Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.186.2024.2.ENB

Możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do dochodu uzyskanego od Komisji Europejskiej.

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 29 kwietnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani profesorem uczelni, zatrudnionym na pełnym etacie w Instytucie A na Uniwersytecie B w C. W 2022 r. została Pani powołana na eksperta przez Komisję Europejską. Nie była i nie jest Pani pracownikiem ani urzędnikiem Unii Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego ani też nie pracowała Pani nigdy w żadnej unijnej instytucji. Jest Pani nauczycielem akademickim zatrudnionym na publicznej uczelni.

Jako doktor habilitowany nauk (...) w dyscyplinie (...), specjalista z zakresu (...), jest Pani (...).

W (...) 2022 r. została Pani powołana przez Komisję Europejską (...) - (...) na eksperta w zakresie (...). Działania finansowane z Funduszu (...) mogą obejmować (...). Te właśnie wyszczególnione wyżej działania finansowane z Funduszu (...) były najważniejszym aspektem oceny wniosków, jakie (...) kierowały organizacje pozarządowe, (...) ubiegające się o finansowanie swych działań z Funduszu (...).

Pani zadaniem, jako eksperta powołanego przez Komisję Europejską w 2022 r. do panelu ekspertów oceniających wnioski o finansowanie z Funduszu (...), była ocena merytoryczna i opiniowanie wniosków składanych przez organizacje pozarządowe, (...), które ubiegały się np. (...) i (...), wykorzystujących (...).

Razem z innymi ekspertami powołanymi przez Komisję Europejską w tym samym celu, podczas spotkań zdalnych regularnie dokonywali Państwo wspólnej oceny wniosków, na podstawie przygotowanych wcześniej indywidualnych ocen opiniowanych wniosków oraz przygotowywali Państwo wspólnie końcowe raporty dotyczące każdego wniosku i sprawozdania z posiedzenia grupy ekspertów, a także opracowywali Państwo dokumenty pozwalające podjąć jednoznaczną decyzję odnośnie finasowania projektów z funduszu (...). Najwyżej ocenione (...), dzięki dofinansowaniu z UE, a decyzje dotyczące wsparcia finansowego uwzględniały przede wszystkim ocenę ekspertów reprezentujących poszczególne kraje UE. Prace zespołu ekspertów koordynowane były przez pracownika Komisji Europejskiej.

Jako ekspert, (...) 2022 r., w formie elektronicznej, zawarła Pani imienną umowę (...) pomiędzy Panią a Unią Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską, a na potrzeby podpisania kontraktu reprezentowaną przez kierownika jednostki (...). W kontrakcie eksperckim zawarto szczegółowy opis zasad i warunków jego realizacji oraz specyfikację prac przewidzianych do realizacji w ramach kontraktu. Nie była to umowa o pracę, ani umowa zlecenia, była to inna umowa - kontrakt ekspercki (...). Umowa ta ma charakter kontraktu dotyczącego realizacji wskazanych konkretnych zadań. Określa ona prawa i obowiązki stron oraz warunki regulujące relacje między Komisją i ekspertem oraz podlega pod prawodawstwo Unii Europejskiej. W umowie określono, że prace na rzecz (...) mają być realizowane w formie zdalnej, w okresie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r. (...). Określono również, że na prace realizowane w ramach umowy przewidywane jest przeznaczenie maksymalnie (...) dni roboczych (z możliwością zmiany przez pracowników Komisji). Umowa określała zakres czynności oraz wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Pani praca obejmowała zapoznanie się z (...) wnioskami, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca została wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu Pani zamieszkania. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Pani wynagrodzenie za (...) dni pracy zdalnej, łącznie (...) EURO ((...) EURO za 1 dzień pracy), które zostało przelane na Pani konto bankowe w Polsce w dniu (...) 2023 r. Ekspercka ocena merytoryczna była wykonywana na podstawie kontraktu eksperckiego z profesorem, który nie jest urzędnikiem ani pracownikiem unijnych instytucji, ale powołany jest przez Komisję, aby swoją wiedzą i doświadczeniem pomóc w zapewnieniu transparentności i rzetelności decyzji dotyczących dysponowania unijnymi środkami. Wynagrodzenie za ekspercką ocenę nie stanowi wynagrodzenia ani dodatku do wynagrodzenia pracowników ani urzędników EU lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Uzupełniając wniosek potwierdziła Pani, że podlegała regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej oraz, że do Pani wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Pytanie

Czy uzyskany w roku 2023 dochód od Komisji Europejskiej jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie wymaga wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym?

Pani stanowisko w sprawie

Opis stanu faktycznego oraz szereg interpretacji Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w odpowiedzi na wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej, które dotyczą sytuacji dokładnie odpowiadającej Pani sytuacji – tj. pracy eksperta na rzecz Komisji Europejskiej, na podstawie podpisanej umowy - pozwala na wyrażenie własnego stanowiska o następującej treści:

Dochody uzyskiwane przez eksperta pracującego dla instytucji Komisji Europejskiej, na podstawie imiennego kontraktu (...) zawartego z ekspertem zarejestrowanym w bazie Komisji korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem uzyskane przez Panią w roku 2023 dochody od Komisji Europejskiej zwolnione są od podatku, a mają do nich zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Wykonywane przez Panią czynności, opisane we wniosku, kwalifikują się jako czynności wykonywane przez pracownika, gdyż:

1.Świadczyła Pani pracę na rzecz Komisji Europejskiej na podstawie imiennego kontraktu eksperckiego podpisanego z przedstawicielami Komisji Europejskiej, a praca polegała na merytorycznej ocenie eksperckiej i przygotowaniu raportów z indywidualnej i zespołowej oceny wniosków o dofinansowanie z Funduszu (...).

2.Podczas wykonywania czynności podlegała Pani przewodniczącemu zespołu, który był pracownikiem Komisji Europejskiej, nadzorującym prace zespołu ekspertów.

3.Zgodnie z podpisanym kontraktem musiała być Pani dyspozycyjna i wykonać pracę w określonym czasie.

4.Za swoją pracę uzyskała Pani określone w umowie wynagrodzenie.

A zatem w Pani ocenie uzyskane dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego do których mają zastosowanie przepisy Rozporządzenia Nr W 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.).

Mając na uwadze opisaną we wniosku formę pracy eksperta Komisji Europejskiej i zakres realizacji umowy eksperckiej oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, odnoszące się do pojęcia „stosunku pracy” (przykładowo: wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 10 września 2015 r. sygn. C-47/14) wskazać należy, że ekspert realizujący umowę jest pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego, do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.). Pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii, na warunkach i zgodnie z procedurami określonymi przez Parlament Europejski i Radę, a jednocześnie są oni zwolnieni z krajowych podatków od wynagrodzeń przez Unię.

Choć sama umowa (...) zawarta z Komisją, dotycząca świadczenia przedstawionych we wniosku usług eksperckich zawiera zastrzeżenie, że nie stanowi ona umowy o pracę, zastrzeżenie to odnosi się do kwestii istnienia stosunku pracy, a nie do możliwości uznania eksperta za pracownika w rozumieniu rozporządzenia Nr 260/68. Na swojej oficjalnej stronie internetowej Unia Europejska, w zakładce dotyczącej pracowników UE (https://europa.eu/european-union/about-eu/workmg_pl), wskazuje również Ekspertów.

Z powyższych względów, dochody uzyskiwane przez eksperta pracującego dla instytucji Komisji Europejskiej, na podstawie imiennego kontraktu (...) zawartego z ekspertem zarejestrowanym w bazie komisji, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotychczas wydano szereg interpretacji Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w odpowiedzi na wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej, które dotyczą sytuacji osób będących ekspertami zarejestrowanymi w bazie Komisji Europejskiej i uzyskujących dochody z prac realizowanych na rzecz Komisji, na podstawie podpisanej imiennej umowy. Interpretacje te były pozytywne, tj. wnioskodawcy uzyskiwali interpretacje zwalniające ich od płacenia podatków za wynagrodzenia uzyskane od Komisji Europejskiej.

Przykładowe interpretacje, w których, dla podobnych przypadków dotyczących zatrudniania ekspertów zewnętrznych przez Komisję Europejską i jej instytucje, wydano decyzje pozytywne:

0114-KDIP3-2.4011.450.2021.1.JK2 z 15 lipca 2021 r.;

0114-KDIP3-2.4011.362.2020.1.JM z 22 lipca 2020 r.;

0114-KDIP3-2.4011.624.2019.1.JK3 z 24 stycznia 2020 r.;

0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC z 25 kwietnia 2019 r.;

0114-KDIP3-3.4011.4.2019.1.JM z 18 lutego 2019 r.;

0114-KDIP3.3-3.4011327.2018.2.JM z 28 sierpnia 2018 r.;

2461 -IBPB-2-2.4511.153.2017.2.IN z 28 kwietnia 2017 r.;

1462-IPPB4.4511.104.2017.1.JK2 z 3 kwietnia 2017 r.;

0461 -ITPB2.4511.805.2.IB z 21 grudnia 2016 r.;

IBPB-2-1/4511-171/16/BJ z 16 maja 2016 r.

Choć powyższe interpretacje są wiążące wyłącznie w indywidualnych sprawach, dla których zostały wydane, mogą jednak stanowić istotną wskazówkę w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przypadku opisanym we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:

Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, ze zm.):

Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez ustawę europejską. Ustawa ta jest przyjmowana po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Urzędnicy i inni pracownicy Unii są zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:

Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Opisując zdarzenie wskazała Pani, że w 2022 r. została Pani powołana na eksperta przez Komisję Europejską. Nie była i nie jest Pani pracownikiem ani urzędnikiem Unii Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego ani też nie pracowała Pani nigdy w żadnej unijnej instytucji. Jest Pani nauczycielem akademickim zatrudnionym na publicznej uczelni.

