Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.273.2024.2.AD

Możliwość skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 kwietnia 2024 r. (wpływ 18 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą na terytorium kraju i jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Jest Pan opodatkowany liniowo, podobnie jak miało to miejsce w 2023 r. i w 2022 r.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan produkcją pod marką (...).

W ramach prowadzonej działalności produkuje (wytwarza) Pan (...), dalej „Produkty".

Proces produkcyjny odbywa się w hali produkcyjnej firmy, w której wytwarza Pan Produkty, które są sprzedawane dystrybutorom, odbiorcom firmowym jak i indywidualnym.

Wytwarza Pan Produkty poprzez zatrudnienie pracowników na produkcji.

W związku z dynamicznym rozwojem firmy i zakładanym wzrostem przychodów, ponosi Pan wydatki związane z promocją i reklamą swojej działalności.

W tym celu prowadzi Pan działania mające na celu pozyskanie nowych klientów firmowych jak i indywidualnych, poprzez udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach o charakterze marketingowym.

Poprzez skutecznie prowadzony marketing i ponoszenie kosztów usług marketingowych zamierza Pan zwiększyć przychody z tytułu sprzedaży.

W tym celu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi Pan wydatki, do których należą:

kampanie reklamowe a także reklamy na social media ((...). inne media społecznościowe);

koszty reklamy na stronach internetowych:

drukowanie materiałów marketingowych (broszur, ulotek):

usługi fotograficzne własnych produktów (odpowiednio wykonane zdjęcia zwiększają atrakcyjność produktu, co przekłada się na wzrost zainteresowania wśród klientów);

usługi zaprojektowania kampanii reklamowej;

usługi wykonania bannerów reklamowych;

usługi wykonania grafiki reklamowej;

usługi wynajęcia przestrzeni reklamowej, w tym również w środkach komunikacji publicznej (autobusy, tramwaje);

uczestnictwo w targach, poniesione na organizacje miejsca wystawowego, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników firmy i właściciela,

sporządzenie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów, czy rejestracji znaków towarowych,

wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych (np. radio, prasa).

- zwane dalej jako „Wydatki marketingowe”.

Z uwagi na fakt, że dokonuje Pan sprzedaży produktów w całej Polsce, Wydatki marketingowe mają na celu dotarcie do jak największego grona potencjalnych klientów.

W rezultacie ponoszonych wydatków uatrakcyjnia Pan swoją ofertę sprzedaży, a przez to zdobywa nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie przychodów.

Intencją Pana jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości stosowania tzw. ulgi prowzrostowej (ulgi na wzrost przychodów), o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z osiąganiem przychodów z wytwarzania gotowych produktów, tj. (...) itp. zamierza Pan tworzyć opisywane Produkty i osiągać przychody z ich sprzedaży także w latach następnych.

Zaznacza Pan, że Pana firma samodzielnie zajmuje się produkcją gotowych do sprzedaży Produktów, a tak wyprodukowane Produkty sprzedaje następnie podmiotom niepowiązanym - klientom firmowym lub indywidualnym.

Wskazuje Pan, że dzięki poniesionym Wydatkom marketingowym w 2023 r. zwiększył swoją sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku podatkowego. Podobnie ponosił Pan również Wydatki marketingowe w 2022 r., w wyniku czego zwiększył swoje przychody względem poprzedniego roku podatkowego.

W ramach prowadzonej działalności ponosi Pan i zamierza dalej ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży wyprodukowanych Produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej.

Przewiduje Pan, że osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2024 r. względem 2023 r. lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2025 r. względem 2023 r.

Koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży gotowych Produktów nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w żadnej postaci i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych [powinno być: od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych].

Zaznacza Pan, że nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia podatkowego, tj. zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Dodatkowo, Wydatki marketingowe, o których mowa we wniosku, poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zamierza Pan dokonać odliczenia poniesionych w ten sposób kosztów, od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym za rok 2023 r., oraz od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu korekty zeznania za 2022 r.

