Obowiązki pracodawcy i uprawnienia pracowników w związku z powodzią
Powódź, która dotknęła południowo-zachodnią część Polski, wywołała wiele konsekwencji. Obok tych, które dotyczą bezpieczeństwa mieszkańców zalanych terenów i ochrony ich dobytku, pojawiają się również bardziej prozaiczne, z którymi muszą mierzyć się pracodawcy. I to nie tylko ci z zalanych terenów, ale również funkcjonujący na terenach z nimi sąsiadujących i znajdujących się w odległych częściach kraju. Jak usprawiedliwić nieobecność w pracy z powodu powodzi? Jak prawidłowo udzielić zwolnienia z pracy z powodu siły wyższej? W jakiej wysokości wypłacać pracownikom wynagrodzenia za okres, w którym nie świadczą pracy? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.
Nieobecność w pracy związana z powodzią
Usprawiedliwianie nieobecności w pracy
Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są co do zasady zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika w pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy, wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy (§ 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy). Bez wątpienia powódź można i należy uznać za inny przypadek niemożności wykonywania pracy, który pracodawcy powinni uznać za usprawiedliwiający nieobecność w pracy.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że sytuacja pracowników nieobecnych w pracy z powodu powodzi może być różna, w zależności od tego, na jakim terenie działa pracodawca. Do niektórych z nich znajdą bowiem zastosowanie ogólne, wskazane już regulacje, a do innych przepisy ustawy z 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (dalej: usr).
Z art. 1 ust. 2 usr wynika, że w przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań określonych w ustawie, gdy środki zastosowane przez właściwe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego okazały się niewystarczające, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie danych przekazanych Prezesowi Rady Ministrów przez właściwych wojewodów:
