikiem, ani osobą związaną z prowadzeniem spraw tej spółki oraz jej reprezentacją.

Zakres usług objętych umową z jedną ze Spółek:

1)doradztwo w zakresie przygotowania harmonogramu projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę,

2)wsparcie w weryfikacji aktualnych postępów projektów prowadzonych przez Spółkę z biznes planem, raportowanie wyników finansowych,

3)wsparcie w wyborze projektantów, konsultantów, podwykonawców niezbędnych dla realizacji projektów deweloperskich w tym ustalania ram współpracy, tj. zakresu, harmonogramu i struktury płatności,

4)weryfikacja kompletności dokumentacji projektowej oraz weryfikacja rozwiązań technicznych,

5)wsparcie w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do uzyskana pozwoleń i uzgodnień z organami administracji publicznej oraz gestorami sieci (m.in. Decyzją Środowiskową, Pozwolenia na budowę, etc.),

6)wsparcie w zakresie rozliczania pracy projektantów, konsultantów, podwykonawców, w tym generalnego wykonawcy, tj. weryfikacji realizacji budżetu, harmonogramu, jakości wykonanych prac,

7)wsparcie w przeglądach budowy,

8)doradztwo w zakresie ustalania właściwej kategoryzacji kosztów projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę,

9)wsparcie działu finansowego Spółki w procesie pozyskiwania finansowania i ubezpieczenia projektów deweloperskich, przygotowywanie danych dla banków i ubezpieczycieli,

10)doradztwo w zakresie rozwiązywania istotnych problemów i osiągania kamieni milowych projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę,

11)wsparcie i udzielanie niezbędnych informacji działowi najmu i działowi zarządzania nieruchomością,

12)realizacja wszelkich pozostałych usług niezbędnych do realizacji punktów powyżej.

Zakres usług objętych umową nie obejmuje kierowania budową, funkcji kierownika budowy lub robót.

Zakres usług objętych umową z drugą ze Spółek: objęcie funkcji kierownika budowy (zgodnie z Prawem Budowlanym, w tym prowadzenie dziennika budowy) oraz nadzór nad robotami budowlanymi.

Wyżej wymienione obowiązki dzieli Pan na grupy wg PKWiU:

A)74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

1.doradztwo w zakresie przygotowania harmonogramu projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę.

2.wsparcie w wyborze projektantów, konsultantów, podwykonawców niezbędnych dla realizacji projektów deweloperskich w tym ustalania ram współpracy tj. zakresu, harmonogramu i struktury płatności.

3.weryfikacja kompletności dokumentacji projektowej oraz weryfikacja rozwiązań technicznych.

4.wsparcie w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do uzyskana pozwoleń i uzgodnień z organami administracji publicznej oraz gestorami sieci (m.in. Decyzją Środowiskową, Pozwolenia na budowę, etc.),

5.wsparcie w zakresie rozliczania pracy projektantów, konsultantów, podwykonawców, w tym generalnego wykonawcy, tj. weryfikacji realizacji budżetu, harmonogramu, jakości wykonanych prac,

6.wsparcie w przeglądach budowy.

B)70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

2.wsparcie w weryfikacji aktualnych postępów projektów prowadzonych przez Spółkę z biznes planem, raportowanie wyników finansowych, 8. doradztwo w zakresie ustalania właściwej kategoryzacji kosztów projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę, 9. wsparcie działu finansowego Spółki w procesie pozyskiwania finansowania i ubezpieczenia projektów deweloperskich, przygotowywanie danych dla banków i ubezpieczycieli, 10. doradztwo w zakresie rozwiązywania istotnych problemów i osiągania kamieni milowych projektów deweloperskich prowadzonych przez Spółkę, 11. wsparcie i udzielanie niezbędnych informacji działowi najmu i działowi zarządzania nieruchomością, 12. realizacja wszelkich pozostałych usług niezbędnych do realizacji punktów powyżej.

C)71.12.20.0 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej – objęcie funkcji kierownika budowy oraz nadzór nad robotami budowlanymi.

W 2024 r. oprócz wskazanej działalności osiągnął Pan dochód z umowy o pracę (za pracę w grudniu), która została zakończona za porozumieniem stron w grudniu 2023 r.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Poszczególne usługi świadczone przez Pana na rzecz jednej ze Spółek, które planuje Pan opodatkować 8,5% oraz 15% stawką ryczałtu ewidencjonowanego będą elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Spółki.

Umowa z jedną ze spółek określa wynagrodzenie jedną ryczałtową stawkę miesięczną. Umowa z drugą ze spółek określa wynagrodzenie zależne od ilości wykonanych czynności.

Uzupełnienie wniosku

Obie umowy zawarte ze Spółkami nie mają charakteru umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Zawarte umowy nie dotyczą wykonywania czynności polegających na zarządzaniu przedsiębiorstwem lub jego działami, tj. na kierowaniu sprawami tych Spółek lub zarządzania nimi. Na mocy zawartych umów nie pełni Pan funkcji kierowniczych (menadżerskich) związanych z opracowywaniem budżetów, strategii (planów) lub zarządzania personelem tych Spółek. W tych Spółkach nie jest Pan członkiem zarządu, dyrektorem lub kierownikiem zarządzającym jakimkolwiek działem.