Zakłada Pan, że w każdym kolejnym roku nastąpi wzrost przychodów z tytułu sprzedaży Produktów w stosunku do lat wcześniejszych.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku podaje Pan, że:

Opisane we wniosku Wydatki marketingowe dotyczą zarówno roku 2023 r. jak i 2022 r. Wskazane we wniosku wydatki były ponoszone w obydwu latach podatkowych, a intencją Pana jest otrzymanie interpretacji w zakresie 2023 r. oraz 2022 r.

Wydatki wskazane we wniosku (katalog wydatków wskazany jako Wydatki marketingowe) były ponoszone zarówno w 2023 r. jak i w 2022 r. Ponoszone wydatki mają charakter stały lub cykliczny, powtarzalny i są związane na przykład z wprowadzeniem na rynek nowego asortymentu wyprodukowanego przez Pana, np. (...) bądź produktu już wyprodukowanego.

Wydatki marketingowe, które ponosi Pan i które zostały szczegółowo opisane we wniosku dotyczą sprzedawanego przez Pana asortymentu, a więc produktów, które są przez Pana wytwarzane w Pana zakładzie produkcyjnym.

Nie wydatkuje Pan środków na, jak to ujął organ, „ogólną działalność firmy”, gdyż intencją Pana w związku z ponoszonymi Wydatkami marketingowymi jest zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów, tj. (...).

Ponoszone Wydatki marketingowe nie dotyczą jednego konkretnego produktu, ale całości asortymentu, który Pan wytwarza w ramach swojej działalności wytwórczej i produkcyjnej.

Przez wydatki na uczestnictwo w targach oraz wydatki na organizację miejsca wystawowego należy rozumieć wszelkie koszty związane z udziałem firmy w targach handlowych, wystawach branżowych, które obejmują przygotowanie stoiska wystawowego, w tym wynajem przestrzeni na targach, projektowanie i budowa stoiska, wynajem mebli, wyposażenia i dekoracji, materiałów promocyjnych, opłaty rejestracyjne związane z udziałem w targach, tj. opłaty za udział w targach, czy opłaty za umieszczenie stoiska w katalogu targowym.

Ponoszone wydatki na uczestnictwo w targach oraz wydatki na organizację miejsca wystawowego mają na celu maksymalizację korzyści z udziału w targach, które przekładają się na wzrost przychodów ze sprzedaży oferowanych produktów, jak również umożliwiają dotarcie do nowych klientów, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz promocję oferowanych produktów.

Opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku informacje/dane/warunki miały również miejsce w 2022 r.

Podtrzymuje Pan treść zawartych pytań, przedstawione stanowisko oraz uzasadnienie, zawarte w treści złożonego wniosku ORD-IN.

Pytania

1)Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym za 2023 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w drodze korekty zeznania rocznego za 2022 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii:

1)w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym za 2023 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art 26gb ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w drodze korekty zeznania rocznego za 2022 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję” lub „ulga prowzrostowa”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art 26gb, który w ust 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art 26 ust 1 lub 30c ust 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z ust 2 tego artykułu:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Z kolei w świetle art. 26gb ust 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym (...).

W myśl art. 26gb ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, ze w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nie oferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nie oferowanych w danym kraju.

Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1)Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

a)uczestnictwa w targach poniesione na:

b)organizacje miejsca wystawowego.

c)zakup biletów lotniczych dla pracowników.

d)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników:

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy - zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł). Bedzie Pan mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Wskazuje Pan, że ustawowy katalog kosztów poniesionych na działania promocyjno-informacyjne jest katalogiem otwartym na co wskazuje zwrot „w tym".

W tym miejscu należy wskazać, że definicja słowa „reklama" oznacza, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Działania promocyjne to zatem wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu, skorzystania z usługi.

