Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.96.2024.2.KP

Skutki podatkowe zniesienia współwłasności działek oraz odkupienia działek przez gminę pod drogę publiczną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·prawidłowe – w zakresie obowiązku uiszczenia podatku w związku ze zniesieniem współwłasności;

·nieprawidłowe – w zakresie obowiązku uiszczenia podatku od kwoty uzyskanej z tytułu odkupienia części działek przez gminę.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 kwietnia 2024 r. (wpływ 18 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 23 kwietnia 2024 r. (wpływ 26 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W (…) 2019 r. wspólnie z mężem zakupiła Pani (wspólnota majątkowa) działkę o powierzchni (…) m2 ((…), działka (…), pow. (…) ha; (…), ulica (…)) wraz z udziałem w drodze ((…), współwłasność (…) udziału w działce (…) o pow. (…) ha) za kwotę (…) tys. zł., cena za 1m2 to (...) zł. Poniesione przez Państwa koszty transakcji: (…) zł (PPC (…) tys., opłaty sądowe (…) zł, czynności notarialne (…) tys. zł; podatek (…) zł) oraz (…) zł wynagrodzenie notariusza za czynności polegającej na wpisie do ksiąg wieczystych.

W (…) 2023 r. współwłasność drogi została zniesiona aktem notarialnym i każdy z (…) współwłaścicieli drogi dostał przyległy do swojej działki fragment drogi (było to zgodne mniej więcej z udziałem w drodze). Państwo dostaliście wydzieloną z drogi nową działkę o powierzchni (…) m2 o numerze (…) (prostokąt o wymiarach (…) metry szeroki na (…) metra długi), która pozostała na starej księdze wieczystej (…) a pozostałe działki powstałe z podziału zostały przeniesione do innych KW. Wartość rynkowa działki została wyceniona na (…) zł za (…) m2. Nikt ze współwłaścicieli nie był ze sobą spokrewniony – stąd zaliczeni zostaliście Państwo do III grupy podatkowej wg ustawy o podatku od spadków i darowizn. Łączne koszty u notariusza – (…) zł.

Podczas analizy materiałów do podziału odkryliście Państwo, że w 2021 r. zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego i na części obu działek (…) (narożna działka) i nowej (…) zaplanowano jako: „7KDD – teren drogi publicznej klasy – dojazdowa i tereny drogi wewnętrznej” z racji, iż jedna była narożna, zabranie z dwóch stron działek fragmentów przyległych do drogi o znacznej powierzchni w stosunku do działki właściwej.

Po rozpoznaniu tematu w gminie złożyli Państwo wniosek o odszkodowanie z opcją odkupu przez gminę. Podjęto prace w wyniku których wykonano operat geodezyjny, z którego wyszło, iż po nowym podziale:

-działka (…) została pomniejszona o (…) m2 (działka (…));

-działka (…) została pomniejszona o (…) m2 łącznie ((…) m2 – działka (…); (…) m2 – działka (…)).

Czyli w sumie stracili Państwo (…) m2 działki, która zamiast (…) m2 ma tylko (…) m2 (nie jest to prostokąt; w najwęższym miejscu działki jej szerokość zmniejszyła się do (…) m). Działka jest zarośnięta kilkoma dużymi drzewami (brzozy, dąb, śliwy).

(…) 2024 r. gmina odkupiła od Państwa te działki o powierzchni (…) m2 za kwotę (…) zł (wycena wg operatu z (…) 2023 r.). Koszty transakcji u notariusza w całości poniosła gmina.

W uzupełnieniu wskazała Pani również:

1)wg aktu notarialnego – umowy sprzedaży z 2019 r. mieli Państwo udział w drodze wspólnej w ułamku (…). W wyniku aktu notarialnego – umowy o zniesienie współwłasności (…) 2023 r. otrzymaliście Państwo (…) ha (o wartości rynkowej (…) zł), jednocześnie wszyscy współwłaściciele drogi oświadczyli w akcie, że wartość nabywanych przez nich na wyłączność działek nie przekracza wartości udziałów w tychże działkach, które im przysługiwały przed zniesieniem współwłasności. Wszyscy współwłaściciele drogi byli zaliczeni do III grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.

