Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. II SA/Gd 184/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Krzysztof Kaszubowski (spr.) Sędzia WSA Diana Trzcińska Asesor WSA Wojciech Wycichowski Protokolant: Specjalista Agnieszka Pazdykiewicz po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2024 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi P z siedzibą w S. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 13 grudnia 2023 r., WI-IV.7840.3.3.2023.ESD w przedmiocie pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Wojewody Pomorskiego na rzecz skarżącej P z siedzibą w S. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Spółka P. Spółka komandytowa (dalej: "Spółka", "skarżąca") zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku decyzję Wojewody Pomorskiego (dalej: "Wojewoda", "organ odwoławczy") w przedmiocie pozwolenia na budowę.
Zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W dniu 12 sierpnia 2022 r. do Starosty Słupskiego (dalej: "Starosta", "organ I instancji") wpłynął wniosek dotyczący zmiany decyzji z dnia 27 czerwca 2016 r., obejmującej budowę zakładu produkcji mączki i oleju z ryb wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach nr: [...]-[...] w miejscowości W., w obrębie ewidencyjnym W., w gminie S., zmienionej decyzjami z dnia 26 czerwca 2018 r. i z dnia 13 lutego 2020 r.
Organ I instancji, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, decyzją z dnia 8 grudnia 2022 r., zmienił swoją decyzję z dnia 27 czerwca 2016 r. Od powyższego rozstrzygnięcia odwołanie złożyła Gmina S. twierdząc, że zmiana pozwolenia na budowę wykazuje rażącą niezgodność z decyzją środowiskową wydaną w 2015 r. dla przedmiotowego zakładu.
Wojewoda Pomorski, decyzją z dnia 20 stycznia 2023 r., uchylił rozstrzygnięcie Starosty Słupskiego i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji z uwagi na brak analizy inwestycji pod względem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, z decyzją środowiskową i brak analizy projektu zagospodarowania terenu pod względem zgodności z przepisami technicznymi.