Zgodnie z definicją, promocja oznacza marketingowe przedsięwzięcie przedsiębiorstwa, które ma na celu zwiększenie popytu na dobra i usługi, które są przez nie świadczone. Działania promocyjne wpływają na decyzje klientów i potencjalnych nabywców poprzez dostarczanie informacji, argumentacji, obietnic oraz skłanianie do kupna lub skorzystania z promowanych produktów i usług, wytwarzając przy tym pozytywną opinię o przedsiębiorstwie.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno- informacyjnymi. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.

Dodatkowo zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” według Słownika języka polskiego pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN. Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizje i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuję przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zajmuje się Pan wytwarzaniem Produktów. Zaznacza Pan, że sam zajmuje się ich wytwarzaniem. Prowadzi Pan działania promocyjno-informacyjne, których celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów i ponosi w tym celu Wydatki marketingowe.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych, które mieszczą się w katalogu kosztów z art 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako koszty, które bezpośrednio mają na celu informowanie o produktach wytworzonych przez Pana oraz ich promowanie są Wydatki marketingowe wymienione w opisie stanu faktycznego, tj.:

kampanie reklamowa a także reklamy na social media (…),

koszty reklamy na stronach internetowych,

drukowanie materiałów marketingowych (broszur, ulotek),

usługi fotograficznej własnych produktów (odpowiednio wykonane zdjęcia zwiększają atrakcyjność produktu, co przekłada się na wzrost zainteresowania wśród klientów),

usługi zaprojektowania kampanii reklamowej,

usługi wykonania bannerów reklamowych,

usługi wykonania grafiki reklamowej,

usługi wynajęcia przestrzeni reklamowej w środkach komunikacji publicznej (autobusy, tramwaje),

uczestnictwo w targach, poniesione na organizację miejsca wystawowego, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników firmy i Właściciela,

sporządzenie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów, czy rejestracji znaków towarowych,

wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych (np. radio, prasa)

– zwane dalej jako „Wydatki marketingowe”.

Pana zdaniem, ww. Wydatki marketingowe mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy wskazać, że wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów nie zostały, ani nie zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były odliczone i nie będą odliczone przez Pana od podstawy opodatkowania w inny sposób niż wskazany w art 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko potwierdza, wykształcona w tym zakresie lima interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m in. w interpretacjach indywidualnych:

z 16 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU:

Natomiast, biorąc pod uwagę wyjaśnienia Organu odnośnie rozumienia pojęć promocja reklama i usługi reklamowe stwierdzić należy, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych, które mieszczą się w katalogu kosztów z art 18eb ust 7 pkt 2 ustawy o CIT jako koszty, które bezpośrednio mają na celu informowanie o produktach Spółki oraz ich promowanie są:

koszty tworzenia i precyzyjnego kierowania reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo sprzedażowych, blogach itd.

wyświetlania linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

publikowania reklam w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej lub/i graficznej.

korzystania z systemów reklamowych opartych o oferty sponsorowane rozliczane jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde klikniecie w reklamo.

pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych (faktura wystawiana przez podmiot zewnętrzny)

wypłaty należności za świadczone usługi o charakterze promocyjno-informacyjnym na rzecz podmiotów zewnętrznych (influencerzy, obsługa mediów społecznościowych. usługi agencji marketingowych).

obsługi strony internetowej Spółki,

zdjęć (wizualizacji) nowych wyrobów wykonanych celem umieszczenia ich na stronie internetowej Spółki (faktura wystawiana przez podmiot zewnętrzny lub z ewidencji czasu pracy wynika, ile czasu pracownik poświęcił na tego typu prace).

z 23 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1 4010.412.2022.1 AR:

odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych, które mieszczą się w katalogu kosztów z art 18eb ust 7 pkt 2 ustawy o CIT jako koszty, które bezpośrednio mają na celu informowanie o produktach Wnioskodawcy oraz ich promowanie są:

koszty przygotowania materiałów reklamowych, m in koszty druku katalogów.