2)wg aktu notarialnego – sprzedaży, tj. odkupienia działek przez Gminę pod drogę z dnia (…) 2024 r.: „Przedstawicielka Gminy (…) okazuje uchwałę Rady Miejskiej (…), w przedmiocie nabywania przez Gminę nieruchomości zajętych i przeznaczonych pod inwestycje drogowe, z których wynika, że Rada Miejska (…) wyraża zgodę na nabywanie prawa własności nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania nieruchomości przeznaczonych pod inwestycje drogowe, a to: nieruchomości przeznaczonych pod budowę dróg, zajętych pod istniejące drogi gminne, wewnętrzne oraz wydzielonych na poszerzenie tych dróg, a także nieruchomości przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego miasta (…) pod drogi, z której to uchwały wynika również, że nieruchomości oraz prawo użytkowania wieczystego mogą być zmieniane na nieruchomości stanowiące własność Gminy (…) bądź będące w jej użytkowaniu wieczystym”.

Sprzedaż dotyczyła działek o łącznej powierzchni (…) m2 i kwota otrzymana to (…) zł.

Wszystkie transakcje dotyczyły Pani i Pani męża z racji wspólnoty majątkowej.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pytanie odnośnie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2023 r. – czy ma Pani obowiązek uiścić jakiś podatek od transakcji 1) (zniesienia współwłasności drogi) i jeśli tak to w jakiej kwocie?

Pytanie odnośnie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. (odkupienie działek przez gminę) – czy ma Pani obowiązek uiścić jakiś podatek od transakcji 2) i jeśli tak to w jakiej kwocie?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, za 2023 r. podatku dochodowego nie powinniście Państwo uiszczać od zniesienia współwłasności.

Natomiast za 2024 r. podatek dochodowy zależnie od interpretacji może być konieczny, co Pani zdaniem jest trudne do sprawiedliwego wyliczenia jednocześnie wiedząc, iż sytuacja była wynikiem uporządkowania sobie działki (docięcia pod właściwy rozmiar; pod darowiznę własnym dzieciom lub sprzedaż) skoro urząd miasta zdecydował, że część pójdzie pod planowaną drogę – a nie świadomą sprzedażą właściwej działki. Tym bardziej, że nieświadomie podjęliście Państwo temat przed niecałym rokiem, kiedy mija 5 lat od zakupu ((…) 2019 r.).

Pani zdaniem, nie powinna Pani płacić podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. od kwoty uzyskanej ze sprzedaży kawałków wydzielonych z Państwa działki (działka narożna) na poszerzenie istniejącej już drogi. Wprowadzenie przez gminę nowego planu zagospodarowania wymusiło konieczność takiego postępowania, aby być w zgodzie z prawem i aby uzyskać zgodę na ogrodzenie Państwa aktualnie niezabudowanej działki. Działki leżące po drugiej stronie drogi mają już ogrodzenia. Dodatkowo nadmienia Pani, że w wyniku tego zdarzenia straciliście Państwo m.in. (…) metra na szerokości działki co zmniejsza możliwości na korzystne posadowienie nowego domu (zgodne z kierunkami geograficznymi) na działce o szerokości nieznacznie ponad (…) metrów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

·prawidłowe – w zakresie obowiązku uiszczenia podatku w związku ze zniesieniem współwłasności;

·nieprawidłowe – w zakresie obowiązku uiszczenia podatku od kwoty uzyskanej z tytułu odkupienia części działek przez gminę.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c– przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub wymienionych praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym ma moment i sposób ich nabycia.

Podkreślić należy, że użyty w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych termin „nabycie” oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości.

Z treści wniosku wynika, że w (...) 2019 r. nabyła Pani wspólnie z mężem działkę wraz z udziałem w drodze. W (...) 2023 r. współwłasność drogi została zniesiona aktem notarialnym i każdy ze współwłaścicieli drogi dostał przyległy do swojej działki fragment drogi. Wszyscy współwłaściciele drogi oświadczyli w akcie, że wartość nabywanych przez nich na wyłączność działek nie przekracza wartości udziałów w tychże działkach, które im przysługiwały przed zniesieniem współwłasności.

W związku ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego zaplanowano na części Państwa działek: „7KDD – teren drogi publicznej klasy – dojazdowa i tereny drogi wewnętrznej”. Złożyliście Państwo wniosek o odszkodowanie z opcją wykupu przez gminę. W (...) 2024 r. gmina odkupiła od Państwa fragmenty działek o powierzchni (...) m2 za kwotę (...) zł.

Zgodnie z art. 195 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.):

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

Istota współwłasności polega na tym, że współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu, a nie o prawie do części rzeczy, o jej zbywaniu, bądź nabywaniu w częściach. Współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy. Będąca przedmiotem współwłasności rzecz jest niepodzielna i każdemu ze współwłaścicieli przysługuje prawo do całej rzeczy w trakcie trwania współwłasności, a nie jedynie do jej części określonej wielkością jego udziału.

W myśl art. 206 Kodeksu cywilnego:

Każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli.