Z umowy o współpracy z pierwszą ze spółek wynika, iż pełni Pan rolę specjalisty (współpracownika), który świadczy usługi doradcze, wspierające i techniczne związane z realizacją danego projektu budowlanego (budowy), natomiast decyzje w zakresie realizacji poszczególnych prac podejmowane są przez zarząd tej Spółki lub osoby z kadry kierowniczej wyższego szczebla.

Nie jest Pan osobą, która samodzielnie decyduje o pracach budowlanych, wykonuje jedynie czynności doradcze oraz wspierające zlecone przez kadrę kierowniczą lub zarząd. Z umowy współpracy z drugą ze spółek wynika, iż pełni Pan rolę kierownika budowy w myśl Prawa Budowlanego, która m.in. obejmuje koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz koordynowanie prawidłowej realizacji założeń projektu budowlanego. Koordynuje Pan zadania we współpracy z kierownictwem firm podwykonawczych. Realizacja zadań oraz kierowanie pracownikami na budowie leży po stronie firm podwykonawczych, nie wykonuje Pan czynności polegających na zarządzaniu personelem na budowie. Przedmiotem umowy jest usługa kierownika budowy dla budowy (...), gdzie Pana rola ogranicza się do kilku wizyt miesięcznie w celu odbioru prac i nadzoru nad kwestiami wymienionymi w Prawie Budowlanym.

Z uwagi na powyższe nie zarządza Pan tą budową (tj. zamówieniami, kontraktami i personelem), a jedynie pełni funkcję wynikającą z Prawa Budowlanego i kontroluje prawidłowości pod kątem technicznym i prawnym w zakresie obowiązków kierownika budowy, czyli odbiera roboty budowlane, sprawdza zgodność prac z projektem i prowadzi dokumentację budowy. W związku z powyższym świadczona przez Pana usługa nie jest związana z zarządzaniem tą Spółką.

Nie jest Pan powiązany ze Spółkami kapitałowo ani osobowo.

Prowadzi Pan ewidencję, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Na podstawie prowadzonej ewidencji będzie Pan wystawiał faktury z podziałem na opodatkowanie świadczonych usług właściwymi stawkami podatku zryczałtowanego.

Pytanie

Czy zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) właściwe jest opodatkowanie stawką ryczałtową poszczególnych grup następującymi stawkami: Grupa A – 8,5% Grupa B – 15% Grupa C – 14%?

Pana stanowisko w sprawie

Grupa A - PKWiU 74.90.20.0 - 8,5%.

Dla działalności prowadzonej pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wskazuje wprost odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wobec tego należy stwierdzić, że zastosowanie znajdzie tutaj art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Norma ta przewiduje, że w przypadku usług, które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Zasadność zastosowania w takiej sytuacji stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał już we wcześniej wydawanych interpretacjach indywidualnych.

Zdaje Pan sobie sprawę z tego, że każda z interpretacji wydawana jest w indywidualnej sprawie i odnosi się jedynie do konkretnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, a przez to nie jest aktem prawotwórczym mającym zastosowanie wobec wszystkich, jednak Pana zdaniem, warto w tym miejscu przywołać w drodze przykładu interpretację indywidualną z 16 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM, w której wnioskodawca świadczył usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.02.20.0 oraz PKWiU 62.01.12.0, podobne do usług opisanych przez Pana w grupie drugiej wniosku. W decyzji organ zgodził się z wnioskodawcą, że w odniesieniu do tego rodzaju usług zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Grupa B - PKWiU 70.22.30.0 - 15%.

Dla działalności prowadzonej pod symbolem PKWiU 70.22.30.0, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Na podstawie art. 12 ust. 3 stawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Grupa C - PKWiU 71.12.20.0 - 14%.

Dla działalności prowadzonej pod symbolem PKWiU 71.12.20.0, art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, w myśl którego:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)– e) uchylona

e)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4.– 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi zarządzania projektami w budownictwie, doradztwa dla inwestorów (deweloperów), wsparcia firm w prowadzeniu procesu przygotowania projektu deweloperskiego przed fazą budowy, jak i w trakcie oraz prowadzenia nadzoru budowy (funkcja kierownika budowy).

Wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej czynności sklasyfikowane są w następujących grupowaniach PKWiU:

74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

71.12.20.0 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej – objęcie funkcji kierownika budowy oraz nadzór nad robotami budowlanymi.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” – jak słusznie Pan wskazał – podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prawidłowe jest również Pana stanowisko w zakresie stawki ryczałtu dla usług z grupowania PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”, która w świetle powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynosi 14%.

Natomiast świadczone przez Pana usługi objęte grupowaniem PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, które – jak wynika z treści wniosku – nie są usługami doradztwa związanego z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazał Pan we własnym stanowisku – stawką 15%. Zatem w tym zakresie Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Powyższe ma zastosowanie przy założeniu, że spełnia Pan warunki ustawowe dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pana do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00