koszty nabycia przestrzeni reklamowej w sieci i promocji w social media, (...). gdzie prezentowane i promowane są produkty Spółki,

koszty związane z korzystaniem z zagranicznych platform sprzedażowych (…) gdzie prezentowane i promowane są produkty Spółki.

koszty przygotowywania tekstów reklamowych, projektowania i wysyłki newsletterów, udostępnianie materiałów reklamowych na specjalnie przygotowanych (...),

koszty współpracy z tzw. influencerami zagranicznymi - osobami, które dzięki swoim zasięgom, promują produkty Spółki w social mediach na rynkach zagranicznych

koszty poniesione na współpracę z osobą, która zajmuje się informowaniem o produktach Spółki i ich promocją w H ,

koszty związane z zarządzaniem hostingiem oraz koszty projektowania optymalizacji i wdrażania stron www.

koszty poniesione w celu nabycia usług podmiotów pośredniczących w zakładaniu i obsłudze zagranicznych kont sprzedawców na platformie (...) w krajach takich, jak m in ( ), a także kosztów rozpoczęcia współpracy z innymi marketplace'ami operującymi za granicą.

– o ile w rzeczywistości ich poniesienie prowadzi będzie prowadzić do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Wnioskodawcy.

z 6 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.466.2022.2.SG:

Odnosząc zatem powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. (...)- system reklamowy (… ), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główna, podstronę produktowa lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art 18eb ust 7 pkt 2 u.p.d.o.p.

z 4 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1 4010 190.2022.2 KW:

Odnosząc zatem powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj.. - system reklamowy grupy.. ., poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną lub podstronę produktową) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust 7 pkt 2 u.p.d.o.p

z 30 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1 4010 176.2022.3 KS:

Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art 18eb ustawy o CIT było objęcie przedmiotowa ulga wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika W analizowanej sprawie zlecenie wykonania elementów produktu (posiłku) podmiotom trzecim (Zleceniobiorcom) me przesądza o tym, że sprzedawane produkty nie zostały wytworzone przez Państwa, należy uznać, że spełniają Państwo warunek wytworzenia przez podatnika oferowanych produktów.

Podsumowując, w Pana opinii:

1)w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym za 2023 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art. 26gb ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w drodze korekty zeznania rocznego za 2022 r. Wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art 26gb ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem tej ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 26gb, który ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

W myśl art. 26gb ust. 2 ww. ustawy:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Na podstawie art. 26gb ust. 3 omawianej ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Na mocy art. 26gb ust. 5 ww. ustawy:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei art. 26gb ust. 6 cytowanej ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W myśl zaś art. 26gb ust. 8 ustawy:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zaś art. 26gb ust. 9 ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Jednocześnie na podstawie art. 26gb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z kolei art. 26gb ust. 11 przytaczanej ustawy stanowi, że:

Przepis art. 26e ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik może skorzystać jeśli:

wytworzy produkty w ramach swojej działalności gospodarczej;

w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzający rok poniesienia tych kosztów lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Przy czym pod uwagę bierze się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

koszty nie zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści wniosku wynika, że:

W ramach prowadzonej działalności produkuje (wytwarza) Pan zaopatrzenie (...) m.in. w postaci (...).

Firma samodzielnie zajmuje się produkcją gotowych do sprzedaży ww. produktów, które następnie sprzedaje podmiotom niepowiązanym- klientom firmowym lub indywidualnym.

W związku z dynamicznym rozwojem firmy i zakładanym wzrostem przychodów, od 2022 r. poniósł Pan wydatki marketingowe - związane z promocją i reklamą swojej działalności – na:

kampanie reklamowe a także reklamy na social media ((...). inne media społecznościowe);

koszty reklamy na stronach internetowych:

drukowanie materiałów marketingowych (broszur, ulotek):

usługi fotograficzne własnych produktów (odpowiednio wykonane zdjęcia zwiększają atrakcyjność produktu, co przekłada się na wzrost zainteresowania wśród klientów);

usługi zaprojektowania kampanii reklamowej;

usługi wykonania bannerów reklamowych;

usługi wykonania grafiki reklamowej;

usługi wynajęcia przestrzeni reklamowej, w tym również w środkach komunikacji publicznej (autobusy, tramwaje);

uczestnictwo w targach, poniesione na organizacje miejsca wystawowego, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników firmy i właściciela,

sporządzenie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów, czy rejestracji znaków towarowych,

wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych (np. radio, prasa).