W momencie nabycia udziału w prawie własności, każdy ze współwłaścicieli staje się współwłaścicielem całej nieruchomości będącej przedmiotem współwłasności.

Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. W rezultacie, w wyniku zniesienia współwłasności dochodzi do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wartość przyznanych rzeczy powinna odpowiadać wielkości (wartości) udziału we współwłasności.

Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbyło się bez spłat i dopłat. Za datę nabycia nieruchomości lub prawa – w przypadku ich sprzedaży, które przypadły danej osobie w wyniku zniesienia współwłasności, należy zatem przyjąć datę ich pierwotnego nabycia, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości lub prawa w wyniku zniesienia współwłasności mieści się w udziale, jaki przysługuje tej osobie w majątku objętym współwłasnością oraz zniesienie współwłasności zostało dokonane bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu, mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego.

We wniosku wskazała Pani, że wszyscy współwłaściciele drogi oświadczyli w akcie, że wartość nabywanych przez nich na wyłączność działek nie przekracza wartości udziałów w tychże działkach, które im przysługiwały przed zniesieniem współwłasności.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że na skutek zniesienia współwłasności nieruchomości w 2023 r. nie uzyskała Pani przysporzenia majątkowego w związku z nabyciem działki (fragmentu drogi).

Niezależnie od powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie podlega nabycie nieruchomości (w tym nabycie na skutek zniesienia współwłasności).

Podsumowując, nie ma Pani obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze zniesieniem współwłasności drogi w 2023 r.

Natomiast odkupienie przez gminę w 2024 r. fragmentów działek przeznaczonych na drogę publiczną stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc uzyskany z ww. odpłatnego zbycia przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w tej ustawie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże od tej zasady ustawodawca przewidział zwolnienia przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Natomiast, zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Celami publicznymi w rozumieniu ustawy są wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Stosownie do art. 112 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124 ust. 1b, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Zgodnie natomiast z art. 112 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości (ust. 2).

Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (ust. 3).

Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna.

Zgodnie z art. 114 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadku wywłaszczania nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają ich organy wykonawcze.

Jak wynika z powyższych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne może zostać wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe.

Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane tylko wówczas, gdy prawo do nieruchomości położonej na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne nie może być nabyte w drodze umowy. Jednak przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego stosownie do art. 114 ust. 1 cyt. ustawy, powinny zostać podjęte próby nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z podmiotem, któremu przysługuje prawo do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego.

Z powyższego wynika zatem, że stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami możliwe jest odpłatne zbycie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej na cele uzasadniające wywłaszczenie, jednakże aktywność w tej kwestii leży po stronie organu, gdyż to organ jest zobligowany do przeprowadzenia rokowań, zanim dokona przymusowego wywłaszczenia. Przychody otrzymane z tego tytułu – podobnie jak w przypadku odszkodowania za wywłaszczenie – są zwolnione od podatku dochodowego. Rokowania celem zawarcia umowy odpłatnego zbycia są prowadzone przed podjęciem decyzji o wywłaszczeniu, a taka decyzja należy do organu. W przypadku wywłaszczenia organ wypłaca odszkodowanie za przymusowe pozbawienie prawa własności do nieruchomości, natomiast w razie sprzedaży – cenę.

Jednak, aby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta na cele publiczne.

Z analizy tego przepisu wynika bowiem, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

• nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

• cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że – zgodnie z aktem notarialnym – gmina odkupiła od Państwa działki na podstawie uchwały Rady Miejskiej (…) w przedmiocie nabywania przez Gminę nieruchomości zajętych i przeznaczonych pod inwestycje drogowe.

Wymieniona przez Panią uchwała, na podstawie której dokonano sprzedaży – nie może być utożsamiana z przepisami o gospodarce nieruchomościami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29.

Jak wyżej wskazano, aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, nie wystarczy aby sprzedaż była dokonana na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Konieczne jest jeszcze aby sprzedaż ta była dokonana stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Ponadto, jak wcześniej wskazano przytaczając przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, aktywność w kwestii przeprowadzenia rokowań poprzedzających wywłaszczenie leży po stronie organu. Natomiast w omawianym przypadku to Pani wraz z mężem zwróciliście się do gminy z wnioskiem o odszkodowanie z opcją odkupu przez gminę. Fakt ten stanowi potwierdzenie, że do sprzedaży nie doszło na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Podsumowując, dokonana w 2024 r. sprzedaż części działek, które nabyliście Państwo w 2019 r. – na rzecz gminy, stanowić będzie źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż ta nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Kwota uzyskana z tej transakcji nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem ma Pani obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od tej transakcji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00