W (...) 2022 r. została Pani powołana przez Komisję Europejską (...) - (...) na eksperta w zakresie (...). Działania finansowane z Funduszu (...) mogą obejmować (...). Te właśnie wyszczególnione wyżej działania finansowane z Funduszu (...) były najważniejszym aspektem oceny wniosków, jakie (...) kierowały organizacje pozarządowe, (...) ubiegające się o finansowanie swych działań z Funduszu (...).

Pani zadaniem, jako eksperta powołanego przez Komisję Europejską w 2022 r. do panelu ekspertów oceniających wnioski o finansowanie z Funduszu (...), była ocena merytoryczna i opiniowanie wniosków składanych przez organizacje pozarządowe, (...), które ubiegały się np. (...) i (...), wykorzystujących (...).

Razem z innymi ekspertami powołanymi przez Komisję Europejską w tym samym celu, podczas spotkań zdalnych regularnie dokonywali Państwo wspólnej oceny wniosków, na podstawie przygotowanych wcześniej indywidualnych ocen opiniowanych wniosków oraz przygotowywali Państwo wspólnie końcowe raporty dotyczące każdego wniosku i sprawozdania z posiedzenia grupy ekspertów, a także opracowywali Państwo dokumenty pozwalające podjąć jednoznaczną decyzję odnośnie finasowania projektów z funduszu (...). Najwyżej ocenione (...), dzięki dofinansowaniu z UE, a decyzje dotyczące wsparcia finansowego uwzględniały przede wszystkim ocenę ekspertów reprezentujących poszczególne kraje UE. Prace zespołu ekspertów koordynowane były przez pracownika Komisji Europejskiej.

Jako ekspert, (...) 2022 r., w formie elektronicznej, zawarła Pani imienną umowę (...) pomiędzy Panią a Unią Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską, a na potrzeby podpisania kontraktu reprezentowaną przez kierownika jednostki (...). W kontrakcie eksperckim zawarto szczegółowy opis zasad i warunków jego realizacji oraz specyfikację prac przewidzianych do realizacji w ramach kontraktu. Nie była to umowa o pracę, ani umowa zlecenia, była to inna umowa - kontrakt ekspercki (...). Umowa ta ma charakter kontraktu dotyczącego realizacji wskazanych konkretnych zadań. Określa ona prawa i obowiązki stron oraz warunki regulujące relacje między Komisją i ekspertem oraz podlega pod prawodawstwo Unii Europejskiej. W umowie określono, że prace na rzecz (...) mają być realizowane w formie zdalnej, w okresie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r. (...). Określono również, że na prace realizowane w ramach umowy przewidywane jest przeznaczenie maksymalnie (...) dni roboczych (z możliwością zmiany przez pracowników Komisji). Umowa określała zakres czynności oraz wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Pani praca obejmowała zapoznanie się z (...) wnioskami, wykonanie indywidualnej oceny merytorycznej w systemie elektronicznym Komisji Europejskiej i ustalenie z innymi członkami zespołu oceny końcowej. Praca kończyła się po zaakceptowaniu przez przewodniczącego zespołu eksperckiego raportów końcowych. Praca została wykonana interaktywnie w Polsce w miejscu Pani zamieszkania. Tytułem wykonanej pracy uzyskała Pani wynagrodzenie za (...) dni pracy zdalnej, łącznie (...) EURO ((...) EURO za 1 dzień pracy), które zostało przelane na Pani konto bankowe w Polsce w dniu (...) 2023 r. Ekspercka ocena merytoryczna była wykonywana na podstawie kontraktu eksperckiego z profesorem, który nie jest urzędnikiem ani pracownikiem unijnych instytucji, ale powołany jest przez Komisję, aby swoją wiedzą i doświadczeniem pomóc w zapewnieniu transparentności i rzetelności decyzji dotyczących dysponowania unijnymi środkami. Wynagrodzenie za ekspercką ocenę nie stanowi wynagrodzenia ani dodatku do wynagrodzenia pracowników ani urzędników EU lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Podlegała Pani regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej oraz do Pani wynagrodzeń miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Skoro zatem – jak Pani wyjaśniła – do Pani wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wskazane we wniosku dochody jakie Pani uzyskała z tytułu wykonania prac objętych umową korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych przez Panią we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Zauważyć również należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, zatem w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny nie mogła być i nie była ocena, czy Pani praca w charakterze eksperta, z tytułu której otrzymywała Pani wypłaty świadczeń, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie podaną przez Panią okoliczność faktyczną.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00