Przez wydatki na uczestnictwo w targach oraz wydatki na organizację miejsca wystawowego należy rozumieć wszelkie koszty związane z udziałem firmy w targach handlowych, wystawach branżowych, które obejmują przygotowanie stoiska wystawowego, w tym wynajem przestrzeni na targach, projektowanie i budowa stoiska, wynajem mebli, wyposażenia i dekoracji, materiałów promocyjnych, opłaty rejestracyjne związane z udziałem w targach, tj. opłaty za udział w targach, czy opłaty za umieszczenie stoiska w katalogu targowym. Mają one na celu maksymalizację korzyści z udziału w targach, które przekładają się na wzrost przychodów ze sprzedaży oferowanych produktów, jak również umożliwiają dotarcie do nowych klientów, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz promocję oferowanych produktów.

Nie wydatkuje Pan środków na jak to ujął organ „ogólną działalność firmy”, gdyż intencją Pana w związku z ponoszonymi Wydatkami marketingowymi jest zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów, tj. (...).

Ww. wydatki marketingowe mają na celu dotarcie do jak największego grona potencjalnych klientów. W rezultacie ponoszonych wydatków uatrakcyjnia Pan swoją ofertę sprzedaży, a przez to zdobywa nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie przychodów.

Dzięki poniesionym wydatkom marketingowym w 2023 r. zwiększył Pan swoją sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku podatkowego. Podobnie ponosił Pan również wydatki marketingowe w 2022 r., w wyniku czego zwiększył swoje przychody względem poprzedniego roku podatkowego. Przewiduje Pan, że osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2024 r. względem 2023 r. lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2025 r. względem 2023 r.

Ww. wydatki nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w żadnej postaci i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nie jest Pan podmiotem korzystającym ze zwolnienia podatkowego, tj. zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Zamierza Pan dokonać odliczenia ww. kosztów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym za rok 2023 r., oraz w korekcie zeznania za 2022 r.

Opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku informacje/dane/warunki miały również miejsce w 2022 r.

Na tle dokonanego opisu sprawy wątpliwości Pana budzi kwestia czy wskazane w opisie sprawy koszty może Pan odliczyć w ramach tzw. ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując oceny charakteru wskazanych przez Pana wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ocena prawna tych wydatków wymaga bowiem uwzględnienia unormowań zawartych w ww. przepisie, który ma charakter zamknięty.

Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie. Z uwagi bowiem na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zaliczane są m.in. – zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika.

Odnosząc się zatem do przedstawionego przez Pana opisu sprawy stwierdzam, że poniesione przez Pana wydatki na:

przygotowanie stoiska wystawowego, w tym wynajem przestrzeni na targach,

projektowanie i budowa stoiska, wynajem mebli, wyposażenia i dekoracji,

zakup materiałów promocyjnych,

opłaty rejestracyjne związane z udziałem w targach, tj. opłaty za udział w targach, czy opłaty za umieszczenie stoiska w katalogu targowym,

zakwaterowania i wyżywienie Pana, jako podatnika, oraz pracowników biorących udział w targach

– spełniają wymagane warunki do odliczenia ich w ramach omawianej ulgi.

Jak podał Pan w opisie sprawy poniesione przez Pana wydatki na uczestnictwo w targach oraz wydatki na organizację miejsca wystawowego miały/mają na celu maksymalizację korzyści z udziału w targach, które przekładają się na wzrost przychodów ze sprzedaży oferowanych produktów, jak również umożliwiają dotarcie do nowych klientów, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz promocję oferowanych produktów.

