Nieustalenie planu finansowego jednostki budżetowej
Nieprawidłowość
Wójt gminy nie przekazał podległym jednostkom budżetowym informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek, przyjętych w uchwale budżetowej na 2024 rok. W braku tych ustaleń kierownicy jednostek budżetowych prowadzili gospodarkę finansową na podstawie projektów planów finansowych – nanosząc na nie w ciągu roku zmiany wynikające ze zmian wprowadzanych do uchwały budżetowej przez radę gminy lub wójta.
Prawidłowe postępowanie
Przy opracowaniu projektu budżetu i uchwalaniu uchwały budżetowej JST oraz projektów planów finansowych i planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych obowiązują procedury ustawowe. Są one ustalone w przepisach ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) oraz rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych (dalej: rozporządzenie). Zarząd JST musi tych przepisów bezwzględnie przestrzegać, ponieważ ich zadaniem jest zapewnienie zgodności kwot dochodów i wydatków ujętych w planach finansowych jednostek budżetowych z kwotami ujętymi w uchwale budżetowej. Jest to zgodne z zasadą finansowania brutto jednostek budżetowych z art. 11 ust. 1 u.f.p. – według której dochody i wydatki jednostki budżetowej są dochodami i wydatkami budżetu JST, która utworzyła tę jednostkę organizacyjną. W tym przypadku więc poinformowanie kierowników podległych jednostek organizacyjnych gminy, których dochody i wydatki są objęte wprost budżetem JST, jest kluczowe. Zauważył to ustawodawca, określając konkretne terminy i zakres informacji, jakie zarząd JST musi przekazać podległym jednostkom budżetowym – a także terminy, w jakich (na podstawie przekazanych informacji) kierownicy jednostek muszą ustalić projekty planów finansowych i ostateczne plany finansowe.