Jak natomiast stanowi art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.

Istotne dla oceny tego kosztu jest przywołane wcześniej wyjaśnienie pojęć: „promocja”, „reklama”, „usługa reklamowa”.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ „promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast „reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film, itp. służące temu celowi”.

Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, „informacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Z kolei pod pojęciem „usług reklamowych” rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Jak podał Pan w opisie sprawy w związku z dynamicznym rozwojem firmy i zakładanym wzrostem przychodów, od 2022 r. poniósł Pan wydatki - związane z promocją i reklamą swojej działalności – na:

kampanie reklamowe a także reklamy na social media ((...). inne media społecznościowe);

reklamę na stronach internetowych:

drukowanie materiałów marketingowych (broszur, ulotek):

usługi fotograficzne własnych produktów (odpowiednio wykonane zdjęcia zwiększają atrakcyjność produktu, co przekłada się na wzrost zainteresowania wśród klientów);

usługi zaprojektowania kampanii reklamowej;

usługi wykonania bannerów reklamowych;

usługi wykonania grafiki reklamowej;

usługi wynajęcia przestrzeni reklamowej, w tym również w środkach komunikacji publicznej (autobusy, tramwaje);

na reklamę w mediach tradycyjnych (np. radio, prasa).

Wskazał Pan również, że:

Wydatki wskazane wydatki marketingowe mają charakter stały lub cykliczny, powtarzalny i są związane na przykład z wprowadzeniem na rynek nowego asortymentu wyprodukowanego przez Pana, np. (...) bądź produktu już wyprodukowanego.

Wydatki marketingowe dotyczą sprzedawanego przez Pana asortymentu, a więc produktów, które są przez Pana wytwarzane w Pana zakładzie produkcyjnym. Nie wydatkuje Pan środków na jak to ujął organ „ogólną działalność firmy”, gdyż intencją Pana w związku z ponoszonymi wydatkami marketingowymi jest zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów, tj. (...).

Ponoszone Wydatki marketingowe nie dotyczą jednego konkretnego produktu, ale całości asortymentu, który Pan wytwarza w ramach swojej działalności wytwórczej i produkcyjnej.

Tym samym uznaję, że ww. wydatki mieszczą się w katalogu kosztów z art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i może je Pan odliczyć w ramach ulgi jako koszty, które bezpośrednio mają na celu informowanie o produktach wytworzonych przez Pana oraz ich promowanie.

Również w ramach ulgi może odliczyć Pan opisane we wniosku wydatki na sporządzenie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów, czy rejestracji znaków towarowych.

W myśl bowiem wskazanego powyżej art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

W świetle powyższego Pana stanowisko w zakresie sformułowanego we wniosku pytania oznaczonego nr 1, w myśl którego w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym za 2023 r. wydatków marketingowych, o których mowa we wnioskunależy uznać za prawidłowe.

Na tle dokonanego opisu sprawy wątpliwości Pana budzi również kwestia czy w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w drodze korekty zeznania rocznego za 2022 r. wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

W opisie sprawy wskazał Pan m.in., że:

opisane w nim wydatki ponosi od 2022 r.

potwierdził Pan, że opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu informacje/dane/warunki miały miejsce również w 2022 r.

Skoro opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu informacje/dane/warunki miały miejsce również w 2022 r., to uznaję, że spełnia Pan również przesłanki do skorzystania z ulgi na ekspansję w 2022 r.

W konsekwencji, za prawidłowe należy również uznać stanowisko Pana w zakresie sformułowanego we wniosku pytania oznaczonego nr 2, w myśl w przedstawionym stanie faktycznym, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w drodze korekty zeznania rocznego za 2022 r. wydatków marketingowych, o których mowa we wniosku, na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wskazuję, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Tym samym wydając interpretację opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Prawo do zwolnienia podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00